تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶ نظر

گرانی مسکن تا کجا خواهد بود؟

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: این‌که افزایش قیمت مسکن تا چه زمان ادامه پیدا خواهد کرد، مشخص نیست، زیرا قیمت دلار همچنان در حال افزایش است، اما یقینا در آینده با کاهش قدرت خرید مردم مواجه خواهیم شد، در نتیجه نمودار معاملات مسکن به شکل توقف و پس از آن خطی پیش‌بینی می‌شود.

گرانی مسکن تا کجا خواهد بود؟

اقتصاد۲۴ - محمود پژوم در خصوص افزایش اخیر نرخ مسکن اظهار کرد: نرخ مسکن جهش بی‌سابقه‌ای را در ایران تجربه کرد که علت این افزایش، افزایش قیمت مصالح و مواد ساختمانی و تورم موجود در کشور است. بالغ بر ۹۵ درصد مصالح استفاده شده در ساختمان، تولید داخلی است و هنگامی که علت این افزایش قیمت را جویا می‌شویم، به افزایش نرخ ارز در قسمتی از مواد اولیه که وارداتی بوده، اشاره می‌شود، در حالی که چنین چیزی قابل قبول نیست و جوی که با عنوان تورم در کشور وجود دارد، قطعا تاثیر بیشتری بر این موضوع می‌گذارد.

وی در خصوص پیش‌بینی نرخ مسکن در آینده گفت: این‌که افزایش قیمت مسکن تا چه زمان ادامه پیدا خواهد کرد، مشخص نیست، زیرا قیمت دلار همچنان در حال افزایش است و تاثیر خود را خواهد گذاشت، اما یقینا در آینده با کاهش قدرت خرید مردم مواجه خواهیم شد و شاهد رکود تورمی در بخش مسکن که سابق بر این نیز اتفاق افتاده، خواهیم بود، در نتیجه نمودار معاملات مسکن در آینده به شکل توقف و پس از آن خطی پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس مسکن با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای خروج اقلامی مانند قیر و فولاد برخلاف نظر وزارت صمت، تصریح کرد: اگر قیمت فولاد به‌گونه‌ای کنترل شود که رو به کاهش برود، قطعا تاثیر به سزایی در قیمت مسکن نیز خواهد گذاشت، اما مسلما کارخانجات سنگین مانند فولاد، سیمان و... علت افزایش نرخ فروش را دلایلی مانند گرانی مواد اولیه که بخشی از آن وارداتی است و همچنین افزایش قیمت قطعات کارخانه و... بیان می‌کنند، بنابراین اینکه اقدام وزارت راه و شهرسازی تا چه میزان می‌تواند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد، باید گفت که من به عنوان کارشناس اقتصادی زیاد به آن خوشبین نیستم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ بنگاه‌های مسکن در دستور کار قرار دارد و قرار است کمیسیون آن‌ها مقداری افزایش یابد، این میزان در کل تاثیر چندانی نخواهد داشت، اما هرچه معامله ملک انجام شده بیشتر باشد، درصد حق‌الزحمه مشاورین املاک نیز بیشتر خواهد بود.

پژوم در خصوص لزوم ایجاد محدودیت در تاسیس دفاتر مشاوره املاک عنوان کرد: درصد کمیسیون مشاورین مسکن نباید به گونه‌ای باشد که در هر کوچه و هر جایی شاهد بازگشایی چندین دفتر مشاوره املاک باشیم، زیرا این موضوع، خود گویای وجود سودی بی‌رویه در این کار است و برخلاف مشاغل دیگر که محدودیتی در تعداد بازگشایی آنان شاهد هستیم، انگار در زمینه مسکن این موضوع صادق نیست. به طور مثال نان با وجود اینکه نیاز اساسی همه مردم است، بازهم در یک منطقه بیش از دو تا سه نانوایی بازگشایی نمی‌شود، زیرا برای آنان صرفه اقتصادی نخواهد داشت، در حالی که می‌بینیم دفاتر مشاورین املاک چند برابر نانوایی‌ها در سطح شهر حضور دارد و این موضوع خود نشانگر وجود سودی راحت و بدون ریسک در این کار است.

وی ادامه داد: نیاز است تدابیر بیشتری در این موضوع اتخاذ شود و در خصوص دستورالعمل‌های موجود از جمله لزوم وجود یک فرد حقوقی، مهندس عمران و... در دفاتر مشاوره، نظارت و بازرسی‌هایی صورت بگیرد که این دستورات تا چه میزان رعایت می‌شود.

این کارشناس مسکن با اشاره به تاثیر طرح مالیات بر خانه‌های خالی بر قیمت و تعداد مسکن در آینده، تصریح کرد: طرح مالیات بر خانه‌های خالی، برای آن تعداد انبوه از خانه‌هایی که تا پیش از این احتکار شده بود، طرح کارآمدی است. تعداد خانه‌های خالی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار عدد تخمین زده می‌شود. آمار‌ها دقت زیادی ندارند، زیرا واحد اقامتی زیادی در استان وجود دارد که افراد از شهر‌ها و یا کشور‌های دیگر در استان خراسان رضوی خریداری کرده‌اند، یا افراد بسیاری از سایر شهر‌ها در استان تهران خانه دارند و یا تعدادی از ویلا‌ها که در شمال کشور وجود دارند نیز در آمار مورد محاسبه قرار گرفته‌اند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی اضافه کرد: این طرح تاثیر چندانی در تعدیل و کنترل قیمت مسکن رقم نخواهد زد. ما سالانه به حدود یک میلیون واحد نیاز داریم که در حال حاضر تنها حدود یک‌سوم آن ساخته می‌شود. در هشت سال گذشته تصمیم عملیاتی و اجرایی در این زمینه نداشته‌ایم، بنابراین کسری مسکن زیاد است.

پژوم در خصوص لزوم توجه ویژه بر بازار مسکن، تصریح کرد: از زمانی که وزارت مسکن و شهرسازی که سابق بر این وجود داشت، به وزارت راه و شهرسازی تبدیل شد، تقریبا دولت در زمینه مسکن که موضوع بسیار مهم و اساسی است، حضور کمتری داشت، بنابراین نیاز است تا کلمه مسکن در وزارت راه و شهرسازی مجددا الحاق و اضافه شود.

وی افزود: همچنین می‌توان سازمانی تاسیس کرد که بر این موضوع نظارت کند و با بخش خصوصی به ویژه انبوه‌سازان که در سالیان سال نشان داده‌اند چه تاثیر مهمی و به‌سزایی در بازار مسکن دارند، تعامل خوبی داشته باشد. باید برنامه‌ریزی کلانی در زمینه مسکن اجرایی شود و اگر برنامه‌ریزی خوبی در زمینه مسکن صورت نگیرد، در سالیان آینده قطعا با مشکلاتی خصوصا برای دهک‌های پایین جامعه که مسکن نیاز اساسی و حق آنان و همه مردم است، مواجه خواهیم بود.

منبع: ایسنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
من
0
2
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹
بر جد و آبادشونم لعنت
محمد
0
2
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹
تا زمانی که دلار بالا می‌ره سکه بالا می‌ره مسکن هم بالا میره
Iran
0
0
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹
همش نقشه دولت خودشه خودروهای داخلی هم به همین پراید مگر خودشون نمیگن کاملا داخلی پس چراشد ۱۰۰میلیون مقصراصلی دولت هستش
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹
تازه داشتیم یه کمی بهتون امیدوار می شدیم ولی مثل اینکه نه.....!!!!!
اینکه کالا باشد ولی مردم نتوانند بخرند که بدتر از نبود آن است. (#اقتصاد سرمایه داری – مرفهین بی درد)
اگر مسئولان هم توی سختی زندگی می کردند مردم هیچ مشکلی با تحریم های خارجی نداشتند اما وقتی تحریم های داخلی وجود دارد و یه عده در راحتی زندگی می کنند و یه عده باید در سختی و فقر زندگی کنند تحمل مشکلات سخت میشه.
راه حل مشکلات اقتصادی جامعه، کم کردن حقوق مسئولین است تا درد مردم را درک کنند و ذهنشان برای پیدا کردن راه حل های مختلف اقتصادی فعال شود.
خجالت داره وام برای اجاره مسکن!!!!! اگه خودشان یکسال توی خانه اجاره ای زندگی کنند، اون موقع سختی هایش را می فهمند؛ و به جای کمک به ارزان شدن مسکن ، برای مستأجر بیچاره قرض(وام) نمی تراشند که یک مشکل جدید به مشکلاتش اضافه شود!!!!!!
یه چیز بدیهی و واضح است وقتی برای پرداخت اجاره مسکن (ودیعه مسکن) کمک می کنند یعنی گرانی اجاره مسکن اشکالی ندارد و کمک می کنند که قیمت آن بالا بماند.
ناشناس
0
0
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹
(#اقتصاد سرمایه داری= اقتصاد ارباب رعیتی= اقتصادی که فقط به سرمایه دارها اهمیت می دهد، نه عامه مردم)
تیمور آقامحمدی
0
0
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹
داشتم مطلب کارشناس محترمی که در باره بازار مسکن نوشته بود می خواندم که به این پارگراف رسیدم:
«با تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن یکم که از طریق پس انداز یک ساله به زوجین تهرانی پرداخت می شد دیگر فقط می توان حدود شش متر خانه در تهران خریداری کرد. » توجه کردید با تسهیلات 160ملیونی تنها می توان شش متر خانه خرید!!! و من آتش می گیرم برای کسانی که عمری است مستاجر هستند وعمیقا حال این عزیزان را درک می کنم ( چون خودم هم نزدیک به25سال است مستاجرم!) که سالها در این شهر زندگی کرده و به سختی کار کرده اند اما توان خرید یک آپارتمان فسقلی 30متری هم ندارند! و مانند بیگانه وغریبه ها در این شهر خانه به دوش هستند! بخدا که سخت است هرماه بخش بزرگی از حقوقت را به عنوان اجاره بدهی و سال به سال دریغ از پارسال! و دیگر خانه دار شدن در تهران وشهرهای بزرگ به یک رویا می ماند.
تنها از خدا میخواهم که روزنه امیدی برای من وامثال من بگشاید تا به قول یزدی هابتوانیم این سالیان باقیمانده عمر صاحب خشت وطنی بشویم..انشاءالله
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول