تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

احمدی‌نژاد: علاقه ندارم هیچکس در زندان باشد

‏محمود احمدی نژاد در گفتگو با ریچاد اسپنسر خبرنگار روزنامه تایمز لندن به پرسش‌های او در باره مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی پاسخ داد.
گفت و گوی احمدی‌نژاد با تایمز
اقتصاد۲۴ - خبرنگار تایمز لندن در روز‌های گذشته با محمود احمدی نژاد مصاحبه مفصلی کرده که در بخشی از آن درباره رابطه ایران با آمریکا و اسرائیل، دیدار احمدی نژاد با رهبری و مسائل منطقه صحبت شده است. متن این گفتگو به شرح زیر است:

‏‌‎تایمز: با سلام خدمت دکتر احمدی نژاد. خوشحالیم که در خدمت شما هستیم. لطفا در ابتدا بفرمایید کجا هستید و چه می‌کنید؟

‏احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم. ‏‌‎اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و جعلنا من خیر اعوانه و انصاره والمستشهدین بین یدیه. ‏‌‎بنده هم اکنون در تهران هستم. یک مقدار در دانشگاه فعال هستم و یک مقدار هم به کار‌های عمومی می‌رسم.

تایمز: در مورد فعالیت‌های بین المللی‌تان مقداری توضیح بفرمایید که چه چیز باعث شد در حوزه خلیج فارس و به خصوص عربستان و یمن فعال شوید و صدایتان را به گوش همگان برسانید؟

احمدی نژاد: مسائل انسانی همانند مسئولیت‌های انسانی حد و مرز ندارد. من هم به عنوان یک انسان نسبت به مسائل انسانی در کل جهان حساس هستم و معمولا اظهارنظر می‌کنم، نامه می‌دهم یا مصاحبه می‌کنم، اما مسائل اخیر در افکار عمومی از حسایت بیشتری برخوردار شد.

‏‌تایمز: پیام اصلی شما به سعودی‌ها و دولت‌های غربی چه بود؟

احمدی نژاد: خطاب مستقیم من، بن سلمان، ولیعهد سعودی و عبدالمالک بدرالدین رهبر گروه انصارالله یمن بود. این موضوع بسیار مهم است و معتقدم همه ملت‌ها و انسان‌ها باید در صلح و دوستی با هم زندگی کنند. هر جا اختلاف و جنگی هست، برخلاف فطرت انسانی انسان‌هاست. منطقه ما هم مدتهاست که دچار درگیری شده است. جنگ چیز بسیار بدی است.

به نظرم مسئولیت همه دولت‌ها، ملت‌ها و هر انسانی این است که تلاش بکند این درگیری‌ها در سایه احترام و عدالت به دوستی و همکاری‌های برادرانه تبدیل شود. رقابت‌های سیاسی را می‌توان به نحوی توجیه و مثبت تلقی کرد، اما جنگ به هیچ وجه نمی‌تواند جنبه مثبت داشته باشد. جنگ تمامش کشتار و خرابی است.

جهان هنوز تحت تاثیر جنگ دوم جهانی قرار دارد و بابت آن خسارت می‌پردازد. همه باید تلاش کنیم جنگ‌ها ریشه کن بشوند. امروز یمن و مردم یمن دچار یک جنگ خانمانسوز هستند. زن‌ها و کودکان کشته می‌شوند، زیرساخت‌ها تخریب می‌شوند، فقر گسترش پیدا می‌کند، بیماری‌ها گسترش پیدا می‌کنند، بسیاری از ابنیه فرهنگی و تاریخی تخریب میشود.

این جنگ، محصول برخی از رقابت‌ها و البته دخالت‌های منطقه‌ای و بین المللی است و هیچ دلیل منطقی و روشنی ندارد. بنظرم همه باید تلاش کنیم که این جنگ و همه جنگ‌ها ریشه کن شوند. پیوستگی‌های تاریخی بین مردم یمن و مردم عربستان و زمینه‌های دوستی آنان بسیار بیشتر از زمینه‌های اختلاف و درگیری است.

احمدی نژاد: نظر من، نظر رسمی جمهوری اسلامی نیست

‏‌‎تایمز: همه این‌ها حرف‌های خوب و قشنگی است، اما اگر ایران می‌خواهد نشان بدهد که جدی است، یکی از مشکلاتش مسئله انرژی اتمی است که هدف آن مورد توجه دولت‌های غربی است و زیاد واضح و روشن نیست. چرا ایران با اسرائیل صلح نمی‌کند در حالی که این مساله یکی از ریشه‌های اصلی درگیری در منطقه است؟

‏احمدی نژاد: البته من نظر خودم را می‌گویم، من مقام رسمی نیستم. مقامات جمهوری اسلامی نظرات خودشان را اعلام خواهند کرد. اما من این سوال شما را اگر درست متوجه شده باشم، اینگونه می‌فهمم که شما می‌گویید علت جنگ یمن، نگرانی دولت‌های غربی از پیشرفت هسته‌ای ایران است، درست متوجه شدم؟

‏‌‎تایمز: به طور مستقیم خیر! ولی بصورت غیرمستقیم دلیل اصلی جنگ یمن اختلاف بین ایران و عربستان است. حمایت ایران از حوثی‌ها هم دلیل اصلی جنگ است ولی اگر ایران برنامه اتمی خودش را متوقف بکند یک پیام مثبت و واضح است!

‏احمدی نژاد: پیام برای چه کسی است؟

تایمز: ترس عربستان سعودی از این هست که ایران دارد از متحدان خود در یمن حمایت می‌کند، ایران را یک کشور تهاجمی می‌بیند که می‌خواهد صاحب سلاح اتمی بشود. از نظر من اگر ایران برنامه اتمی خود را متوقف کند، این یک پیام عملی هست که دنبال صلح است ولی اگر مثلا شما با این موافق نیستید، به جز نامه نوشتن که چیز خوبی هست، ایران چه اقدام عملی می‌تواند انجام دهد تا همگان بفهمند که این کشور تهاجمی و به دنبال جنگ نیست؟

‏احمدی نژاد: باز هم تاکید می‌کنم که نظرات خودم را دارم بعنوان یک نفر از هفت و نیم میلیارد انسان روی زمین ابراز می‌کنم. معتقدم اگر هیچکس در امور یمن دخالت نکند و اجازه داده شود مردم یمن خودشان راجع به خودشان تصمیم بگیرند، مسائل حل خواهد شد.

‏‌‎اما درباره موضوعی که مطرح کردید، دو نکته را خاطر نشان می‌کنم. آن روز که ایران در غنی سازی به سطح صنعتی رسید، من با مرحوم ملک عبدالله تماس گرفتم و به ایشان اطلاع دادم که ما به سطح صنعتی رسیدیم و اعلام کردم که حاضریم دانش و تکنولوژی خودمان را زیر نظر آژانس، در اختیار عربستان هم قرار بدهیم.

بیشتر بخوانید: مذاکره سری میان ایران و آمریکا صحت دارد؟

این ادعا که ایران خطرناک است یک مطلب القایی است. من از شما سوال می‌کنم؛ آیا علت جنگ‌هایی که در گوشه و کنار دنیا رخ می‌دهد، این است که بعضی کشور‌ها غنی سازی اورانیوم دارند؟ اگر اینطور باشد، آیا ما نمی‌توانیم آن‌هایی را که سالی ۲۰ هزار تن غنی سازی می‌کنند و انواع بمب اتم را در انبار‌های خود ذخیره کرده اند، علت اصلی جنگ‌های دنیا به حساب بیاوریم؟ من اگر مطالب شما را درست متوجه شده باشم، به این نتیجه می‌رسم که مردم یمن دارند هزینه ادعا‌های دولت‌های غربی را می‌پردازند، این برداشت من درست است؟

تایمز: بله مطمئنا. یک سئوال دیگر به اظهار نظر چند وقت پیش درباره قرارداد ایران و چین مربوط می‌شود و بنظر می‌آید که شما مخالف این قرارداد هستید. لطفا در این مورد بیشتر توضیح بدهید.

‏احمدی نژاد: بنظرم توضیحات من در صحبت‌های قبلی مناسب و کافی بوده. من موافق ارتباط همه ملت‌ها هستم منتهی ارتباط و همکاری بر اساس عدالت و احترام و تامین حقوق همه ملت ها. توضیحات من در این خصوص روشن است.

‏‌‎تایمز: درست است که شما الان می‌گویید به عنوان یک فرد صحبت می‌کنید ولی به هر صورت رئیس جمهور سابق ایران بودید. آیا نامه‌ای که به بن سلمان نوشتید، قبل از نوشتن این نامه با دولت ایران صحبت کردید و از آن‌ها اجازه خواستید؟ و آیا با رهبر انقلاب صحبت کردید و ایشان این اجازه را دادند یا اینکه خودتان شخصا و بدون هماهنگی این نامه را نوشتید؟ سوال بعد اینکه آیا می‌خواهید در قرارداد با چین تاثیرگذار باشید با اینکه مقام رسمی ندارید؟

‏احمدی نژاد: برمی‌گردیم به صحبت‌های اول. مسئولیت‌های انسانی ربطی به پست‌های سیاسی ندارد. همه انسان‌ها درباره سرنوشت‌شان مسئولند و باید دخالت، نظارت و فعالیت کنند. اتفاقا یکی از اشکالات اساسی مدیریت امروز جهان این است که امور سیاسی فقط در انحصار دولت‌ها و سیاستمداران رسمی قرار گرفته و مردم و صاحبنظران از این عرصه کنار گذاشته شده اند. سوال می‌کنم؛ الان که شما دارید با من مصاحبه می‌کنید، با دولت خودتان هماهنگ کردهاید؟ یا بعنوان یک مسئولیت انسانی مصاحبه می‌کنید؟

رونوشت نامه احمدی نژاد به بن سلمان به وزارت خارجه ارسال شد

‏‌‎تایمز: به هر حال من روزنامه نگار یک روزنامه هستم و از سردبیرم اجازه خواستم برای این مصاحبه! بنابراین فکر کردم شما به عنوان یک مقام سابق، شاید قبل از نوشتن نامه با کسان دیگری هماهنگ کرده اید.

‏احمدی نژاد: البته من بعد از فرستادن نامه برای آقای بن سلمان و آقای بدرالدین، یک رونوشت آن را هم برای وزارت خارجه فرستادم و از آن‌ها هم خواستم که پشتیبانی و کمک کنند.

‏‌‎تایمز: چه گفتند؟

‏احمدی نژاد: منتظریم تا هر چهار طرف پاسخ بدهند. البته برخی پاسخ دادند و موافقت خود را اعلام کردند و بعضی دیگر را منتظریم که نظرشان را بدهند. وقتی پاسخ‌ها آمد من اطلاع رسانی خواهم کرد. در مورد سوال دوم شما، بنده همان روز اول توضیحات لازم را دادم. باید مراجعه کنند، متن سخنرانی موجود است.

‏‌تایمز: من این سوالات را پرسیدم تا به این برسیم که آیا می‌خواهید دوباره داوطلب ریاست جمهوری بشوید؟ شما نه تایید کردید و نه تکذیب. آیا قصد دارید دوباره رئیس جمهور بشوید؟

‏احمدی نژاد: من اصلا به این موضوع فکر نمی‌کنم. من به مسئولیت‌های امروز توجه دارم.

‏‌‎تایمز: پس این یک تکذیب کامل نیست و امکان دارد که شما دوباره برای ریاست جمهوری کاندید بشوید.

‏احمدی نژاد: در فضای سیاسی معمولا رسانه‌ها برداشت خودشان را می‌کنند ولی من تا امروز در این باره اظهارنظری نکرده ام.

‏‌‎تایمز: خودتان علاقه دارید که رئیس جمهور شوید؟ آیا از آن ۸ سال ریاست جمهوریتان لذت بردید یا اینکه بنظرتان کار سنگینی بود و همان یکبار کافی است؟

‏احمدی نژاد: طبیعی است که ریاست جمهوری، مسئولیت سنگینی است، اما فکر می‌کنم که پست‌ها و صندلی‌ها مهم نیستند، انگیزه‌ها و تلاش‌های انسانی برای اصلاح جامعه مهم است. مشکل جوامع از آنجا آغاز می‌شود که رقابت ها، بجای تلاش برای اصلاح، تبدیل به تلاش برای تصرف پست‌های قدرت می‌شود. من فکر می‌کنم که مهمترین وظیفه ما تلاش برای اصلاح وضعیت زندگی مردم در جهان است. البته درباره آن مناصب و سیستم‌های قدرت هم ملت‌ها باید به طور آزاد و مستقل تصمیم بگیرند.

تایمز: یکی از چیز‌هایی که می‌تواند باعث روابط بهتر بین مردم ایران با مردم کشور‌هایی مثل بریتانیا و کشور‌های غربی مثل آمریکا بشود این است که مردم دو کشور بتوانند آزادانه به کشور هم مسافرت کنند. خیلی از کسانیکه به ایران رفته اند، بدون اینکه نیت بدی داشته باشند، حتی دوستدار ایران هم بودند، زندانی کرده اند. مثل نازنین زاغری که این الان در زندان است و این‌ها برای مردم غرب زیاد قابل قبول نیست و به همین دلیل به ایران مسافرت نمی‌کنند. آیا برای نشان دادن حسن نیت ایران، بهتر نیست آن‌ها آزاد بشوند؟

‏احمدی نژاد: معتقدم که همه ملت‌ها باید آزادانه ارتباط داشته باشند و با یکدیگر رفت و آمد کنند و به فعالیت‌های علمی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی بپردازند و در این عرصه محدودیتی وجود نداشته باشد. من معتقدم که هیچکس نباید محدودیت ایجاد کند.

‏‌‎اما بنظرم ما باید مشکل را ریشه‌ای حل کنیم. در مسائل جهانی اگر بخواهیم فقط یک عده را متهم و خودمان را تبرئه کنیم، مسئله حل نمی‌شود. بنظرم با شرایطی که در دنیا و در منطقه ما پیش آمده، همه طرف‌ها مقصر هستند. در همه کشور‌ها عده‌ای وجود دارند که مخالف ارتباط آزادانه ملت‌ها با هم هستند. یک عده از آنطرف از پوشش مسافر و شهروند برای کار‌های اطلاعاتی و دخالت در امور کشور‌ها استفاده می‌کنند و یک عده هم از طرف دیگر این را بهانه می‌کنند و رابطه بین ملت‌ها قطع می‌شود.

بنظرم هر دو طرف در قطع رابطه بین ملت‌ها نقش دارند. من هر دو طرف را دعوت می‌کنم که ملت‌ها را آزاد بگذارند و اجازه بدهند آزادانه با یکدیگر ارتباط داشته باشند و هیچکس بدنبال سوءاستفاده از روابط انسانی بین ملت‌ها نباشد.

احمدی نژاد: علاقه ندارم هیچکس در زندان باشد

‏به عنوان یک شخص اعتقاد دارم و علاقه‌مند هستم که برای هیچکس و در هیچ نقطه‌ای از دنیا محدودیتی ایجاد نشود و زندانی هم نشود و هیچکس مورد سوءاستفاده هم قرار نگیرد و این امر مستلزم آن است که همه برای ساختن یک دنیای جدید دست به دست هم بدهیم. هیچکس دنبال تسلط یا برتری بر دیگران نباشد. همه واقعا دوست و برادر یکدیگر باشیم.

‏‌‎تایمز: نظر شما درباره نازنین زاغری و کسانی که در ایران زندانی هستند چیست؟ آیا شما فکر می‌کنید این‌ها در همان پوشش‌هایی که گفتید به ایران مسافرت کرده اند تا کار‌های اطلاعاتی بکنند یا اینکه سپاه پاسداران این‌ها را دستگیر کرده تا بین ملت‌ها اختلاف باشد و ملت‌ها نتوانند آزادانه با همدیگر ارتباط داشته باشند؟

‏احمدی نژاد: من در مقام اظهار نظر درباره پرونده‌های قضایی نیستم. امیدوارم مسئولین مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار افکار عمومی قرار بدهند. اما باز هم تاکید می‌کنم که شخصا دوست دارم که هیچ انسانی در هیچ نقطه‌ای از جهان نه مورد سوء استفاده قرار بگیرد و نه زندانی شود.

تایمز: دلتان می‌خواهد آزادی آن‌ها را ببینید حتی اگر اتهام آن‌ها درست باشد ولی به عنوان حسن نیت یک قدمی برداشته شود؟

احمدی نژاد: شما فکر می‌کنید در دنیا چند نفر زندانی هستند؟ در بریتانیا چند نفر زندانی هستند؟ من آرزو دارم تمام زندانیان دنیا آزاد شوند به جز آن معدود افرادی که خطرناک هستند و بقیه انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. برای آن‌ها هم آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم آن‌ها هم اصلاح شوند و به جامعه برگردند.

تایمز: شما قبلا گفتید که دلتان می‌خواهد روابط خوبی بین همه مردم دنیا برقرار باشد، آیا این شامل اسرائیل هم می‌شود؟ چون این یکی از مشکلاتی هست که در مورد روابط ایران و سایر کشور‌ها وجود دارد.

احمدی نژاد: یعنی شرط کشور‌ها برای ارتباط با ما، رابطه با رژیم صهیونیستی است؟

تایمز: به طور قطع برای آمریکا اینطور هست و برای کشور‌های اروپایی که با ایران ارتباط دوستانه تری دارند، با آن‌ها هم روابط بهتر خواهد شد اگر ایران به این شکل با اسرائیل دشمنی نکند و روابط خصمانه نداشته باشد.

احمدی نژاد: مردم همه جا محترم هستند. ما همه مردم و ملت‌ها در سراسر جهان را دوست داریم. مسئله اشغال فلسطین، مسئله‌ای است که به منطقه ما تحمیل شده است.

فکر می‌کنم اگر عده‌ای دست از اصرار بر تحمیل "راه حل" بردارند، مسئله حل می‌شود. آن‌هایی که مسئله را درست کردند، اصرار دارند که فقط راه حل خودشان در آنجا پیاده شود، این غلط است. ۷۰ سال است که منطقه ما دچار مشکل بسیار سنگین و جدی است.

فکر می‌کنم راه حلی که داده می‌شود باید راه حلی باشد که در هر موضع مشابهی قابلیت دفاع و اجرا داشته باشد. اگر ما برای یک مشکل راه حل می‌دهیم، این راه حل باید منطق قابل ارائه به کل جهان را داشته باشد.

پیشنهاد ما هم روشن است، یعنی نظر مردم باید اجرا شود. هیچکس دخالت نکند و اجازه بدهند که مردم فلسطین خودشان تصمیم بگیرند. این بحث روشن انسانی و اصولی است، منتهی فکر می‌کنم برخی کشور‌های اروپایی و دولت آمریکا هم باید در سیاست هایشان تغییر موضع بدهند. این شیوه‌ای که در این صد سال با آن دنیا را اداره کرده اند، موفق نبوده و منجر به وضع کنونی شده است که همگان مشاهده می‌کنند.

آن‌ها هم باید از داروینیسم سیاسی دست بردارند و بر پایه احترام و عدالت به همه ملت ها، سعی کنند در اصلاح اوضاع جهان مشارکت کنند. ما آمادگی داریم که بر پایه عدالت و احترام به حقوق اساسی انسانها، همه دور هم جمع بشویم و مشکلات را حل کنیم. به نظر من حل شدنی است و من دارم تلاش می‌کنم که چنین چیزی اتفاق بیفتد. امیدوارم همه کسانی که دل در گرو انسانیت دارند و دوست دارند صلح پایدار در جهان برقرار شود، آن‌ها هم در این زمینه تلاش کنند.

تایمز: شما می‌گویید که سرگرم تلاش برای صلح و دوستی هستید ولی وقتی که رئیس جمهور بودید نطق‌های بسیار آتشین و تنش آوری علیه غرب و اسرائیل می‌کردید و آن زمان یک شهرتی داشتید که یک فرد جنگ افروز هستید. آیا از آن شیوه‌ای که آن زمان اتخاذ می‌کردید و صحبت‌هایی که زمان ریاست جمهوری می‌کردید، پشیمان هستید و فکر می‌کنید می‌بایست مقداری دوستانه‌تر صحبت کنید؟

احمدی نژاد: تصویری که رسانه‌های غربی از افراد درست می‌کنند بر اساس امیال خودشان است نه واقعیات، اما من از شما سوال می‌کنم اگر کسی کشور شما را تهدید بکند، شما چه کار می‌کنید؟ آیا سکوت می‌کنید و تهدید را می‌پذیرید؟ ما تمام مواضعمان، در برابر تهدیداتی که شدیم مواضع دفاعی بوده و هیچکس را تهدید نکردیم. ما فقط پاسخ تهدید را دادیم و البته از آن شرایط خوشحال نبودیم.

دولت‌های غربی از روز اول حضور بنده در دولت، موضع‌گیری کردند. هم تهدید کردند و هم تلاش کردند ما را از حقوق مسلم خودمان محروم کنند و متاسفانه بسیاری از رسانه‌های غربی، برای موضع‌گیری در این زمینه از دولت هایشان اجازه می‌گرفتند.

من ۹ سخنرانی در سازمان ملل داشتم که ۸ مورد آن در مجمع عمومی و یک سخنرانی هم در مجمع آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است. موضوع همه آن‌ها نیز دعوت به همکاری، صلح و دوستی بود.

در موضوع هسته‌ای هم از روز اول دعوت به همکاری کردم و گفتم همکاری به جای تقابل باشد، اما بعضی از دولت‌های غربی نخواستند و فرصت‌ها را از دست دادند. در دوره ما بیشترین ارتباطات با کشور‌های دنیا برقرار بود، دوستی با کشور‌های منطقه در اوج بود. با آمریکای مرکزی، آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا ارتباطات ما بسیار خوب بود.

فکر می‌کنم سیاستمداران غربی باید یک مقدار گوش هایشان را باز کنند و حرف‌های دیگران را هم بشنوند. دنیا را با امپراتوری نمی‌شود اداره کرد و با دنیا نمی‌شود مانند یک پادگان نظامی رفتار کرد. همه باید در ساختن دنیایی بهتر با هم مشارکت کنیم. این‌ها همان حرف‌هایی است که من در سخنرانی‌های مجمع عمومی و بیش از صد کنفرانس خبری، تکرار کردم.

بعید می‌دانم که نشریه شما این حرف‌ها را یکبار هم منتشر کرده باشد. من نمی‌خواهم به گذشته برگردم. حرف از گذشته بسیار زیاد است و مسائل زیادی برای مطرح شدن وجود دارد، اما من نگاهم به آینده است. برای همه انسان‌ها احترام قائلم و فکر می‌کنم همه باید از حقوق مساوی برخوردار باشند و برپایی صلح و رفاه، جز در سایه عدالت و همکاری همگانی امکان پذیر نیست. برای شما هم آرزوی موفقیت دارم.

تایمز: برخی نسبت به اظهارنظر اخیر شما فکر می‌کنند این‌ها پیام‌های رمزگونه‌ای هست که دارد به آمریکا فرستاده می‌شود که مربوط به انتخابات آنهاست و اگر جوبایدن در انتخابات پیروز شود، این یک پیام از طرف نظام و رهبر ایران است که ایران به دنبال روابط بهتری با غرب هست. شما راجع به این موضوع چه فکر می‌کنید؟

احمدی نژاد: به نظر شما مهم است که چه کسی در آمریکا رای بیاورد؟ من فکر می‌کنم سیاستمداران آمریکایی در عرصه بین الملل یک سیاست واحد را دنبال می‌کنند. انتخابات آمریکا مربوط به مردم آمریکا است و ما دخالتی نداریم و من سخنگوی مقامات ایران نیستم. آنچه را که من دنبال می‌کنم تغییر سیاست‌های متوالی دولت‌های آمریکاست که بیش از ۷۰ سال در دنیا ادامه داشته و من می‌خواهم آن‌ها تغییر کنند. اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود، به مردم آمریکا مربوط است، برای شخص من فرقی نمی‌کند. البته آرزو می‌کنیم انتخابات، آزاد و سالم باشد و آنچه مردم آمریکا می‌خواهند، همان محقق شود.

تایمز: آیا واقعا فکر می‌کنید هیچ فرقی بین اوباما که آن قرارداد اتمی را با ایران بست با ترامپ که آن قرارداد را فسخ کرد وجود ندارد؟

احمدی نژاد: فکر می‌کنم آن قرارداد بسته شد که فسخ شود. مشخص است قراردادی که یکطرفه نوشته می‌شود برای فسخ است نه برای اجرا. قرارداد باید عادلانه و دوطرفه باشد. از یاد نبرید که پروژه خاورمیانه جدید و ایجاد درگیری در منطقه خاورمیانه را دولت آقای اوباما کلید زد و دنبال کرد. فکر می‌کنم این حس که برخی کشور‌ها فکر می‌کنند یک ایالت از ایالت‌های آمریکا هستند، حس بدی است و باید از بین برود. آمریکا کشور بزرگی است، مردم خوبی هم دارد.

سیاستمداران آمریکا باید توجه خودشان را معطوف به آبادانی و حل مشکلات داخل آمریکا کنند. رویای تسلط بر جهان، به تاریخ پیوسته است و برای هیچکس محقق نمی‌شود. امیدواریم همه ملت‌ها سالم و عزیز باشند و در تمام جهان، صلح و برادری حاکم شود.

تایمز: گفته می‌شود وقتی شما ریاست جمهوری را ترک کردید، روابط خوبی با رهبر و سپاه پاسداران نداشتید. آیا از آن زمان به بعد روابط شما بهتر شده و آیا اخیرا رهبر انقلاب را ملاقات کرده اید و روابط بهتری با بیت رهبری دارید؟

بیشتر بخوانید: برسد به دست عالیجناب احمدی نژاد! +فیلم

احمدی نژاد: من فکر می‌کنم یکی از مشکلات دنیا، نیت‌خوانی است. عده‌ای به دنبال نیت خوانی هستند و این کار بسیار بدی است. من درباره یمن گفتم که جنگ بد است، بیایید صلح کنیم. اگر این حرف خوبی است همه بیایند و حمایت کنند، اگر حرف بدی است بیایند و استدلال کنند که چرا خوب نیست. چه کسی جز خداوند می‌تواند نیت دیگری را تشخیص بدهد؟

تایمز: خیلی متشکرم.

احمدی نژاد: من انتظار دارم که شما این صحبت‌ها را جوری منعکس کنید که هرکس بتواند از آن واقعیت را بفهمد. برای شما و خانواده شما و مردم انگلستان آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم.
منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول