تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تورم بازار اسکناس آمریکایی را گرم می‌کند؟

۴ پیش بینی از قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

بررسی قیمت دلار در سال گذشته نشان می‌دهد این اسکناس آمریکایی طی بازه زمانی ۱۲ ماهه (از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۱) ۸۷/۸۱ درصد معادل ۲۱ هزار و ۴۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است

۴ پیش بینی از قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

اقتصاد۲۴- بازار اسکناس آمریکایی در سال ۱۴۰۱ گرم بود و سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود جلب کرد. به این ترتیب قیمت دلار که تا ابتدای پاییز سقف ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرده بود، در هفته‌های پایانی زمستان سطح تاریخی ۶۰ هزار تومان را هم لمس کرد.
کارشناسان مهم ترین موتور محرک دلار در سال گذشته را تورم بالای ۵۰ درصدی دانسته‌اند. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تورم روزافزون سال گذشته موجب رشد انتظارات تورمی در جامعه شد و به این ترتیب مردم را به سمت بازار‌های سفته‌بازانه‌ای همچون دلار سوق داد.

افزایش هیجان در این بازار در کنار نبود روزنه امید برای بهبود وضعیت اقتصادی، بازار دلار را چنان داغ کرد که در مقاطعی طی یک هفته سه کانال بالا می‌رفت! در این میان تنها بازوی سیاست خارجی بود که در نهایت توانست قیمت دلار را در روز‌های پایانی سال در کانال ۴۰ هزار تومانی آرام کند.

حالا این سوال مطرح است که آیا دلار در سال جدید هم همین روند را طی خواهد کرد؟ آیا افسار اسکناس آمریکایی از دست بازارساز خارج خواهد شد یا دولت بالاخره به این باور رسیده است که نباید سرنا را از سر گشاد آن زد و ابتدا باید به پارامتر‌های ایجادکننده تورم رسیدگی کند تا بتواند دلار را نیز در مسیر طبیعی خود قرار دهد؟
رشد ۵۰ درصدی قیمت دلار؟
هومن مقراضی، تحلیلگر ارشد بازار‌های مالی لندن و مشاور مالی و مدیر سرمایه‌گذاری قیمت دلار در سال جدید را صعودی پیش‌بینی کرده است؛ او معتقد است تورم ۴۳ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده، آن‌طور که باید و شاید بیانگر واقعیت تورم کشور نیست.

مقراضی با بیان اینکه تورم سال گذشته در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزیابی می‌شود، عنوان می‌کند: «اگر تورم را ۵۰ درصد در نظر بگیریم دلار در سال ۱۴۰۱ باید حدود ۳۷ هزار تومان قیمت می‌خورد. با تورم ۶۰ درصدی این اسکناس آمریکایی تا قیمت حدود ۴۰ هزار تومان می‌رسید.»

وی می‌افزاید: «با همین فرمول اگر قیمت دلار را برای سال آینده در نظر بگیریم. دلار سال ۱۴۰۲ با تورم ۵۰ درصدی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.»
مقراضی تاکید می‌کند: «پیش‌بینی روند دلار با توجه به تورم صعودی است، البته این تحلیل اقتصادی است و موضوعات اقتصادی متاثر از تصمیمات سیاسی تغییر می‌کنند.»

مشق دلار از سیاست!

حسین عبده تبریزی تحلیلگر ارشد اقتصاد و بازار‌های مالی مهمترین عامل رشد قیمت دلار را تحریم می‌داند و معتقد است نقش سیاست در تعیین مسیر دلار بسیار پررنگ بوده است. او در این باره می‌گوید: «در ۱۵ سال اخیر، تحریم و عامل سیاست، نقش عمده‌ای بر فروش نفت، درآمد‌های ارزی، تورم و قیمت ارز داشته است.»
عبده تبریزی می‌افزاید: «از سال ۱۳۹۷ متغیر‌های تعیین‎کننده قیمت ارز حداقل تا حدی از کمیت‌های پولی فراتر رفته است. با توجه به وضعیت روابط خارجی جاری ایران، موقعیت برجام و تحریم‌ها، روشن است که متغیر «سیاست» اکنون تأثیر اصلی را بر قیمت ارز دارد.»


بیشتر بخوانید: مروری بر بحران‌های ارزی ۳۰ سال اخیر ایران


وی تاکید می‌کند: «محدودکردن و محروم‌کردن ایران از دسترسی به ارزی که حاصل صادرات پرمشقت امروز کشور است، در کنار گرایش عمده به خروج سرمایه از کشور، عامل عمدة افزایش نرخ ارز این روزهاست.»
عبده تبریزی در گفتگو با نوروزنامه ۱۴۰۲ روزنامه اطلاعات عنوان می‌کند: «در چنین شرایطی پیش ‎بینی اینکه قیمت ارز با دقت قابل قبول چه خواهد شد، ممکن نیست. تنها می‌توان گفت که روند، افزایشی است و سرعت تغییرات هم می‎تواند بسیار شدید شود.»
وی می‌افزاید: «افزایش قیمت دلار و تضعیف قیمت دینار در کشور عراق طی دو ماه اخیر، دلیل مشابهی داشت؛ با این تفاوت که دولت عراق توانست با سرعت مذاکره کرده و وضعیت عادی را به بازار برگرداند!»

عبده تبریزی هشدار می‌دهد: «اگر همین‌گونه پیش برویم، سال آینده تورم ۵۰ درصدی خواهیم داشت. اگر سیاست‎گذار به اقدام عاجل دست نزند و علت اصلی افزایش قیمت ارز (و به تبع آن سطح عمومی قیمت‌ها) را نادیده بگیرد، آحاد جامعه را در معرض این خطر عمده قرار می‌دهد که نرخ‌های تورم لجام گسیخته‌تری را تجربه کنند.»

شوک سیاسی به دلار؟

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران هم می‌گوید: «اگر خبر مثبت یا منفی جدیدی در مورد روابط سیاسی ایران با سایر کشور‌ها و البته در ارتباط با احیای برجام مخابره نشود، قیمت دلار در کانال ۴۵ هزار تومان در حال نوسان خواهد بود.»

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد ایران به روند بهبود روابط خود با کشور‌های منطقه سرعت بخشیده است، در گفت‌گو با اقتصاد ۲۴ عنوان می‌کند: «بوی مذاکرات پشت پرده با آمریکا به مشام می‌رسد. اگر مخابره اخبار مثبت ادامه پیدا کند، حداقل تا پایان فروردین ماه شاهد افزایش نرخ دلار نخواهیم بود.»

این استاد اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است شاهد موج سوم ریزش قیمت دلار باشیم، می‌گوید: «اگر مذاکرات رفع تحریم به نتیجه برسد شوک کاهشی دیگری در پیش داریم.»

افقه می‌افزاید: «اگر تحریم‌ها هم برداشته شود شوک روانی این تحول می‌تواند قیمت دلار را تا زیر ۴۰ هزار تومان کاهش دهد؛ اما دوباره دلار به محدوده ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان برمی گردد، زیرا بسیاری از متغیر‌ها خودشان را با این قیمت وفق داده‌اند.»

عدم همخوانی بودجه و درآمد‌های نفتی

در همین راستا ایران اکونومیست هم بر اساس اعلام بودجه از درآمد‌های نفتی دولت در سال ۱۴۰۲، قیمت دلار را بر اساس ۱۴ سناریو، از ۳۳ تا ۴۶ هزار تومان محاسبه کرده است. این در حالی است که دولت پیش از این قیمت دلار را در حدود ۲۳ هزار تومان اعلام کرده بود.
به این ترتیب اگر صادرات نفت را یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در نظر بگیریم و قیمت هر بشکه را ۸۰ دلار فرض کنیم، در این صورت درآمد دولت از فروش نفت حدودا ۴۰۰ همت خواهد بود که از تمام ارقام نوشته شده در بودجه ۱۴۰۲ پایین‌تر است.


بیشتر بخوانید: خواب تورم ۱۴۰۲ برای دلار


این گزارش عدم همخوانی بودجه و درآمد‌های نفتی را سه عامل مهم می‌داند. یا قیمت دلار متغیر بوده و فاصله قابل توجهی با رقم اعلامی دارد و یا میزان بشکه صادراتی فراتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه منظور شده است. در آخر این احتمال نیز می‌تواند بررسی شود که ارزش دلاری هر بشکه فاصله قابل توجهی با ۸۰ دلار داشته باشد.
بر اساس آنچه تحلیلگران عنوان کرده‌اند، مهمترین محرک‌های رشد قیمت دلار در سال جاری، تداوم تحریم‌ها، افزایش تورم، کاهش درآمد‌های نفتی و عدم توانایی دولت در متعادل کردن دخل و خرج امسال است.

به این ترتیب در صورتی که دولت بتواند این محرک‌ها را از کار بیندازد یا حتی آن‌ها را تضعیف کند، دلار نیز از سکه خواهد افتاد و در روند منطقی قرار خواهد گرفت. اکنون باید منتظر ماند و دید با شروع به کار بازار‌ها از فردا، خریداران و فروشندگان ارز چه نقشه‌ای برای دلار کشیده‌اند؟

منبع: تجارت نیوز
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا کیانفر
0
1
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
.
احمد بخشایش اردستانی کارشناس سیاسی گفت: زودتر از نیمه‌ی سال شاهد احیای برجام خواهیم بود.

آقای بخشایش،
خودتان را کلونگ احیای برجام نکنید زیرا تحریمها که زمینه‌ی شورش ملت خدازده را مهیا کرده‌اند شیشه‌ی عمر جمهوری اسلامی هستند مذاکره‌ی سریع مستقیم بدون واسطه با آمریکا که کلیددار رفع تحریمها می‌باشد و عضو برجام نیست اوجب است.
یکی دیوار ناستوار بی‌پایه‌ست خودکامی، که گر بادی وزد ناگه گذارد رو به ویرانی.
درین دریا بسی کشتی برفت و گشت ناپیدا، تو را اندیشه باید کرد زین دریای طوفانی.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل