تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۰ دی ۱۴۰۱
پایان صبر اصولگرایان نزدیک است؟

افزایش انتقاد‌ها به دولت سیزدهم از سوی خودی‌ها؛ پایان صبر اصولگرایی

شرایط سخت اقتصادی و مدیریت اغلب ناکارآمد اجرائی صدای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم درآورده است. از یک سو بودجه و برنامه توسعه هفتم بلاتکلیف هستند و از سویی دیگر تورم روند افزایشی خود را ادامه داده و همچنان شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم.

پایان صبر اصولگرایی

اقتصاد۲۴-  شرایط سخت اقتصادی و مدیریت اغلب ناکارآمد اجرائی صدای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم درآورده است. از یک سو بودجه و برنامه توسعه هفتم بلاتکلیف هستند و از سویی دیگر تورم روند افزایشی خود را ادامه داده و همچنان شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم. درحالی‌که خط فقر بخش مهمی از جامعه را درگیر خود کرده، برنامه حمایتی خاصی برای ممانعت از آب‌رفتن طبقه متوسط جامعه و رشد جمعیت در طبقه فقیر جامعه هم وجود ندارد؛ از‌این‌رو احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشداری گفت: کاری نکنید که فقرا بریزند کاسه و کوزه همه را جمع کنند.
من این را دور نمی‌بینم برای اینکه امیرالمؤمنین فرمود خدا از زمامداران عادل تعهد گرفته که خودشان را با ضعیف‌ترین اقشار مقایسه کنند.

به گزارش شرق ، در همین راستا حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در حوزه سیاست و اقتصاد ایران، از چهره‌های شاخص به شمار می‌رود، درباره راهکار‌های حل مشکلات اقتصادی موجود به خبرآنلاین گفت: مشکل ساختاری اقتصاد در کشور ما این است که اقدام به خلق ثروت نمی‌کنیم، بلکه ثروت موجود را تقسیم می‌کنیم؛ به‌همین‌دلیل کم می‌آوریم. ما با توجه به رشد جمعیت و انتظارات در ایران، با مقایسه آنان با وضعیت امکانات زندگی و معیشت مردم در اروپا مواجه هستیم؛ زیرا مردمی که به اروپا سفر می‌کنند، انتظارات معیشتی ناشی از مقایسه را نه‌تن‌ها خودشان، بلکه به دیگران نیز منتقل می‌کنند. او افزود: هرچند سفر‌ها با توجه به قیمت ارز کاهش یافته، ولی انتظارات مردم با مقایسه اوضاع اقتصادی از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد. او در ادامه گفت: از سویی ما با خلق ثروت مواجه نیستیم و از سوی دیگری با رشد انتظارات مواجه هستیم که این دو یک ناترازی را به وجود می‌آورد، در واقع هزینه‌های خانوار بیش از حقوق و هزینه‌های دولت بیش از دریافتی‌ها و درآمد دولت می‌شود؛ از‌این‌رو این هزینه‌ها چه برای خانوار و چه برای دولت استقراض را نیز افزایش می‌دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره گفته‌های رئیسی درباره ترمیم کابینه و سخنان نمایندگان مجلس درباره استیضاح‌ها با اشاره به اینکه نگاه استراتریکی در دولت نمی‌بینند، اظهار کرد: آقای رئیسی قبل از انتخابات برنامه اقتصادی مدونی نداشتند و از برنامه هفت هزار صفحه‌ای ایشان هم بنده چیزی ندیدم؛ حتی از ایشان حضوری هم مطالبه کرده‌ام، اما ایشان چیزی به من ارائه نکرد، ضمن اینکه شخصا پیشنهاد‌هایی را به رئیس‌جمهور داده‌ام.

او با بیان اینکه «درحال‌حاضر به‌شدت با عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف مخالف هستم»، علت این امر را در اختیار قراردادن ابزار برای تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا عنوان کرد و افزود: در‌صورتی‌که آمریکا تحریم‌ها را بردارد، پیوستن ما به اف‌ای‌تی‌اف معنا دارد؛ زیرا مبادلات بانکی‌مان با دیگران افزایش یافته و راه برای رفت و برگشت سرمایه تسهیل می‌شود. مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که مشکل دولت الان فقدان استراتژی یا فقدان افراد توانمند است، گفت: این موضوع تلفیقی از این دو است، هم نداشتن استراتژی و هم عدم کفایت بعضی از مسئولان. او ادامه داد: به نوعی متعارض عمل‌کردن در اقدامات نیز مسبب وضع موجود است؛ یعنی دولت وقتی بودجه را به مجلس می‌دهد، اعلام می‌کند این بودجه فاقد کسری است و از طرفی زیر بار تعهداتی می‌رود که مجلس بعد از همین بودجه برایش بار می‌کند و تسلیم می‌شود و به همه آن‌ها عمل می‌کند. در مجموع اینکه اگر دولت نگاه بلندمدت نداشته باشد، دچار روزمرگی می‌شود و الان دولت دچار روزمرگی شده و این روزمرگی برای ما کلاف سر‌درگم به وجود می‌آورد.

البته این روز‌ها فقط تشخیص مصلحتی‌ها نیستند که منتقد عملکرد کابینه سیزدهم شده‌اند و بسیاری از اصولگرایان مدت‌هاست شروع به هشدار کرده‌اند؛ بنابراین باید گفت عملکرد دولت ابراهیم رئیسی پس از گذشت ۱۸ ماه صدای انتقاد خودی‌ها را نیز درآورده است و در تازه‌ترین واکنش، بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر هم بیانیه‌ای تند در جواب به سخنان رئیسی درباره اعلام «دلایل گرانی» منتشر کرد.


بیشتر بخوانید: نقش تازه مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ شعبه دوم شورای نگهبان!


بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با تأکید بر اینکه «یَد مردانه داشته باشید، نه زبان سخنور» خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت: «ریاست‌جمهور در جلسه نظارت ستادی وزارت صمت اعلام می‌کنند: دلایل گران‌شدن کالا باید شفاف بیان شود! آقای ریاست‌جمهور دیگر زمان تعیین باید‌ها و نباید‌ها گذشته است. گریختن میان واژه‌ها حل‌المسائل معضلات امروز کشور نیست». شرایط اقتصادی کشور موجب اعتراض برخی از روحانیون قم نیز شده است. روز سه‌شنبه هفتم دی‌ماه، قم‌نیوز به نقل از آیت‌الله مکارم‌شیرازی نوشت: مسائل اقتصادی به معما تبدیل شده است و از مسئولان در برابر نرخ دلار هیچ عکس‌العملی نمی‌بینیم؛ به‌سادگی از کنار قضایا عبور می‌کنند. مردم در مقابل مشکلات تحمل و حوصله دارند، اما باید به وفا و حوصله مردم توجه شود. آیت‌الله مکارم‌شیرازی که از حامیان ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود، خطاب به دولت یادآور شد: امروز جامعه ما دچار گرفتاری‌ها و مشکلات فراوانی از‌جمله مشکل اقتصادی و فرهنگی است. در مسائل اقتصادی گرفتار اموری هستیم که تبدیل به معما شده است... وقتی می‌شنویم که مثلا دلار فلان مقدار شده، هیچ عکس‌العملی از مسئولان نمی‌بینیم و حتی ابراز هم نمی‌کنند که ما وضعیت را درست می‌کنیم و نمی‌گذاریم به این صورت باقی بماند و به‌سادگی از کنار قضایا عبور می‌کنند.

به‌تازگی نیز ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، گفته است: «مجموعه مسئولان که بخشی از آن مسئولان دولتی محسوب می‌شوند، هنوز به این درک نرسیده‌اند که شرایط کشور چه بوده و راه‌های برون‌رفت از آن چیست. بهترین کاری هم که معمولا دولت‌ها در این زمینه‌ها انجام می‌دهند، فرافکنی است که می‌گویند ما و عملکردمان هیچ ایرادی نداریم و موضوع را صرفا به دشمن و اقدامات آن حواله می‌دهند که آن همیشه هست و کسی هم منکر آن نیست، ولی اینکه اتفاقات را صرفا مربوط به اقدامات دشمن ببینیم، به نظرم مقداری فرافکنی است و باید مسئولان به عملکرد خودشان نگاه کنند. البته من نمی‌خواهم بگویم که این موضوعات همه‌اش مربوط به این دولت است. انباشته‌شدن نتیجه اقدامات همه دولت‌های پیشین به‌اضافه نبود مدیریت مطلوب در این دولت باعث به‌وجود‌آمدن شرایطی شده است که الان ما شاهدیم...».

او افزوده است: «بار‌ها این را درباره لزوم صداقت دولت گفته‌ایم که مردم صداقت را بیشتر می‌پسندند. اگرچه از آن ناراحت شوند. چند ماه پیش زمانی که این حوادث شروع شد، اینترنت ضعیف شد و دولت برخی از شبکه‌های اجتماعی را نیز به خاطر شرایط امنیتی فیلتر کرد و دلیل آن را نیز صادقانه گفت و بعدش هم این را ادامه داد تا این شرایط از بین برود. این برای مردم بسیار بیشتر قابل قبول است تا اینکه بگوییم اصلا اینترنت ضعیف نیست».

البته پاشنه در دولت همچنان به همان سبک و سیاق سابق می‌چرخد و زمانی که پای سخنان اعضای کابینه می‌نشینیم، جز وعده رشد و پیشرفت و نبود مشکل تورم و... که در حقیقت رؤیاپردازی سیاسی است، چیزی دیگر دستگیر رسانه‌ها نمی‌شود.

در این شرایط، بین مسئولان اجرائی و مردم فاصله بسیار است و حتی اعتراضات سه ماه اخیر هم سبب نشد تا توجه به حل مشکلات در اولویت قرار گیرد و همچنان دولت درگیر وعده‌هایی از جنس انتخاباتی است و دولت قبل را مسبب همه مشکلات معرفی می‌کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان