تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹

از نامزد اجاره‌ای محمود احمدی نژاد تا رونمایی از جوان انقلابی جدید

چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، چهره‌هایی همچون محمود احمدی نژاد، حسین دهقان، عزت الله ضرغامی و حجت الاسلام قمی فعالیت خود را افزایش داده‌اند. رویداد۲۴ مجموعه تحرکات اصولگرایان در هفته جاری را بررسی کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری

اقتصاد۲۴ - اگرچه تمام مسئولان جمهوری اسلامی از بالا تا پایین معتقدند انتخابات آمریکا ربطی به آینده سیاسی و انتخابات ندارد، اما کیست که نداند چنین ادعایی تا چه اندازه دور از واقعیت است. نه برای مسئولان، بلکه انتخابات آمریکا برای مردم هم اهمیت پیدا کرده و آن‌ها اخبار انتخابات و مناظره‌ها را آنچنان دنبال می‌کنند که گویا این انتخابات قرار است در ایران برگزار شود. با این وصف به نظر می‌رسد تا ۳ نوامبر و زمان برگزاری انتخابات آمریکا، آرایش سیاسی در ایران چندان مشخص نخواهد بود، اما این به آن معنا نیست که نیرو‌های سیاسی فعالیت خود را آغاز نکرده باشند. هر کدام از آن‌ها مصاحبه‌ها و فضاسازی خود را آغاز کردند و پیام‌های خود را به جامعه منتقل می‌کنند.

احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰

در این میان مهمترین چهره‌ای که فعالیت‌های خود را بیش از همه افزایش داده، محمود احمدی نژاد است که طبیعتا به خاطر سابقه سیاسی او و تجربه ریاست جمهوری‌اش، بیش از سایرین در معرض توجه قرار گرفته است. هر چقدر فعالیت احمدی نژاد بیشتر می‌شود، اخبار علیه او نیز بیشتر می‌شود و حتی برخی برای اطمینان از رد صلاحیت دوباره او از «اخراج احمدی نژاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام» سخن می‌گویند. احمدی نژاد البته بی‌توجه به این فضا پیش می‌رود و تندترین مصاحبه‌ها را می‌کند و ابایی هم ندارد که مصاحبه کننده از رسانه داخلی باشد یا رادیو فردا.

او یکبار رد صلاحیت شده و احتمال رد صلاحیت او بسیار وجود دارد؛ دست‌کم بعد از مصاحبه‌های ریز و درشتش با ایران و اینترنشنال و رادیو فردا، این احتمال بسیار جدی‌تر وجود دارد، به همین دلیل است که این روز‌ها موضوع کاندیدای اجاره‌ای برای احمدی نژاد مطرح شده است. سال ۱۳۹۶ این کاندیدای اجاره‌ای اسفندیار رحیم مشایی بود که رد صلاحیت شد و برای سال ۱۴۰۰ در فضای سیاسی شایعه شده اگر احمدی‌نژاد تائید صلاحیت نشود، این احتمال وجود دارد که با حمایت از یک نامزد اجاره‌ای مانند غلامحسین الهام که سابقه حضور در وزارت امور خارجه و شورای نگهبان را در کارنامه خود دارد، شورای نگهبان را دور بزند و در تشکیل دولت آینده سهیم شود.

محمدحسن قدیری ابیانه فعال سیاسی اصولگرا، در ارزیابی میزان استقبال مردم از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نظیر غلامحسین الهام گفته به نظر می‌رسد الهام برای کاندیداتوری ۱۴۰۰ مشکل تائید صلاحیت خواهد داشت چراکه او مسئولیت اجرایی بالایی نداشته است، یکی از ملاک‌های شورای نگهبان برای تائید صلاحیت این است که نامزد‌ها مسئولیت اجرایی بالایی داشته باشند و نشان داده باشند، می‌توانند ده‌ها یا صد‌ها هزار نفر را مدیریت کنند که حالا بخواهند، کل کشور را مدیریت کنند.

وزن سیاسی غلامحسین الهام به نسبت محمود احمدی نژاد بسیار پایین‌تر است و در توده‌های مردم الهام شخصیت شناخته شده‌ای نیست، از این منظر بعید به نظر می‌رسد احمدی نژاد برای بسط قدرتش در قوه مجریه با غلامحسین الهام شانسی داشته باشد.

سعید محمد؛ گزینه محبوب شریعتمداری

در میان اصولگرایان چهره‌های دیگر نیز بیکار نیستند؛ عزت الله ضرغامی و سعید محمد و سردار حسین دهقان از همین دسته هستند که فعالیت خود را افزایش داده‌اند و در رسانه‌ها حضور پررنگ‌تر دارند و با احزاب جلسه می‌گذارند. به گزارش رویداد‌۲۴ علیرضا خجسته‌پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین خبر داده که باهنر با سردار دهقان و عزت الله ضرغامی جلسه داشته است. نتیجه جلسات مشخص نیست، اما این دیدار‌ها کاملا انتخاباتی بوده و نتیجه آن مدتی دیگر معلوم می‌شود.

سعید محمد نیز فعالیت خود را افزایش داده و هر چند روزنامه کیهان صفحه اول خود را به سعید محمد اختصاص می‌دهد، اما همه اصولگرایان چنین نگاهی به محمد ندارند و مثلا تسنیم فارس بیش از آنکه بخواهند سعید محمد را برجسته کنند، روی رییسی و قالیباف مانور می‌دهند.


بیشتر بخوانید: دلیل عجیب احمدی نژاد برای تغییر وزرایش


کیهان از هفته گذشته صحبت‌های سعید محمد را به صورت ویژه پوشش می‌دهد تا بحث نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری جدی‌تر از گذشته دنبال شود. رویداد‌۲۴ برای نخستین بار نام سعید محمد را مطرح کرد و نوشت اصولگرایان در حال سرمایه‌گذاری روی او هستند. در آن گزارش نیز تاکید شده بود که احتمال دارد او کاندیدای پوششی بشود تا در نهایت بتواند به شهرداری تهران راه پیدا کند و گزینه اصلی بتواند کاندیدای ریاست جمهوری شود و با این روش صرفا او را در مقام یک مدیر ارشد جا بزنند.

رونمایی از نامزد جوان انقلابی جدید برای انتخابات ۱۴۰۰

از میان اصولگرایان، نام حجت الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان گزینه جدید مطرح شده است. کانال عماریون خبر اعلام آمادگی قمی را با کنایه به بذرپاش تنظیم کرده و نوشته «پس از اینکه مهرداد بذرپاش کاندیدای جوان جریان اصولگرایی در خصوص نحوه انتصابش به ریاست دیوان محاسبات با حاشیه‌هایی همراه شد، اکنون حجت‌الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات به عنوان گزینه جدید مطرح شده است.»

ظاهرا گزینه جوان جهادی انقلابی برای آن‌ها مهرداد بذرپاش بوده، اما بعد از انتخاب رییس دیوان محاسبات وضعیت تغییر کرده است و به سمت قمی چرخش کرده‌اند. البته این توضیح عماریون چندان واقعی به نظر نمی‌رسد و بیشتر به رپرتاژ آگهی البته برای تخریب شبیه بود تا تبلیغ؛ چه آنکه در بخش دیگر خبر خود ادعا‌هایی علیه قمی مطرح کرده که کمی غیر واقعی به نظر می‌رسد. به گزارش رویداد‌۲۴ کانال عماریون نوشته «مجموعه رسانه‌ای اطلس سپاه برای تکمیل شدن تیم رسانه‌ای حجت‌الاسلام محمد قمی توسط سازمان تبلیغات خریداری شده است. این مجموعه شامل رسانه‌های نسیم‌آنلاین، نود اقتصادی، سفیر فیلم و… بوده که در حدود قیمتی معادل ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان خریداری شده است. با توجه به اینکه سازمان تبلیغات مجموعه تبیان و خبرگزاری مهر را در اختیار دارد، خرید این مجموعه در راستای اهداف انتخاباتی حجت‌الاسلام محمد قمی ارزیابی می‌شود.»

چنین سرمایه‌گذاری روی گزینه‌ای که احتمال رای‌آوری بالایی ندارد، چندان نزدیک به واقعیت به نظر نمی‌رسد و دلایل انتشار این اخبار در روز‌های آینده بهتر مشخص می‌شود.

در میان اصولگرایان اسامی واقعا زیاد است. آن‌ها خود را برنده قطعی انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند، اما همه آن‌ها معتقدند اگر محمدجواد ظریف به عرصه انتخابات ریاست جمهوری پا بگذارد، معنای دو قطبی به طور کامل شکل می‌گیرد، چون ظاهرا ظریف هنوز محبوبیت خود را از دست نداده است. با این حال خود ظریف در گفت‌وگویی با روزنامه کارگر در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

منبع: رویداد24

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول