تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸

نعمتی: اراده‌ای برای واگذاری استقلال و پرسپولیس نمی‌بینم

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: برند استقلال و پرسپولیس است که ارزش دارد وگرنه باشگاهی که یک زمین ندارد، یک ساختمان ندارد، در حساب‌های مالی هم خیلی بدهکار است. فقط این برند است که ارزشمند است.
343807_668
اقتصاد24- اتفاقات روز‌های اخیر ورزش، ما را برآن داشت با بهروز نعمتی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و سرپرست سابق فدراسیون‌ کشتی درخصوص مسائلی مانند واگذاری استقلال و پرسپولیس به گفت‌وگو بنشینیم. نعمتی در این گفت‌وگوی صریح، بی‌پرده و صمیمانه به سؤالات پاسخ گفت...

گفته می‌شود، چون وزیر ورزش از استیضاح احساس خطر می‌کرد، شما را برای همکاری به فدراسیون کشتی آورد. نظرتان در این باره چیست؟
اولاً باید بگویم که موضوع سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح و... یک امر طبیعی در مجلس است و ممکن است یک وزیر در دوران مسئولیتش سه بار استیضاح شود و در صحن مجلس حاضر شود. آقای سلطانی‌فر هم، چون وزیر است، مورد نقد جامعه، نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه است، اما اینکه بهروز نعمتی بخواهد به خاطر این موضوع برود آنجا، اولاً که ما عددی نیستیم که بخواهیم مانع آرای نمایندگان شویم و ثانیاً یک موضوع عادی بود و اصلاً پیچیده نبود. خودم هم اصلاً این حس را نداشته و ندارم. به اعتقاد من این موضوعات بیشتر حاشیه‌سازی محسوب می‌شود. من با آقای سلطانی‌فر رفیق هستم. من واقعاً عاشق ورزش هستم و هیچ موقع دنبال این نبودم که باری باشم روی دوش ورزش

چون وجهه خوبی از نظر ورزشی نزد نمایندگان مجلس دارید، شاید این تصور پیش آمده که برای ممانعت از استیضاح چنین مسئولیتی را به شما دادند. خودتان چنین برداشتی نداشتید؟
نه اصلاً.

ما شنیدیم که خیلی از مشاوران به شما گفتند وارد این گود نشوید و حداقل به فدراسیون کشتی نروید، چرا به این پیشنهاد مشاوران گوش نکردید؟
واقعیت این است که کشتی ورزش اول ماست. خدا می‌داند در جلساتی که خصوصی یا غیرخصوصی ساعت‌ها با آقارسول می‌نشستم، نظرم این بود که بتوانیم کمک کنیم به کشتی و اتفاقات جانبی که برای کشتی می‌افتد را جمع و جور کنیم، اما به هر ترتیب آقارسول تصمیم گرفتند دیگر کنار کشتی نباشند و استعفا دادند. به اعتقاد من مقطع خیلی مهم است. شما ببینید در آن مقطع مسابقات جهانی، آسیایی، جوانان آسیا و جهانی و... در پیش بود، ضمن اینکه یک سال بعد هم المپیک در پیش است. آدم اگر بخواهد دلسوزانه به موضوع نگاه کند، حتماً برای کمک می‌آید. به رغم اینکه خیلی‌ها بخواهند اذیتش کنند یا با حیثیت ورزشی و حتی با حیثیت سیاسی‌اش بازی کنند ولی من فکر کردم در آن مقطع حساس باید کسی بیاید که دلسوزی بکند.
نیامدم یک نفر را بکارم کنار محمد بنا و بگویم تو حتماً مواظب محمد بنا باش. یا کنار غلامرضا محمدی یا کنار محمد طلایی یا کنار کادر فنی نوجوانان و جوانان و... روز اول هم به همه‌شان گفتم من آمده‌ام که بروم، نیامدم که بمانم و هدفم این است که در این مقطع بار نباشم و یار باشم. خوشبختانه خدا کمک کرد. دوستان هم کمک کردند، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم کمک کردند.
من همیشه در کشتی و کنار کشتی هستم. من سال‌ها عضو هیئت‌رئیسه بودم. امروز هر حرفی آدم بزند ممکن است برداشت‌های بدی بشود ولی من دوست دارم همیشه به کشتی کمک کنم. من اگر دنبال وسوسه بودم، می‌توانستم بمانم، انتخابات را عقب بیندازم یا کار‌های دیگری بکنم تا بمانم ولی خدا می‌داند که اصلاً چنین قصد، نیت و انگیزه‌ای نداشتم.

در ثبت نام انتخابات کشتی، بزرگانی مثل امیررضا خادم، عباس جدیدی، علیرضا حیدری، علیرضا دبیر و خیلی‌های دیگر ثبت نام کرده بودند و انتخابات خیلی شلوغی از نظر تعداد نامداران و بزرگان بود. نظرتان بیشتر روی کدام یکی از این قهرمانان بود؟
با امیر خادم واقعاً رفاقت چندین ساله داریم. چه آن زمان که معاون وزیر بود یا آن زمان هم که معاون وزیر نبود، ارتباطات خوبی داریم. با آقای جدیدی رفاقتی خیلی مهربانانه داریم. رفاقتی متفاوت داریم و اصلاً نمی‌شود آدم نگاهش به عباس‌آقا نباشد. علیرضا دبیر هم همین‌طور، خدا شاهد است من قلباً همه‌شان را دوست دارم. با همه دوستان دیدار داشتم. چندین جلسه با علیرضا حیدری گفتگو کردم. با نصیرزاده جلسه داشتم. همه‌شان را دوست دارم. بین قهرمانان بینی و بین‌ا... برایم فرقی نمی‌کرد.

زمانی که سرپرست فدراسیون کشتی بودید، بزرگ‌ترین ایراد کشتی ما را چه دیدید؟
فکر می‌کنم یک ایراد کلی که وجود دارد این است که سخت همدیگر را قبول داریم. کسی که داخل گود است فکر می‌کند از نظر فنی، مدیریتی و توانمندی خودش بهترین است. کسی که بیرون گود است فکر می‌کند مدیر داخل گود، بد رفتار می‌کند، بد عمل می‌کند. خلاصه این «منیّت» درد کشتی است.

یعنی به اعتقاد شما یک زبان مشترک میان مدیران و اهالی کشتی ما وجود ندارد که بتوانند همدل و متحد کار کنند؟
فکر می‌کنم، چون طیف گسترده‌ای است شاید نتوانند با همدیگر به خوبی کار کنند. هرچند در زمان قهرمانی این‌ها در اردو‌ها با هم بودند، رفیق بودند ولی، چون هم‌وزن نبودند یا با هم رقیب نبودند، زیاد مشکل نبوده ولی وقتی رقابت پیش می‌آید، تحمل یکدیگر مشکل می‌شود. مثلاً در همین انتخابات اخیر کشتی، چه رفتار ناخوشایندی را شاهد بودیم. من برای جلوگیری از ادامه این روند نامناسب اولین کاری که کردم، این بود هرکس به من فحش داد، جوابش را ندادم.

شما هم وقتی در فدراسیون کشتی بودید، برای جلوگیری از رویارویی بچه‌های ما با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس، تلاش‌هایی داشتید ولی چه باید کرد با این غده سرطانی؟
ما اسرائیل را رژیمی غاصب می‌دانیم که حق مردم فلسطین را غصب کرده، هیچ فرقی هم ندارد چه مردم مسلمان یا مردم مسیحی و یهودی فلسطین، و ما اصلاً به رسمیت نمی‌شناسیم و از این نظر تکلیف روشن است. در ورزش هم ما این توان و پتانسیل را داریم که با مسئولان بین‌المللی ورزش این مشکل را حل کنیم. این موضوع هم حتماً وظیفه وزارت امور خارجه و کمیته ملی المپیک است. این حق ماست وقتی این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم، مجامع بین‌المللی ورزشی هم باید این را بدانند که ما با آن‌ها روبه‌رو نخواهیم شد. به اعتقاد من، مسئولانی که در مسند و مسئولیت سیاسی هستند، باید بروند و با مجامع بین‌المللی ورزشی این موضوع را حل کنند. من خودم که در فدراسیون کشتی بودم، رفتم و خیلی رک و بدون رودربایستی با لالوویچ صحبت کردم و موضوع را مطرح کردم. او هم قبول کرد و گفت می‌دانم موضوع شما اصلاً یک موضوع ایدئولوژیک است.

راجع به بحث خصوصی‌سازی در ورزش به‌ویژه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نظری ندارید؟
از سال ۷۵ بحث خصوصی‌سازی به خصوص دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح بوده که فکر می‌کنم فقط سیدرضا صالحی امیری عزمش را جزم کرد برای این کار و هیچ‌کس دیگری عزمی برای این موضوع ندارد. برادرمان آقای سلطانی‌فر وزیر فعلی ورزش عزمی برای این موضوع ندارند، وزرای قبلی هم نداشتند و وزرای بعدی هم نخواهند داشت. دلیلش هم این است که استقلال و پرسپولیس مجموعه‌های بزرگی هستند که به سایر مجموعه‌ها شخصیت می‌دهند. مثلاً وزیر ورزش هیئت‌مدیره این دو باشگاه را انتخاب و معرفی می‌کند که ممکن است مورد قبول ۲۰ میلیون نفر قرار بگیرد. خب این موضوع خیلی شیرین است. طرف به استادیوم می‌رود و چندین هزارنفر تشویقش می‌کنند. یا از نظر سیاسی امتیاز خیلی قشنگی است که در اختیارشان است و دلشان نمی‌آید از آن به راحتی بگذرند، لذا این کار انجام نمی‌شود.
چه باید کرد تا این دو باشگاه را خصوصی کرد؟
به اعتقاد من باید دو موضوع را مد نظر قرار دهیم. اولین کار این است به صورت یک مجموعه کوچک‌تر مثلاً حدود ۳۰ یا ۳۵ درصد را به بورس ببریم و آن‌ها خودشان می‌دانند چگونه عمل کنند. در آن کمیته این پیشنهاد ما بود که به آن رسیدیم. مجموعه‌ای از هواداران، پیشکسوتان و... صاحب همین درصد پیشنهادی شوند و کم‌کم به سوی واگذاری کامل برویم.
بخش خصوصی چه چیزی را باید بخرد؟! مگر چیزی هم دارند این دو باشگاه؟!
ببینید این برند معتبر این دو باشگاه است که واگذار می‌شود. برند استقلال و پرسپولیس است که ارزش دارد وگرنه باشگاهی که یک زمین ندارد، یک ساختمان ندارد، در حساب‌های مالی هم خیلی بدهکار است. فقط این برند است که ارزشمند است. در دنیا همین است، اما این برند باید کشف قیمت شود. به راحتی می‌شود کشف قیمت کرد. نمونه‌های مشابه را در آن مقطع (سرپرستی صالحی امیری در وزارت ورزش) آمدیم برای استخراج قیمت بررسی کردیم.

اصلاً خصوصی‌سازی به ورزش ما کمک می‌کند؟

صددرصد. چرا کمک نکند؟! باید قبول کنیم که دولت‌ها در همه زمینه‌ها مجریان خوبی نیستند. اگر امروز در فوتبال، مجموعه‌های صنعتی و تولیدی فساد وجود دارد، من مقصر اصلی را دولت می‌دانم، چون دولت وظیفه دارد تسهیل‌گر و ناظر بر اعمال باشد، اما الان این‌طور نیست. دولت خودش هم ناظر است. هم تدارکات است و هم پشتیبان است. خودش هم پول می‌دهد، هم پول می‌گیرد. خودش اضافه می‌کند، خودش کم می‌کند. این اصلاً معنی ندارد. من اراده‌ای برای واگذاری این باشگاه‌ها از سوی دولت نمی‌بینم و منظورم هم فقط این دولت نیست. هیچ فرقی بین دولت آقایان روحانی، احمدی‌نژاد، خاتمی و هاشمی رفسنجانی در این رابطه نیست. باید ورزش را خصوصی کنیم. فدراسیون‌ها را خصوصی کنیم. دولت هم سیاست‌گذاری و نظارت کند.

منبع: خبرورزشی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات