تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸
گره کور ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک

سرنوشت خودروهای دپو شده به کجا رسید؟

خون رنگین‌تر ۱۰۴۸ خودرویی که دو سال و نیم است در گمرک خاک می‌خورند، باعث شده مجوز ترخیصشان صادر شود و اما وضعیت بیش از چهار هزار خودروی دیگر همچنان نامشخص است.
خودروهای دپو شده
اقتصاد24- از تیرماه ۹۷ و با دستور «محمد شریعتمداری» وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش خودرو ممنوع اعلام شد و لرزه به اندام واردکنندگان خودرو افتاد؛ چرا که به اعتقاد دولت، تخصیص ارز به کالاهای لوکس و غیرضروری که خودرو نیز شامل آن می‌شد، ضرورتی نداشت. این دستورالعمل همزمان شد با آغاز اعتراض‌های ثبت‌نام کنندگان خودرو که حالا تحویل خودروهایشان به امروز و فردا موکول می‌شد. با اجرای تصمیم ممنوعیت واردات خودرو، تکلیف بیش از ۱۳ هزار خودرو در گمرکات کشور، مناطق ویژه و مناطق آزاد کشور نامشخص شد. برای حل بخشی از مشکل و پس از هفت ماه خاک خوردن خودروها، دولت در شانزدهمین روز دی ماه همان سال فرصتی چهار ماهه به واردکنندگان خودروهای خارجی داد تا خودروهای دپو شده را ترخیص کنند. ترخیص ۱۳ هزار خودرو در چهار ماه تقریبا نشدنی‌ترین کار ممکن بود و همین شد که دو ماه دیگر هم به فرصت ترخیص خودروها اضافه شد و در نهایت ۱۶ تیر ماه روز موعود برای اتمام این فرصت بود؛ فرصتی که باز هم تعدادی از خودرو را پشت درهای بسته گمرک نگه داشت.

ترخیص خودروهای دپو شده ، گره‌ای که با دندان هم باز نمی‌شود


بر اساس اعلام گمرک، در این بازه زمانی ۶ ماهه با اغماض حدود هفت هزار دستگاه از خودروهای دپو شده ترخیص شدند، ۳۴۰ دستگاه علی‌رغم اظهار به گمرک به مرحله دریافت پروانه نرسیدند. از همه غم‌انگیزتر سرنوشت آن ۱۰۴۸ دستگاهی بود که حتی پروانه گمرکی‌شان را هم گرفته بودند، اما بخت با آن‌ها یار نبود و فرصت ترخیص‌ها به عمر آن‌ها قد نداد و کنار مابقی خودروها به خاک‌خوردن مشغول شدند.

یکی از مسئولان گمرک در آن زمان گفت که روند کند کسب مجوز از مراجعی همچون سازمان ملی استاندارد، باعث ترخیص نشدن بعضی خودروها شده است و خواستار تمدید مجدد این مهلت برای واردکنندگان شد، اما «رضا رحمانی»، وزیر صنعت دیگر گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و اعتقاد داشت این خودروها اگر ترخیص‌بشو بودند همان ۶ ماه زمان برای ترخیصشان کافی بود؛ بنابراین اعلام کرد که دیگر این مهلت تمدید نمی‌شود. خبری که همچون ظرف آب یخ بر سر و روی ثبت‌نام‌کنندگان خودرو ریخته شد و امیدشان برای تحویل خودروها رنگ باخت.

البته اگر از تخلف در ثبت سفارش و تغییر شرایط ارزی کشور چشم‌پوشی کنیم دلایل دیگری هم برای ترخیص نشدن خودروهای دپو شده عنوان شد؛ از جمله اینکه برخی‌هایشان ظرفیت موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی دارند که ورودشان به کشور اساسا ممنوع است و برخی‌ دیگر هم با موانع قضایی رو به رو هستند.

در این میان ۱۰۴۸ خودرویی که پروانه گمرکی‌شان را گرفته بودند قاعدتا شانس بیشتری نسبت به هم‌قطارانشان برای ترخیص داشتند و چشم انتظارشان به یک شانس مجدد برای ترخیص بود، شانسی که روز ۱۲ آبان یعنی بعد از حدود چهار ماه به آن‌ها رو آورد و با دستوری که گفته می‌شود از سوی وزیر صنعت بوده، ترخیصشان کلید خورد. البته این خبر بدون مقدمه با برخی حواشی همراه شد، از جمله اینکه نسبت به ترخیص قطعی این خودروها که ظاهرا مربوط به یک شرکت واردکننده است، ابهاماتی بوجود آمد و حتی شبهاتی در این زمینه که گمرک جلوی ترخیص خودروها را گرفته است، مطرح شد.

این در حالی است که احتمالا اگر یک سازمان از ترخیص هرچه بیشتر کالاهای دپو شده خوشحال شود، جایی به جز گمرک نخواهد بود؛ اما سکوت مسئولان وزارت صنعت از یک سو و پاسخگو نبودن مسئولان گمرک و به خصوص معاون فنی این سازمان نسبت به جزئیات موضوع، به ابهامات این مساله دامن زد.

تاکنون خبر دقیق و روشنی از اینکه مهلت ترخیص این خودروها چند روز است و چه میزان از آن‌ها ترخیص شده، اعلام نشده و پیگیری‌های خبرنگار ایرنا نیز بی‌پاسخ مانده است.

اطلاعات ایرنا تایید میکند که این خودروهای ترخیص شده متعلق به یک شرکت واردکننده هستند، اما «مهدی دادفر»، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با گلایه از تبعیض بوجود آمده برای این شرکت خودرویی گفته است: «سایر خودروهای باقی مانده در گمرک هیچ تفاوتی با ۱۰۴۸ دستگاه آزاد شده ندارند و تنها در مراحل گمرکی یک مرحله عقب‌ترند. شرکت‌های واردکننده نیز به شدت در حال پیگیری برای ترخیص خودروهایشان هستند اما پاسخی دریافت نمی‌کنند.»

به فرض اینکه ۱۰۴۸ خودرو از گمرک ترخیص شده باشند، بازهم سرنوشت بیش از چهار هزار خودروی دیگری که در گمرکات مانده و تحویل آنان به مشتریان را با تاخیر مواجه کرده، نامشخص است. تاخیر دو سال و نیمه زمان برای ترخیص خودروهایی که پول آن‌ها از جیب مشتریان پرداخت شده و تنها نتیجه‌اش بدنامی شرکت‌های واردکننده است، چیزی نیست که بتوان با سکوت آن را ندیده گرفت. به خصوص اینکه چند ماه است زمزمه‌هایی از احتمال واگذاری این خودروها به سازمان اموال تملیکی شنیده می‌شود و همه این‌ مسائل گره ترخیص خودروهای دپو شده را کورتر کرده است.

معاون امورگمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران در تازه ترین اظهارات درباره آخرین وضعیت خودروهای ترخیص شده و نیز خودروهای موجود در بنادر، مناطق ویژه، آزاد و گمرکات کشور گفته است: تعداد خودروهای سواری ترخیص شده در اجرای تصویب نامۀ ۱۶ دی ۹۷ هیأت وزیران و اصلاحیه مربوطه در ۲۱ اردیبهشت ۹۸ شامل ۶ هزار و ۶۵۳ دستگاه است. همچنین گمرکات اجرائی نسبت به ترخیص بیش از ۵۰۰ دستگاه آمبولانس اقدام کرده اند.

مهرداد جمال ارونقی افزود: تعداد خودروهای سواری اظهار شده به گمرکات در اجرای تصویب نامۀ اشاره شده و اصلاحیه مربوطه که تشریفات گمرکی آنها انجام شده و حقوق ورودی مربوطه تودیع و نسبت به صدور پروانه گمرکی نیز برای این خودروها در مهلت مقرر، اقدام شده است اما صاحبان کالا نتوانسته اند تا ۱۶ تیر ۹۸ نسبت به خروج این خودروها از گمرک اقدام نمایند، یک هزار و ۴۸ دستگاه است.

به گفته وی، همه خودروهای موضوع این بند دارای حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند که وزارت صنعت درخصوص این خودروها اعلام کرده است: «با توجه به اینکه در مورد خودروهای مذکور، تشریفات گمرکی انجام و حقوق ورودی پرداخت و حتی پروانۀ گمرکی در مهلت مقرر در مصوبۀ دولت صادر شده است ترخیص خودروهای مذکور از نظر آن وزارتخانه بلامانع بوده اما اگر موضوع در کارگروه هماهنگی تجاری بانک مرکزی نیز مطرح و تصویب شود، اقدام موثری است.»

ارونقی ادامه داد: متعاقب طرح موضوع در جلسۀ کارگروه مذکور، نتیجۀ حاصله پس از وصول صورتجلسه اعلام خواهد شد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران در خصوص خودروهای سواری که دارای پرونده قضائی بوده و در مراجع ذیصلاح مطرح رسیدگی هستند بیان کرد: طبق بررسی های اولیۀ بعمل آمده، تعداد خودروهای سواری موجود در گمرکات، بنادر و مناطق آزاد و ویژه که دارای پرونده در مراجع محترم قضائی یا رسیدگی کننده می باشند بیش از ۲۰۰۰ دستگاه برآورد می شود که بند دارای حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اعتراض ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل

قیمت جدید انواع برنج ایرانی در بازار

شاسی بلند جدید چری که خیلی گران نیست! + عکس

فیلم/پاداش ۱۸ میلیونی فرزند آوری در یک وزارت خانه

فیلم/ وقوع سیل در نطنز

نگاهی به هزینه‌های صداوسیما در سال ۱۴۰۳+ اینفوگرافی

فیلم/ این دولت را دیگر کسی گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!

سقف درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟

فیلم تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!

نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

شوخی محمدرضا گلزار با مردم در پانتولیگ

استوری بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس+ عکس

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیر تتلو

دومین جلسه دادگاه امیرتتلو برگزار شد

قانون واردات خودرو گردن گیر ندارد!

ماجرای علی هیبتی بوکسور ایرانی چیست؟ + فیلم

استایل جذاب گلاره عباسی با لباس بندری+ عکس

تغییر چهره کامران نجف‌زاده قبل و بعد از آمریکا؛ از عمل بینی تا کاشت مو! + عکس

عکس/ تیپ کراواتی الیکا عبدالرزاقی در سفر خارج

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

عکس/ سلفی آسانسوری نجمه جودکی با لباس مهمانی

ورژن ایرانی بلایند دیت چیست؟

عباس عبدی: گروه سوم اصولگرایان دروغگو، بی‌شخصیت و هتاک هستند

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است

سردار رادان: طرح نور با قوت ادامه دارد

واکنش عجیب روزنامه دولت به ایران خودرو!

فیلم/ ماشین لوکسی که هادی چوپان سوار می شود

چرا بغل کردن مادر رئیس جمهور ونزوئلا محرومیت نداشت، کاپیتان استقلال داشت؟

فیلم/ با طراح ایرانی شرکت ب ام و آشنا شوید

فیلم/ وقوع سیل بزرگ در چین

بودجه ستاد امر به معروف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

تداوم روند اصلاحی قیمت در بازار دلار

عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا

پشت پرده ماجرای دختر متروی تجریش و گشت ارشاد+ فیلم

فیلم/توضیحات سخنگوی دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه در فروردین ماه

فیلم/ جنبش دانشجویان سیدنی در اعتراض به نسل کشی غزه

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه