تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

زاکانی: نیمی از مردم اجاره نشین هستند

شهردار تهران گفت: باید کاری کنیم که مشکل مسکن برطرف شود؛ چراکه نیمی از مردم اجاره نشین هستند و ۶۰ درصد در آمد خود را برای مسکن هزینه می‌کنند.

شهردار تهران

اقتصاد۲۴- علیرضا زاکانی، دوشنبه شب با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر به تشریح اقدامات شهرداری تهران پرداخت.

شهردار تهران با بیان اینکه گاهی از بالا به مردم نگاه می‌شود و برای مردم تصمیم می‌گیریم، گفت:، اما ما این مدل را تغییر دادیم تا ببینیم خواسته اساسی مردم چیست و بر اساس نیازمندی‌های اصلی شهر موارد را دنبال کنیم.

وی افزود: دو هزار و ۸۰ پروژه داشتیم که نیاز شهر بود و کاملا مشخص بود که بر اساس صرفه و صلاح شهر باید دنبال شود و چهار هزار میلیارد تومان هزینه داشت که هزار و ۴۶۰ پروژه از سوی مردم انتخاب شد. به طوری که هرکسی مجاز بود در حیطه منزل و محل کار خود پروژه‌ها را انتخاب کند. بدین ترتیب ۴۶۰ هزار فرم تکمیل شد و ۳۰۰ هزار نفر در طرح «من شهردارم» شرکت کردند و اینچنین مدیریت مشارکتی شکل گرفت.

زاکانی با بیان اینکه اصل خدمت بدون نام و نشان مهم است، یادآور شد: امسال نیز تکرار چندین باره خواهیم داشت تا مردم اولویت‌های خود را انتخاب کنند؛ شهرداری از کوچکترین مساله تا بزرگترین مسائل مرتبط با مردم را دنبال می‌کند. ۳۹ مرکز سلامت محور در همین راستا به مردم خدمت رسانی می‌کنند و مراکز شهر سالم نیز در این زمینه فعال هستند و بیشترین ظرفیت فرهنگی و ورزشی مردم در دست شهرداری است.

وی با اشاره به موضوع مولدسازی، یادآور شد: ۵۰۷ هزار میلیارد تومان به قیمت ماه گذشته برای توسعه حمل و نقل عمومی نیاز داریم؛ مشارکت مردم در این زمینه مدنظر است. ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در همین راستا تعریف شد و در دو روز از سرمایه گذاران دعوت به همکاری شد؛ چون تحول شهر باید بر اساس چارچوب‌های اساسی توزیع خدمات مناسب، آرامش و امنیت و دسترسی‌های مناسب انجام شود.

شهردار تهران با بیان اینکه منابع ما به صورت مشخص و با تلاش بیشتر به شهر وارد می‌شود و با انضباط مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: ما امکانات خود را خام ارائه نمی‌دهیم. درواقع به جای اینکه خام در اختیار قرار دهیم که یک فرد سود ببرد به گونه‌ای ارائه می‌دهیم که شهر سود ببرد.

وی خاطرنشان کرد: عوارض سالیانه تصویب و در همه جای کشور به اقتضای شرایط در نظر گرفته می‌شود و همان که در پایان سال مصوب می‌شود و در بودجه لحاظ می‌شود را در نظر می‌گیریم و حق دخل و تصرف در آن نداریم. مسیر‌هایی را انتخاب می‌کنیم که از ظرفیت‌ها حداکثر بهره برداری شود و گره‌های شهر را با این استفاده حداکثری باز کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه امسال ما حدود ۴۵ درصد بودجه را به حمل و نقل و حوزه زیربنایی اختصاص دادیم، تصریح کرد: حمل و نقل امسال بیش از آنچه در طول تاریخ شهر به آن توجه شده، مد نظر قرار گرفته است. با نظر موافق رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تلاش شد تحول اساسی در این بخش صورت بگیرد.

شهردار پایتخت تاکید کرد: ایمنی، معماری ایرانی- اسلامی و حمل و نقل عمومی مدنظر ما بود و بر اساس این معماری شهر را اداره می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید شهر را با منطق درست اداره و ایمن کنیم، یادآور شد: در کنار ایمنی شهر باید کاری دنبال شود که مشکل مسکن برطرف شود؛ چراکه خیلی بد است ۵۰ درصد مردم اجاره نشین هستند و ۶۰ درصد در آمد خود را برای مسکن هزینه می‌کنند.

نقطه یابی صد هکتار آرامستان جدید در تهران

وی با اشاره به توسعه جغرافیایی آرامستان‌ها در تهران، تصریح کرد: بهشت زهرا ۵۹۰ هکتار است و قطعه شهدا بالاترین میزان شهید در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است؛ ما توجه ویژه به بهشت زهرا (س) داریم و بازسازی و نوسازی آن در دستور کار قرار دارد. از طرفی به اضافه کردن و در دسترس قرار دادن این محیط می‌اندیشیم. نقطه یابی در غرب و شرق تهران به میزان صد هکتار انجام شده و وارد مذاکره برای خرید شدیم تا مردم در غرب تهران مجبور به تردد به جنوب شهر نشوند.

شهردار تهران با بیان اینکه به امامزادگان شهر نیز کمک خواهیم کرد، یادآور شد: با اوقاف همکاری را آغاز کردیم تا بتوانیم دفن در امامزادگان را نیز داشته باشیم.

اقدامات ویژه برای ساخت مسکن

وی به عملکرد قرارگاه مسکن اشاره کرد و افزود: کاری که مستقیماً به ما ارتباطی نداشت، مسکن بود؛ وزارت راه و شهرسازی متولی است و ما به این امر کمک می‌کنیم. ۴۵۰ هزار واحد تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف در قرارگاه جهادی مسکن که در سال ۱۴۰۰ تشکیل شده بود، منعقد شد و تسهیلات ساخت و ساز را در این راستا در نظر گرفته ایم. کاهش مدت زمان صدور پروانه ساخت از ۳۵۷ روز را به ۶۰ روز در دستور کار قرار دادیم تا به جای اینکه سه بار خواب سرمایه صورت بگیرد، ساخت و ساز انجام شود.

وی با بیان اینکه با نوسازی می‌توان تأمین مسکن انجام داد تا چهره شهر با این اقدام تغییر یابد، گفت: ۹.۶ میلیون نفر ساکن تهران هستند. از بعد خانوار هم ۲.۹ میلیون خانوار در شهر داریم. ما یک میلیون واحد مسکن کم داریم؛ لذا قرارگاه مسکن با این اصل شکل گرفت.


بیشتر بخوانید: تورم اجاره برای چهارمین بار رکورد زد


شهردار تهران اعلام کرد: سال ۹۱ تعداد ۳۰ هزار فقره پروانه با ۳۵ میلیون متر مربع مساحت صادر شده بود. از آن سال صدور پروانه و در اصل ساخت و ساز شیب نزولی داشته است. سال ۱۴۰۰ کمترین میزان را به خود اختصاص داده و این عدد به ۶ هزار فقره و ۱۱ میلیون متر مربع رسید.

وی با بیان اینکه در خرداد ماه سال قبل زیرساخت‌های ما مورد حمله سایبری قرار گرفت که بازگشت آن یک ماه زمان برد، گفت: با این وجود بیش از ۱۰ هزار فقره پروانه با ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع مساحت در سال قبل صادر شد که پس از ۹ سال دوباره شیب رو به بالا را دیدیم و آمار ساخت و ساز ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت.

شهردار تهران با بیان اینکه مساحت ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد، یادآور شد: منطقه یک و سه ما آمار کاهشی داشت و منطقه ۱۲، ۱۸ و ۲۰ و دیگر مناطق بافت فرسوده از این افزایش ساخت برخوردار شدند. شرایط به گونه‌ای است که شیب تندتر خواهد شد و از این مسیر می‌توانیم به مهار تورم و رشد تولید کمک کنیم. در این راستا تعداد زیادی شغل ایجاد می‌شود و مردم نیز امیدوار خواهند شد.

رشد ۶.۵ برابری نوسازی بافت فرسوده در سال گذشته

وی با بیان اینکه از سال ۸۵ تا سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار مسکن توسط شهرداری نوسازی شده، گفت: تنها در سال قبل ۳۲ هزار واحد مسکن با زمین و پروانه شهرداری، نوسازی شد که رشد ۶.۵ برابری را نشان می‌دهد؛ ما تنظیم مسکن را به سمت عرضه متری مسکن در بورس خواهیم برد تا هر فردی بر اساس اقتضای شرایط خود بتواند ملک خریداری کند.

شهردار تهران با بیان اینکه دانشگاه شریف ۵۵۰ واحد مسکونی می‌سازد که شهرداری در این زمینه مشارکت دارد، یادآور شد: حرکت ما به سمتی است که بار مردم را سبک کنیم؛ تهران با مشکلاتی که ۱ده‌ها سال وجود داشت، روبه رو بود که برای آن تصمیم گیری نشده بود. برای مثال ده کن از سوی ساکنان رها شده بود و به محلی تبدیل شده که در زلزله‌های احتمالی با مشکل روبه رو می‌شود. با رأی کمیسیون ماده پنج مشکل کن، ده ونک و اسلام آباد برطرف می‌شود. باید خیلی بیشتر از مناطق شمالی به مناطق پایین توجه ویژه داشته باشیم.

زاکانی با اشاره به میزان فاصله شمال شهر و جنوب شهر، تصریح کرد: از لحاظ بعد طبقاتی فاصله جدی بین شمال و جنوب شهر وجود داشت؛ بدون کاهش توجه به شمال، توجه به جنوب، شرق و غرب را افزایش دادیم و گفتیم که منطقه ۱۵، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و دیگر مناطق قرار است قطب تهران باشند و شرایط قبل را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه ۱۴ منطقه ما با ضریب جمعیت پذیری در طرح تفصیلی عقب هستند، گفت: در حوزه حمل و نقل، فضای سبز، تفرجگاه، ورزش و مسکن اقدامات را آغاز کردیم و به سرعت به سمت ساماندهی رفتیم. برای مثال در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محله نفرآباد قرار داشت که وضعیت بدی را در آن شاهد بودیم. به مردم فقط مجوز ساخت تا سه طبقه داده می‌شد و همین امر نوسازی را قفل کرده بود. سکنه هم از این مساله ناراحت بودند. با توجه به اینکه بنده نیز اصالتا اهل شهر ری هستم مسائل و مشکلات این منطقه را می‌شناسم. با همکاری تولیت مشکل موجود حل و فصل شد. ساخت یک طبقه اضافی مورد موافقت قرار گرفت. به جای اینکه یک نفر ویژه خواری کند، تعداد زیادی از این فضا بهره‌مند شدند.

تهران مفرح می‌شود

شهردار تهران با اشاره به برنامه‌های نوروزی و ماه رمضان تأکید کرد: ما در هفت کلان پارک هر شب برنامه داریم و علاوه بر این خدمات گردشگری در دیگر مناطق نیز ارائه می‌شود؛ پارک ملت، میدان آزادی، پارک ولایت و مواردی از این قبیل، مناطق را پشتیبانی می‌کنند و خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهند که با اقبال جدی مردم روبه رو بوده است.

وی افزود: بر اساس گزارشاتی که دریافت کردیم آمار ورود گردشگران به تهران نسبت به سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دو برابر پارسال ایستگاه مترو افتتاح می‌شود

زاکانی ضمن تقدیر از ریاست جمهوری برای کمک جهت تأمین هزینه ۱۵ درصدی ابتدایی خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو که به ۷۹۰ واگن رسیده است، گفت: بهار امسال احداث خط ۱۰ مترو آغاز و ۲۰ کیلومتر مترو افتتاح می‌شود که ۱۳ ایستگاه مترو معادل دو برابر سال قبل به بهره برداری خواهد رسید. خط ۸، ۹ و ۱۱ هم به گونه‌ای طراحی می‌شود که دوبانده باشد و در زیر زمین و روی زمین پیش بینی شده است. در حوزه اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت برقی نیز خبر‌های خوشی به مردم خواهد رسید.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
افتخار شما ها که دارید خدمت می کنید و دیگر حلبی ابادی هم نیست و حاشیه شهری هم نیست و چه می کنید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب