تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

هزینه سرسام اور اقامت نوروزی در لواسان

در جریان تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در حالی شاهد رشد هفت درصدی سفر به استان تهران هستیم، که قیمت اماکن اقامتی به ویژه بوم‌گردی‌ها در این استان سر به فلک کشیده و این اقامتگاه‌ها هم لاکچری شده است.

کرایه ویلا در لواسان

اقتصاد۲۴-در جریان تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در حالی شاهد رشد هفت درصدی سفر به استان تهران هستیم، که قیمت اماکن اقامتی به ویژه بوم‌گردی‌ها در این استان سر به فلک کشیده و این اقامتگاه‌ها هم لاکچری شده است.

بنا به گفته عارف امرایی، معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران، تعداد خودرو‌های ورودی به این استان از آغاز طرح نوروزی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش داشته و در مجموع ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تردد در سطح راه‌های ارتباطی استان تهران به ثبت رسیده است.

در این مدت چهار میلیون خودرو وارد تهران شده و استان تهران، به ویژه پایتخت مملو از مسافران نوروزی و گردشگرانی است که نوروز را فرصت مناسبی برای پایتخت گردی و حضور در استان تهران دانسته‌اند.

در این بین طبیعی است تا هتل‌ها، میهمان‌پذیرها، مراکز دیدنی، موزه‌ها و… در استان تهران رونق خاصی پیدا کند و برنامه‌ریزی‌های متعددی برای گردشگران انجام شده باشد.

در این راستا تور‌های گردشگری از مقصد تهران به شهرستان‌های استان در طول ایام نوروز ۱۴۰۲ برگزار شد، این تور‌ها از مقصد تهران به شهرستان‌های شمیران، ری، ورامین، قرچک، پیشوا، دماوند، فیروزکوه، شهریار، رباط‌کریم و پاکدشت به صورت رایگان برگزار شد.

خانه دکتر حسابی، باغ هنر، کوه پیمایی درکه و دربند، غارموزه وزیری، روستای افجه و روستای برگ جهان در شمیرانات، چشمه علی، برج طغرل، ابن بابویه و دژ رشکان، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، آتشکده ری، برج طغرل، برج نقاره خانه و گنبد اینانج در ری، مسجد جامع ورامین، برج علاالدوله، امامزاده یحیی (ع) و روستای تاریخی خاوه در ورامین از جمله مهمترین تور‌های تهران گردی بود.

همچنین برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در تمام شهرستان‌های استان تهران از دیگر برنامه‌های جذاب برای گردشگران بود که تدارک دیده شد.

اما این حجم مسافر نوروزی در ایام نوروز سال جاری سبب شد تا قیمت هتل‌ها، بوم گردی‌ها، اماکن اقامتی و… در تهران و شهرستان‌های اطراف به طرز معناداری افزایش یابد، به طوری که حداقل قیمت یک آپارتمان بسیار معمولی برای اسکان یک شب سه نفر یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان تمام می‌شد.

این قیمت برای لواسانات نیز از یک میلیون تومان به بالا بوده و بوم گردی‌ها نیز که قرار بود، اماکنی با کمترین هزینه و ارزان برای تسهیل گردشگری باشند، با قیمت‌هایی سر به فلک کشیده خودنمایی کردند.

سرپرست یک خانواده پنج نفره که برای گردش عید به لواسانات آمده بودند، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چهارم فروردین ماه برای طبیعت گردی وارد لواسان شدیم، اظهار داشت: یک مرکز بوم گردی واقع در لواسان بزرگ برای اقامت هر شب پنج نفر دو میلیون و ۹۱۰ هزار تومان مطالبه می‌کرد و مرکز دیگر دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر شب اقامت دریافت می‌کرد.

محمد رضایی با بیان اینکه هیچ انتخاب دیگری برای اقامت نداشتیم و فقط یک بوم گردی و یک خانه حیاط دار برای اقامت موجود بود، گفت: ما مجبور شدیم این مکان را کرایه کنیم، چرا که انتخاب دیگری وجود نداشت، این مبلغ برای یک شب اقامت تقریباً حقوق ۱۰ روز کار است و این یعنی گردشگری و سفر در تهران مخصوص پولدار‌ها و سرمایه دار‌ها است و خانواده‌های کارگری باید مسافرت‌های خود را در خواب ببینند.

اقامت‬ ۴ نفر در دماوند هر شب بالای یک میلیون تومان

البته باید بگوییم که این گرانی‌ها تنها به تهران و لواسان ختم نمی‌شود، یکی از مسافرانی که در قالب یک خانواده چهار نفره از زنجان برای تفریح به دماوند سفر کرده بود، به خبرنگار مهر گفت: بوم‌گردی دماوند هر شب یک میلیون و۱۲۶ هزار تومان و خانه مبله یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد و این در حالی است که مهمان پذیر، هتل و… در این منطقه نیست و یا واحد خالی برای کرایه ندارد و تنها انتخاب، پرداخت هزینه‌های یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به بالا است.

وی افزود: این هزینه برای یک تخت دو نفره در یک اقامتگاه بوم گردی بود و دو نفر دیگر می‌بایست روی زمین می‌خوابیدند. این در حالی است، که قیمت‌ها در بهترین مناطق زنجان نصف این مبالغ است. این گرانی سبب شد، تا سال دیگر به هیچ وجه استان تهران را به عنوان مقصد گردشگری در نظر نگیریم، از مسافرت ارزان دیگر خبری نیست و هیچ مکان عمومی نیز برای اسکان ارزان قیمت مسافران جای خالی نداشت.

این مسافر اظهار داشت: نسبت به قیمت‌های عجیب و غریب هم گلایه کردم، اما مدیر بوم گردی در پاسخ به من گفت «همه چیز گران شده است، تنها ما نیستیم که افزایش قیمت داشتیم، سفر به تهران یک سفر لاکچری و گران است.»

این قیمت‌ها در حالی سر به فلک کشیده است که طبق اعلام آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، این مرکز در راستای پذیرایی از مسافران نوروزی ۲۰ پایگاه، ۲۹ مدرسه و ۱۸۶ کلاس با ظرفیت پذیرش ۹۳۰ نفر در استان تهران پیش‌بینی کرده است، که از این تعداد ۱۴۶ کلاس ویژه مجهز به تخت، یخچال، تلویزیون و …، ۳۳ کلاس نوع (الف) و ۷ کلاس نوع (ب) است، و به نظر می‌رسد ظرفیت بسیار کمی در مقایسه با حجم ورودی مسافران به تهران باشد.

مدیر یکی از هتل‌های تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در نوروز ۱۴۰۲ افزایش قیمت اتاق نداشتیم، اظهار داشت: متأسفانه نظارت‌ها فقط برای اماکنی مانند هتل‌ها است و نظارتی بر اماکن خصوصی مانند بوم گردی‌ها و خانه‌های مبله نیست و هر قیمتی بخواهند اعلام می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر ما برای هر اتاق دو نفره شبی ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم. این مبلغ در مرکز شهر تهران نسبت به مناطق حاشیه‌ای و بوم گردی‌های مستقر در شهرستان‌ها مناسب است. گویی فقط نظارت بر قیمت‌ها شامل هتل‌ها می‌شود.

رئیس جامعه هتلداران ایران هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفته‌های این هتلدار تهرانی را تأیید کرد و افزود: وضعیت اقتصادی کشور توان خرید مردم را کاهش داده است و مردم در سفر‌های خود «خانه مسافر» و «خانه معلم» را جایگزین هتل می‌کنند.

جمشید حمزه زاده گفت: ما برای نوروز افزایش قیمت نداشتیم، ضمن اینکه در برخی استان‌ها، هتل‌ها تخفیف ۱۰ تا ۴۰ درصدی دارند، امیدواریم در سال جدید هم وضعیت به گونه‌ای باشد که هم هتل‌داران شرایط بهتری پیدا کنند و هم مردم بتوانند مثل سال‌های قبل، سفر را در سبد زندگی خود قرار دهند.

گران بودن سفر به تهران از موانع توسعه گردشگری پایتخت / لزوم ‬افزایش نظارت‌ها

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در گفتگویی گران بودن گردشگری در این کلان‌شهر در مقایسه با سایر شهر‌ها را از موانع توسعه گردشگری دانسته است و می‌گوید: در سال‌های اخیر اقدامات مجموعه گردشگری، میراث فرهنگی و شهرداری تهران، گاه به موازات یکدیگر و در بعضی موارد به صورت متفاوت یا متضاد پیگیری شده و ضرورت مهم در این زمینه، رفع چالش کمبود مراکز اقامتی، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

وی می‌گوید: همان‌گونه‌که سکونت در شهر تهران از سکونت در سایر شهر‌های کشور گران‌تر است، گذران اوقات فراغت در این شهر نیز از سایر شهر‌ها پرهزینه‌تر است؛ این هزینه‌ها شامل هزینه‌های رفت‌وآمد و حمل‌و نقل، اسکان در هتل‌ها و مراکز اقامتی، رستوران‌ها و حتی هزینه بازدید از مراکز تاریخی و تفریحی می‌شود.

به نظر می‌رسد، باید نظارت بر هتل‌ها و دیگر اماکن زیرساختی سفر مانند بوم گردی‌ها که برای تسهیل سفر و کاهش هزینه‌های آن تأسیس شده‌اند بیشتر شود، تا این مراکز از مسیر اصلی خارج نشوند و در زمان‌هایی که شاهد پیک مسافر هستیم، شاهد اعلام قیمت‌های نجومی نباشیم.

این موارد نشان می‌دهد، که زیرساخت‌های سفر در استان تهران به ویژه اماکن خصوصی نیازمند بازنگری و تقویت است. زمانی می‌توانیم به توسعه گردشگری بیاندیشیم، که هزینه سفر را به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها در نظر بگیریم.

منبع: دیده بان ایران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
با توجه به بالا بودن قیمت دلار نرخ های بالا طبیعی است ارزش ریال سقوط کرده یک میلیون در مقابل دلار یعنی فقط ۲۰ دلار اگر شما بخواهید در خارج از کشوربه یک هتل متوسط بروید حد اقل باید شبی ۱۵۰ دلار به پردازید. فعلا فاتحه ریال خوانده شده
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳

فیلم/سیل در پارسیان ۲۰۶ را با خود برد

شروع زودهنگام نقل و انتقالات پرسپولیس

اطلاعیه مهم سازمان نظام وظیفه برای مشمولان سربازی

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس