تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

عدم اجرای حساب واحد خزانه پیگیری قضایی را در پی دارد

اخیراً گزارشی توسط خزانه‌داری کل کشور منتشر شده که براساس آن، بیش از ۲۰۰ هزار فقره حساب دستگاه‌های اجرایی در خارج از بانک مرکزی مسدود شده است. همچنین بالغ بر ۸۷ هزار فقره چک در دستگاه‌های اجرایی حذف و برای بیش از ۳۸۰۰ دستگاه امکان استفاده از حواله الکترونیک بجای چک ایجاد شده است که در شفاف‌سازی و کاهش فساد و تسریع در پرداختی‌های دولتی بسیار موثر بوده است.

علی خضریان

اقتصاد۲۴- تجمیع دریافتی‌ها و پرداختی‌های دستگاه‌های اجرایی دولت در خزانه بانک مرکزی و مدیریت وجوه توسط خزانه‌داری، موجب مدیریت نقدینگی دولت و کاهش فساد و اتلاف منابع از طریق اصلاح فرآیند‌های پرداخت بودجه خواهد شد. نمایندگان مجلس با این اهداف، اقدام به تصویب قوانینی کرده‌اند که پشتوانه اصلی این قوانین اصل ۵۳ قانون اساسی بوده است، پیرو همین موضوع مصاحبه‌ای با علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی انجام و موضوع بررسی شد.

مزایای اجرای حساب واحد خزانه چیست؟ آیا می‌تواند نقشی در کاهش اتلاف منابع و فساد و کنترل حقوق‌های نجومی داشته باشد؟

براساس اصل ۵۳ قانون اساسی کلیه دریافت‌های دولت بایستی در حساب‌های خزانه‌داری کل متمرکز شود. در قانون پولی و بانکی کشور هم بانک مرکزی به‌عنوان بانکدار دولت معرفی شده و در حال حاضر هم حساب‌های خزانه نزد بانک مرکزی است. اما در طول سالیان گذشته هم به علت برخی قوانین در برنامه چهارم توسعه و هم عدم نظارت کافی توسط خزانه‌داری و بانک مرکزی، دستگاه‌های اجرایی در بانک‌های دولتی و خصوصی حساب‌های مختلفی باز کرده‌اند. بانک مرکزی چند سال قبل اعلام کرد که بیش از ۲۵۰ هزار حساب توسط دستگاه‌های اجرایی در خارج از بانک مرکزی وجود دارد. این موضوع موجب پراکندگی گسترده دریافتی‌ها و پرداختی‌های دولت شده بود و نظارت بر این وجوه عملا امکان‌پذیر نبود؛ لذا در سایه عدم نظارت کافی، دستگاه‌ها هم اقدام به پرداختی‌های نامتعارفی کرده بودند که موضوع حقوق‌های نجومی در سال ۱۳۹۵ یک نمونه آن‌ها بود و هم حیف‌ومیل‌های متعددی نسبت به منابع بیت‌المال داشتند.

اما با توجه به گسترش سیستم‌های الکترونیکی دریافت و پرداخت در کشور، اکنون امکان تجمیع کلیه این حساب‌ها در بانک مرکزی وجود دارد. علاوه بر آن، با اجرای پرداخت به ذی‌نفع نهایی مانند پرداخت مستقیم حقوق مدیران و کارکنان شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی از حساب‌های اصلی دستگاه نزد خزانه‌داری در بانک مرکزی، امکان کنترل تمامی پرداختی‌های دستگاه‌های دولتی ایجاد شده که هم می‌تواند موجب کاهش اتلاف منابع و کنترل حقوق‌های نجومی در کشور و هم کنترل بخش خوبی از کسری بودجه که به فرموده مقام معظم رهبری ام‌الخبائث مشکلات اقتصادی است شود.

از آخرین وضعیت اجرای حساب واحد خزانه در دستگاه‌های اجرایی خبر دارید؟

اخیراً گزارشی توسط خزانه‌داری کل کشور منتشر شده که براساس آن، بیش از ۲۰۰ هزار فقره حساب دستگاه‌های اجرایی در خارج از بانک مرکزی مسدود شده است. همچنین بالغ بر ۸۷ هزار فقره چک در دستگاه‌های اجرایی حذف و برای بیش از ۳۸۰۰ دستگاه امکان استفاده از حواله الکترونیک بجای چک ایجاد شده است که در شفاف‌سازی و کاهش فساد و تسریع در پرداختی‌های دولتی بسیار موثر بوده است. سال قبل هم حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از مصارف عمومی به‌صورت مستقیم به ذی‌نفع نهایی پرداخت شده است. البته باتوجه به پرداخت بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی در سال ۱۴۰۰، همچنان تا اجرای کامل پرداخت به ذی‌نفع نهایی فاصله زیادی داریم. از نظر تعدادی هم اکثریت دستگاه‌های اجرایی حساب واحد خزانه را اجرا کردند، اما از نظر ریالی، سهم دستگاه‌هایی که قانون را اجرا نکردند بسیار قابل‌توجه است. بطوری‌که درحال حاضر براساس گزارش دیوان محاسبات اصلی‌ترین متخلفین از اجرای حساب واحد خزانه، شرکت‌های تابعه وزارت نفت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که بخش مهمی از بودجه را به خودشان اختصاص می‌دهند و اتفاقاً پرداخت‌های نامتعارف و اتلاف منابع در این دستگاه‌ها نیز جدی‌تر است.

همانطور که فرمودید، براساس گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات، برخی شرکت‌های دولتی و اکثریت دانشگاه‌های علوم پزشکی قانون حساب واحد خزانه را اجرایی نکرده‌اند. به نظر شما موانع اجرای این قانون مهم در این دستگاه‌ها چیست؟

مهم‌ترین مانع در اجرا، تعارض منافع این دستگاه‌ها است. دستگاه‌های باقی مانده بخش قابل توجهی از بودجه کشور را وصول می‌کنند که باید به خزانه واریز کنند تا طبق قانون بودجه هزینه شود. اما این دستگاه‌ها مدیریت نقدینگی مخصوص خودشان را پیاده می‌کنند و حاضر نیستند درآمدهایشان را شفاف به خزانه واریز کنند. مثلاً دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دریافت می‌کنند. آن‌ها به دلیل داشتن بیش از ۶۰۰ بیمارستان دولتی، چند ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنند که بخشی از بودجه آن‌ا خواهد بود. طبق قانون بودجه یک سقفی از این منابع به خودشان اختصاص دارد و باقی آن باید صرف سایر اولویت‌های دولت شود. اما این دستگاه‌ها تا سقف ذکر شده در بودجه را به خزانه واریز می‌کنند و باقی آن در حساب‌هایشان خارج از بانک مرکزی باقی می‌ماند یا شرکت‌های نفتی به همین ترتیب به خاطر درآمد‌های بسیار کلان از محل صادرات و فروش داخلی، حاضر به اجرای حساب واحد خزانه نیستند.

دومین مانع جدی، بانک‌های خصوصی و تجاری هستند. آن‌ها از محل رسوب منابع عظیم دستگاه‌های متخلف، تسهیلات کلانی به این دستگاه‌ها و مدیرانشون می‌دهند و با این پول‌ها کار‌های اقتصادی متعددی انجام می‌دهند که برای بانک سود هنگفتی دارد. مثلاً بانک ملت در حال حاضر چند ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های تابعه وزارت نفت مانند پالایش و پخش اعطا کرده است. نه بانک راضی می‌شود از خیر این پول عظیم چشم‌پوشی کند و نه مدیران این دستگاه‌ها حاضر می‌شوند از ظرفیت دریافت تسهیلات بانکی چشم‌پوشی کنند، لذا آن‌ها نیز مانعی جدی برای اجرای حساب واحد خزانه در کشور هستند.

همانطور که فرمودید دستگاه‌های متخلف از اجرای حساب واحد خزانه به‌خاطر کسب سود از سپرده‌های دولت در بانک‌های خصوصی، قانون را اجرا نمی‌کنند. طبیعتاً این موجب رشد بی‌رویه نقدینگی و تورم خواهد شد. شما نقش بانک‌های خصوصی در جلوگیری از اجرای قانون حساب واحد خزانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا ذینفع بودن آن‌ها از عدم اجرای این قانون را تایید می‌کنید؟ و به نظر شما بین سود عده‌ای قلیل با ایجاد تورم عمومی حاکمیت کدام را بایستی انتخاب نماید؟

ما به‌عنوان نماینده مردم در مجلس قطعاً باید صدای مردم باشیم. بین منافع عده‌ای قلیل از مدیران متخلف این دستگاه‌های اجرایی و مردم قطعاً باید منافع عموم جامعه در نظر گرفته شود. اصلی‌ترین عامل ایجاد تورم مزمن در چند دهه گذشته، رشد بی‌رویه نقدینگی بوده است. خوب این نقدینگی از کجا می‌آید؟ دولت بخش قابل‌توجهی از این نقدینگی را به خودش اختصاص داده و بانک‌های دولتی و خصوصی هم با استفاده از این منابع دولتی که سهم عموم مردم بوده است تسهیلات کلانی به بنگاه‌های وابسته یا برخی شرکت‌های دولتی داده‌اند که با توجه به عدم رشد متناسب اقتصادی در کشور، حاصل آن ایجاد تورم برای عموم جامعه شده است. اگر حساب واحد خزانه در بانک مرکزی اجرا شود، این وجوه دولتی از بانک‌های خصوصی و تجاری جمع شده و به بانک مرکزی منتقل می‌شود و با پرداخت به ذی‌نفع نهایی و کاهش ریخت‌وپاش‌ها، بخشی از این رشد بی‌رویه نقدینگی کنترل شود که اثرش را در کاهش تورم خواهیم دید.

مجلس چه برنامه‌ای برای پیگیری اجرای این قانون مصوب مجلس (دارای ریشه در اصل ۵۳ قانون اساسی) دارد؟

موضوع حساب واحد خزانه علاوه بر آنکه در اصل ۵۳ قانون اساسی ذکر شده است، در قوانین متعدد دیگری مانند برنامه ششم توسعه، احکام دائمی توسعه و قانون بودجه سالانه نیز آمده است. مجلس چندین ابزار برای اجرای این قانون دارد. دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس گزارشات خود ناظر به تخلف دستگاه‌های اجرایی از این قانون را به مجلس ارسال کرده است.

کمیسیون اصل نود مجلس هم از چند ماه قبل جلساتی را با دستگاه‌های مربوطه مانند خزانه‌داری و بانک مرکزی داشته است. در جلسه‌ای که اخیراً هم وزیر اقتصاد به کمیسیون آمدند، بر لزوم اجرای این حساب واحد خزانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های دولتی تأکید شد. با توجه به آنکه دولت هم اخیرأ مصوبه‌ای برای اجرای حساب واحد خزانه ابلاغ کرده است و مجلس نیز بر اجرای این قانون تأکید ویژه‌ای دارد و زیرساخت‌های لازم هم در بانک مرکزی و هم خزانه‌داری ایجاد شده است، قصور دستگاه‌های باقی مانده قابل‌پذیرش نیست. آن‌ها قول داده‌اند که ظرف یکی ۲ ماه آینده این قانون را اجرا کنند. وزیر اقتصاد هم قول اجرایی شدن این قانون تا پایان آذرماه را داده است. اگر تا پایان آذرماه دستگاه‌های متخلف باقی‌مانده حساب واحد خزانه را اجرا نکنند، با اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، تخلفات آن‌ها به دستگاه قضایی جهت بررسی خارج از نوبت ارسال خواهد شد. در بند (الف) تبصره (۷) قانون بودجه امسال هم تصریح شده که اگر دستگاه‌های مشمول قانون، حساب واحد خزانه را اجرایی نکنند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی بوده و مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت. دادستان کل کشور هم می‌تواند به‌عنوان مدعی‌العموم به این موضوع رأساً ورود و با متخلفین برخورد کند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی معافیتشان از اجرای قوانین عمومی عطف به ماده یک قانون احکام دایمی توسعه را دلیلی بر عدم اجرای حساب واحد خزانه می‌دانند. آیا این دلیل برای مجلس قابل‌قبول است؟

قانون مصوب مجلس در مورد حساب واحد خزانه بر اینکه دانشگاه‌های دولتی تماماً مشمول این قانون هستند صراحت دارد. این قوانین متأخر از ماده یک احکام دائمی هم بوده‌اند. فراتر از آن، اصل ۵۳ قانون اساسی است که بر همه قوانین حاکم است. دانشگاه‌های علوم پزشکی نمی‌توانند بگویند ما از اجرای قانون اساسی هم مستثنی شده‌ایم! لذا اظهر من الشمس است که دانشگاه‌های علوم پزشکی هم مشمول قانون مربوط به حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهایی هستند. هیأت دولت هم در آیین‌نامه مورخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ صراحتاً دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت را مشمول اجرای این قانون دانسته است. براساس خبری هم که در مورد دانشگاه‌های دولتی گرفته شده است، بخشی از دانشگاه‌های وزارت علوم حاضر به اجرای حساب واحد خزانه شده‌اند، اما دانشگاه‌های علوم پزشکی همچنان قانون حساب واحد را اجرا نمی‌کنند؛ لذا هیچ بهانه‌ای توسط آن‌ها مورد پذیرش نبوده و باید سریعاً حساب‌های فرعی خودشان در خارج از بانک مرکزی را بسته و وجوه را مستقیماً به حساب‌های خودشان نزد بانک مرکزی واریز کنند و پرداختی‌هایشان هم مستقیم به ذی‌نفع نهایی باشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباس
0
0
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱
احسنت. تورو خدا جلوی این ریخت و پاشهای نفتی ها و پزشکا رو بگیرید. تورم و بدتر از اون تبعیض داره کمرمون رو میشکنه.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟

فیلم/ ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر انقلاب

تایید تذکر رهبری درباره مساله گشت ارشاد و حجاب

عقب نشینی طلای ۱۸ عیار تا این قیمت

ناراحتی حسن یزدانی از حذف تیلور

چگونه از کرمانشاه تا مشهد برویم؛ زمینی یا هوایی؟

دست بالای تعطیلی شنبه در کمیسیون اجتماعی مجلس

فیلم/عشق امیرعلی نبویان برای بهار اشکش را درآورد

وکیل توماج صالحی از حکم موکلش خبر ندارد

پشت پرده یک پتروشیمی تعطیل؛ مراتع میانکاله همچنان در وضعیت بلاتکلیف

کاهش قیمت خودرو در بازار شتاب گرفت

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ جنوب تهران سالی ۳۶ سانتی‌متر فرونشست دارد!

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می شود؟

بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

رشداقتصادی روسیه رقم خورد

فیلم / رشد جریان آکادمی، خطرناک‌تر از پایداری‌ها در کشور

ریزش هزار تومانی دلار در بازار آزاد

کارگران در ایران قدرت چانه‌زنی ندارند!

فیلم/ پسران خاوری در تورنتو کانادا با پول مردم ایران چه می‌کنند؟

فیلم/ اعتراف عجیب ذوالنوری: نفهمیدیم درباره موضوع بازنشستگی به چه رأی می‌دهیم!

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

وام کارتخوان بانک ملی

تصویب طرح قانون مهسا در سنای آمریکا

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحصن دانشجویان در آمریکا برای توقف جنگ علیه غزه+ عکس

کارنامه زندگی حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق