تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۸
کاهش قیمت دلار موبایل را ارزان نکرد‌

مقاومت بازار

با اینکه قیمت دلار کاهش یافته، بازار موبایل تکان نخورده است. این نخستین بار نیست که قیمت ارز ارزان می‌شود اما قیمت گوشی‌های هوشمند همچنان به قیمت سابق خود باقی می‌مانند.
بازار موبایل
اقتصاد24 - این در حالی است که اگر قیمت دلار افزایش یابد، قیمت گوشی‌های هوشمند نیز به سرعت افزایش می‌یابند. زمانی که به بازار علاءالدین بروید فروشندگان به شما می‌گویند اگر امروز این مدل از گوشی را خریداری نکنید ممکن است حتی تا سه ساعت دیگر قیمت آن افزایش یابد، فردا که برگردید باید با قیمت گران‌تری آن را خریداری کنید، چراکه قیمت دلار در حال افزایش است. اما هرگز به شما نمی‌گویند اگر قیمت دلار کاهش یابد، گوشی را ارزان‌تر خواهید خرید. چرا افزایش قیمت دلار روی گوشی‌ها تاثیر لحظه‌ای دارد اما کاهش قیمت دلار هیچ تاثیری ندارد؟ اگر این موضوع برای امروز و دیروز بود با بررسی عوامل موجود دلایل گرانی و عدم کاهش قیمت مشخص می‌شد اما بازار موبایل از اوایل سال گذشته که قیمت دلار افزایش یافت همین روند را طی کرده است، اکنون با سخت‌گیری‌هایی که در مورد رجیستری گوشی‌های هوشمند اعمال شده است دیگر شاهد قاچاق گوشی‌های هوشمند نخواهیم بود. اینکه شرکت‌های رسمی واردات موبایل را در دست بگیرند بسیار منطقی است، به شرطی که سال گذشته همین وزیر ارتباطات آنها را به جرم گران‌فروشی متهم نکرده و مدارک انکارناپذیری در این زمینه ارائه نکرده بود. آذری‌جهرمی با سخت‌گیری‌هایی که در مورد سامانه رجیستری اعمال کرد، بازار موبایل را به دست افرادی سپرد که با شفاف‌سازی ثابت کرده بودند این شرکت‌ها ارز دولتی گرفته و موبایل‌ها را با قیمت ارز آزاد فروخته‌اند. این شرکت‌ها همچنان به گران‌فروشی می‌پردازند، به ویژه اکنون که دیگر ارز دولتی هم دریافت نمی‌کنند و بهانه‌های بیشتری برای گران‌فروشی دارند. واردکنندگان چمدانی موبایل نیز ادعا می‌کنند اگر امکان واردات گوشی را داشتند، آنها را با قیمتی بسیار ارزان‌تر از شرکت‌های واردکننده عرضه می‌کردند. به هر روی با وجود تمامی وعده‌ها نمی‌توان انتظار داشت قیمت موبایل کاهش یابد. البته اگر دلار سیر نزولی خود را حفظ کند، واردکنندگان و فروشندگان موبایل چاره‌ای به جز کاهش قیمت ندارند اما این کاهش قیمت نیز بسیار جزئی تر از میزان واقعی آن خواهد بود. البته مدیران بسیاری از این شرکت‌های وارد‌کننده موبایل سال گذشته مجازات شده و در دادگاه حضور یافته‌اند اما فعالیت شرکت آنها متوقف نشده است.

مقصر گران‌فروشی، شرکت‌های واردکننده هستند


فعالان بازار علاءالدین بر این باور هستند که منع واردات موبایل به صورت قاچاقی و البته منع رجیستری گوشی‌های موبایل به صورت انبوه موجب شده قیمت موبایل کاهش نیابد حتی در صورت کاهش قیمت ارز.

سامان حسینی، عمده‌فروش موبایل در علاءالدین اظهار کرد: دلیل عدم کاهش قیمت موبایل آن است که شرکت‌‌ها واردات گوشی‌های هوشمند را بر عهده گرفته‌اند. در حال حاضر امکان واردات مسافرتی گوشی‌های هوشمند وجود ندارد چراکه از طریق سامانه رجیستری تنها می‌توان یک گوشی را رجیستر کرد. او افزود: با هر پاسپورت تنها یک موبایل را می‌توان ثبت رجیستری کرد آن‌هم به شرطی که پاسپورت مربوطه مهر ورود و خروج داشته باشد. با این اوضاع و شرایط چند نفر در کشور می‌توانند گوشی مسافرتی وارد کرده و آن را ثبت رجیستری کنند؟ حسینی در ادامه بیان کرد: برای شرکت‌های وارد‌کننده موبایل همچنان قیمت دلار ۱۸ هزار تومان است. برای آنها نمی‌صرفد که کمتر حساب کنند. حتی اگر قیمت دلار را هم کمتر حساب کنند سود بالایی روی محصولات خود می‌کشند.

او گفت: به عنوان نمونه گوشی سامسونگ مدلA50 اکنون حدود دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است اما شرکت‌های وارد‌کننده حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان روی قیمت آن می‌کشند. اگر واردکنندگان خرده‌پا همچنان قادر به واردات موبایل به صورت چمدانی بودند این گوشی را با قیمت بسیار کمتری به فروش می‌رساندند. تعرفه گمرکی حدود ۱۲۰ هزار تومان و سود کاسب نیز ۵۰ هزار تومان می‌شد و گوشی سامسونگ مدل A50 با قیمت سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید نه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.‌‌

این عمده‌فروش موبایل گفت: از زمانی که سامانه رجیستری امکان رجیستر کردن گوشی‌های موبایل در حجم انبوه را به ما نمی‌دهد دیگر قیمت گوشی‌های هوشمند کاهش نیافته است. به طور کلی هر محصولی که گران می‌شود دیگر ارزان نخواهد شد، حتی اگر قیمت دلار کاهش یابد یا به قیمت سابق خود باز‌گردد.

انتظارهای بی‌سرانجام


به تازگی رییس اتحادیه فروشندگان موبایل طی مصاحبه‌ای با اشاره به کاهش قیمت گوشی همراه گفته بود: انتظار داشتیم با کاهش نرخ ارز، قیمت موبایل نیز کم شود که این امر محقق نشد.

ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان موبایل با اشاره به تعیین‌تکلیف وضعیت بازار موبایل طی هفته جاری، بیان کرده بود: امیدواریم قیمت گوشی روند کاهشی به خود بگیرد و بازار با کمبودی مواجه نشود. انتظار داشتیم با کاهش نرخ ارز، قیمت گوشی همراه نیز ارزان شود که متاسفانه این امر محقق نشد. درستی در پاسخ به این پرسش که تکلیف ۶۰۰ هزار گوشی به جا مانده در گمرک به کجا رسیده است، اظهار کرده بود: بسیاری از این گوشی‌ها روانه بازار شده و تعداد معدودی از آنها باقی مانده است، که به زودی تکلیف آنها مشخص می‌شود. وی از پیش‌بینی بازار موبایل طی ماه‌های آینده در بازار خبر داده و گفته بود: یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت گوشی همراه، قیمت ارز است چرا که این کالا وارداتی است. از این رو اولین قدم برای آنکه واردکنندگان بتوانند سهم و نیاز بازار را تامین کنند‌، ثبات قیمت است چرا که این مساله، یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این کالا محسوب می‌شود.

سختگیری‌های سامانه رجیستری


۱۰ روز پیش بود که مسوول رجیستری با ارائه آماری اظهار کرد: قیمت موبایل کاهش خواهد یافت چراکه میزان واردات و ثبت رجیستری موبایل‌ها افزایش یافته است.
حسین یوسفیان‌، مسوول طرح رجیستری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است: روزانه نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه تلفن همراه در سامانه مسافری گمرک ثبت می‌شود که اگر این عدد را به لحاظ تعطیلات رسمی به کل سال تعمیم دهیم، در سال ۹۷ حدود پنج ‌میلیون دستگاه تلفن همراه از طریق مسافران وارد کشور شده است. بر این اساس در سال ۹۷ در مجموع ۵/۷ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه از طریق رسمی (۵/۲ میلیون دستگاه) و مسافری (پنج ‌میلیون دستگاه) وارد کشور شده است.

واردات موبایل مسافری مشمول ۱۶ درصد حقوق گمرکی و مالیات برارزش افزوده می‌شود که شامل چهار درصد حقوق گمرکی، دو درصد سود بازرگانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد عوارض هلال‌احمر است‌ اما برای واردات رسمی علاوه‌بر این ۱۵ درصد، چهار درصد نیز مالیات علی‌الحساب اخذ می‌شود. به‌عبارت دیگر‌ واردات مسافری موبایل مشمول ۱۶ درصد حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده و واردات رسمی موبایل از طریق گمرک ایران مشمول۲۰ درصد است. اما رانت واردات مسافری موبایل به همین‌جا ختم نمی‌شود، چراکه بنابر اظهارات یوسفیان، در زمان تسویه‌حساب واردکننده رسمی با سازمان مالیاتی و احتساب نرخ ارز بازار آزاد، عملا هر واردکننده رسمی حدود ۳۶ درصد عوارض و مالیات پرداخت می‌کند.

سخن آخر


در بازار موبایل همواره شاهد این روند هستیم که به محض افزایش قیمت ارز، قیمت موبایل نیز افزایش خواهد یافت اما در صورت کاهش قیمت ارز، قیمت موبایل کاهشی نخواهد داشت. برخی از واردکنندگان موبایل معتقدند زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد، دو روز طول می‌کشد تا تاثیر خود را روی قیمت گوشی نشان دهد. البته آنها پاسخی به دلیل افزایش لحظه‌ای قیمت موبایل در صورت افزایش نرخ ارز ندارند. به هر روی واردکنندگان موبایل سال گذشته همواره اظهار می‌کردند که اگر واردات مسافرتی موبایل قطع شود قیمت موبایل با افزایش چشمگیری همراه خواهد بود چراکه بازار واردات موبایل به صورت انحصاری در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که پیش از این نیز مرتکب تخلفاتی شده بودند. البته جلوگیری از قاچاق موبایل اقدام بسیار مثبتی است و هیچ شکی در این امر نیست.

منبع: روزنامه جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس