تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش 300 درصدی قیمت برخی میوه‌ها از زمین تا مصرف کننده/ رییس اتحادیه: افزایش بیش از 35 درصد تخلف است

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، گفت: برخی مغازه‌دارها میوه را با افزایش قیمت بیش از حد عرضه می‌کنند. به طور مثال در بعضی از محصولات تا 300 درصد روی بار می‌کشند و تفاوت قیمت محصول از مزرعه تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد باورپذیر نیست.
میوه فروشی
اقتصاد24- اخیرا اختلاف قیمت محصولات میادین میوه و تره‌بار با سطح شهر به بیش از ۴۰ درصد رسیده است و قیمت بعضی از اقلام از جمله گلابی نه تنها از این 40 درصد پیشی گرفته‌اند بلکه در خرده‌فروشی‌ها نسبت به میادین دو برابر و نیم افزایش قیمت داشته‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده در حالی‌ که قیمت هر کیلوگرم گلابی در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار ۹۵۰۰ تومان است، قیمت این محصول در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به‌طور میانگین ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به این پرسش اقتصاد 24 که علت اختلاف 2.5 برابری قیمت برخی محصولات کشاورزی از میادین تا خرده‌فروشی‌ها چیست؟ گفت: در میادین کیفیت میوه‌ها فرق می‌کند و هر درجه از محصول با قیمت خاص خود به فروش می‌رسد و از طرفی فروشندگان میوه در سطح شهر حق ندارند بار درجه دو یا درجه سه از میادین بخرند و باید بار درجه یک از میادین خریداری کنند.

وی افزود: فروش محصولات کشاورزی با توجه به ضایعاتی که دارد برای خرده‌فروشی‌ها 35 درصد بیشتر نسبت به قیمت همان میوه در میادین است و از این 35 درصد افزایش قیمت با توجه به ضایعاتی که میوه‌ها دارند 8.5 درصد سود برای خرده‌فروش دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به این خبر که قیمت برخی میوه‌ها مانند گلابی از میدان تا خرده‌فروشی‌ها اختلاف بیش از 100 درصدی دارد بیان کرد: این طور نمی‌تواند باشد و من به عنوان رییس اتحادیه فروشندگان میوه، این مسئله را رد می‌‍‌کنم چرا که ما سود مشخصی برای اعضا تعیین کردیم؛ یعنی از مبدا تا مقصد که همان مغازه باشد اعضای ما حق دارند تا سقف 35 درصد نسبت به قیمت میادین روی محصولات افزایش قیمت داشته باشند و از این مقدار بیشتر خلاف است و اگر جایی ملاحظه شود بازرسان اتاق اصناف و سازمان تعزیرات و یا اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی برخورد می‌کنند.

از سوی دیگر اما صدرالدین نیاورانی، نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری میوه در خرده‌فروشی‌ها به اقتصاد24 گفت: امروز مغازه دارها میوه را با افزایش قیمت بیش از حد عرضه می‌کنند. به طور مثال در بعضی از محصولات تا 300 درصد روی بار می‌کشند و تفاوت قیمت محصول از مزرعه تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد باورپذیر نیست. برای مثال، باغدار سیب تابستان خود را کیلویی دو هزار تومان می‌فروشد اما همین سیب در مغازه‌های تهران 11 هزار تومان به فروش می‌رسد و این وسط کسانی هستند که حق کشاورز و مصرف کننده را می‌بلعند.

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران همچنین بیان کرد: مشکل اساسی ما تفاوت قیمت میوه مصرف کننده است. امروز باغداران برای تولید میوه تلاش زیادی می‌کنند و دولت هم به سهم خود چه از نظر آبی که مصرف می‌شود و چه از نظر سم و کود و خدماتی که در اختیار باغداران می‌گذارد هزینه می‌کند اما با وجود این دوندگی‌ها امروز می‌بینیم محصولی که تولید می‌شود و کیفیت مناسبی هم دارد با قیمت چند برابر بیش‌تر از قیمت آن در باغ به دست مصرف کننده می‌رسد.

نیاورانی ادامه داد: باعث این اختلاف قیمت دلال‌ها هستند و مغازه دارها نیز به علت عدم نظارت، قیمت‌ها را نه بر اساس قیمت تعیین شده که به دلخواه به مردم عرضه می‌کنند اما چیزی که قطعی است محصول چند برابر قیمت مزرعه به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی همچنین اظهار کرد: اگر حمل و نقل گران است باید در دولت مطرح شود تا برای آن راهکارهایی ارائه شود و کشاورزان محصول خود را با قیمت مناسب‌تری به مراکز عرضه برسانند.

نیاورانی همچنین با اشاره به نحوه کارکرد سازمان میادین بیان کرد: در میادین کشور سردخانه وجود ندارد و فردی که در میدان حجره دارد می‌گوید که باری را که صبح آورده باید تا شب بفروشد چرا که در میادین محلی برای نگهداری محصولات از گرما و سرما وجود ندارد و این سیستم پخش در میادین ما نقص بزرگی است.

وی افزود: از طرفی محل بارفروشی‌ها کوچک است و مغازه ها تقسیم شده‌اند یعنی حجره‌ای که با کارشناسی اندازه‌گیری شده بود و یک بارفروش در آن فعالیت می‌کرد امروز بین سه بارفروش تقسیم شده است و همین مسئله فروش میوه در میادین را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران ادامه داد: وقتی بارفروش جا ندارد که بار خود را بفروشد، محصولی را که کشاورز یکسال برای آن زحمت کشیده است جلو مغازه خود رها می‌کند و با هر قیمتی که خریدند می خواهد آن را بفروشد و ثمره زحمت یک سال کشاورز را در دو ساعت به حراج می‌گذارد اما بدتر اینجاست که  گاهی دلال‌ها این بار را می خرند و با خود به سردخانه هایی که دارند می برند تا در فصل مناسب آن را گران‌تر به بازار عرضه کنند و دو برابر تولیدکننده محصول سود ببرند.

نیاورانی در ادامه اظهار کرد: این نقیصه ها باید برطرف شود تا ما بتوانیم نظامی را ایجاد کنیم که مغازه دار هم به سود عادلانه خود که بر اساس قانون 30 درصد است برسد و هم این محصول ارزان به دست مردم برسد.

وی همچنین با انتقاد از حق‌العمل کاری در میادین بیان کرد: محصولاتی که کیفیت دارند در میدان دو تا سه دست جا به جا می‌شوند و از دست دلال‌های میدان که خارج می‌شوند باز واسطه به دست مغازه‌دار می‌دهد و این نحوه پخش از اساس اشتباه است چراکه یک مغازه دار که از صبح تا 11 شب فعالیت می‌کند نمی‌تواند ساعت 3 صبح به میدان برود و نیاز خود را از میدان بخرد و به همین علت شخصی به عنوان واسطه برای مغازه‌ داران خرید می‌کند و همین مسئله یک واسطه دیگر را ایجاد می‌کند اما اگر میادین ما ساعت کار داشته باشند و میوه فروش بداند که بار خوب ساعت چهار صبح تمام نمی‌شود برای خرید میوه دست به دامان دلال‌ها نمی‌شود.

نیاورانی در پایان گفت: مغازه دارها به تبع حرف‌هایی که اشتباه زده می‌شود، می‌گویند که "بار میوه ضایعات و خرابی دارد" در حالی که نمی‌دانند امروز مانند 10 سال پیش نیست و همه میوه‌ها درجه‌بندی کیفیت دارند و در جعبه هستند و ضایعات ندارد. امروز افزایش قیمت 30 درصدی از میادین تا خرده‌فروشی‌ها هم پاسخگوی ضایعات میوه‌هاست و هم هزینه‌های دیگر آن‌ها را پوشش می‌دهد و در نهایت هم سود مورد نیاز مغازه دار را باقی می‌گذارد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳

فیلم/سیل در پارسیان ۲۰۶ را با خود برد

شروع زودهنگام نقل و انتقالات پرسپولیس

اطلاعیه مهم سازمان نظام وظیفه برای مشمولان سربازی

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عکس/ پاتوق زیر زمینی معتادان در قلب تهران

آمار فاجعه بار از نابودی جنگل‌های ایران

فیلم/ عاشقانه همسر بهرام رادان و پسرش

جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۳

چه چیزهایی گارانتی خودرو را باطل می‌ کند

تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران ۱۴۰۳