تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۹ نظر

بهترین روش یادگیری پیانو برای بزرگسالان

یادگیری مهارت‌های جدید برای افراد بزرگسال کاملاً امکان پذیر است! شاید سخت باشد، ولی شدنی است. مغز ما توانایی عجیبی در آموختن چیز‌های جدید دارد. در حقیقت، علم ثابت کرده است که یادگیری مهارت‌های جدید، باعث بهبود مهارت‌های شناختی، افزایش ظرفیت حافظه و ارتقای سطح توانمندی‌های انسان می‌شود.
بهترین روش یادگیری پیانو برای بزرگسالان
اقتصاد۲۴هر فرد بزرگسالی، برای خرید پیانو و یادگیری آن دلایل خودش را دارد. بعضی ها برای به چالش کشیدن مغز، سراغ پیانو رفته اند. برخی دیگر، نوازندگی پیانو را به عنوان یک سرگرمی مفرح انجام می دهند و برخی می خواهند از این راه درآمد کسب کنند. صرفنظر از این دلایل، اگر متناسب با اهدافتان، برنامۀ یادگیری خود را تنظیم کنید، سرعت پیشرفت شما بیشتر می شود.
 
قسمت‌هایی از این مقاله، از زبان یک فرد میانسال نقل می‌شود:

من خود نوازندگی پیانو را به عنوان یک مهارت می بینیم. این موضوع نه تنها به خاطر این است که می خواهم اشتراکاتی با دخترم داشته باشم، بلکه به خاطر علاقۀ قلبی من به موسیقی و خصوصاً پیانو است. به سمت یادگیری این مهارت آمده ام تا مغزم را به چالش بکشم. پیانو به من کمک می کند تا هماهنگی دست ها و چشمم را بیشتر کنم (مشکلی که خودش را در ۵۰ سالگی نشان می دهد!) از همه مهم تر، برای خاطر دخترم هم که شده باید پیانو یاد می گرفتم تا انگیزۀ بیشتری برای آموختن این ساز داشته باشد.

روش‌های مختلف برای یادگیری پیانو

وقتی تصمیم گرفتم با توجه به قیمت پیانو ، پیانو بخرم و آن را یاد بگیریم، در مورد گزینه هایی که داشتم تحقیق کردم. به خاطر فشارهای کاری، بعید می دانستم بتوانم هر هفته درس ها را به طور مرتب جلو ببرم. در نهایت به این نتیجه رسیدم که بزرگسالان چند انتخاب بیشتر ندارند:



۱- معلم خصوصی

اگر پول برای شما مسئله نباشد، بهترین گزینه، معلم خصوصی است. برای من، این روش خیلی مفید بود. می‌توانستم دروس پیانو را در کنار دخترم یاد بگیرم. بسیارخوشحال بودم که در حین تمرین، اشکالاتم تصحیح می‌شد. از این گذشته، دیگر نیازی نبود نگران باشیم که چه چیز‌هایی یاد بگیریم؛ هر چیزی لازم باشد معلم آموزش می‌دهد. همین که توانستیم دو نفری یک معلم خصوصی بگیرم جای شکر دارد! ولی مشکل این روش زمان بندی سفت و سخت آن است. هر هفته برای جلسۀ تدریس باید در زمان و مکانی از پیش تعیین شده حضور داشته باشید. این موضوع به مذاق افرادی که برنامۀ کاری نامنظمی دارند خوش نمی‌آید. برای حل این مشکل باید با معلم خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

۲- دروس آنلاین

استفاده از دروس آنلاین، روش خوبی برای یادگیری خودآموز پیانو است. در این روش، محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد. ۷ روز هفته، در هر ساعتی می توانید تمرین کنید. سایت های مختلفی وجود دارند که از طریق نرم افزار یا اساتید پیانو، تدریس می کنند. بعضی از این سایت ها، مخصوص افراد بزرگسال ساخته شده است. خوبی این روش این است که می توانید سایتی متناسب با نیازتان پیدا کنید. عیب این روش این است که باید خودتان به خودتان انگیزه بدهید تا در خانه به تمرین ادامه دهید. بسیاری از این سایت ها، درس ها را از قبل ضبط کرده اند و حس یک معلم واقعی را به شما منتقل نمی کنند و از همه مهمتر تشخیص اشتباهات شما در این روش کار ساده ای نیست. مثلاً شیوۀ درست انگشت گذاری را نمی توانید به درستی از درس های آنلاین یاد بگیرید. این روش هزینۀ کمتری از معلم خصوصی دارد و طبیعتاً همه چیز به تلاش خودتان بستگی دارد.



۳- یادگیری خودآموز

در این روش، خودتان مسئول کنترل بر روند یادگیری هستید. از کجا شروع کنید، چه منابعی بخوانید، چه تمریناتی انجام دهید؛ همۀ این‌ها را باید خودتان با تحقیق و مشورت بفهمید. روش سختی است و بیشتر به درد افرادی می‌خورد که توانایی خودآموزی و انگیزۀ کافی برای این کار دارند. خوبی این روش، هزینۀ کم یا رایگان بودن آن است. هر چیزی را می‌توانید در یوتیوب یا کتاب‌های الکترونیکی پیدا کنید. فروم‌های زیادی برای پاسخ به سوالات شما وجود دارد. بسیاری از کتاب‌ها در بازار ایران وجود دارند و حتی برای ساکنان شهر‌های بزرگ مثل تهران، با هزینۀ کمی از کتابخانه قابل تهیه است.

تا حد امکان سعی کنید از کتاب‌های الکترونیکی استفاده نکنید یا اگر نسخۀ کاغذی پیدا نشد، آن را پرینت کنید. مطالعه روی کاغذ، تمرکز بیشتری دارد. مشکل این روش، سردرگمی است. اگر نوازنده یا شخص معتمدی نداشته باشید که به شما در خرید یا پیدا کردن منابع آموزشی درست کمک کند دچار سردرگمی عجیبی خواهید شد. پیدا کردن چنین فردی هم ساده نیست؛ چون کمتر کسی حاضر است وقتش را به رایگان در اختیار شما قرار دهد. مشکل بزرگ بعدی، به وجود آمدن عادت‌های بد در شماست که ممکن است حتی خودتان هم خبر نداشته باشید. مثلاً مدت زیادی را با یک روش انگشت گذاری نادرست تمرین کنید، در حالی که فکر می‌کنید درست تمرین می‌کنید! حل این مشکلات در آینده زمان بر است.

۴- کلاس پیانو
آخرین روش، یادگیری پیانو در کلاس درس است. اگرچه این روش از معلم خصوصی هزینۀ کمتری دارد؛ ولی به خاطر ماهیت تدریس گروهی، ممکن است با نیاز‌های آموزشی شما تطبیق نداشته باشد. مثلاً ممکن است شما زودتر از بقیه یاد بگیرید و درس‌های کلاس برای شما ابتدایی و خسته کننده به نظر برسد. به هر حال این روش، با همۀ معایبش از یادگیری خودآموز و آنلاین بهتر است. لااقل مطمئنید که یک نفر بالای سر شما هست که اشتباهات شما را بگوید.

بهترین روش یادگیری پیانو برای افراد بزرگسال

برای من، معلم خصوصی خیلی کمک کننده بود؛ چون درس‌ها فقط مخصوص من بود و مطابق با پیشرفتم ارائه می‌شد؛ این خیلی مسیر یادگیری را کوتاه می‌کرد. اگر نمی‌توانید معلم خصوصی بگیرید یا در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید، می‌توانید از دروس آنلاین کمک بگیرید تا انعطاف بیشتری در ساعات یادگیری و تمرین داشته باشید. بهترین روش برای یادگیری پیانو برای افراد بزرگسال ترکیبی از روش‌های گفته شده است. در کنار معلم خصوصی باید خلاقیت به خرج دهید و از اپلیکیشن‌های آموزشی، دروس آنلاین از جمله کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی استفاده کنید. تمرین زیاد را هم فراموش نکنید.

مهم‌ترین نکته‌ها در یادگیری پیانو

مهم نیست هدف شما از یادگیری پیانو چیست و چه مسیری را طی می‌کنید. من خودم از تکنیک‌های زیر جواب گرفته ام:.

۱- زیاد تمرین کنید
به سرعت متوجه شدم که حتی اگر نیازی به شرکت در مسابقات نوازندگی نداشت باشم، باز هم برای بهبود سطح مهارتم باید تمرین کنم. هیچ راه میانبری وجود ندارد؛ برای یادگیری پیانو باید تمرین کنید. برنامه ریزی کردم که هر روز سر ساعت مشخصی تمرین کنم. در تمرینات خود به این موضوع مهم توجه داشته باشید که تداوم تمرینات بسیار مهم‌تر از حجم تمرینات است؛ ۳۰ دقیقه تمرین مرتب روزانه، بسیار بهتر از چهار ساعت تمرین در آخر هفته هاست. در تمرینات خود شاخص تفریح را هم لحاظ کنید؛ من خودم چند آهنگ مورد علاقه ام را انتخاب کرده ام تا مابین قطعات سخت، تمرین کنم. اینطوری حال و هوایم عوض می‌شود و انگیزۀ بیشتری برای ادامۀ تمرین پیدا می‌کنم. آهنگ‌هایی که دوست دارم، یکی Hallelujah است از لئونارد کوهن و دیگری Belevie از جاش گروبن!

۲- در تکنیک‌های خود، تنوع داشته باشید
اگرچه، تکرار، عامل مهمی در ارتقای سطح مهارت است، ولی تنوع در تکنیک‌ها نیز اثرات مخصوص به خود را دارد. این روش نه تنها به شما کمک می‌کند تا تجربیات جدیدی کسب کنید بلکه مفرح و هیجان انگیز هم هست؛ بنابراین سعی کنید در هنگام تمرین، از تکنیک‌ها و آهنگ‌های متفاوتی بهره بگیرید. قطعاً این تنوع، منافع زیادی به همراه خواهد داشت.

۳- آهنگی بزنید که دوست دارید
بعضی افراد به آهنگ‌های کلاسیک علاقه دارند و برخی دیگر علاقه‌ای به این سبک از موسیقی ندارند. سعی کنید آهنگی تمرین کنید که واقعاً به آن علاقه دارید. اگر به موسیقی پاپ علاقه دارید همان را تمرین کنید. نواختن آهنگ‌های مورد علاقه، کمک زیادی به پیشرفت من کرد. بعلاوه متوجه شدم که گوش دادن زیاد به آهنگ منافع زیادی دارد. وقتی زیاد به آهنگ‌های مختلف گوش می‌دهید، هارمونی و ریتم شما تقویت می‌شود. خودم بار‌ها با گوش دادن به آهنگ‌های رادیو، به این فکر می‌افتادم که فلان آهنگ، برای تمرین با پیانو مناسب است. نت آن را پیدا می‌کردم و شروع می‌کردم به تمرین.

۴- از شکست نهراسید
از شکست نترسید؛ شکست بخشی از یادگیری است. تنها بعد از شکست، طعم پیروزی و پیشرفت را خواهید چشید. کسی که شکست نمی‌خورد یعنی به نقاط ضعف خود نپرداخته است.

۵- دستاوردهایتان را جشن بگیرید
دستاورد هر چیزی می‌تواند باشد؛ از بهبود کوچکی در تکنیک نوازندگی گرفته تا موفقیت در نواختن یک قطعه. مهم نیست که چه دستاوردی کسب کرده اید، سعی کنید آن را قدر بدانید و برایش جشن بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا مسیر پیشرفت را با انگیزۀ بیشتری ادامه دهید.

۶- با لذت تمرین کنید
در یادگیری پیانو، مهم‌ترین نکته علاقه است. تنها در صورتی می‌توانید تمرینات را برای مدتی طولانی ادامه دهید که پای علاقه در میان باشد. یادگیری یک مهارت جدید برای افراد بزرگسال کار ساده‌ای نیست؛ مگر به آنچه یاد می‌گیرید عشق بورزید.

۷- همین الان شروع کنید
اگر به منافع یادگیری پیانو واقفید و هدفتان را مشخص کرده اید، دیگر منتظر چه هستید. همین امروز شروع کنید!
 
چالش‌های بزرگسالان برای یادگیری پیانو که باید بر آن غلبه کنند

با تجربه‌ای که دارم، بزرگترین چالش‌های بزرگسالان برای یادگیری پیانو این هاست:
● داشتن صبر و تحمل؛
● زمان بندی و پایبند بودن به برنامه؛
● هزینه ها.

با غلبه بر این چالش ها، پیانو برای شما به یک سرگرمی روزمره تبدیل می‌شود.

شما از چه روشی برای یادگیری پیانو استفاده می‌کنید؟ مزایا و معایب آن چیست؟ آیا چیزی هست که در این مقاله نگفته باشیم؟
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱
نرگس رئوفی
0
0
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
ممنون بابت راهنماییتون، من ۳۷ ساله هستم و استرس کاریم خیلی بالاست، میخوام پیانو رو برای کاهش تنش روزمره یاد بگیرم، به نظرتون یادگیری توی این سن استرس رو بیشتر میکنه یا کمتر؟؟؟
ناشناس
0
0
شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
بسیار مطلب مفید و تجربه خوب و کاملی بود، ممنون از شما، من هم دقیقا به دو دلیل علاقه مند به یادگیری پیانو هستم که اول به جهت داشتن وقت آزاد و ظرافت ساز پیانو، به آموزش و یادگیری علاقه مند شدم و دیگر آنکه می خوام در کنار یادگیری خودم، ایجاد انگیزه و رقابتی در کنار با کلاس های پیانوی دخترم بکنم که اونم بیشتر تلاش بکنه، ضمنا از بابت پیانو، حدود ۵ سال پیش پیانوی وبر خریدم که از جمله پیانوهای خوب و خوش صداست.
مامان ريحان
0
0
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
يادگيري پيانو از نظر من تو هيچ سني دير نيست واشكالي نداره
من و همسرم ٣٥و٤٠سال و مادرم ٥٥سال سن داره و هر سه تازه پيانو رو شروع كرديم
من و مادرم حضوري و همسرم انلاين
استادمون هم خيلي خوبه هم بهمون درس ميده هم تا جلسه بعد هر ايرادي داشته باشيم رفع ميكنه هم اگر مايل باشيم درسهارو برامون فيلم ميگيره و ميفرسته(استادخطيب زاده)
هيچ وقت براي هيچ كاري دير نيست
عارف
0
0
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
تو دنياي پر از تنش و استرس و اين روزها گوش دادن به موسيقي خيلي به ارامش روح و روان كمك ميكنه
منم گاهي توي خلوت خودم پيانو ميزنم و خوب انرژي ميگيرم
اردلان
0
0
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
مطالبتون خيلي خوب بود
من با ٤٠سال سن تقريبا بي انگيزه شده بودم اما با خوندن مطالب شما و نظر دوستمون كه پيانو رو تو اين سن شروع كردن كمي اميدوار شدم
علي اكبر
0
0
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
موي سپيدو توي اينه ديدم و هي بلند از ته دل كشيدم
افزين به بزرگواراني كه با سن بالا دنبال موسيقي و علاقههاشون هستن
علي اكبر
0
0
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
موي سپيدو توي اينه ديدم و هي بلند از ته دل كشيدم
افزين به بزرگواراني كه با سن بالا دنبال موسيقي و علاقههاشون هستن
رخ افروز
0
0
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰
سلام .بنده بازنشسته ۶۵ ساله هستم و علاقمند به یادگیری نواختن پیانو،،، چون از نوجوانی ترانه هایی زمزمه میکنم و ته صدایی دارم ،دوست دارم همراه با پیانو اینکار را انجام دهم
لطفا یک استاد ماهر معرفی کنید ،،سپاسگزارم
طنین
0
0
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
بسیار عالی و انگیزه بخش بود مطالبتون و‌ قطعا استفاده خواهم کرد،ممنونم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد