تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷

انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی آل‌سعود درباره قتل خاشقجی

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از بی تفاوتی و عدم همکاری رژیم آل سعود درباره رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود انتقاد کرد.
اقتصاد24 -اردوغان در نشست رسانه ای پس از اجلاس سران 'گروه 20' در آرژانتین که از طریق شبکه تلویزیونی ان.تی وی ترکیه نیز پخش شد، در رابطه با قتل خاشقچی گفت: به محض اطلاع از وقوع این جنایت برای روشن کردن ابعاد و زوایای آن بسیج شدیم.
وی بیان کرد: وقوع این جنایت که ابتدا از سوی دولت سعودی انکار شد و سپس آنها برای سرپوش گذاشتن آن تلاش کردند و در نهایت به تایید آنها رسید، به واسطه رویکرد قاطعانه ترکیه به نتیجه رسید.
رییس جمهوری ترکیه اظهار کرد: تا زمانی که تمامی مسئولان این جنایت اعم از آمران و عاملان آن معرفی نشوند، نه دنیای اسلام و نه افکار عمومی جهان قانع نخواهد شد.
وی تاکید کرد: جنایت قتل خاشقچی را هیچ گاه به عنوان موضوعی سیاسی ندیدیم و برای ما این واقعه جنایتی پست است و به این شکل نیز باقی خواهد ماند.
اردوغان همچنین با بیان این که 'تمایلی به آسیب رساندن خاندان حاکم عربستان درباره پرونده قتل خاشقچی ندارم'، گفت: در نشست 'گروه.20' درباره خاشقچی صحبت نشده و تنها جاستین ترودو نخست وزیر کانادا این موضوع را مطرح کرد.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین در این نشست رسانه ای بر لزوم پایان یافتن رنج مردم یمن تاکید کرده و جامعه جهانی را به اتخاذ تمهیدات فوری برای حل این مساله فراخواند.
وی اظهار کرد: رنج چهار ساله مردم یمن که در حال عمیق تر شدن است، باید پس از چاره یابی هر چه زودتر پایان یافته و استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی این کشور حفظ شود.
اردوغان همچنین بیان کرد: در میان کشورهای گروه 20، ترکیه همکاری لازم را در خصوص تغییرات اقلیمی انجام داده و به آن ادامه خواهد داد.
وی با اشاره به حضور بیشترین تعداد پناهجویان در جهان در ترکیه افزود: ترکیه هم اکنون میزبان بیش از چهار میلیون پناهجوی خارجی است که 3.6 میلیون نفر آنها سوری هستند و تعداد کثیری از آنها حتی به اردوگاه های پناهجویان نیز فرستاده نشده اند.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین در این نشست رسانه های از رفتار بخش روم نشین قبرس برای ایجاد صلح دائم در این جزیره انتقاد کرد و گفت: اگر آنها به سیاست انکار و تجاوز به حقوق ترک های قبرس ادامه دهند، ما نیز تدابیر لازم را اتخاذ می کنیم.
وی تاکید کرد: 'ترکیه هرگز اجازه تصرف منابع هیدروکربن در دریای مدیترانه شرقی را که مالکیت اصلی آن متعلق به جمهوری ترک قبرس شمالی است، نخواهیم داد.'
اردوغان اضافه کرد: به زودی همانند غرب فرات، شرق آن را نیز از اشغال و ظلم گروه تروریستی و تجزیه طلب پ.ک.ک نجات خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد که هیچ ساختاری علیه امنیت ملی و منطقه ای ترکیه در شمال سوریه ایجاد شود.

***دیدارهای اردوغان با سران کشورهای گروه.20
رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری ترکیه و آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه.20 در آرژانتین دیدار و مذاکره کردند.
اردوغان در مصاحبه با خبرنگاران درباره دیدار خود با ترامپ نیز گفت که در این دیدار مساله مربوط به منبج را محور مذاکرات دو طرف ذکر کرد و گفت: روابط ترکیه و آمریکا بر پایه همکاری استراتژیک بنا شده و ما به عنوان دو متتحد استراتژیک در فرصت به وجود آمده درباره مساله شمال سوریه، شرق فرات، منبج و سایر موضوعات گفت و گو کردیم.
وی با اشاره به مذاکره با رییس جمهوری آمریکا درباره تحولات اخیر در ادلب افزود: با این حال ما بر روی تحولات منبج بر اساس نقشه راه تدوین شده بین دو کشور متمرکز شده و گفت و گوی مفصلی انجام دادیم.
رییس جمهوری ترکیه اظهار کرد: در این دیدار بار دیگر نگرش دولت آنکارا درباره گروه هایی مانند حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) را مطرح کرده و نحوه اقدام مشترک برای پاکسازی منبج از حضور این گروه های تروریستی را بررسی کردیم.
وی همچنین بار دیگر از ارسال هزاران کامیون سلاح و تجهیزات به گروه های کُردی حاضر در شمال سوریه انتقاد کرد و گفت: ترکیه درباره چنین مسائلی از متفق خود به جای دو رویی انتظار صداقت دارد.
اردوغان از مذاکره با رییس جمهوری آمریکا درباره استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش ترکیه نیز خبر داد و گفت: در این خصوص نمی خواهم امیدواری خود را از دست بدهم و امیدوارم که مساله گولن را نیز حل کنیم.
رئیس جمهوری ترکیه درباره دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو گروه.20 در بوینس آیرس نیز اظهار کرد: باور دارم که کارهای بسیاری برای انجام دادن، داریم و محور اصلی این دیدار هر چند کوتاه وضعیت ادلب بود.
وی با تاکید بر اهمیت نشست چهار جانبه استانبول پیرامون ادلب، محور دیدار با همتای روس خود در آرژانتین را نیز این موضوع اعلام کرد و گفت: در این دیدار همچنین درباره پروژه انتقال گاز 'جریان ترک' نیز گفت و گو کردیم.
اردوغان بیان کرد: رییس جمهوری روسیه تصمیم خود مبنی بر برچیده شدن بخشی از سیستم صدور ویزا برای اتباع ترکیه را در دیدار دوجانبه اعلام کرد.
رییس جمهوری ترکیه همچنین در حاشیه این نشست با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز دیدار و گفت و گو کرد.
محور این گفت و گو ها نیز تجارت با ارز ملی و همکاری اقتصادی بین دو طرف اعلام شد.
اردوغان همچنین در جریان دیدارهای دوجانبه خود با سران 'گروه 20' در آرژانتین با ترزا می نخست وزیر انگلستان دیدار و گفت و گو کرد.
به رغم اعلام برخی خبرها درباره احتمال دیدار بین اردوغان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه نشست سران گروه.20، دیداری بین طرفین صورت نگرفت.

***پایان نشست سران 'گروه 20' و صدور بیانیه نهایی
نشست سران بیست کشور صنعتی موسوم به «گروه 20» در آرژانتین روز گذشته پایان یافت و مائوریسیو ماکری رئیس جمهوری آرژانتین در مراسم پایانی این گردهمایی با بیان اینکه حفظ محیط زیست یکی از سخت ترین کارهای عصر حاضر است، گفت: باید برای جلوگیری از به خطر انداختن آینده نسل های آینده و اقلیم پایدار تلاش کنیم.
وی با تاکید بر تعهد آرژانتین بر معاهده اقلیمی پاریس، توسعه پایدار را قطب نمای اهداف اجتماعی٬‌ اقتصادی و محیط زیستی عنوان کرد.
در بیانیه پایانی اجلاس سران گروه.20 نیز بر ادامه نظم کنونی جهانی بر اساس قوانین، اجرای دقیق تفاهمنامه زیست محیطی پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی و همچنین انجام اصلاحات در سازمان تجارت جهانی تاکید شد.
در این بیانیه تاکید شد که در این اجلاس موضوعاتی همچون همکاری‌ پیش‌ رو، زیرساخت‌ های توسعه، راهبردهای توسعه پایدار و همچنین برابری جنسیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
بیانیه پایانی اجلاس سران گروه 20 که از 31 بند تشکیل شده و بخش بزرگی از آن به نظم اقتصاد بین المللی اختصاص یافته، بر اهمیت اطمینان از کارکرد درست نظم جهانی تاکید کرده است.
تاکید بر عدم متضرر شدن کشورها از قوانین تجارت جهانی و همچنین لزوم اصلاح در برخی از قوانین در سازمان تجارت جهانی از مواردی است که در این بیانیه به آن اشاره شده است.
در بیانیه اجلاس سران گروه 20 ضمن اشاره به غیر قابل تغییر بودن تفاهمنامه پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی بر بهینه سازی تمامی منابع انرژی برای حفاظت از محیط زیست تاکید شده است.
این بیانیه همچنین به موضوع ادامه خروج آمریکا از تفاهمنامه پاریس پرداخته و بدین ترتیب آمریکا به عنوان تنها کشور مخالف این بند معرفی شده است.
مبارزه با تروریسم از دیگر موارد اشاره شده در این بیانیه بوده و سران گروه 20 بر پایبندی خود به مفاد مبارزه با هر گونه تروریسم که در اجلاس گذشته گروه 20 در هامبورگ مورد تصویب قرار گرفته بود، تاکید کردند.
در بند پایانی این بیانیه نیز اعلام شده که میزبان آینده اجلاس سران گروه 20 در سالهای 2019 و 2020 به ترتیب ژاپن و عربستان سعودی خواهند بود.

***جایگاه ترکیه در گروه.20
گروه.20 شامل 19 کشور کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، انگلستان، آمریکا، چین، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک به علاوه اتحادیه اروپاست.
این کشورها شامل دو بخش هشت کشور صنعتی (دارنده هشت اقتصاد بزرگ جهان) و 11 کشور دارنده اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه هستند.
گروه.20 در سال 1999 میلادی و در واکنش به بحران های مالی دهه 90 با هدف مشارکت دادن قدرت های اقتصادی نوظهور در مباحث مربوط به اقتصاد جهانی شکل گرفت.
کشور ترکیه با تولید ناخالص ملی 793 میلیارد دلاری در جایگاه کشور شانزدهم گروه 20 قرار دارد.
ترکیه به عنوان یکی از اعضای این گروه با ثبت نرخ رشد اقتصادی 7.4 درصدی در سال 2017 میلادی، مهمترین رقیب خود چین را نیز پشت سر گذاشت و رتبه اول رشد اقتصادی این گروه را از آن خود کرد ولی با بحران ایجاد شده در بازار ارز و نیز تورم بالای 25 درصدی، امسال رشد اقتصادی این کشور حدود چهار درصد پیش بینی شده است.
بر اساس پیش بینی ها رشد اقتصادی ترکیه همچنان تا سال 2020 میلادی در محدوده مثبت باقی خواهد ماند.
افزایش حدود 10 درصدی صادرات و رسیدن به رکورد صادرات 170 میلیارد دلاری و نیز رشد چشمگیر و بالای 20 درصد صنعت گردشگری و نیز کاهش نرخ ارزهای خارجی در برابر لیره ترکیه، بار دیگر امیدواری ها درباره اقتصاد ترکیه در سال آینده را بیشتر کرده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو