تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

از اعضای عضو کمیسیون تلفیق بودجه تنها ۴ نفر، اقتصاد خوانده‌اند

اقتصاد کشور بر روی ریل بودجه می‌گذرد، اما با وجود اهمیت و تاثیر چشم‌گیری که بر اقتصاد و معیشت مردم دارد، نمایندگانی با تحصیلات و گرایش‌های غیر مرتبط را در خود جای داده است. چندان که از ۴۵ عضو این کمیسیون تنها چهار نفر اقتصاد خوانده‌اند و از اعضای هیئت رئیسه هم تنها رئیس کمیسیون، دانش‌آموخته اقتصاد است.

کمیسیون تلفیق بودجه

اقتصاد۲۴- پس از ۳۶ روز تاخیر دولت، بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد و حال در دستان ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق بودجه قرار دارد تا برنامه مالی یکساله کشور را بررسی کنند و در کمیسیون به رای بگذارند. از آنجایی که بودجه مهم‌ترین سند اقتصادی کشور است و برآورد‌های آن بر اقتصاد خرد و کلان کشور تاثیر می‌گذارد، تخصص اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هم مسئله‌ای حائز اهمیت است.

کمیسیون تلفیق، ۴۵ عضو دارد که ۹ نفر از کمیسیون برنامه و بودجه و ۳۶ نفر از دیگر کمیسیون‌های تخصصی معرفی می‌شوند. با این حال از ۴۵ عضو این کمیسیون تنها چهار نفر یعنی آرش زره‌تن، سید شمس الدین حسینی، علی بابایی کارنامی و مهدی طغیانی اقتصاد خوانده هستند و باقی اعضا تحصیلات غیرتخصصی دارند.

حتی از هیئت رئیسه کمیسیون هم، به جز سید شمس الدین حسینی، باقی آن‌ها تحصیلات اقتصادی ندارند. البته عدم مرتبط بودن رزومه تحصیلی اعضا، تنها محدود به کمیسیون تلفیق بودجه و حتی مجلس فعلی نیست چراکه انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون‌ها در اغلب موارد و در ادوار مجلس هم بیش از آنکه با نگاه کارشناسانه باشد، بیش‌تر به دلایل سیاسی بوده است.

در ادامه تحصیلات اعضای این کمیسیون را بنابر آنچه در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است، بررسی می‌کنیم.

کمیسیون برنامه و بودجه

حمیدرضا حاجی‌بابایی با وجود داشتن مدرک تحصیلی دکتری الهیات، اما از مجلس پنجم تا مجلس فعلی نامش با کمیسیون برنامه و بودجه گره خورده است. او همچنین وزیر آموزش و پرورش دولت دوم محمود احمدی‌نژاد بوده است.

سمیه محمودی نماینده مردم اصفهان با تحصیل در مقطع ارشد جامعه‌شناسی عضو کمیسیون برنامه و بودجه است و امسال هم به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ معرفی شده است.

مهدی فرشادان، احسان ارکانی و رجب رحمانی هم به ترتیب دکتری پزشکی، کارشناسی ارشد عمران و کارشناسی ارشد مدیریت را دارند.

رحیم زارع در کسوت سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، دکتری مدیریت بازرگانی استراتژیک دارد و مدیریت بازرگانی خارجی سازمان بازرسی در سوابق اجرایی او دیده می‌شود. وی در مجلس نهم و دهم نیز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی به عنوان دیگر عضو این کمیسیون تحصیلات حوزوی دارد. در وب سایت مرکز پژوهش‌های مجلس موجود نیست البته مدرک تحصیلی او در برخی منابع، دکترای مدیریت استراتژیک ذکر شده است. میرتاج‌الدینی در دولت محمود احمدی نژاد معاون پارلمانی رئیس جمهوری بود و سه دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد.

آرش زره‌تن از معدود نمایندگانی است که تحصیلات مرتبط با کمیسیون تلفیق بودجه دارد. او در رشته اقتصاد بین‌الملل تحصیل کرده است.

سید شمس‌الدین حسینی به عنوان سکاندار کمیسیون تلفیق بودجه دکتری اقتصاد دارد؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و در دولت احمدی‌نژاد، وزیر اقتصاد بوده است.

کمیسیون آموزش و تحقیقات

امان قلیچ شادمهر با مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب و حسین حق‌وردی با مدرک دکتری تاریخ اسلام به کمیسیون تلفیق بودجه پیوسته‌اند. همچنین محمد وحیدی، دیگر عضو کمیسیون آموزش که به کمیسیون تلفیق معرفی شده است تا مقطع دکتری تحصیل کرده است، اما در وب سایت مرکز پژوهش‌های مجلس از رشته تحصیلی او چیزی موجود نیست؛ بنابراین از میان اعضای این کمیسیون نمی‌توان هیچ خط و ربطی به کمیسیون تلفیق بودجه پیدا کرد.

کمیسیون اجتماعی

از تحصیلات علی اکبر بسطامی تنها به ذکر کارشناسی ارشد مدیریت بسنده شده و مشخص نیست در کدام زیر شاخه مدیریت تحصیل کرده است. خلیل بهروزی‌فر دیگر عضو کمیسیون اجتماعی که به کمیسیون تلفیق بودجه راه یافته است، در رشته مدیریت دفاعی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده و بازنشسته سپاه پاسداران و فرماندار تالش بوده است.

علی بابایی کارنامی، تنها عضو کمیسیون اجتماعی است که تحصیلات مرتبطی با مهم‌ترین سند مالی کشور دارد. او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد بین‌الملل است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

تحصیلات محمود عباس‌زاده و ابراهیم رضایی به حوزه ارتباطات و رسانه گره می‌خورد. عباس‌زاده دکتری مدیریت رسانه دارد و مدیر کل اسبق سیاسی وزارت کشور و استاندار اسبق ایلام بوده است و رضایی هم دکتری علوم ارتباطات دارد و پیشتر روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه بوده است. سومین سهم این کمیسیون برای کمیسیون تلفیق بودجه متعلق به حسین نوش‌آبادی است که مدرک تحصیلی دکتری حقوق بین‌الملل دارد و نماینده مجلس ششم و هفتم هم بوده است.

کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها

جلال رشیدی کوچی و محمدرضا صباغیان هر دو در رشته و میزان تحصیلات مشترک هستند. آن‌ها در رشته علوم سیاسی در مقطع ارشد تحصیل کرده‌اند. دیگر عضو این کمیسیون یعنی محمد صفر ملک میان تحصیلا حوزوی دارد و پیش از ورود به بهارستان امام جمعه املش بوده است.

کمیسیون انرژی

از کمیسیون انرژی هادی بیگی‌نژاد با دکتری شیمی، مصطفی نخعی با دکتری مکانیک و کیوان مرادیان با تحصیلات دکتری به کمیسیون تلفیق راه پیدا کرده‌اند. البته در وب سایت مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره‌ای به رشته تحصیلی او نشده است.

کمیسیون بهداشت و درمان

علی اصغر باقرزاده در حالی عهده‌دار دبیر اول کمیسیون تلفیق بودجه است که در کمال تعجب پزشک عمومی است. همچنین سید جلال میرمحمدی و رضا آریان‌پور هم به عنوان دیگر اعضای کمیسیون تلفیق، پزشک هستند.

کمیسیون صنایع و معادن

مدرک تحصیلی سید محسن دهنوی که بر مسند نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق نشسته، دکتری نانو زیست فناوری است. همچنین دو سهم دیگر از این کمیسیون متعلق به عبدالناصر درخشان و حجت‌الله فیروزی است که به ترتیب در رشته مدیریت صنعتی و حقوق تحصیل کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: اظهارات متناقض درباره کسری بودجه دولت سیزدهم


کمیسیون عمران

احمد دنیا مالی دکترای برنامه‌ریزی شهری دارد و در شورای چهارم شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل بوده و هم اکنون بر جایگاه نایب رئیس دوم کمیسیون تلفیق تکیه زده است. اسماعیل حسین زهی و غلامعلی کوهساری هم به ترتیب مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و کشاورزی دارند.

کمیسیون فرهنگی

از سه سهم کمیسیون اجتماعی برای کمیسیون تلفیق بودجه، هیچگونه تخصص مرتبطی با این سند اقتصادی نمی‌توان پیدا کرد. از آن عجیب‌تر اینکه مجید نصیرایی با تحصیلات سطح سه حوزه بر مسند دبیر دوم کمیسیون تلفیق نشسته است. از سوی دیگر احسان قاضی‌زاده هاشمی با دکتری فقه و امیرحسین بانکی‌پور هم با دکتری فلسفه عرب برای بودجه سال آینده تصمیم‌گیری می‌کنند.

کمیسیون قضایی و حقوقی

حسین‌علی حاجی دلیگانی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی است که در مجلس نهم و دهم هم عضو کمیسیون بودجه بوده است. محمد تقی نقدعلی در حالی به عنوان عضوی از کمیسیون تلفیق راه پیدا کرده که تحصیلات حوزوی دارد. سید کاظم دلخوش هم دانشجوی دکتری مدیریت راهبرد فرهنگی است و سابقه عضویت در کمیسیون اقتصادی در مجالس هفتم، هشتم و دهم را دارد.

کمیسیون اقتصادی

سید کاظم موسوی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق و سابقه اجرایی در سازمان بازرسی کل کشور نه تنها ارتباطی با کمیسیون تلفیق بودجه بلکه با کمیسیون اقتصادی که در آن عضو است هم چندان تحصیلات و سوابق مرتبطی ندارد. مهدی طغیانی از جمله چهار نماینده‌ای است که از کل اعضای کمیسیون تلفیق، تحصیلات مرتبطی دارد. او دکتری علوم اقتصاد دارد و استاد دانشگاه اصفهان است. در وب سایت مرکز پژوهش‌های مجلس درمقابل تحصیلا علیرضا زندیان تنها به ذکر کارشناسی ارشد بسنده شده است.

کمیسیون کشاورزی

پرویز اوسطی و عبدالله ایزدی به ترتیب در رشته‌های مهندسی کشاورزی و عرفان تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده‌اند. از رشته تحصیلی امان‌الله حسین‌پور هم در وب سایت مرکز پژوهش‌های مجلس چیزی یافت نمی‌شود و گویا وی تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده است.

منبع: فراز نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود