تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
کریدور پروازی به جزیره توریستی؛

خط‌ مستقیم از فرودگاه امام به کیش سفر خارجی‌ها را رونق می‌دهد؟

جزیره توریستی جنوب کشور صاحب یک کریدور پروازی برای مسافرت مستقیم خارجی‌ها از فرودگاه امام خمینی(ره) به این منطقه مرجانی شد.
خط‌ مستقیم از فرودگاه امام به کیش سفر خارجی‌ها را رونق می‌دهد؟
اقتصاد24 -  پنج‌شنبه گذشته با افتتاح خط‌ مستقیم از فرودگاه امام به کیش و بالعکس، امکان سفر بدون معطلی گردشگران خارجی از تهران به این جزیره توریستی ـ تفریحی فراهم شد. جابه‌جایی فرودگاه و اتلاف وقت ناشی از آن، یک عامل بازدارنده برای سفرهای گردشی محسوب می‌شود.

با کریدور جدید پروازی به مقصد کیش، چالش سفر زمینی گردشگران عازم کیش از فرودگاه امام به فرودگاه مهرآباد برطرف شده است، اما آیا همه آنچه لازم است تا مسافرت توریست‌های خارجی به کیش رونق بگیرد، با حل همین تک‌چالش فراهم می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد: سهم کیش از جذب گردشگران داخلی ـ خانوارهای ایرانی ـ پایین است؛ به‌طوری‌که آمارهای رسمی مربوط به سفرهای نوروز 98 ایرانی‌ها و همچنین اطلاعات مربوط به سفرهای داخلی در بهار 97 نشان می‌دهد: سهم این جزیره توریستی ـ تفریحی از جذب گردشگر داخلی در مقایسه با سایر شهرهای ایران، کمتر از 2 درصد است.

این در حالی است که امکانات و ویژگی‌های موجود در جزیره کیش، قابل‌رقابت با داشته‌های برخی شهرهای پرسفر و مقاصد اصلی گردشگران است. برخی شهرهای ایران که رتبه‌های برتر جذب مسافر را دارند "همچون شهرهای شمالی" در واقعیت، هیچ امکان توریستی ـ تفریحی مناسب و استانداردی ندارند. با این حال، شاید یک عامل مهم که باعث شده سهم کیش از جذب گردشگر داخلی پایین باشد، «هزینه سفر و اقامت» باشد. در این میان، تیم مدیریتی در جزیره کیش می‌تواند برنامه رونق گردشگری را بر مدار جذب توریست خارجی پایه‌ریزی کند. حدود 2 میلیون گردشگر داخلی و خارجی در سال وارد جزیره کیش می‌شود. هدف تعریف‌شده، جذب بیش از 5 میلیون گردشگر با سهم غالب توریست خارجی است. یک تصور ذهنی غلط وجود دارد که با مقایسه کیش و دبی، جزیره ایرانی را به خاطر توقع خارجی‌ها در جریان سفرهای گردشگری به یک نقطه مناسب برای جذب توریست خارجی معرفی نمی‌کند.

اما کارشناسان گردشگری در مقابل این تصور معتقدند: کیش یک مزیت انحصاری دارد و آن «چارچوب‌های اسلامی و متعارف حاکم بر این منطقه آزاد» است. این مزیت می‌تواند محرک رونق گردشگری حلال با هدف جذب توریست‌های خارجی از کشورهای مسلمان شود.به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، ایرباس A321 شرکت هواپیمایی کیش، نخستین پرواز داخلی از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیش را 9 و 30 دقیقه صبح پنج‌شنبه 24 مرداد ماه انجام داد. نام پرواز «ضامن آهو» و مبدا این پرواز تهران ـ فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد جزیره کیش و از کیش به مقصد فرودگاه شهید ‌هاشمی‌نژاد مشهد و از مشهد به مقصد تهران - فرودگاه مهرآباد بود که با موفقیت انجام شد.

آغاز پروازهای داخلی از فرودگاه امام خمینی (ره) این امکان را فراهم کرده تا دیگر نیازی نباشد مسافران از شهرهای مختلف برای انجام پرواز خارجی یک بار به فرودگاه مهرآباد آمده و ازآنجا خود را به فرودگاه امام خمینی برسانند، همچنین مسافران خارجی می‌توانند از فرودگاه امام خمینی مقصد خود را به سایر شهرها انتخاب کنند.جزیره مرجانی کیش که یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگری ایران است، سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرزمین اصلی و کشورهای منطقه است. آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد طی 15 روز ابتدایی تیرماه امسال 715 مسافر خارجی به جزیره کیش سفر کرده‌اند. این در حالی است که طبق اخبار منتشره جزیره کیش در جام جهانی فوتبال قطر قرار است به‌عنوان مکان پشتیبان برای اقامت بازیکنان و تماشاچی‌های بازی‌های تدارکاتی فوتبال حضور داشته باشد و حتی امکان دارد کمپ‌های قبل از مسابقات برای تیم‌هایی که در جام‌جهانی حضور دارند نیز در این جزیره پیش‌بینی شود؛ تلاش‌های فعلی سازمان منطقه آزاد کیش برای اتمام مجموعه جدید فرودگاهی تا پایان امسال و آغاز پروازهای مستقیم از فرودگاه امام خمینی به کیش همگی از آمادگی جزیره برای برگزاری این رخداد بزرگ ورزشی حکایت دارد.

مدیرعامل هواپیمایی کیش گفت: ایرباس A321 به خاطر یک تعمیر و سرویس اساسی یک سال و نیم زمین‌گیر بود که با همت متخصصان ایرانی شرکت هواپیمایی کیش احیا شد و مجددا به خط پروازی برگشت.

فرزانه شرفبافی با تاکید براینکه برای نشان دادن امنیت پرواز دراولین حرکت، خود او و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مسافرش بودند، یادآور شد: این هواپیما هم‌اکنون جزو مدرن‌ترین و جوان‌ترین هواپیماهای کشور است که با توجه به تقاضای مسافران برخی از روزها پرواز مسیر فرودگاه امام خمینی به کیش و برعکس را انجام خواهد داد.

شرفبافی با بیان اینکه در این سفر از لباس‌های فرم جدید مهمانداران رونمایی شد، ادامه داد: این ایرباس 170 صندلی دارد و به سیستم‌های تفریحی و سرگرمی برای مسافران حین پرواز مجهز است.

یکی از مطالبات از مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش دلایل گرانی بلیت حتی در ایام جشنواره تابستانی کیش است.

وی دراین باره گفت: قیمت بلیت‌های سیستمی 195 هزار تومان است و نوسان نرخ ناشی از عرضه و تقاضا و فروش توسط آژانس‌های مسافرتی است.

مدیرعامل هواپیمایی کیش گفت: با ورود مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به بحث قیمت بلیت هواپیما، بلیت‌های یارانه‌ای با قیمت 195 هزار تومان طراحی شد که همین امر تاثیر مستقیمی برقیمت‌ها داشت به‌طوری‌که هفته گذشته ما شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و بلیت 175 هزار تومانی را هم تجربه کردیم.

شرفبافی متذکر شد: سقف نرخ بلیت کیش در دفاتر فروش 500 هزار تومان تعیین شده است که به‌طور متوسط 350 هزار تومان عرضه می‌شود.

مدیرعامل سازمان در ابتدای انتصابش در پاییز سال 97 به دیدار حسن روحانی رئیس‌جمهور رفت و در همان دیدار خواستار اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای رونق منطقه آزاد کیش شد.

غلامحسین مظفری، در پاسخ به پرسش مبنی‌بر اینکه «برای تشویق گردشگران به انتخاب جزیره کیش به جای سفر به کشورهای منطقه چه پیامی دارید»، گفت: از جمله مزیت‌های کیش، امکانات موجود درحوزه گردشگری سلامت است که با توجه به وجود بیمارستان مجهز و کادر درمانی حاذق، عدم نیاز به دریافت روادید برای سفر ایرانیان خارج از کشور و گردشگران خارجی به کیش و وجود خطوط پروازی بین کیش با کشورهای اطراف شاهد هستیم از کشورهای حوزه خلیج فارس گردشگران برای دریافت خدمات سلامت و درمانی به جزیره کیش سفر می‌کنند.

مظفری گفت: درکنار جاذبه‌های طبیعی این جزیره مرجانی که دارای سواحل و نعمت همجواری با خلیج فارس است وجود امکانات خوب اقامتی با بیش از 54 هتل و 12 هزار تخت که بیشتر این هتل‌ها 4 یا 5 ستاره هستند از دیگر زیرساخت‌های ارزشمند گردشگری درجزیره کیش است.

وی با بیان اینکه کیش متعلق به تمامی مردم ایران است و پیشرفت این جزیره برای همه هموطنان به‌ویژه ساکنان کیش بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حوزه ورزش امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی مهیا شده و مقرر شد جام اکو در کیش برگزار شود، میدان اسب‌دوانی کیش که از ظرفیت‌های خوب جزیره محسوب می‌شود و از دو بعد ورزشی و گردشگری دارای جذابیت است مورد توجه قرار گرفته و با کمک و توانمندی‌های بخش خصوصی طرح میدان اسب‌دوانی در سطح منطقه به یک جذابیت خاص و ویژه تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برگزاری رویدادهای مختلف شامل جشنواره‌های تابستانی و نوروزی، برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری گفت: استقرار دبیرخانه دائمی بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی اقدام دیگری است که درخصوص برخی جشنواره‌ها این پیگیری‌ها به نتیجه رسیده است.

منبع: دنیای‌اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/ استایل عجیب نیما شعبان‌نژاد با شلوارک

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

راه‌های کاهش وزن در ماه رمضان

لوکس‌ترین خودرو‌ها تا ۱۱ میلیارد تومان

بازار فیلترشکن در سال ۱۴۰۲ در چه بازه قیمتی در نوسان بود؟/ بهای گزافِ یک جرمِ جمعی!

عارضه خطرناک مصرف زیاد ویتامین E

عکس/ جشن عروسی میلیاردی برای دو سگ در تهران!