تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹

مجلس یازدهم، انقلابی‌گری یا حاشیه‌سازی!

ساکنان جدید بهارستان، طی ۳ ماه گذشته در صدر اخبار جنجال‌ها و حواشی کشور قرار داشتند. رد اعتبارنامه تاجگردون، انتصاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات، پیشنهاد تشکیل فراکسیون سیر و عدس و دریافت حقوق ۲۰۰ میلیونی بخشی از این حواشی را تشکیل می‌دهند. روز گذشته نیز خبر آمد که طرح تشکیل هیات ساماندهی شبکه‌های اجتماعی اعلام وصول شده است. اما مجلس انقلابی چه زمانی قرار است از حاشیه فاصله بگیرد و به وظایف اصلی و قانونی خود بپردازد؟

حواشی مجلس یازدهم

اقتصاد۲۴ - قطار حاشیه‌ساز مجلس یازدهم در ایستگاه شبکه‌های اجتماعی متوقف شده است. طرحی در مجلس اعلام وصول شده که در صورت تصویب نهایی در صحن علنی، منجر به تشکیل هیات ساماندهی شبکه‌های اجتماعی خواهد شد. هیاتی که قرار است ساماندهی پیام رسان‌ها، دادن مجوز، پایش و نظارت بر عملکرد آن‌ها و رسیدگی به شکایات و حتی حمایت از آن‌ها را برعهده داشته باشد. رسانه‌ها بر این باورند که در صورت تصویب این طرح، همه پیام رسان‌های خارجی در کشور بسته خواهند شد.

بیش از ۳ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد. اگرچه زمان زیادی از حضور نمایندگان جدید مردم در بهارستان نمی‌گذرد، اما مجلس یازدهم در همین مدت کوتاه نشان داد که قرار است بسیار پرحاشیه ظاهر شود. حضور قالیباف در جایگاه ریاست قوه مقننه، برخی انتصابات و اظهارنظرها، جنجال حقوق نجومی و ... همگی تنها بخشی از حواشی مجلس به زعم عده‌ای انقلابی را شامل می‌شود. حواشی که چشم‌انداز موثری از عملکرد مجلس در راستای حل مشکلات کشور را پیش روی مردم قرار نمی‌دهد.

مجلس یازدهم که با حداقل رای و مشارکت مردمی در انتخابات اسفندماه ۹۸ روی کار آمد، از ابتدای شروع فعالیتش با انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس نشان داد که قرار است مجلسی پرحاشیه باشد. بسیاری از سیاسیون نیز از قبل از شروع به کار مجلس جدید، بار‌ها اعلام کرده بودند که این مجلس از آنجایی که یکدست است و صرفا بخش کوچکی از مردم جامعه را نمایندگی می‌کند، اقداماتی را انجام می‌دهد که کاملا یک جانبه خواهد بود و منافع جمعی را در بر نمی‌گیرد.

به بهانه اعلام وصول طرح ساماندهی شبکه‌های اجتماعی در مجلس، در این گزارش سعی داریم تا به برخی از اقدامات پرسرو صدا، عجیب و قابل تامل مجلس یازدهم در ابتدای آغاز فعالیت آن اشاره کنیم.

تاجگردون و اعتبارنامه رد شده!

در اولین اقدام، مجلس یازدهم بعد از بررسی اعتبارنامه‌ها، تصمیم به رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران گرفتند و اعتبارنامه او را با ۱۲۸ رای رد کرد. تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت با رای بالایی وارد مجلس نهم و دهم شده بود، اما نتوانست حضور خود را در مجلس یازدهم ادامه دهد. او به دلیل آنچه نمایندگان فساد و رانت خواری و ارتباط با شبکه‌های بیگانه خواندند، از مجلس یازدهم جا ماند و نتوانست با دفاعیاتش نمایندگان مخالف را قانع کند.

علی اکبر کریمی، روح‌الله نجابت و علیرضا زاکانی از جمله کسانی بودند که به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کردند که در ادامه تعداد معترضان به این اعتبارنامه افزایش یافت. سیدنظام‌الدین موسوی، مالک شریعتی، احمد نادری، علی خضریان، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری ۶ منتخبی بودند که به صف معترضین به اعتبار نامه نماینده گچساران و باشت پیوستند و خواهان رد صلاحیت وی از مجلس یازدهم شدند.

تاجگردون که در زمان انتخابات و پیش از ورود به مجلس تبلیغات گسترده‌ای صورت داده بود، بعد از اینکه با رد اعتبارنامه‌اش مواجه شد، از مردم حوزه انتخابیه و هواداران خود درخواست کرد که خونسردی خود را حفظ کنند. از مجلس ششم تاکنون یعنی به مدت ۲۰ سال بود که هیچ اعتبارنامه‌ای رد نشده بود و این مجلس که با شعار مبارزه با فساد روی کار آمده بود در اولین گام خود اقدام به رد اعتبار نامه نماینده پرحاشیه مجلس کرد.

نمایندگان ساده زیست با حقوق ۲۰۰ میلیون تومانی

مجلس اصولگرا و انقلابی که با شعار‌هایی، چون مبارزه با فساد و ساده زیستی کار خود را شروع کرده بود، در پایان نخستین ماه حضور در بهارستان حقوق ۲۳۰ میلیون تومانی دریافت کردند.

حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار در این باره نوشت: «اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان واریز شده به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شد».

نمایندگانی که مدام از «انقلابی» بودن صحبت می‌کردند، در شرایط اقتصادی موجود و در حالی که بسیاری از کارگران حوزه انتخابیه خود ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند، در اولین حقوق، ۲۳۱ میلیون تومان دریافت کردند. این دریافتی البته با انتقادات و واکنش‌های گسترده‌ای نیز مواجه شد و بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دادند. برخی از کاربران در توییتر نوشتند: «اینا اصلا نماینده کدام مردم هستند؟ ما این افراد را نمی‌شناسیم! طبیعی است، اگر به من هم ۲۳۱ میلیون پول می‌دادند من هم شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادم.»

اگرچه نمایندگان سایر ادوار مجلس هم حقوقی مشابه نمایندگان مجلس یازدهم دریافت می‌کردند، اما این پرداختی به آن‌ها از آنجایی به محل انتقادات گسترده تبدیل شد که نمایندگان این دور عمدتا با شعار انقلابی‌گری و ساده زیستی به بهارستان راه پیدا کردند و مخالف مذاکره با غرب و توسعه اقتصادی کشور هستند. بر همین اساس جامعه انتظار داشت این دسته از نمایندگان در زمینه امورات نمایندگی خود نیز با رویکرد انقلابی‌گری رفتار کنند.

تشکیل فراکسیون سیر و عدس

چندی قبل بود که خبر‌هایی مبنی بر شکل گیری فراکسیون سیر و عدس در مجلس یازدهم منتشر شد. در حالی که همه در ابتدا فکر می‌کردند که این خبر صرفا یک شوخی است، اما پس از مدتی همگان متوجه جدی بودن طرح این پیشنهاد در مجلس یازدهم شدند.

در خبری اعلام شد که چند تن از نمایندگان مجلس پیشنهاد تشکیل فراکسیون سیر و عدس را به هئیت رئیسه داده‌اند. هرچند که این طرح با مخالفت برخی از نمایندگان فعلا متوقف شده است، اما حتی پیشنهاد آن هم می‌تواند به عنوان یکی از عجایب در کارنامه نمایندگان انقلابی مجلس دانست که نشان می‌دهد تا چه اندازه غیرحرفه‌ای و ناکارآمد و بی خبر از مسائل هستند.

انتقام سخت از کره جنوبی با توقف پخش سریال‌های کره‌ای!

ابتدای مرداد ماه بود که عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در نطق علنی خود در مجلس، در واکنش به توقیف هفت میلیارد دلار از پول فروش نفت ایران در بانک‌های کره‌ای، درخواست توقف پخش سریال‌های کر‌ه‌ای در صدا و سیما را نیز مطرح کرد.

این نطق و درخواست با واکنش بسیاری از مردم و سیاسیون مواجه شد و برخی آن را دستمایه طنز قرار داده و از آن با عنوان انتقام و یک اقدام تلافی‌جویانه سخت یاد کردند.

علی شریعتی فعال اقتصادی نیز در واکنش به این درخواست، در توییتی نوشت: «در راستای پیشنهاد حماسی نماینده محترم مجلس در خصوص انتقام از کره جنوبی، پیشنهاد می‌شود هر شب بازی ۲-۶ فوتبال ایران و کره را از تمامی کانال‌ها پخش نمایید، خصوصا صحنه گریه مربی. باشد که دلارهایمان را پس بدهند.»

میرسلیم و فساد شهرداری

مصطفی میرسلیم در انتخابات مجلس یازدهم توانستند به بهارستان راه پیدا کند. در حالی که میرسلیم و قالیباف هر دو از گزینه‌های ریاست مجلس بودند، قالیباف توانست به کرسی ریاست قوه مقننه دست پیدا کند. بعد از این اتفاق میرسلیم سکوت خود را شکست از رشوه ۶۵ میلیاردی در دوران شهرداری قالیباف به نمایندگان پیشین مجلس برای عدم پیگیری تحقیق و تفحص از شهرداری خبر داد. هرچند که با این اقدام، حامیان قالیباف، میرسلیم را متهم به اتهام زنی کردند، اما میرسلیم معتقد است که قوه قضاییه حتما این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

انتصاب جنجالی بذرپاش به ریاست دیوان

اقدامات عجیب و غریب مجلس یازدهم گویی پایانی ندارد. آن‌ها در اقدامی عجیب و قابل تامل با ۱۵۸ رای مهرداد بذرپاش نماینده اسبق مجلس را به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند. انتصاب بذرپاش با جنجال و شائبه‌های بسیاری همراه بود.


بیشتر بخوانید: مجلس به دنبال فیلتر اینستاگرام و واتس آپ


احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس از او درخواست کرد تا در مورد انتخاب بذرپاش به عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدیدنظر کند. توکلی علت مخالفت خود با ریاست بذرپاش را نداشتن سابقه کافی و تحصیلات مرتبط دانست و انتخاب او را کاملا غیرقانونی دانست، زیرا تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار بذرپاش به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.

برخی دیگر از سیاسیون که این انتصاب را نوعی تسویه حساب سیاسی و خودزنی می‌دانستند، به این اقدام واکنش نشان دادند. محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به این اقدام نوشت: «با انتخاب شبهه‌ناک آقای مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات، شان مجلس یازدهم بازهم پایین‌تر آمد. مبارک باد سهم پایداریچی‌ها!»

مجلس یازدهم رای به بسته شدن شبکه‌های اجتماعی می‌دهد؟

روز گذشته طرحی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی در مجلس اعلام وصول شده است. طرحی که با بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها همراه بود و بسیاری آن را مقدمه‌ای برای بستن شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام می‌دانند. این در حالی است که توییتر و تلگرام در ایران فیلتر است.

به موجب این طرح، تمام پیام‌رسان‌های خارجی ملزم به ثبت در سامانه «پنجره واحد» از طریق یک شرکت داخلی هستند. این طرح شامل ایجاد یک نهاد مرکزی است که آن را «هیات ساماندهی» نامیده‌اند و از رییس مرکز فضای مجازی، نماینده وزارتخانه‌های ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، دادستانی کل کشور، کمیسیون فرهنگی، صدا وسیما، اطلاعات سپاه، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی و سازمان پدافند غیر عامل تشکیل می‌شود.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف