تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱

کل پولی که کارلوس کی‌روش از ایران می‌گیرد چقدر است؟

کارلوس کی‌روش سرمربی معروف پرتغالی قرار است بامداد فردا به ایران بیاید تا در فاصله چند ماه مانده به شروع رقابت‌های جام جهانی قطر، دوباره عهده‌دار هدایت تیم ملی شود.

میزان قرارداد کارلوس کی‌روش از ایران

اقتصاد۲۴- کارلوس کی‌روش سرمربی معروف پرتغالی قرار است بامداد فردا به ایران بیاید تا در فاصله چند ماه مانده به شروع رقابت‌های جام جهانی قطر، دوباره عهده‌دار هدایت تیم ملی شود. ایران با کارلوس دو بار به جام‌های جهانی ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه صعود کرده و این برای سومین بار است که کی‌روش پرتغالی در جام جهانی هدایت بازیکنان ایران را بر عهده می‌گیرد.

این موضوع می‌تواند برای دو طرف سودمند باشد؛ بازیکنان ایران نه همه، بلکه تعداد درخورتوجهی از آن‌ها پایشان را در یک کفش کرده‌اند که کارلوس را برای جام جهانی می‌خواهند و کارلوس هم به واسطه شناخت خوبی که از فوتبال ایران و بازیکنان ملی‌پوش دارد، کار سختی برای سازگاری مجدد با این تیم نخواهد داشت. فعلا شرایط به گونه‌ای است که همه دست به دست هم داده‌اند تا ایران در سیاسی‌ترین گروه ممکن در تاریخ جام جهانی در قطر حاضر شده و با رقبای سرسختی مانند انگلیس، ولز و آمریکا روبه‌رو شود.

تیم ملی ایران تا به حال و با وجود حضور‌های چندباره‌اش در جام جهانی، هنوز موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است. پس مهم‌ترین چالش پیش‌رو که می‌تواند شبیه به یک بمب سروصدا داشته باشد، صعود ایران از این گروه به مرحله یک‌هشتم نهایی است. با این حال، این مورد چندان شدنی نیست. انگلیس مدعی قهرمانی در جام جهانی پیش‌رو است و آمریکا هم یکی از بهترین نسل‌های فوتبالی‌اش را دارد. ولز هم که بازیکنانی در کلاس جهانی دارد و امتیاز‌گرفتن از این تیم کار چندان ساده‌ای نیست. هرچند، در ایران، مسئولان دولتی و ورزشی، امیدوارند تجربه و شناخت کارلوس کی‌روش کاری شبیه به معجزه رقم بزند یا اینکه دست‌کم مانع از بروز فاجعه در جام جهانی برای تیم ملی ایران شود.

به غیر از حضور جدید کارلوس کی‌روش در جام جهانی که او را تبدیل به یکی از رکوردداران در بین مربیان تاریخ می‌کند، حضور دوباره کی‌روش در ایران می‌تواند برایش منفعت مالی هم داشته باشد. با‌وجود‌این، همین ابتدا باید عنوان شود که اگر کارلوس پول خوبی از ایران می‌خواهد، مجبور است تیم ملی را از مرحله گروهی بالا ببرد.

رقم کارلوس مناسب است؛ ولی...

کارلوس کی‌روش قرار است تا پایان جام جهانی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشته باشد؛ یعنی به مدت سه ماه. این قرارداد قابل تمدید است و می‌تواند به یک سال هم برسد. با این حال، قبل از مرحله تمدید باید درباره عدد و رقمی که او قرار است از فدراسیون فوتبال ایران بگیرد، صحبت شود. طبق ادعای مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، دستمزد کی‌روش ماهانه ۵۰ هزار یورو خواهد بود؛ یعنی او قرار است سه برابر بیشتر از دستمزد دراگان اسکوچیچ، سرمربی سابق بگیرد که قراردادش با فدراسیون، ماهانه نزدیک به ۱۷ هزار یورو می‌شد.


بیشتر بخوانید:  حمله تند و افشاگرانه علی‌اصغر مدیرروستا به تاج و وزیر ورزش


با این حال وقتی تجربه، سابقه و تیم‌هایی که کی‌روش در آن مربیگری کرده، کنار سابقه دراگان اسکوچیچ قرار می‌گیرد، این رقم چندان زیاد نیست. از طرفی، کارلوس کی‌روش در دو نوبت قراردادش را پیش‌از‌این با فدراسیون فوتبال ایران منعقد کرده که یک بار ۱.۲ میلیون و یک بار ۱.۸ میلیون یورو بوده است. با احتساب قرارداد جدید و با تعمیم آن به یک سال، مشخص است که دستمزد سالانه کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران طبق قرارداد جدید ۶۰۰ هزار یورو می‌شود. این رقم نصف پولی است که کی‌روش در بازه زمانی اول و یک‌سوم رقمی است که در آخرین قراردادش با ایران گرفته است. با کنار هم گذاشتن این موارد می‌توان به‌وضوح به این نکته اشاره کرد که قرارداد کی‌روش با فوتبال ایران رقم مناسبی دارد.

با این حال، این تمام ماجرا نیست؛ چون عدد و رقم مربوطه فقط مختص به کارلوس است. در قرارداد جدید ذکر‌شده، دوباره طبق ادعای مهدی تاج، کی‌روش پنج دستیار با خودش به ایران می‌آورد که همگی قرار است ماهانه ۳۰ هزاریورو از فدراسیون پول بگیرند. با این حساب، قرارداد کی‌روش با دستیاران خارجی‌اش، بدون احتساب دستمزد مربیان ایرانی، ماهی ۲۰۰ هزار یورو می‌شود. این رقم برای سه ماه در نظر گرفته شده و تا پایان جام جهانی به ۶۰۰ هزار یورو در مجموع می‌رسد. این به آن معنی است که «کف قرارداد» کی‌روش و همکارانش با فدراسیون فوتبال ایران ۶۰۰ هزار یورو است؛ چون این رقم دوباره متغیر است و می‌تواند به میزان درخورتوجهی تغییر کند.

پاداش‌های کلیدی کارلوس کی‌روش

همان‌طورکه در بالا عنوان شد، ۶۰۰ هزار یورویی که برای کی‌روش و دستیارانش قید شده، منهای پاداشی است که قرار است او از برد، مساوی و صعود احتمالی ایران به جام جهانی بگیرد. کی‌روش که در دوره قبل هم ۱۰ درصد از پاداش کل صعود ایران به جام جهانی را مال خود کرده بود، در قرارداد جدیدش دو بند جالب اضافه کرده است. اول اینکه به ازای هر بازی که به تیم ملی پاداش تعلق می‌گیرد، دو برابر عدد توافق‌شده باید به کی‌روش برسد و دوم اینکه در صورت صعود ایران به مرحله یک‌هشتم نهایی، یعنی در‌صورتی‌که ایران از گروهش صعود کند، باید ۱۲ درصد پاداش اعطا‌شده، به کی‌روش تعلق بگیرد. اینجا قید نشده که آیا پاداش دستیاران خارجی کی‌روش هم شبیه به او دو برابر لحاظ می‌شود یا خیر.

با درنظر‌گرفتن اینکه فقط پاداش کی‌روش لحاظ شود، پولی که او قرار است از فوتبال ایران بگیرد، در این بازه زمانی سه‌ماهه، می‌تواند رقمی درخور‌توجه شود. بازیکنان تیم ملی ایران مدت‌هاست که پاداش‌های‌شان را به یورو می‌گیرند و ریال و تومان را قبول ندارند. در دوره فدراسیون قبلی، بازیکنان تیم ملی ایران به ازای هر برد خارج از خانه پنج‌هزار‌و ۵۰۰ یورو پاداش می‌گرفتند.

آن‌ها برای برد‌های خانگی هم سه‌هزارو ۵۰۰ یورو پاداش داشتند و چیزی به‌عنوان پاداش مساوی برای‌شان در نظر گرفته نشده بود. با شناختی که از کی‌روش و قرارداد قبلی او در دسترس است، پاداش مساوی هم حتما در قرارداد گنجانده خواهد شد؛ به‌ویژه اینکه جام جهانی و سه بازی بسیار سخت هم پیش‌رو است. فدراسیون فوتبال هنوز درباره رقم پاداش جدید بازیکنان تیم ملی صحبت نکرده؛ ولی اگر قرار به همان مبنای سابق باشد، کی‌روش به‌ازای هر بردی که با ایران به دست می‌آورد، اعم از بازی دوستانه و رسمی، دست‌کم ۱۱ هزار یورو به دستمزدش اضافه می‌کند.

با توجه به اینکه سه بازی دوستانه قبل از شروع جام جهانی در برنامه تیم ملی گنجانده شده و سه بازی هم در مرحله گروهی جام جهانی وجود دارد، پس کی‌روش حداقل شش بازی فرصت خواهد داشت تا به پایه قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران بیفزاید. واضح است که او حتی اگر بازی‌ها را نبرد و فقط مساوی هم کند، باز می‌تواند به پاداش تیم ملی فکر کند. در‌این‌میان، ولی هیچ‌کدام به جذابیت صعود ایران از گروه برای دو طرف نخواهد بود.

اگر کی‌روش بتواند ایران را به مرحله دوم جام جهانی ببرد، کاری حماسی رقم زده و توانسته تاریخ‌سازی کند. اگر چنین شود، ایران به حسرت همیشگی‌اش پایان داده و کی‌روش به پاداش درخور‌توجهی می‌رسد. طبق وعده‌ای که فیفا داده، تیم‌هایی که بتوانند مجوز حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی قطر را به دست بیاورند، رقم ۱۳ میلیون دلار پاداش می‌گیرند. ۱۲ درصد این رقم، چیزی نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار مال سرمربی می‌شود که رقم بسیار قابل قبولی برای کی‌روش است. هرچند او اگر بتواند چنین کاری کند و ایران را از مرحله گروهی بالا ببرد، این رقم نوش جانش!

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت پرواز‌های فرودگاه‌های کشور به حالت عادی

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم