تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد؛

۴ مسیر کم خطر برای ورود به بورس/ کدام مهارت‌ها برای ورود به بورس لازم است؟

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار بورس آنقدر جذاب است که حتی زمانی که تصمیم اشتباه گرفته و زیان می‌کنید برای جبران آن تلاش می‌کنید تا ضرر را به سود تبدیل کنید. این بازی جذابی است که می‌تواند برای اقتصاد کشور مفید باشد.
سرمایه گذاری در بورس
 
اقتصاد۲۴- این روز‌ها همه صحبت از بورس می‌کنند. حالا مردم در هر شغل و صنفی می‌خواهند گوشه‌ای از پس انداز خود را برای عقب نماندن از تورمی که همواره مهمان اقتصاد و معیشت مردم بوده است، در جایی سرمایه گذاری کنند. تا پیش از این شاید تنها طلا و مسکن و این اواخر دلار به عنوان مقصد این سرمایه گذاری‌های خرد شناخته شده بود، اما حالا بورس حسابی در بورس است.

در این شرایط سوال می‌شود که چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم که کمترین ضرر را از نوسانات بخوریم و یا بتوانیم یک سرمایه گذاری کم ریسک‌تر و مطمئن‌تر داشته باشیم؟ سوالی که هر چند در روند صعودی بازار چندان ملموس نبود، اما قطعا در منفی‌های بازار بیشتر نمایان می‌شود. ممکن است تصمیم‌های اشتباهی منجر به ضرر و زیان سهامداران به خصوص تازه واردان شود. این تصمیم‌های غلط هر چند جزئی از ذات این نوع از سرمایه گذاری است، اما می‌تواند به پایین‌ترین حد خود برسد و یا حتی نباشد. کسانی که سال‌های سال در پایین و بالای بازار توانستند از این بازار سود ببرند حتماً به نکاتی عمل کردند که شاید نوسهامداران از آن بی اطلاع باشند.
 
حال، اما این همه سرمایه گذاری در بازار سرمایه یا بورس، به نظر منطقی می‌آید؟ چه راهکار‌هایی می‌تواند بورس را به بهترین مقصد سرمایه گذاری‌های خرد و کلان تبدیل کند؟

کدام سرمایه گذاری به نفع اقتصاد کشور است؟

مهدی خسروی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت در این خصوص به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: معمولاً سوال می‌شود که آیا اگر مردم مازاد درآمد یا پس اندازی دارند دلار، سکه، طلای مصنوع و یا آپارتمان بخرند؟ البته اگر این آپارتمان اجاره داده شود به عرضه و رونق مسکن در کشور کمک خواهد کرد. اما همان طور که می‌دانید حدود ۳۵ درصد از خانه‌ها در تهران خالی است.
 
وی می‌افزاید: حال اگر این فرد در هر کدام از این بازار‌ها سرمایه گذاری کند بهتر است یا با آن در بازار مالی سهام بخرد؛ برای اقتصاد مفید‌تر است؟ اکثر کارشناسان اتفاق نظر دارند که یکی از فواید مالی سازی اقتصاد، می‌تواند کنترل نقدینگی و کنترل تورم باشد.

خسروی با بیان اینکه مالی سازی اگر بیش از اندازه باشد می‌تواند یک لبه بحران ساز و خطرناک نیز داشته باشد، اظهار می‌کند: بنابراین سرمایه گذاری روی اوراق بهادار به خصوص سهام یکی از بهترین روش‌ها برای هدایت نقدینگی پس انداز‌های جامعه است. به خصوص در کشوری مانند ایران که حدود ۵ دهه است که در اقتصاد تورم‌های دو رقمی را تجربه می‌کنیم. معمولاً مردم طی سالیان گذشته برای مصون ماندن از تورم، طلا، ملک و این اواخر دلار می‌خریدند. این مسئله نه تنها هیچ کمکی به رشد اقتصاد نمی‌کند بلکه باعث حبس مال، حبس سرمایه و حبس ثروت است و مانع جدی برای سرمایه گذاری است.

برای ورود به بورس باید ۵۰ فاکتور را بررسی کرد

وی در خصوص ورود افراد غیر متخصص به بورس می‌گوید:، اما ورود افراد غیر متخصص و تازه وارد به بازار بورس پدیده‌ای است که باید با آموزش و با رعایت نکات خیلی خاص همراه باشد.
 
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت می‌افزاید: برای این منظور یک مثال وجود دارد که اگر فردی بخواهد یک خودرو بخرد، حتما با خود یک کارشناس متخصص می‌برد و یا از افراد رسمی و کارشناس متخصص تحت نظارت در بازار استفاده می‌کند؛ بنابراین برای خرید یک خودرو از کارشناسان برای اینکه این وسیله سالم باشد، سرقتی نباشد و مواردی از این دست تحقیق می‌کنید.
 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: حال اگر برای شناخت یک خوردوی سالم و دست دوم حدود ۱۵ فاکتور نیاز باشد، برای خرید یک سهام حدود ۵۰ فاکتور نیاز است و این از حوصله و تخصص مردم خارج است.

۴ روش برای ورود به بورس با کمترین ریسک

خسروی می‌گوید: توصیه جدی ما به عموم مردم این است که اگر می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند، برای رقم‌های زیر ۵۰۰ میلون تومان از صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده کنند. برای رقم‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان می‌توانند از شرکت‌های سبدگردان که رسماً از سازمان بورس مجوز دارند، استفاده کنند.
 
وی می‌افزاید: این شرکت‌ها به نام خود اشخاص برای قرارداد‌های خاص تنظیم می‌کنند و سرمایه‌های آن‌ها را مدیریت می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: روش سوم استفاده از مشاوران است. شرکت‌هایی هستند که صندوقی ندارند و یا سبد گردانی نمی‌کنند، بلکه با توجه به ویژگی‌های شما و میزان ریسک پذیری تان به شما مشاوره می‌دهند و چند سهم را به شما معرفی می‌کنند. این شرکت‌ها معمولاً بولتن‌های هفتگی و ماهانه دارند و مشورت‌های تخصصی به افراد می‌دهند.

جذابیت‌های هیجانی بورس برای جوان‌ها

وی، اما روش چهارم را جذاب‌ترین نوع ورود به بازار سرمایه می‌داند و می‌گوید: اما یک روش چهارمی هم وجود دارد و آن روش برای جوان‌ها جالب است. بورس یک جای پر هیجان و پر ریسک است که عموم جوان‌های امروز، چه آن‌هایی که شغل دارند و چه بیکار هستند مایل هستند که یک حرفه جانبی سرمایه گذاری داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید:، اما باید وقت بگذارند چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی آموزش ببینند. در حال حاضر حجم بسیار زیادی از مطالب آموزشی وجود دارد که می‌توانند آن را بیاموزند.
 
خسروی با بیان اینکه افراد نخست باید مهارت بنیادی و سرمایه گذاری و بعد از آن مهارت تکنیکال و در نهایت مهارت مدیریت پرتفو را بیاموزند، اظهار می‌کند: کسانی که از این مسیر وارد می‌شوند باید حدود ۶ ماه وقت بگذارند و بسته به هوش و استعداد و دانش پایه‌ای که دارند می‌توانند روند‌ها و مفاهیم بورسی را یاد بگیرند. افرادی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند بهتر است حوصله کنند، وقت بگذارند و برای آموزش هزینه کنند. همان طور که برای یادگیری زبان انگلیسی باید آموزش ببینید برای بورس هم نیاز به تمرین و آموزش هست.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت یادآور می‌شود: بازار بورس برای جوان‌ها بسیار پر ریسک، جذاب و شاداب است که اگر آموزش‌های لازم را ببینند نیازی نیست پول خود را به صندوق‌های سرمایه گذاری بسپارند و یا پولی بابت مشاوره بپردازند. این بازار آنقدر جذاب است که حتی زمانی که تصمیم اشتباه گرفته و زیان می‌کنید برای جبران آن تلاش می‌کنید تا ضرر را به سود تبدیل کنید. این بازی جذابی است که می‌تواند برای اقتصاد کشور مفید باشد.

چرا مردم به صندوق‌های سرمایه گذاری اعتماد نمی‌کنند؟

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این سوال که چرا به صندوق‌های سرمایه گذاری اعتماد نمی‌شود، می‌گوید: بخشی از این بی اعتمادی به دلیل ساختار رسمیت گریزی فرهنگ ایرانی است. این موضوع حتی در مورد رسانه‌ها هم صادق است مردم گاهی به رسانه‌های غیر رسمی بیشتر اعتماد می‌کنند حتی اگر اطلاعات غلط به آن‌ها بدهد.

وی می‌افزاید: بخش دیگر آن مربوط به فرهنگ شفاهی تاریخی مردم بر می‌گیرد که عموماً حوصله خواندن را ندارند و عموماً از ساختار‌های رسمی گریزان هستند که این مساله باید تغییر کند. در حالی که بسیاری از مردم در شرکت‌های هرمی و یا موسسات مالی بدون مجوز سرمایه گذاری کردند و دچار زیان شدند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: باید عادت کنیم طمع و ساده نگری را کنار بگذاریم. ممکن است یک نفر در یک سال ۱۰ برابر سود کرده است، اما آیا همه می‌توانند این سود را ببرند؟ آیا این سود از راه مشروع و قانونی صورت گرفته است؟

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معین ملت خاطرنشان می‌کند: در جمع‌ها حرف‌هایی زده می‌شود و تصمیمات هیجانی گرفته می‌شود که به ضرر سرمایه‌های آن‌های خواهد شد، اگر به ساختار‌های رسمی اعتماد کنیم ممکن است در کوتاه مدت سود کمتری ببریم، اما قطعاً ریسک خود را مدیریت می‌کنیم.

خسروی می‌گوید: ممکن است یک صندوق در سال ۷۰ تا ۸۰ درصد بازده داشته باشد، اما یک نفر در یک سال ۳۰۰ درصد سود کرده باشد، اما این مسئله به صورت اتفاقی پیش نمی‌آید. همان طور که یک نفر در خودرو متخصص است عده‌ای هم در موضوع بورس تخصص دارند اگر هر کس حوصله، توان و تخصص آن را دارد به طور مستقیم سرمایه گذاری کند. اما اگر این وقت و تخصص وجود ندارد بهتر است از روش‌های جایگزین استفاده شود.
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/ استایل عجیب نیما شعبان‌نژاد با شلوارک

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز