تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

نارضایتی مردم از افزایش قیمت خودرو

صنعت خودرو در حالی سال‌های سال است که پای وزرای مختلف را به مجلس برای پاسخگویی به مجلسیان می‌کشاند که بعد از این همه سال شاهد نارضایتی مردم از افزایش قیمت خودرو و کیفیت کم آن‌ها هستیم.

افزایش قیمت خودرو

اقتصاد۲۴- درست هفت سال پیش، پویشی به نام نخریدن خودروی صفر تشکیل شد؛ پویشی که باعث شد ۱۱۰هزار خودروی آماده در پارکینگ خودروسازان خاک بخورد. در آن زمان هرچه خودروسازان شرایط فروش را آسان اعلام کردند باز هم تقاضایی برای آن ثبت نشد. این پویش به دلیل پایین بودن کیفیت خودرو تشکیل شد، اما دولت اقدامی انجام داد که خالی شدن پارکینگ خودروسازان را به دنبال داشت.

از آن زمان تاکنون صنعت خودرو هفت وزیر به خود دیده، اما هنوز کیفیت خودرو‌ها تعریفی ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ساختار خودروسازی ایراداتی دارد که تمایل به پوست‌اندازی و بهبود شرایط نیست و وزرای صنعت هم نقشی تاثیرگذار در این زمینه نمی‌توانند داشته‌باشند. از نیروی انسانی مازاد خودروسازان گرفته تا واحد تحقیق و توسعه، که خیلی فعال نیست.

زمانی که صحبت از خودروسازی ایران به میان می‌آید خودروسازی کره‌جنوبی نیز کنار آن قرار می‌گیرد و مقایسه‌ها آغاز می‌شود که چرا چشم بادامی‌ها با این‌که همزمان با ایران وارد صنعت خودروسازی شدند، اکنون یکی از صادرکنندگان این بخش هستند و ایران همچنان مشغول مونتاژ خودرو‌ها به خصوص خودرو‌های فرانسوی است. بهمن سال گذشته هم رهبر انقلاب از کیفیت محصولات خودروسازان به رغم حمایت‌های صورت گرفته انتقاد کردند و گفتند: «با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست. مردم ناراضی‌اند و درست می‌گویند و حق با مردم است.» سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور هم در این باره اظهارنظر‌های زیادی دارد که اخیرا نیز اعلام کرده «سال ۸۴ و ۸۵ قول دادند کیفیت و ایمنی را درست کنند، اما انجام نشد، ما رها کردیم. الان بنا نداریم رها کنیم؛ چون مطالبه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری است. در جلسه شورای عالی گزارشی درباره تصادفات با حضور رئیس‌جمهور، شاخص ۴۹ درصد برای کاهش کشته داشتیم که گفتند باید ۵۰ درصد شود و تاکید دارند اگر کیفیت خودرو بالا نرود و ایمنی ایجاد نشود، حتما شماره‌گذاری نکنید.»

خودرو از گذشته تاکنون

در گذشته وقتی خط تولید پیکان در ایران راه‌اندازی شد، سیستم قرعه‌کشی اجرا می‌شد. به این صورت که افراد برای خرید این خودرو باید ثبت‌نام می‌کردند و پس از برنده‌شدن و تسویه مبلغ، خودروی خود را تحویل می‌گرفتند، اما با افزایش تیراژ تولید، این خودروسازان بودند که شرایط خرید را برای متقاضیان آسان می‌کردند. این رویه از اوایل دهه ۸۰ تا سال ۹۷ ادامه داشت.

خودروسازان با هر مناسبتی شرایط ویژه فروش در نظر می‌گرفتند و طرح‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دادند. به این صورت که جشنواره عید تا عید (غدیر تا قربان) و یا طرح‌های نوروزی که در بهمن ماه خودرو تحویل داده می‌شد، اما مدل آن فروردین سال بعد بود. همه این موارد برای عرضه خودرو‌هایی بود که کیفیت چندانی نداشتند و خودروسازان سعی می‌کردند محصولات خود را در بازار به مصرف‌کنندگان بفروشند. اردیبهشت ۹۹ زمانی که تولید خودروسازان به شدت کاهش یافت، سیستم قرعه‌کشی بازگشت.

این رویه در دولت دوازدهم همچنان ادامه داشت و میراث آن به دولت سیزدهم رسید. اکنون در خودروسازی سایپا سیستم قرعه‌کشی حذف شده و شرایط در حال بازگشت است، اما هنوز محصولات پرتقاضای ایران‌خودرو از طریق میراث دولت دوازدهم به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

پاک کردن صورت مسأله

تیر ماه۹۳ خودرو در بازار کمی افزایش قیمت داشت که محمدباقر نوبخت، سخنگوی وقت دولت در آن زمان اعلام کرد رئیس‌جمهور از افزایش قیمت خودرو مکدر است. این در حالی است که در پایان دولت دوازدهم در تیرماه۱۴۰۰ قیمت خودرو به طور متوسط بین ۷۰۰تا۸۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌ بود.


بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: مردم پول بنز را می‌دهند، تیبا می‌خرند


تابستان سال ۹۴ پویشی به نام نخریدن خودروی صفر تشکیل شد و بسیاری از مردم به آن پیوستند. این پویش به حدی تاثیر گذار بود که ۱۱۰ هزار خودرو روی دست خودروسازان باقی ماند و امکان دپوی بیشتر برای آن‌ها وجود نداشت. این پویش که چند ماهی به‌طول انجامید، صدای خودروسازان و وزارت صمت را درآورد و باعث شد در این زمینه چاره‌ای بیندیشند. در آن زمان خرید و فروش خودرو‌های دست‌دوم رونق گرفته‌بود تا این‌که در پاییز همان سال تصمیم گرفته‌شد به خریداران خودرو تسهیلاتی با بازپرداخت هفت‌ساله داده شود. در آن زمان، ولی ا... سیف، رئیس‌کل وقت بانک‌مرکزی، علی طیب‌نیا وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی، محمدباقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه و مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور حضور داشتند.

بازپرداخت ۷ساله

وقتی دولت دید باید تغییرات گسترده در صنعت خودروسازی ایجاد کند یا با روش‌های جذاب، خودرو‌های دپویی را به فروش برساند، گزینه دوم را برگزید. استقبال هم آن‌قدر زیاد بود که حدود ۲۰هزار خودرو بیش از خودرو‌های دپویی ثبت‌نام شد، اما مشکل اینجا بود که تامین مالی مازاد ۱۱۰ هزار خودرو انجام نشده‌بود، اما بانک‌مرکزی چند ماه بعد اعلام کرد تامین مالی آن هم انجام می‌شود. افرادی که هفت‌سال پیش خودروی ۲۰۶ را با قیمت ۳۰ تا ۳۲ میلیون تومان که ۲۵‌میلیون‌تومان آن را از طریق تسهیلات با نرخ ۱۶ درصد خریداری کرده‌بود، امسال آخرین قسط خود را پرداختند و اکنون خودرویی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در اختیار دارند. البته این ماهیت کشور‌های تورمی است که تسهیلات در هر شرایطی به صرفه است.

دیوار بلند تعرفه

تعرفه بالای واردات خودرو در طول سال‌های گذشته باعث شده خودروسازان آن طور که انتظار می‌رفت پوست‌اندازی نکنند و کیفیت خود را ارتقا ندهند. تسهیلات ۲۵میلیون تومانی در شرایطی به خودرو‌های دپو شده داده شد که ۸۰درصد قیمت خرید یک خودرو را شامل می‌شد.

در این طرح خودرو‌های تیبا، سمند، تندر۹۰ پژو ۲۰۶ پژو پارس و آریو عرضه شد. در آن زمان کارشناسان بر این باور بودند که تسهیلات ۲۵میلیون تومانی برای خرید خودرو تورم‌زاست، اما توجهی به این موضوع نشد. ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای فروش خودرو در حالی داده شد که قرار بود خودروسازان گامی در جهت کیفی‌سازی محصولات خود بردارند، اما ظاهرا تنها مسأله تامین مالی مطرح بود. البته محمدرضا نعمت‌بخش در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، به موضوع قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و توضیح داد: قیمت‌گذاری دستوری طی چند سال گذشته باعث شده خودروسازان در زمینه کیفی‌سازی نتوانند گامی مثبت بردارند. به گفته وی، همچنین باید توجه داشت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان است، اما این حلقه مفقوده فراموش می‌شود.

عرضه کم است

در دولت سیزدهم به منظور مدیریت بازار خودرو وعده برچیده شدن طرح قرعه کشی خودرو برای واگذاری داده شد که هنوز به طور کامل محقق نشده و تنها خودرو‌های کم فروش خودروسازان با زمان واگذاری بیش از ۶ ماه به خریداران تحویل داده می‌شود، اما در خصوص خودرو‌های پرتقاضا هنوز گامی موثر‌ای برای افزایش عرضه برداشته نشده است.

منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱
قیمت خودروسرسام آورداره گرون میشه
به فکرمردم باشید
ماهرچی پول جمع می کنیم توان خریدخودرورانداریم
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱
چرا اینقدر افزایش قیمت داریم چرا این جوریه چرا درست مدیریت نمیشه چرا من که،، یک جوون ایرانی هستم نتونم یه ماشین ایرانی نتونم بخرم شما چجور حساب میکنید اصلا دلار هم بالا بره مگه این ماشین ایرانی چیه که هروز یه قیمتی هست چرا قیمت ثابت نمی‌کنید هروز یه قیمت به این مردم بدبخت میدین
ماهان
0
0
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱
اگر نمیتوانید اداره کنیدجمع کنید بگذارید یکی دلسوز این ملت پا بگذارد جلو
دو‌دستی چسبیدید ب این مقام وریاست‌ وسو استفاده کردید از این انقلاب
ایرج
0
0
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱
گناه مردم چیه آخه ماشین یه کالای مصرفیه۰با این گرونی کی میتونه قطعه عوض کنه ماشین سوار شه
ایرج
0
0
چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱
اگه کسی خودرو نخره حساب دست خودرو و وزیر صمت میاد۰ این مردم بیچاره بااین قیمت خرید پراید و تیبا میشه آرزوی دست نیافتنی
ایرج
0
0
چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱
اگه کسی خودرو نخره حساب دست خودرو و وزیر صمت میاد۰ این مردم بیچاره بااین قیمت خرید پراید و تیبا میشه آرزوی دست نیافتنی
ایرج
0
0
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱
خرید خودرو کوئیک و تیبا و پراید شد آرزو برا مردم
مم
0
0
چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
اقا این چه وضعیتی هست آخه چرا باید یه پراید حسرتش تو دل من بمونه
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
هر کجای دنیا یه ایرانی پیدا بشه اونجا تبدیل به جهنم میشه
از بس که ایرانیا به هم خیانت میکنند
لیلا
0
0
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
وزارت صمت خودش ميدونند خودرو بی کیفیت

خیلی گرون به مردم میدنند الان در کشورهای همسایه بارون پراید یه ماشین خارجی با کیفیت میشه خرید پس چرا اجازه میدنند باز خودرو گرون بشه به سخنان رهبر هم ارزش ندادند مهار تورم
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
دولت ایران ملت رو ... میدونه و ملت هم که ظاهرا قبول کرده
برای یکبار هم که شده ملت خودرو نخرن بخدا میمونه رو دستشون این دولت فقط به فکر زجر دادن ملته
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول