و رفع مشکل ظرفیتی وجود دریاچه وان در مسیر اتصال موجود این تفاهم نامه منعقد شده است افزود: مطالعات این طرح توسط سازمان منطقه آزاد ماکو در حال تهیه است و در همین راستا طی جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان های مناطق آزاد ماکو، ارس و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مشاور طرح در تهران مسیرهای پیشنهادی توسط مشاور طرح ارائه و کلیات گزینه ها مورد توافق قرار گرفت.
شایان ذکر است: سال گذشته قرارداد مطالعات امكان سنجي فني و اقتصادي احداث خط آهن جلفا – پلدشت – چشمه ثريا توسط سازمان هاي مناطق آزاد ماكو و ارس با انتخاب مشاور منعقد شد.
خط راه آهن ایران – ترکیه ۲۰۰ كيلومتري در توسعه حمل و نقل ريلي كشور تاثير بسزايي دارد و به افزايش ظرفيت منطقه آزاد ماكو در توسعه اقتصادي منجر مي شود زيرا جزو زير ساخت هاي روند توسعه منطقه آزاد ماكو است.
وي ادامه داد: اين طرح مطالعاتي با هزينه ۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريالي انجام مي شود که با احداث اين خط آهن، منطقه آزاد ماكو كه در صدد تبديل به هاب لجستيك كشور است، به بندر خشك براي مناطق آزاد ترابزون و مرسين تبديل خواهد شد.
تركيه نيز خط آهن خود را تا چشمه ثريا گسترش مي دهد و به محض اتمام احداث ۱۴۷ كيلومتري، اتصال راه آهن ايران به اروپا از اين مسير، محقق خواهد شد.
منطقه آزاد ماكو به عنوان يكي از هفت منطقه آزاد كشور به لحاظ محدوده جغرافيايي منطبق بر شهرستان هاي ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزي بازرگان بوده و در دولت تدبير و اميد به الگويي براي اقتصاد مقاومتي تبديل شده است.
مساحت اين منطقه حدود چهار هزار كيلومترمربع بوده و به تنهايي بيش از ۷۵ درصد كل مساحت مناطق آزاد كشور را به خود اختصاص داده و دومين منطقه آزاد بزرگ دنياست.
اين منطقه در مجاورت كشورهاي تركيه و جمهوري آذربايجان قرار دارد و طول مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه با اين كشورها به ترتيب ۱۳۰ و ۱۴۰ كيلومتر است.
منبع: روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو