تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹
با امضای ۵ تفاهم نامه در ایران؛

منطقه آزاد کیش، پیشگام در پیوستن به شبکه نسل پنجم شد

با امضای پنج تفاهم نامه اجرایی، ایران به جرگه کشورهایی پیوست که در تدارک جدی برای بکارگیری و ورود به شبکه نسل پنجم موسوم به 5G است.

آذری جهرمی

اقتصاد۲۴ - در مراسم افتتاح کاربست‌های ۵G در ایران که صبح امروز ششم مهر در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، ۵ تفاهم نامه با حضور مسئولان ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روسای دانشگاه‌های شریف، تهران و شهید بهشتی، معاونت علمی و فناوری، اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل و مسئولانن سازمان منطقه آزاد کیش به امضا رسید.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه همه ما باید برای رسیدن به رویایی که در سر داریم، تلاش کنیم افزود: رسیدن به ایرانی هوشمند، هدف گذاری بزرگی است که علاوه بر تامین نیاز‌های داخل، ما را به صادرکننده محصولات سخت افزاری و نرم افزاری تبدیل می‌کند.

وزیر ارتباطات در ادامه بیان داشت: زمانی که اینترنت ۳G در ایران فعال شد، ۱۲ سال از فعالیت نسل سوم در جهان می‌گذشت و ما از این بابت دچار زیان و خسران شدیم؛ از این رو برای پیوست همزمان به شبکه نسل پنجم، باید از ظرفیت و همراهی همه بخش‌ها برخوردار شویم. در عین حال در اسناد بالادستی نیز مجوز‌ها در قالب شبکه ملی اطلاعات مورد تصویب قرارگفته تا مشکلی وجود نداشته باشد.

وی گفت: با امضای تفاهم نامه‌های امروز، خدمت رسانی ۵G از امروز رسما آغاز می‌شود. این تفاهم نامه‌ها شامل طراحی و ایجاد پایلوت حمل و نقل هوشمند شهری در کیش، توسعه زیرساخت‌های سلامت دیجیتال و هوشمند، تله مدیسن در حوزه بهداشت و درمان، توسعه زیست بوم فناوری نسل پنجم در زمینه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و توسعه فناوری و محصولات ۵G است.

وزیر ارتباطات، اجرای طرح حمل و نقل هوشمند در کیش را که از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است، از جمله تفاهم نامه‌های مهم در حوزه فناوری‌های نو برشمرد و ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح‌های بزرگ و نوآورانه، ایران فردا کشوری قدرتمندتر از گذشته باشد.

کیش در چند قدمی تحقق شهر هوشمند

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این خصوص گفت:مراسم انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه طراحی و ایجاد پایلوت حمل و نقل هوشمند شهری در جزیره کیش، طرح مهم مورد اشاره وزیر ارتباطات بود که بر بستر شبکه نسل پنجم و هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء استوار است.


بیشتربخوانید:  نسل پنجم شبکه تلفن همراه در ایران از منطقه آزاد کیش آغاز می‌شود


با توجه به زیرساخت‌های ارتباطی منطقه آزاد کیش و آمادگی این جزیره برای پیشگامی در پیاده سازی شبکه تلفن همراه ۵G و خدمات کاربردی مرتبط با آن، همچنین به منظور اجرای رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه فناوری‌های حوزه حمل و نقل هوشمند و ظرفیت‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پشتیبانی از تحقیق و توسعه فناوری نوین، این تفاهم نامه برای اجرای یکی از طرح‌های آینده نگرانه در یکی از توسعه یافته‌ترین نقاط کشور، با توجه به توانمندی‌های فنی و اجرایی شرکت ایرانسل، منعقد شد.

منطقه آزاد کیش
وی افزود: هدف از امضا این تفاهم نامه، ایجاد پایلوت حمل و نقل هوشمند شهری مبتنی بر شبکه‌های نسل جدید مخابراتی و مطالعه تجربیات این پایلوت برای تسری به بقیه شهر‌های کشور به عنوان خدمتی بزرگ به شبکه ملی اطلاعات است.

مظفری بیان داشت: امضا این تفاهم نامه مشترک فی مابین سازمان منطقه آزاد کیش، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل با هدف ایجاد زیرساخت‌های به روز و کارآمد و همچنین توسعه شبکه فیبر نوری، علاوه بر تامین نیاز‌های کیش تا ۵۰ سال اینده، به همراه سایر ظرفیت‌ها بستر مناسبی را برای پیشگامی کیش در اجرای طرح نوگرایانه حمل و نقل هوشمند ایجاد کرده است که از این جهت بسیار خرسندیم.

وی ضمن تشکر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همراهی و مساعدت درایجاد شبکه سراسری فیبر نوری از طریق دریا و همچنین تعبیه کابل دریایی پشتیبان گفت: این اقدامات برای بکارگیری ۵G کمک بسیار مهمی بود و کیش در چند قدمی تحقق شهر هوشمند با امضای پنج تفاهم نامه اجرایی، ایران به جرگه کشور‌هایی پیوست که در تدارک جدی برای بکارگیری و ورود به شبکه نسل پنجم موسوم به ۵G است.

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه اظهار داشت: دو پروژه فیبر نوری جزیره کیش با هدف ایجاد زیرساخت‌ها و کیفیت بخشی به ارتباطات پایدار در کسب و کار‌ها، بهبود شرایط ارتباطی کیشوندان و تحقق ایده شهر هوشمند که بیستم شهریورتوسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد، طی ۲ سال گذشته در دستور کار مدیریت فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت و خوشبختانه عملیات هر دو پروژه به اتمام رسید.

وی با اشاره بر لزوم اهمیت پایداری ارتباطات جزیره کیش با سرزمین اصلی اظهار داشت: مکاتبات و مذاکرات متعددی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش با وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، مبنی بر ضرورت ایجاد فیبرنوری دریایی پشتیبان انجام شد که با مساعدت ایشان، این طرح در اولویت برنامه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت کشور قرار گرفت و با اتمام این پروژه‌ها در بیستم شهریور این دو طرح زیر ساختی به بهره برداری رسید. وی در خصوص گام نخست عملیات اجرایی survey دریایی از جزیره کیش تا حد فاصل بنادر چارک – گرزه، اظهار داشت: شرکت ارتباطات زیرساخت کشور با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش اجرای پروژه فیبرنوری دریایی به طول تقریبی ۲۳ کیلومتر، انجام شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که گام دوم اجرای طرح با هدف توسعه شبکه فیبر نوری درون جزیره و بمنظور ارتقاء کمی و کیفی خدمات ارتباطی ثابت و سیار انجام شده است افزود: قرارداد مشارکت در احداث و بهره برداری از تونل ارتباطی کیش؛ به روش ساخت، بهره برداری و انتقال فی مابین این سازمان و یک شرکت داخلی منعقد شد و هم اکنون به نتیجه رسیده است.

مظفری گفت: تمام ظرفیت همکاران سازمان منطقه آزاد کیش در جهت ایجاد رونق و توسعه پایدار و متوازن این جزیره به کار گرفته شده است تا در در سطح منطقه الگو و پیشرو باشیم.

وی همچنین از همراهی مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری‌های فضایی و حمل و نقل هوشمند در پیشبرد این طرح سپاسگزاری کرد.

در تحقق زیست بوم فناوری

ستار هاشمی معاون نواوری و فناوری وزارت ارتباطات در این مراسم گفت: ۲ سال است که وزارت ارتباطات در زمینه توسعه شبکه نسل پنجم فعالیت دارد و تلاش می‌شود تا همزمان با تجاری شدن این محصول در دنیا، ما نیز در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با اشاره به اتفاقات مطلوبی که در شرف وقوع است، گفت: بر اساس اسناد بالادستی و تکالیف قانونی، ۱۰ درصد از سبد اقتصاد در ایران ۱۴۰۴ باید مربوط به اقتصاد دیجیتال باشد؛ بنابراین حرکت به سوی فناوری‌های نو و ایجاد زیست بوم در این زمینه از الزامات توسعه کسب و کار‌های دیجیتال است.

هاشمی در خصوص شبکه ۵G گفت: ما در این زمینه مزیت رقابتی داریم. این فناوری وابستگی کمتری به سخت افزار دارد و بیشتر در حوزه فکر افزار و نرم افزار است و ما آن را یک کالای لوکس نمی‌دانیم. وزارت ارتباطات به دنبال بست عادلانه خدمات در تمام مناطق کشور است و ۵G در این راستا مهم ارزیابی می‌شود.

رشد خدمات پزشکی در بستر وب

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز از وزارت ارتباطات برای مقابله با کرونا از طریق رصد بیماران تشکر کرد و گفت: ۵۰ هزار بیمار در تهران از طریق ردیابی اینترنتی شناسایی شده اند که اقدام موثری بود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد خدمات پزشکی دنیا در طریق خدمات اینترنتی انجام می‌شود و این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵ درصد خواهد رسید. در این زمینه باید کار‌های زیادی انجام شود تا از این ظرفیت بهره ببریم.

توجه بیشتر به دانشگاه‌ها

محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف در این مراسم از انعقاد تفاهم نامه‌های تازه به عنوان گام‌های بزرگ توسعه یافتگی در حوزه ارتباطات یاد کرد و گفت: در سال‌های اخیر توجه به مراکز علمی و دانشگاه‌ها برای پاسخگویی به نیاز‌های نو بیشتر شده است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم. او با اشاره به اینکه شبکه نسل پنجم بر سبک زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت، گفت: دانشگاه شریف نیز به عنوان یکی از کانون‌های مهم علمی کشور در این زمینه از هرگونه همراهی دریغ نمی‌کند.

ساخت مودم ۵G

بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل گفت: برای توجه به موضوع ۵G نقشه راه تدوین کرده و برنامه عملیاتی داریم. وی افزود: بزودی چند نمونه سایت ۵G در یکی از دانشگاه‌ها و مناطق تهران را راه اندازی می‌کنیم.

به گفته وی، با توجه به هزینه‌های سنگین سرمایه گذاری در زمینه پیاده سازی ۵G در کشور، اپرانور‌ها باید با هم همکاری کنند تا از عهده هزینه‌ها برایند و صرفه جویی هم انجام شود. وی از طراحی و ساخت مودم نسل ۵ خبرداد و گفت: دانشگاه‌ها و تامین کنندگان داخل باید به سمت بومی سازی و تولید این ابزار‌ها پیش بروند و ما باید به توان داخلی توجه زیادی داشته باشیم.

غفلت برخی بخش‌ها از شبکه نسل پنجم

مهدی اخوان مدیرعامل همراه اول هم رشد ترافیک اینترنت توسط موبایل توسط کاربران در کشور را بسیار زیاد دانست و گفت: با توجه به این روند، استفاده از شبکه نسل پنجم در آینده لازم و ضروری است. وی پیشگامی وزارت ارتباطات در پیوستن به ۵G را مهم ارزیابی کرد و گفت: مشکل اینجاست که بخش‌های دیگر بیرون از حوزه این وزارتخانه به ویژه تولید کنندگان محتوا، هنوز منفعل هستند و به فکر نیفتاده اند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

عکس‌های جذاب بازیگر خوشتیپ سریال دلدادگان

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

خریداران سهام استقلال پولدارترند یا پرسپولیس؟

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خواص هل برای کبد چرب

حذف این وعده غذایی مهم باعث چاقی می‌شود

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

راهیابی وفایی به مرحله اصلی اسنوکر قهرمانی جهان

تحریم ایران ایر در راه است

بازگشت طارمی به ترکیب

فیلم/ اظهارات مهم سردار سنایی راد درباره تسلیحات معرفی نشده ایران

شنیده شدن صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

عکس/ لبخند رهبری به سردار حاجی‌زاده

بایدن: ایران به‌دنبال محو اسراییل است

قیمت عجیب لاستیک در بازار + عکس

تصاویری جالب از زنان پلیس در رژه امروز نیروهای مسلح

عکس/ استایل جالب علی دایی و همسرش در عکس یادگاری کنار عادل فردوسی‌پور

واکنش سیدحسین به محرومیت + عکس

کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم

رئیس پیشین اطلاعات موساد: حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران روی میز است

فیلم/ روایتی تکان‌دهنده از میزان تمایل جامعه ایران به مهاجرت

فیلم/ دستمزد ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟

پایتخت بعدی ایران کدام شهر است؟

فیلم/ حرکت عجیب و حیرت انگیز هادی چوپان با وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی

فیلم/ پاسخ محمد مرندی به استفاده از سلاح هسته‌ای در حمله به اسراییل

تنش در رختکن بارسلونا

سرمایه گذاری در بازار آهن آلات

سردار جلالی یک پیام صادر کرد

عکس/ تصویری از خالکوبی جالب یک سرباز در رژه نیروهای مسلح

جریمه ۳۰۰ میلیونی برای سیدحسین حسینی

رگبار و رعد و برق در ۴ استان

سردار حاجی زاده: ۱۰۰٪ درصد می‌زنیم

فیلم/ ماجرای کتک خوردن ارسلان قاسمی از سام درخشانی

تعیین دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینمای ایران

قیمت جدید پژو پارس اعلام شد

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

عکس/ نخستین تصویر از سردار حاجی‌زاده پس از حمله سپاه به اسراییل

قاتلان اجاره‌ای به دام پلیس افتادند

کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد!

رضا رویگری چشم انتظار برگشت همسرش+ فیلم

واریز حقوق فروردین بازنشستگان تا ساعاتی دیگر

معرفی مدرن‌ترین مدل خودرو‌های جگوار با تکنولوژی چینی + عکس

درخواست جواد نکونام از هواداران استقلال+ عکس

خطر مرگبار استامینوفن برای قلب

بانو یو‌های افسانه جومونگ در ۵۲ سالگی + عکس

فیلم/اتفاقی عجیب در مراسم رژه نیرو‌های مسلح در مشهد

پشت پرده خروج کودکان کار اتباع از تهران

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

فیلم/قطع راه ۳۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان

اعلام شرط بخشودگی مالیاتی زمستان ۱۴۰۲

قیمت جدید مرغ امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

بازگشت یک پرسپولیسی به استقلال!