تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

زیباکلام: حمایت سردار سلیمانی از ظریف باعث اختلاف بین تندروها شده

صادق زیباکلام می گوید: معتقدم اگر آقای روحانی رئیس جمهور همچنان می بودند و آقای ظریف وزیر خارجه نشده بود و مسئولیت مذاکرات برعهده آقای سعید جلیلی می بود، محال ممکن بود که آقای سعید جلیلی موفق شوند تا توافق هسته ای یا برجام را بوجود بیاورند.
صادق زیباکلام
اقتصاد24- در حالی که انتظار می رفت تندروهای داخلی بعد از تحریم عجیب و غریب وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت آمریکا، فتیله حملات خود به مرد اول دیپلماسی را پایین بکشند اما در واقعیت این گونه نشد. چنانکه بعد از اعلام تحریم ها، با این که برخی سران قوا و نمایندگان مجلس و سران نظامی به دلجویی از ظریف برآمده و از او حمایت کردند،اما تندروها همچنان از حملات خود دست نکشیدند. این بار اما پا را فراتر گذاشته و به گفته یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد جایگزینی سعید جلیلی با وزیر خارجه را مطرح کردند! پیشنهادی که این نماینده مجلس از آن به "پیشنهاد بیشرمانه" یاد کرد.

مگر ظریف جلوتر از مواضع نظام حرکت می کند که تا این حد مورد بغض و کینه است


صادق زیباکلام چهره سیاسی اصلاح طلب در اینباره به خبرآنلاین می گوید: با اینکه آقای ظریف به هیچ وجه جلوتر از مواضع نظام حرکت نمی کند اما این سوال مطرح است که پس چرا تا این حد مورد بغض و کینه تندروها قرا گرفته است؟! حالا چه از نظر ساخت سریالی مثل گاندو، چه حملات دیگری که به ایشان می شود و اینکه پیشنهاد می دهند که باید کنار برود و آقای جلیلی بیاید! اما سوالی که مطرح می شود این است که پس چرا این حملات دارد صورت می گیرد؟!

چون ظریف مودب و تحصیلکرده است تندروها به او حمله می کنند


وی افزود: شاید کسی باور نکند ولی بخشی از آن به این بازمی گردد که آقای ظریف به انگلیسی مسلط است. آقای ظریف باادب است. آقای ظریف تحصیلکرده است. آقای ظریف برازنده است و متاسفانه از نظر خیلی از تندروها ، انقلابیون و رادیکال ها، وزیر خارجه انقلابی، وزیر خارجه ای است که توهین کند. دیگران را تحقیر کند. پرچم آمریکا را وسط مجلس شورای اسلامی آتش بزند. مرگ بر آمریکا بگوید. وقتی قرار است با وزیر خارجه آمریکا یعنی جان کری صحبت کند، به او پشت کند و توهین کند. متاسفانه در جامعه ما ملاک انقلابی گری و ملاک رادیکال بودن، به فحاشی، خلاف نرم عمل کردن و به اینکه شعارهای پوچ و الکی دادن و به رهبران و مسئولان کشورهای دیگر منظما توهین و تحقیر کردن و ژست های انقلابی گرفتن، تقلیل پیدا کرده است. و این خیلی اسباب تاسف است .

این چهره سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ظریف اهل مماشات نیست، خاطرنشان کرد: اصلا برای ظریف مهم نیست که کار و رفتاری کند تا تندروها از آن خوششان بیاید. برای همین است که اکنون و تا این حد مایه بغض و کینه تندروها شده است. در غیر اینصورت شما ظرف شش سال گذشته یک عمل، یک موضع گیری، یک حرکت و یک مصاحبه ظریف را نمی توانید بیاورید که ایشان چیزی گفته باشد که نظام آن را نگفته باشد. یا ظریف حرفی زده باشد که نظام آن حرف را نمی زند.

بین تندروها بر سر حمایت سردار سلیمانی از ظریف اختلاف ایجاد شده است


زیباکلام تصریح کرد: البته آنها یک بغض و کینه دیگری هم از ظریف دارند و آن هم به ماجرای آمدن بشار اسد به تهران باز می گردد. که آقای ظریف به واسطه اینکه این سفر به او اطلاع داده نشده بود ، چرا استعفا داد؟! آقای ظریف نباید استعفا می داد و قس علیهذا. دلیل بعدی این است که تا حدودی میان تندروها از اینکه آقای سردار قاسم سلیمانی اینگونه از آقای ظریف حمایت می کند اختلافاتی بوجود آمده است .

برخی تندروها آب شان با سردار سلیمانی هم در یک جوی نمی رود


وی گفت:این ماجرا باعث بوجود آمدن بغض و کینه تندروها و کسانی که ظریف رقیب انها است و چندان دل خوشی از سردار قاسم سلیمانی ندارند، شده است . لذا از آنجا که نمی توانند به سردار قاسم سلیمانی چیزی بگویند، تلافی اش را سر ظریف در می آورند. یعنی به عبارت دیگر علاقه احترام و محبتی که سردار قاسم سلیمانی به ظریف دارد باعث دلخوری، کدورت و بغض و کینه تندروها شده است. تندروهایی که به هر حال خیلی آب شان با سردار قاسم سلیمانی در یک جوی نمی رود.

زیباکلام درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر جایگزین شدن سعید جلیلی به جای ظریف در مذاکرات، گفت: یک بحث خیلی اساسی در جامعه شناسی مطرح است تحت عنوان بحث ساختار- کارگزار . در خلاصه این بحث این سوال مطرح است که آیا این ساختارها هستند که به مناسبات کلان اجتماعی شکل می دهند یا اینکه کارگزارانی که درون آن ساختارها فعالیت و کنش می کنند، دخیل هستند؟ به زبان ساده تر، آیا هرکس که داخل وزارت خارجه ایران باشد، فرقی نمی کند چون ساختار سیاست خارجی ایران به گونه ای است که مهم نیست کی وزیر خارجه است؟! یعنی اگر محمدجواد ظریف وزیر خارجه است، احیانا سعید جلیلی یا علی اکبر صالحی یا منوچهر متکی وزیر خارجه است هیچ فرقی نخواهد کرد ؟ یعنی هرکس وزیر خارجه باشد، چون سیاست های خارجی شاکله سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهد، پس همچنان همان سیاست باقی خواهد ماند! اما من در این باره معتقدم که درست است که ساختار نقش دارد و یکسری کلیات است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را می سازد اما اینکه چه کسی درون آن ساختار قرار می گیرد، مثلا منوچهر متکی یا سعید جلیلی یا محمدجواد ظریف باشد، خیلی مهم خواهد بود.

محال بود از مذاکرات جلیلی توافق هسته ای و برجام بوجود آید


وی افزود: من معتقدم اگر آقای روحانی رئیس جمهور همچنان می بودند و آقای ظریف وزیر خارجه نشده بود و مسئولیت مذاکرات برعهده آقای سعید جلیلی می بود، محال ممکن بود که آقای سعید جلیلی موفق شوند تا توافق هسته ای یا برجام را بوجود بیاورند.

جلیلی اصلا نمی توانست با خارجی ها صحبت کند


زیباکلام اظهار داشت: چرا که اولین و مهم ترین و بنیادی ترین مشکل این بود که آقای سعید جلیلی اصلا نمی توانستند با خارجی ها صحبت کنند. یعنی صرف نظر از این که ترامپ از توافق خارج شد یا تندروها در ایران و نتانیاهو در اسراییل بلایی سر برجام آوردند تا این توافق موفق نشود و اینها به جای خود محفوظ است اما بخشی از برجام که توانست موفقیت آمیز باشد مدیون و مرهون تسلط ظریف به زبان خارجه است. مدیون و مرهون تسلط عباس عراقچی یا تخت روانچی به زبان خارجه است. این افراد نه تنها به زبان خارجه مسلط هستند بلکه زبان آمریکایی ها، غربی ها و مناسبات بین الملل را هم می فهمند. درحالی که امثال آقای سعید جلیلی نه تنها یک کلام نمی توانند با غربی ها صحبت کنند بلکه اساسا درکی هم از مناسبات بین المللی و اینکه آمریکایی ها چگونه فکر و رفتار می کنند، ندارند.

قطعا ظریف یک سروگردن بالاتر از جلیلی است


این چهره سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: آقای سعید جلیلی شش سال تمام مذاکره کرد دریغ از آنکه در این مذاکرات یک میلیمتر پیشرفتی حاصل شود. بین خانم کاترین اشتون یا آقای جان کری به گونه ای نیست که خیلی تفاوت بوده باشد. اینکه جلیلی نتوانست موفق شود ولی محمدجواد ظریف موفق شد، به توانایی های آقای ظریف باز می گردد که قطعا یک سر و گردن بالاتر از آقای جلیلی قرار می گیرد.

زیباکلام با بیان اینکه علی رغم همه مطالبی که عنوان کردم ، بنده با خیلی از موضع گیری های آقای ظریف در سیاست خارجی مشکل دارم، گفت: اینکه ایشان اصلا وقعی به مسئله حقوق بشر نمی گذارد، مشکل دارم. اینکه ایشان تابع نعل به نعل اجرا کردن سیاست های نظام در سوریه و غیره هستند، مشکل دارم . ولی این اعتقادات من به آقای ظریف باعث نمی شود که اگر اولیاقت ها و توانایی هایی دارند - که قطعا هم دارند - نادیده بگیرم. من روی آن توانایی های دیگر قلم قرمز نمی کشم و به ایشان دشنام نمی دهم.

منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳

فیلم/سیل در پارسیان ۲۰۶ را با خود برد

شروع زودهنگام نقل و انتقالات پرسپولیس

اطلاعیه مهم سازمان نظام وظیفه برای مشمولان سربازی

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عکس/ پاتوق زیر زمینی معتادان در قلب تهران