تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۳ دی ۱۴۰۱

عوارض کفش پاشنه بلند برای بانوان

به‌طورکلی پوشیدن کفش پاشنه بلند عوارضی را برای خانم‌ها به همراه دارد؛ زیرا هر چه کفش پاشنه‌بلندتر باشد، احتمالاً خطرات بیشتری برای سلامتی خواهد داشت. با ادامه مقاله همراه باشید تا به درک عوارض کفش‌های پاشنه بلند و اینکه چرا باید استفاده از آن‌ها را کاهش دهید پی ببرید.

عوارض کفش پاشنه بلند برای بانوان

اقتصاد۲۴- رویداد 24 نوشت: کفش‌های پاشنه بلند یکی از اکسسوری‌های رایج مورد استفاده برای بسیاری از خانم‌ها است. ما اغلب احساس می‌کنیم که یک ظاهر زیبا بدون کفش پاشنه‌دار ناقص است. اما آیا می‌دانید پوشیدن کفش پاشنه بلند عوارض زیادی دارد؟ بله، این اکسسوری‌های شیک اگر به طور مرتب از آن‌ها استفاده شود، ممکن است بر سلامت پا‌های شما تأثیر منفی بگذارد.

به‌طورکلی پوشیدن کفش پاشنه بلند عوارضی را برای خانم‌ها به همراه دارد؛ زیرا هر چه کفش پاشنه‌بلندتر باشد، احتمالاً خطرات بیشتری برای سلامتی خواهد داشت. با ادامه مقاله همراه باشید تا به درک عوارض کفش‌های پاشنه بلند و اینکه چرا باید استفاده از آن‌ها را کاهش دهید پی ببرید.

کفش‌های پاشنه بلند

کفش‌های پاشنه بلند الگوی راه‌رفتن فرد را تغییر می‌دهند. افرادی که به طور منظم کفش‌های پاشنه‌دار می‌پوشند، نسبت به افرادی که به طور منظم کفش‌های تخت می‌پوشند، هنگام راه‌رفتن گام‌های کوتاه‌تر و قوی‌تری برمی‌دارند. این نوع مراحل می‌تواند فشار بیشتری را بر روی مفاصل زانو وارد کند که ممکن است منجر به آرتروز (فرسایش غضروف بین استخوان‌ها که باعث ساییدگی استخوان‌ها روی یکدیگر می‌شود) شود.

هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند، بدن باید وزن کلی و مرکز ثقل خود را تنظیم کرده و تغییر دهد تا پاشنه کفش را جبران کند. هر چه پاشنه‌بلندتر باشد، خطر مشکلات کمر، لگن و زانو نیز بیشتر می‌شود.

به همان اندازه که کفش پاشنه بلند انسان را بالا می‌برد، تاندون آشیل و عضلات ساق پا با فشار بیشتری مواجه می‌شوند. تاندون ممکن است کوتاه شود و ماهیچه‌ها سفت و تغییر شکل دهند. این می‌تواند در افرادی که اغلب کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند رخ دهد و می‌تواند باعث ایجاد درد در اندام تحتانی بدن شود. پس از سال‌ها پوشیدن کفش پاشنه بلند و تنظیم مجدد بدن به دلیل کفش، ممکن است هنگام پوشیدن کفش‌های تخت یا راه‌رفتن با پای برهنه احساس ناراحتی کنید. بدن با شکل پاشنه‌ها سازگار شده و در هنگام پوشیدن انواع دیگر کفش باعث تحریک پا می‌شود.

عوارض کفش پاشنه بلند برای بانوان

عوارض کفش پاشنه بلند برای بانوان

اکثر مشکلاتی که با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند ایجاد می‌شود، ناشی از فشار بیش از حد به قسمت پایین تنه به‌ویژه جلوی پا، مچ پا و ساق پا است. کفش‌های پاشنه بلند وضعیت را بدتر می‌کنند و به‌شدت روی کمر، باسن و زانو نیز تأثیر می‌گذارند. سایر مشکلات رایجی که زنان معمولاً گزارش می‌کنند عبارت‌اند از: رشد انگشتان پا، لکه‌های پوستی پوسته شده، بونیون‌ها و غیره. در اینجا به برخی از اثرات پوشیدن کفش پاشنه بلند اشاره می‌کنیم.

عدم تعادل در بدن

پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند تمام توده بدن را روی استخوان‌های شکننده انگشت پا منحرف می‌کند و در نتیجه منجر به مشکلاتی می‌شود. در حالت عادی، پا‌ها به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند و بدن و اسکلت را از ضربه‌زدن محافظت می‌کنند. این مکانیسم تعادل پس از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند به هم می‌خورد. علاوه بر این، کفش‌های پاشنه بلند مانند کفش‌های رکابی و تلمبه‌ای با افزایش بیش از ۳۰ درصدی فشار انگشت پا، وضعیت را بدتر می‌کنند.

تعادل پاشنه و انگشت پا به‌شدت مختل می‌شود و در نتیجه بدن را به حالتی مانند راه‌رفتن سوق می‌دهد. قرارگرفتن طولانی‌مدت در این وضعیت می‌تواند باعث آسیب عصبی شود و حتی منجر به تاول‌های دردناک شود. این‌ها رایج‌ترین عوارض طولانی‌مدت پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند است که اکثر خانم‌ها تجربه می‌کنند.

کمردرد

پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند ممکن است عوارض جانبی مانند کمردرد ایجاد کند. کفش‌های پاشنه بلند بهترین مد برای خانم‌ها هستند. آن‌ها معمولاً شیک و جذاب هستند؛ اما راحتی و کفش‌های پاشنه بلند با هم در تضاد هستند. این باعث توزیع شدن نابرابر وزن می‌شود که ممکن است منجر به درد، التهاب و درد در ناحیه کمر شود.

کمردرد مشکلی است که به طور مجازی می‌تواند به‌عنوان عوارض طولانی‌مدت پوشیدن کفش پاشنه بلند ایجاد شود. به دلیل فشار بیشتر روی پای جلویی، ستون فقرات بدن برای مدیریت وزن بدن کمی غیرطبیعی می‌چرخد. این به نوبه خود فشار به عضلات ستون فقرات را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث ایجاد درد و ناراحتی در پشت می‌شود. ازآنجایی‌که این امر می‌تواند باعث عدم تعادل در عضلات پشت و بالای ران شود، می‌تواند منجر به فشرده‌سازی عصب شود. سیاتیک که باعث درد، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن در پشت ساق پا می‌شود، می‌تواند ناشی از عوارض طولانی‌مدت پوشیدن کفش پاشنه بلند باشد.


بیشتر بخوانید:درمان گردش خون ضعیف در پاها چیست؟


درد عضلات ساق پا و مچ پا

درحالی‌که با پوشیدن کفش پاشنه بلند فشار روی پا افزایش می‌یابد، ماهیچه‌های اطراف پا‌های بیرونی برای متعادل‌کردن حالت غیرطبیعی پا سخت‌تر کار می‌کنند، در نتیجه ضعیف و خسته می‌شوند و احتمال پیچ‌خوردگی و تورم مچ پا را تشدید می‌کنند. درحالی‌که کفش‌های پاشنه بلند قطعاً قد و شکل دلخواه را به شما می‌دهند، اما با ایجاد تغییراتی در اطراف مفاصل، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها باعث کوتاه‌شدن عضلات ساق پا می‌شوند و باعث ناراحتی و درد می‌شوند. ازاین‌رو، اثرات طولانی‌مدت پوشیدن کفش پاشنه بلند شامل درد ساق پا و مچ پا و مشکلاتی در راه‌رفتن است.

  • وقتی کفش‌های پاشنه‌دار می‌پوشید، مچ پا‌ها به سمت جلو خم می‌شوند و در نتیجه گردش خون در اندام‌های تحتانی محدود می‌شود. برای کسانی که کفش پاشنه بلند می‌پوشند، این می‌تواند منجر به ایجاد رگ‌های واریسی شود.
  •  پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند می‌توانند اساساً سیاهرگ‌های متورم را در پا ایجاد کنند که این سیاهرگ‌ها می‌توانند از پوست بیرون‌زده و به رنگ قرمز تیره یا آبی ظاهر شوند. آن‌ها می‌توانند در هرجایی از بدن ظاهر شوند که برجسته‌ترین آن‌ها در اطراف پا‌ها است. به طور معمول، آن‌ها به‌عنوان یک مشکل جدی برای سلامتی محسوب نمی‌شوند، اما به‌عنوان بخشی از اثرات طولانی‌مدت پوشیدن کفش پاشنه بلند، می‌توانند باعث درد و ناراحتی در اطراف پاها، تورم و تغییر رنگ پوست شوند.

  • پوشیدن کفش پاشنه بلند معمولاً بر روی پا فشار ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به انقباض جریان خون شود. همچنین در موارد شدید، ممکن است باعث شکستگی عروق خونی نیز شود.

عوارض کفش پاشنه بلند برای بانوان

پیچ‌خوردگی مچ پا

فقط در صورت راه‌رفتن روی سطوح صاف می‌توانید کفش پاشنه بلند بپوشید. چاله‌ها، برآمدگی‌ها و سنگ‌فرش‌ها می‌توانند اتفاقاتی باشند که درنتیجه پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث، لیزخوردن و رگ‌به‌رگ شدن مچ پا شوند. به‌غیراز پیچ‌خوردگی مچ پا، سقوطی مانند این نیز می‌تواند منجر به شکستگی مچ پا، آرنج و زانو‌های کبود شود. اگر به طرز ناخوشایندی فرود بیایید، حتی ممکن است دچار ضربه مغزی شوید. پس بهتر است استفاده از کفش‌های پاشنه بلند را در استایل‌های خود کاهش دهید.

آسیب ستون فقرات

همان‌طور که بیان شد پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند ممکن است باعث ایجاد قوس آواکرد و درد بالای کمر شود. کفش‌های پاشنه بلند معمولاً قوس کمر را بیش از حد بیرون می‌آورد. قوس نامناسب می‌تواند باعث ایجاد درد‌های بدی در پایین کمر و ناحیه فوقانی شود.

زانودرد

زانو‌ها که بزرگ‌ترین مفصل بدن انسان هستند، نقش مهمی در حفظ استحکام و تعادل بدن دارند که می‌تواند به دلیل تأثیر طولانی‌مدت کفش‌های پاشنه بلند مختل شود. کسانی که به طور منظم کفش پاشنه بلند می‌پوشند ممکن است در نهایت دچار درد زانو و مشکل در ایستادن طولانی‌مدت شوند. فشار بیش از حد به داخل بدن می‌تواند باعث شود که زانو‌ها تحت‌فشار قرار بگیرند که اغلب احتمال ابتلا به آرتریت را افزایش می‌دهد.

آسیب‌های جلوی پا

کفش‌های پاشنه بلند به‌جای پراکندگی وزن بدن به طور مساوی روی پا، تمام وزن فرد را روی توپی پا قرار می‌دهند. این فشار شدید بر انتهای استخوان‌های متاتارس و مفاصل بین انگشتان پا و پا وارد می‌کند و خطر شکستگی‌های استرسی و نوروما را افزایش می‌دهد.

آسیب‌های انگشت پا

کفش‌هایی که پنجة نوک‌دار دارند، انگشتان پا را به شکل V غیرطبیعی در می‌آورند و باعث بدشکلی‌های پا؛ مانند انگشت چکشی، بونیون و ناخن‌های فرورفته در پا می‌شوند.

انگشت چکشی یکی از خطرناک‌ترین عوارض جانبی کفش پاشنه بلند بر روی پا است. موقعیت غیرطبیعی پا، فشار روی ساق پا، رگ‌های خونی و پشت باعث تغییر شکل پا می‌شود که به آن انگشت چکشی می‌گویند.

عوارض کفش پاشنه بلند برای بانوان

مشکلات وضعیت بدن و راه‌رفتن

کفش‌های پاشنه بلند نه‌تن‌ها عملکرد پا را تغییر می‌دهند بلکه می‌تواند بر مکانیک بدن در نحوه راه‌رفتن، ایستادن و حمل وزن تأثیر بگذارند. آسیب به وضعیت بدن می‌تواند فشار بی موردی را بر روی زانوها، باسن و کمر وارد کند و باعث درد و عوارض در سراسر بدن شود.

افزایش کشش در انگشتان پا

یکی دیگر از عوارض جانبی پوشیدن مداوم کفش پاشنه پا این است که انگشت پا را در حالت هایپر اکستنشن دائمی ثابت می‌کند. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند در تمام طول روز تنش و فشار بیشتری را بر بخش‌های مختلف بدن وارد می‌کند. این استرس اضافه می‌تواند به زانوها، باسن، کمر و سایر اعضای بدن آسیب برساند.

چگونه از عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند جلوگیری یا آن را کاهش دهیم؟

برای کاهش اثرات مضر کفش پاشنه بلند، بهتر است به سراغ کفش‌هایی بروید که لِژ بیشتری دارند تا بتوانند به توزیع یکنواخت وزن کمک کنند. پوشیدن کفی‌های نرم نیز راه خوبی برای کاهش فشار روی زانو‌ها است، مشروط بر اینکه تناسب آن باید بدون هیچ شکافی برای خم‌شدن پا به جلو و ایجاد فشار روی انگشتان پا در جلو، ایدئال باشد.

به‌طورکلی اگر عواقب پوشیدن مداوم کفش‌های پاشنه‌دار را احساس می‌کنید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به مبارزه با درد و ناراحتی انجام دهید. این توصیه‌ها می‌تواند برای کاهش درد ناشی از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند کمک‌کننده باشد.

  •  کفش خود را عوض کنید: به دنبال کفش‌هایی با کفی تخت یا لِژ پهن باشید.

  •  برنامه تمرینی خود را تغییر دهید: با تغییر برنامه ورزشی می‌توانید فشار مکرر را بر روی زانوها، باسن و کمر خود در حین ورزش کاهش دهید. قایقرانی و شنا از انواع تمریناتی هستند که برای مفاصل مناسب هستند.

  •  زمان پوشیدن کفش پاشنه بلند را کاهش دهید: سعی کنید بیشتر از کفش‌های بدون پاشنه برای فعالیت‌های روزانه خود استفاده کنید.

  •  قبل و بعد از پوشیدن کفش پاشنه بلند، ساق پا‌های خود را دراز کنید: به خودتان زمان برای لانژ یا سایر روش‌های کشش ساق پا بدهید.

  •  کفی‌های طبی و نرم در کفش‌های خود قرار دهید: سعی کنید برای راحتی بیشتر کف کفش‌های خود را با کفی‌های نرم و طبی بپوشانید تا در هنگام راه‌رفتن اذیت نشوید.

عوارض کفش پاشنه بلند برای بانوان

نتیجه‌گیری

اکنون متوجه شده‌اید که چگونه یک اکسسوری مد روز می‌تواند به‌سلامتی شما آسیب برساند. زنان به دلایل شغلی، اجتماعی و زیبایی‌شناختی زیادی کفش پاشنه‌دار می‌پوشند. درحالی‌که توصیه به آن‌ها برای توقف کامل این کار ممکن است بیهوده عمل کند، قطعاً نیاز به آگاهی وجود دارد. تعادل استراحت، ورزش و پوشیدن کفش جایگزین در صورت امکان می‌تواند به زنان کمک کند تا بر اثرات مضر کفش پاشنه بلند غلبه کنند.

دانستن در مورد اثرات طولانی‌مدت پوشیدن کفش پاشنه بلند می‌تواند به زنان کمک کند تصمیم بگیرند که چه چیزی برای آن‌ها بهتر است و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. روش‌هایی که به کاهش اثرات مضر کفش‌های پاشنه بلند کمک می‌کنند، می‌توانند در مواقعی که پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند برای خانم‌ها بسیار ضروری باشد، کمک‌کننده باشد.

امیدواریم آگاهی از عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث شود در پوشیدن هر روز آن تجدیدنظر کنید. همیشه به یاد داشته باشید که سلامتی خود را در اولویت زندگی قرار دهید. همچنین در صورت بروز درد ساق پا، زانو یا کمر، مهم است که برای درمان مناسب به دنبال مشاوره پزشکی خوب باشید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس