تاریخ انتشار: ۰۵:۲۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

منطقه ویژه اقتصادی یزد به دنبال جهانی شدن صنایع نساجی ایران/ با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این منطقه آشنا شوید

منطقه ویژه اقتصادی یزد با هدف جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، رشد و توسعه صنعت و تکنولوژی ملی و جهانی شدن صنایع نساجی کشور و نیز کاهش هزینه‌ها در راستای رقابتی سازی و توسعه صادرات تاسیس شد و گستره فعالیت منطقه در سه بخش صنعت، تجارت و خدمات تعریف شده است.
منطقه ویژه اقتصادی یزد
 
اقتصاد۲۴ - منطقه ویژه اقتصادی یزد طبق مصوبه مورخه ۱۳۷۹/۳/۲۵ شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی در زمینی به مساحت ۵۷۰ هکتار با هدف جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، رشد و توسعه صنعت و تکنولوژی ملی و جهانی شدن صنایع نساجی کشور و نیز کاهش هزینه‌ها در راستای رقابتی سازی و توسعه صادرات تاسیس شد.

با فراهم شدن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم گمرک منطقه ویژه در سال ۱۳۸۵ رسما عملیاتی و با اخذ مصوبه عام شدن حوزه فعالیت‌های آن در دور اول سفر هیات دولت به استان در فعالیت‌های آن نقطه عطفی ایجاد و به دنبال آن در شهریور ماه ۸۶ رسما مورد بهره برداری قرار گرفت.
 
گستره فعالیت منطقه در سه بخش صنعت، تجارت و خدمات است که تاکنون ۳۹ مورد قرارداد با واحد‌های صنعتی منعقد شده و در امر تجارت نیز امور مربوط به واردات و صادرات کالا‌های تجاری و بخش صنعت در منطقه انجام می‌گیرد. مجاورت با خط ریلی سراسری کشور، فرودگاه بین المللی یزد، جاده دوبانده ترانزیت تهران-بندرعباس، مجاورت با شهر یزد، اداره کل گمرک استان یزد، مجتمع انبار‌های عمومی، مجتمع صنایع دفاع و صنایع لاستیک و شهرک صنعتی یزد با حدود ۴۵۰ واحد صنعتی مستقر فرصت بسیار مناسبی را جهت جهش اقتصادی این منطقه فراهم کرده است.

اهداف قانونی منطقه

توسعه صادرات و ورود به بازار‌های رقابتی جهانی، از طریق کاهش هزینه‌های تولید، بهره‌گیری از امکانات جهانی جهت رشد و تحرک اقتصاد ملی و منطقه‌ای، ارائه تسهیلات قانونی جهت واردات و صادرات کالا‌های تجاری و صنعتی، گسترش صنعت ترانزیت، صادرات مجدد و انتقال کالا (ترانشیب) و جلب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال مولد از مهمترین اهداف قانونی تاسیس این منطقه است.

مزیت‌های خاص مکانی


از جمله مزیت های مکانی منطقه ویژه اقتصادی یزد مجاورت با مرکز استان، مجاورت با فرودگاه بین المللی یزد، قرار گرفتن در مرکز کشور و در کریدور‌های (شمال-جنوب) و (شرق-غرب)، مجاورت با شهرک صنعتی یزد است.

علاوه بر آن برخورداری از قابلیت‌های استان یزد (بر اساس سند توسعه استان)، دارای سرمایه‌های انسانی و اجتماعی مستعد توأم با خردورزی، سخت کوشی، کارآفرینی و مشارکت‌جویی از مهمترین مزیت‌هایی است که به دلایلی چون توانمندی استان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و معدنی کشور و دارای موقعیت خاص ژئوپلیتیکی به عنوان محور پایدار امنیت ملی مورد توجه است.
بیشتر بخوانید: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، مهمترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به پایتخت را بشناسید

امکانات اصلی زیربنایی فراهم شده


خوشبختانه تمام امکانات زیربنایی توسط سازمان مسوول منطقه جهت پذیرش سرمایه گذارن در منطقه فراهم شده است. اتصال منطقه ویژه اقتصادی یزد به شبکه ریلی کشور نیز از جمله پروژه‌های در دست پیگیری سازمان است.

این امکانات شامل شبکه توزیع آب (زاینده رود و آب چاه)، شبکه توزیع برق، شبکه روشنایی، شبکه معابر، فضای سبز، شبکه مخابرات، انبار‌های عمومی و ... است.

مشوق‌های سازمان مسئول


* دریافت بهای حق بهره‌برداری از اراضی منطقه بصورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد اقساط ۳۰ ماهه
* امکان بخشودگی بخشی از اقساط مطابق شرایط سازمان
* امکان ترهین دفترچه‌های قرارداد تخصیص زمین جهت دریافت تسهیلات بانکی
* صدور رایگان و در اسرع وقت مجوز‌های احداث ساختمان و پایان کار
 
در بخش صنعت

- اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به کار تولید کالا و خدمات فعالیت دارند، برای فعالیت در محدوده منطقه از پرداخت هرگونه عوارض معمول در کشور معاف هستند (عوارض خدمات گمرکی توسط منطقه اخذ خواهد شد که واحد‌های تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی یزد به مقدار درصد صادراتی که از کل محصول تولیدی خود در منطقه انجام می‌دهند، از پرداخت هزینه ثابت عوارض خدمات گمرکی منطقه معاف خواهند بود).

- مبادلات بازرگانی منطقه با خارج از کشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری- صنعتی پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و کلیه عوارض ورود و صدور تحت هر عنوان معاف بوده و مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مقررات واردات و صادرات به استثنای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی و شرعی نمی‌شود.

- توقف کالا در منطقه در بخش واحد‌های تولیدی و صنعتی محدودیت زمانی نداشته و صاحبان مراکز تولیدی و صنعتی می‌توانند مواد اولیه و قطعاتی از داخل کشور و یا خارج کشور را به هر میزان و ارزشی در بخش تولیدی و یا صنعتی خود با تشخیص مدیریت منطقه دپو و نگهداری کنند.

- ورود کلیه ماشین آلات خط تولید و لوازم و قطعات مورد مصرف در منطقه از خارج کشور، اعم از نو و مستعمل مجاز و از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض گمرکی معاف است.

- عدم نیاز به ثبت سفارش برای ورود کلیه مواد اولیه و قطعات خارجی به منطقه و نیز برای ورود محصول تولیدی از منطقه به داخل کشور.

- معاف بودن ضایعات مواد اولیه و قطعات تولید از پرداخت حقوق ورودی

- پرداخت حقوق ورودی مواد اولیه و قطعات تولید پس از تولید و در زمان خروج کالا از منطقه

- امکان صدور گواهی مبدا توسط منطقه برای کالا‌هایی که از منطقه ویژه خارج می‌شوند با تایید گمرک ایران

- گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است تقاضای صاحبان کالا را برای ترانزیت کالا و حمل مستقیم از سایر مبادی ورودی به مناطق، پذیرفته و تسهیلات لازم را از این جهت فراهم کند.

- امور اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی کارکنان شاغل در واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در منطقه ویژه، تابع قانون مصوب در مناطق آزاد تجاری - صنعتی است.

در بخش تجارت

- مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری-صنعتی مجاز و مستلزم ارایه اظهارنامه گمرکی بدون هیچگونه تشریفات دیگر است(تضمین سازمان منطقه برای یکبار و یا سالیانه نیز مورد قبول گمرک ایران خواهد بود). مبادلات بازرگانی منطقه (کالا، مواد اولیه، لوازم و قطعات یدکی و ماشین‌آلات خط تولید و ...) با خارج از کشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری- صنعتی پس از ثبت در گمرک، از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و کلیه عوارض ورود و صدور تحت هر عنوان معاف است.

- کلیه وارد کنندگان کالا می‌توانند به هر میزان و بدون محدودیت اقدام به وارد کردن کالا از خارج کشور به داخل منطقه نموده و به هر مدت بدون هیچگونه محدودیتی درمنطقه با تشخیص مدیریت منطقه، نگهداری کنند و در هر زمان تمام و یا قسمتی از کالای خود را براساس قانون منطقه ویژه به هر فردی اعم از ایرانی و یا خارجی واگذار کنند.

- واردکنندگان کالا به مناطق می‌توانند تمام یا قسمتی از کالا‌های خود را در مقابل قبض انبار تفکیکی قابل معامله (NWR) که توسط سازمان منطقه صادر خواهد شد به دیگران واگذار کنند. در این صورت دارنده قبض انباره تفکیکی، صاحب کالا محسوب خواهد شد.

- صادرکنندگان کالا می‌توانند از داخل کشور کالای خود را به منطقه صادر و در فرصت مناسب به کشور مورد نظر خود ارسال کنند. این قبیل صادرکنندگان می‌توانند از مزایای مشوق‌های صادراتی کشور نیز برخوردار شوند.

- وارد کنندگان کالا می‌توانند با حداقل تشریفات نسبت به ترانزیت کالا‌های وارداتی به منطقه به سایر مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق آزاد تجاری - صنعتی و یا خارج از کشور اقدام کنند.

- وارد کنندگان می‌توانند برای کالا‌های صادراتی و یا ترانزیتی خود با تسلیم گواهی مبدا ء اولیه به مدیریت منطقه، گواهی مبداء‌های متعدد (قابل پذیرش سیستم بانکی کشور) اخذ کنند.

- وارد کنندگان کالا به منطقه می‌توانند اشخاص ایرانی و یا خارجی باشند و برای این منظور نیز می‌توانند نسبت به تأسیس شرکت به هر میزان سهم مشارکت که خودشان بخواهند در منطقه اقدام کنند.

- صاحبان کالا می‌توانند از کلیه مبادی ورودی کشور نسبت به ترانزیت کالای خود به منطقه ویژه اقتصادی اقدام کنند و گمرکات مرزی موظف‌اند پس از ارائه درخواست صاحبان کالا، نسبت به تشریفات ترانزیت با فراهم کردن تسهیلات لازم برای این قبیل صاحبان کالا اقدام کنند.

- منطقه ویژه اقتصادی، با فراهم کردن امکان تخلیه-بارگیری، نگهداری و حراست کالا در اماکن مسقف، این امکان را فراهم کرده است تا بازرگانانی که بنا به دلایلی کالا‌های آن‌ها در گمرکات مرزی معوق مانده، بتوانند کالا‌های رسوبی خود را بدون تحت اجبار قرار گرفتن جهت مرجوع نمودن آن، به این منطقه ارسال کنند و از تسهیلات انبارداری و مزایایی از جمله عدم نیاز به اجرای برخی مقررات استفاده کنند.

- امکانات موجود جهت ترخیص کالا و ارائه خدمات لازم و سهولت ترخیص توسط گمرک منطقه در مواقع حساس بازار، می‌تواند به عنوان امتیازی برای تجار به شمار آید.

- امکان ترخیص انواع خودرو در منطقه ویژه اقتصادی یزد بر اساس مجوز گمرک محترم ایران
 
- پتانسیل قانونی متروکه نشدن کالا در کنار امکان صدور قبض انبار قابل معامله (NWR) در منطقه ویژه اقتصادی یزد امتیاز مناسبی را برای تجار جهت دپوی کالا‌های خود در منطقه و جلوگیری از خواب سرمایه آن‌ها و همچنین امکان ترانزیت اداری کالا‌های متروکه گمرکات مرزی در منطقه ویژه فراهم کرده است.
بیشتر بخوانید: منطقه ویژه اقتصادی سرخس بستری برای ترانزیت کالا و انبارداری/ با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های این منطقه آشنا شوید
در بخش سرمایه گذاری و خدمات

- سرمایه‌گذاران می‌توانند با تسلیم درخواست خود به مدیریت منطقه نسبت به اخذ مجوز برای هر نوع فعالیتی که بخواهند اعم از خدماتی و یا بازرگانی و صنعتی و تولیدی اقدام کنند.

- کلیه سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی نسبت به تأسیس شرکت در منطقه به هر میزان سهم برای مشارکت با خارجیان، اقدام کنند.

- کلیه سرمایه‌گذاران خارجی و یا ایرانیان مقیم خارج می‌توانند براساس قانون تشویق و جذب سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ در منطقه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

- سرمایه‌گذاران می‌توانند در منطقه از مزایای قانونی کار و تأمین اجتماعی مناطق آزاد کشور برخوردار شوند.
 
- سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی نسبت به واردات و صادرات در منطقه اقدام و برای این امر از منطقه مجوز لازم را اخذ کنند.
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی