تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱

بازار مرغ پیچیده شد/ قیمت مرغ واقعا چقدر است؟

تولیدکنندگان مرغ، یک‌ماه پس از کسب موافقت دولت با رشد قیمت مصوب، ناچار شده‌اند محصول خود را ارزان بفروشند تا روی دستشان باد نکند.

بازار مرغ

اقتصاد۲۴-قیمت مرغ امروز هشتم آذر، به حدود کیلویی ۵۲ هزار تومان رسید. این عدد تقریبا ۱۱ هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوبی است که یک‌ماه پیش تصویب و اعلام شد. تولیدکنندگان مرغ، چهارم آبان امسال پس از مدت‌ها پافشاری موفق شدند موافقت دولت را برای افزایش نرخ مصوب جلب کنند، اما شادی آن‌ها خیلی دوام نیاورد، چون بعد از گذشت تنها یک‌ماه وضعیت بازار مجبورشان کرده با دلخوری زیاد، مرغ را ارزان‌تر از قیمت مصوب بفروشند بلکه روی دستشان نماند. در این یک ماه چه اتفاقاتی برای مرغ و قیمت مرغ رخ داده است؟

شماره یک | قیمت مرغ در بازار، ابتدای آبان امسال به‌طور میانگین ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. این عدد با فاصله‌ای کم نسبت به نرخ مصوب دولتی نزدیک سه‌هزار تومان جلوتر حرکت می‌کرد. تولیدکنندگان مرغ با تکیه روی همین مسئله و با اصرار زیاد بالاخره موفق شدند دولت را متقاعد کنند قیمت مصوب مرغ را از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان افزایش دهد. معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در این روز به‌خبرگزاری‌ها اطلاع داد مصوبه ستاد تنظیم بازار به دلیل افزایش هزینه‌های تولید مرغ و برای استمرار پایداری تولید بالا رفته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، در همان روز درباره دلایل بالا بودن هزینه تولید به تسنیم گفته: نهاده‌های وارداتی در ایران کیفیت پایینی دارد، زیرا میزان رطوبت آن‌ها بالا و میزان پروتئین پایین است. از طرفی اکثر واحد‌های مرغداری کشور فرسوده و نیازمند بهسازی هستند. اگر برای افزایش راندمان تولید، نسبت به تجهیز و بهسازی صنایع مرغداری اقدام کرده بودیم، هزینه‌های تولید هر مرغ ۱۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کرد.

حبیب اسدالله‌نژاد در همان مصاحبه اطلاعات قابل‌توجهی ارائه داده است. مثلا مدعی شده تولید مرغ در استان‌هایی مانند اصفهان، یزد و چند استان دیگر توجیه ندارد، زیرا میزان بیماری‌ها و شرایط اقلیمی در آن‌ها مساعد نیست.

شماره دو | بررسی اخبار مربوط به قیمت مرغ نشان می‌دهد، در نیمه آبان کم‌کم صدای گلایه و اعتراض‌ها بلند شده و در جلسات مقامات استانی نیز شنید می‌شود. خبرگزاری تسنیم در ۱۵ آبان از قول رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، نوشته قیمت مرغ در سنندج در مقایسه با سایر شهر‌ها بالاست و نظارتی بر این مسئله وجود ندارد. معاون توسعه بازرگانی خوزستان به ایسنا گفته فروش مرغ با قیمت بالاتر از مصوبه تخلف است. یک مقام استانی در کرمانشاه از صرفه خرید مرغ منجمد نسبت به مرغ گرم خبر داده و در همدان، اصفهان، لرستان و... هم می‌توان ردپای گلایه مقامات صنفی و کشور‌های استان‌ها را پیدا کرد.

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در همین ایام، علت فروش مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب را گردن دیگران انداخته و گفته مغازه‌داران و مراکز عرضه نباید مرغ را بیش از ۵۸ هزارتومان به‌صورت عمده خریداری و بیش از ۶۳ هزار تومان عرضه کنند. قیمت خرده‌فروشی مرغ در شهر‌هایی که خیلی در قید و بند نرخ مصوب نبوده‌اند، این روز‌ها از ۶۳ هزار تومان به بالا و حتی در مواردی ۶۹ هزار تومان گزارش شده است.

شماره سه | افزایش قیمت مصوب مرغ به ۶۳ هزار تومان، در روز چهارم آبان به‌شکل رسمی اعلام شد. فروشندگان مرغ در تهران از این خبر استقبال کردند و در بعضی شهر‌ها قیمت خرده‌فروشی بالتر از این رقم رسید با این حال در تمام شهر‌ها و نقاط مختلف کشور اصولا بازار مرغ، تاب و تحمل تغییرات ناگهانی را ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان و فروشندگان تا روز پنجم آبان دست به‌عصا حرکت کرده‌اند.

قیمت مرغ در این روز، به‌طور متوسط ۶۲ هزار و ۹۸۰ تومان بود و تا نیمه آبان، با وجود نزولی بودن نمودار، هرگز از ۶۲ هزار تومان پایین‌تر نیامد. اولین تحرکات مشکوک در روز‌های ۱۶ و ۱۷ آبان مشاهده شد و در حالی که تهرانی‌ها از فروش مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب گلایه داشتند، متوسط قیمت کشوری مرغ در هر کیلو حداقل هزار تومان آب رفت. همزمان با این اتفاق یک مقام صنفی فعال در بخش بسته‌بندی گوشت و پروتئین، به ایسنا گفت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف گوشت، ۵۰ درصد و مصرف مرغ، ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

شماره چهار | قیمت مرغ در سراسر کشور به‌طور متوسط تا آخر آبان به کانال ۵۶ هزار تومان سقوط کرد. تقریبا مشابه فرود ناخواسته یک هواپیمای تک‌موتوره ملخی! اگر اخبار آن روز‌ها را بررسی کنید، به نشانه‌های مهمی برمی‌خوریم. مثلا رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان اردستان، مشفقانه از تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ در این شهرستان خواسته هوای مردم را داشته باشند و این کالا‌ها را با قیمت کمتر عرضه کنند. ایسنا این خبر را منتشر کرده، اما اگر کلمه «اردستان» را بردارید و جایش نام یکی دیگر از نقاط کشور را بگذارید، احتمالا همان میزان تاثیرگذاری را شاهد خواهید بود.

همزمان با این اتفاقات، رئیس سازمان دامپزشکی نیز از آزادسازی صادرات مرغ و تخم مرغ خبر داد. کویت اولین مقصد مرغ‌های ایرانی معرفی شده است. احتمالا گروهی از تولیدکنندگان پیش خودشان تصور می‌کنند در صورت تداوم کاهش مصرف، قادر هستند مرغ‌هایی که روی دستشان باد کرده را صادر کنند و عوضش دلار بگیرند.


بیشتر بخوانید:خبر خوب از بازار مرغ گرم


شماره پنج | قیمت مرغ و اتفاقات مربوط به بازار آن را نمی‌توان بدون نادیده گرفتن نامه سوم آذر مدیران عامل اتحادیه‌های استانی مرغداران گوشتی سراسر کشور به دولت درست ارزیابی کرد. در این نامه از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرده‌اند و مدعی هستند جامعه پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان مرغ رنج و مشقت فراوانی را تحمل می‌کنند و...، اما مهمترین بخش نامه جایی است که ضمن اعتراف به عقب افتادن ۱۰ هزار تومانی قیمت بازار از نره مصوب فروش مرغ، از دولت درخواست شده به‌منظور «حفظ تولید» و «جلوگیری از ورشکستگی ده‌ها تولید کننده»، شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید مرغ مازاد از طریق اتحادیه‌ها اقدام کند.

شرکت پشتیببانی امور دام یک شرکت دولتی محسوب می‌شود که یکی از وظایفش کنترل عرضه و تقاضا در بازار است. در موارد این چنینی، شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی وارد بازار می‌شوند و مقدار مازاد مرغ تولید شده را خریداری می‌کنند تا طرف عرضه متحمل ضرر و زیان نشود. این مرغ‌ها به سردخانه و انبار منتقل می‌شوند تا در مواقع ضروری برای فروش آن‌ها در قالب مرغ منجمد چاره‌جویی شود. کلا یک‌جور برنامه حمایتی از تولیدکننده و مصرف‌کننده است. فارغ از این مباحت، نامه و درخواست تولیدکنندگان مرغ در این برهه زمانی اهمیت و عمق چاله‌ای را نشان می‌دهد که مرغ در آن افتاده است. اگر نامه را به‌زبان ساده ترجمه کنیم، همچنین چیزی می‌شود: تو رو خدا مرغ‌های ما را بخرید تا ورشکست نشویم!

شماره شش | فروش و عرضه مرغ منجمد برخلاف آنچه برخی تولیدکنندگان می‌گویند، همراستا با منافع بازار مرغ گرم پیش رفته است. با اینکه قیمت مصوب مرغ منجمد در خرده‌فروشی‌های حداقل ۴۵ و حداکثر ۴۸ هزار تومان در هر کیلو است، وزارت جهادکشاورزی در روز‌های اخیر قیمت فروش این محصول را تا کیلویی ۵۰ هزار تومان بالا افزایش داده است. حسین دماوندی، معاون امور دام و طیور وزارت جهادکشاورزی، درباره علت این تصمیم به ایسنا گفته: قیمت مرغ منجمد را افزایش داده‌ایم تا تقاضا به مرغ گرم هدایت شود! یعنی به‌منظور کمک و همراهی با تولیدکنندگان مرغ گرم، هزینه مرغ منجمد که خیلی تقاضا ندارد را بالا برده‌اند تا صرفه اقتصادی خرید مرغ گرم بیشتر شود، اما تولیدکنندگان هنوز از نبود مشتری گلایه دارند.

شماره هفت | قیمت مرغ گرم در بازار همچنان در مسیر نزولی قدم برمی‌دارد؛ آن‌هم در شرایطی که یک‌ماه پیش تولیدکنندگان تصور می‌کردند پس از اخذ موافقت دولت با نرخ ۶۳ هزار تومان، قرار است نفس راحت بکشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط کشوری قیمت مرغ حالا به ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده، اما حتی در تهران می‌توان مرغ را با قیمت کیلویی ۵۲ هزار تومان خریداری کرد. یعنی ۱۱ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب ۶۳ هزار تومانی. قیمت ران مرغ نیز به کف ۴۲ هزار تومان رسیده. امروز سه‌شنبه هشتم آذر، خبرگزاری ایسنا دو خبر به‌ظاهر بی‌ربط با موضوع منتشر کرده که در آن‌ها می‌توان ردپای پاسخ دولت به نامه تظلم‌خواهانه تولیدکنندگان مرغ را پیدا کرد. در یکی از آن‌ها رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گلستان از آغاز توزیع مرغ میان ۳۰ هزار خانوار نیازمند این استان خبر داده و خبر دومی به توزیع ۱۴۴ تن گوشت مرغ در مناطق کم‌برخوردار استان البرز توسط ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص دارد.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید