تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

خطیب‌زاده: پولی از ایران در چین بلوکه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که پولی از ایران در چین بلوکه نیست و درباره انتخابات پیش رو در آمریکا گفت:‌برای ایران تفاوتی نخواهد کرد ترامپ باشد یا بایدن.

صحبت های خطیب زاده درمورد پول بلوکه شده

اقتصاد۲۴ - سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به تهران گفت: ایشان ملاقات مفصلی با وزیر خارجه داشت و ملاقات‌هایی با مقامات ایرانی پیش بینی شده و محور تمامی ملاقات‌ها تحولات در افغانستان، گفتگو‌های بین الافغانی و ... است. پیام تهران همان است که از اول داده است، افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه می‌دانیم و در این راستا تمامی تلاش خود را انجام داده ایم و فکر می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کمک موثری به گفتگو‌های اصیل بین الافغانی باشد اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان.

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات پامپئو در پی لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و اینکه اگر کسی با ایران معامله‌ای صورت دهد، تحریم می‌شود، گفت: این اظهارات نشان می‌دهد تحریم‌های یکجانبه موفق نبوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اصابت گلوله‌های حاصل از درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مناطق مرزی ایران گفت: خط قرمز ما امنیت شهروندان است. برخی توضیحات طرف مقابل شنیده شده و قابل قبول نبوده است و گفته‌ایم هرگونه تعرض به ایران پاسخ خواهد داده شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر ایران بعد از انتخابات بخواهد با آمریکا مذاکره کند سخت‌تر خواهد بود، که وی گفت: موضع ترامپ و آمریکا درباره مذاکره پاسخ داده‌ایم. مادامی که آمریکا به این عقلانیت نرسد که سیاست‌هایش و برنامه‌هایش بر ضد ملت ایران شکست خورده چیزی تغییر نخواهد کرد. منتظر می‌نشینم که به شکست سیاست‌هایشان اعتراف کنند. متناسب با اتفاقات پیش رو پاسخ خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار مطرح شده در خصوص چین عنوان کرد: درباره چین اخبار نادرست منتشر می‌شود. بسیاری از اخبار درباره روابط ایران و چین درست نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به اروپا نیز عنوان کرد: سفر‌های ظریف به کشور‌های خارجی در شرایط کنونی تابع سیالیت خاصی است. قرار بود آقای مونسان امروز در مسکو باشد، ولی به خاطر گسترش کرونا در روسیه این سفر انجام نشد.

وی سفر همتی به عراق را در راستای توافقات بانک مرکزی ایران و عراق بیان کرد و افزود: سفر موفقیت آمیز بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که ایران با نگرانی تحولات در مرزهایش با جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پیگیری می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بیان کرد: پیروزی برزگ برای مقاومت و ملت ایران بود. آنچه دیروز از بین رفت ۱۳ سال تحریم ایران بود و لغو قطعنامه‌هایی که دوستان ما روسیه و چین هم به آن رای مثبت داده بودند در تحریم تسلیحاتی ایران، روایت مذاکرات هسته‌ای یک روایت بسیار خواندنی است. درباره تحریم‌های تسلیحاتی اساسا طرف غربی و آمریکایی حاضر نبود در این خصوص صحبت کند و اولین قدمی بود که ایران گفت هیچ مذاکره‌ای نمی‌کند که این تحریم‌ها در آن گنجانده شود.

وی عنوان کرد: ایران طی ۵ سال گذشته سیاست دفاعی خود را تغییر داد و نه توسعه برنامه موشکی و نه اهداف منطقه‌ای خود را تغییر داد. دیروز این محدودیت‌ها پایان یافت. البته فشار‌های آمریکا در جای خودش است. آمریکا نه در تسلیحات بلکه در دارو و مواد مورد نیاز ملت ایران تلاش می‌کند فشار‌های حداکثری خود را دنبال کند.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه آن‌ها می‌ترسند بازگشت ایران به بازار گسترده فناوری و صادرات اقلام تسلیحاتی است. ۹۰ درصد نیاز‌های دفاعی ایران در داخل تولید می‌شود. ایران بیش از بازار خرید پتانسیل صادرات دارد. ایران مثل آمریکا نیست.

وی با اشاره به مذاکرات هیات اوکراینی با معاون وزیر خارجه ایران گفت: اتفاق بسیار ناگواری رخ داد و احقاق حقوق جانباختگان و ترمیم این موضوع وظیفه ایران است. کانادا طرفیتی در این موضوع ندارد.

خطیب‌زاده به ادبیات سخیف از سوی وزیر خارجه کانادا اشاره کرد و افزود: پشت در‌های بسته مودب‌تر هستند الان سیاستمداری در دنیای غرب تبدیل به سیاست بازی شده است. متاسفم ملت کانادا باید چنین ادبیاتی را از این وزیر خارجه ببینند. توصیه ما این است همانطور که در پشت در‌های بسته صحبت کنند همانگونه صبحت کنند و دایره ادب اجازه نمی‌دهد شبیه وزیر خارجه کانادا صحبت کنیم.

وی درباره اینکه ایران با چه کشوری قصد دارد داد و ستد تسلیحاتی انجام دهد؟ گفت: این را باید از وزارت دفاع سوال کنید. ما بدون هیجان و اصرار بر موضوع خاصی بر اساس نیاز‌های دفاعی و پتانسیل‌های خودمان صادرات و واردات اقدام می‌کنیم. با تسلیح منطقه و تسلیح بی جای کشور‌ها موافق نیستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی بیان کرد: امنیت خریدنی نیست و کالایی است که براساس رفتار کشور‌ها به صورت بومی تولید می‌شود. تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی را شاهدید. فاسدترین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی الان در صحنه سیاسی این رژیم قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: ما از بدنه همین مردم هستیم و از آسمان نیامده‌ایم که ندانیم درد ملت چیست. ما چاره‌ای جز پیروزی در مقابل جنگ روانی طرف مقابل نداریم. فشار‌های جنون آمیز به خاطر شکست‌هایی است که خورده است. آنچه دیروز برداشته شد یکی از ابعاد دستاورد‌های برجام بود نه همه اینها. ما در خصوص رفع تحریم‌های اقتصادی به خاطر فشار‌های آمریکا و ناتوانی شرکای اروپایی و نقض برجام از سوی سه کشور اروپایی دچار فشار‌هایی بودیم. این از وظیفه دولت و حاکمیت ذره‌ای کم نمی‌کند. ما تا لحظه آخر با ملت هستیم و ما نیرو و قدرت خود را از ملت می‌گیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد: پولی در چین بلوکه نیست. با چین رابطه منطقی داریم و مشکلات خودمان را داریم و با روسیه و کشور‌های دوست همسایه هم مشکلات داریم. منابعی در چین وجود دارد که اتفاقا برای چرخه اقتصادی کشور استفاده می‌شود. این جدا از پول‌های ماست که در ژاپن و عراق و جا‌های دیگر بلوکه شده‌اند.


بیشتر بخوانید: آغاز مذاکرات با کره برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران


وی درباره حمله سایبری اخیر به دو مرکز دولتی در ایران عنوان کرد: روزانه ده‌ها حمله بسیار وسیع به نهاد‌ها و سایت‌ها و سامانه‌های ایران صورت می‌گیرد و هزاران حمله متوسط و کوچک و این فضایی ایجاد کرده که برخی کشور‌ها جنگ سایبری علیه ایران شروع کردند و ما پاسخ‌های خود را دادیم و مرجعی که باید جزییات را بدهد وزارت خارجه نیست.

برای ایران تفاوتی نخواهد کرد ترامپ باشد یا بایدن

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر تمایل ایران برای پیروزی بایدن عنوان کرد: شما می‌شنوید فلان کشور مایل است ترامپ یا بایدن ببرد. این‌ها گمانه‌زنی‌هایی است که تحلیلگران براساس فرضیات خود می‌گذارند. برای ایران به خاطر استقلالی که دارد تفاوتی نخواهد کرد ترامپ باشد یا بایدن. البته ترامپ جنایت‌هایی مرتکب شده که بایدن تاکنون مرتکب نشده است. ما براساس اتفاقاتی که در آمریکا رخ خواهد داد تصمیم گیری می‌کنیم. با دقت رصد می‌کنیم، ولی به این معنا نیست که ذره‌ای علاقه داریم این بشود یا نشود. ترامپ بهتر از همه می‌داند در چه باتلاقی خود را انداخت.

وی خاطرنشان کرد: جنایاتی که آمریکا مرتکب می‌شود از ذهن ملت ایران نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران با ذره ذره پوست و خونشان در احقاق حقوق ملت ایران حاضر شدند و باز هم حاضر خواهند شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ادعای منافقان مبنی بر پیدا شدن سایت هسته‌ای جدید در ایران گفت: خنده، این‌ها مباحث خنده‌دار است و جدی نگیرید.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: ما نگران فرزندانمان و عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند. دامان این ملت به روی همه آن‌هایی که برگردند باز است. امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند بهتر از فرداست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی نیز گفت: منابع ما در کره جنوبی چند میلیارد است و مذاکرات ما برای تخصیص و انتقال این منابع برای مواد مورد نیاز ایران از جمله دارو به کندی پیش می‌رود و این خیلی اذیت می‌کند. وزارت بهداشت ما به صورت منظم و روزانه و حتی هفته‌ای یک بار در حال رایزنی با طرف کره‌ای است. دولت کره هر چه زودتر به تعهداتش عمل کند برای روابط دو کشور و تاریخ روابط بهتر است. البته دستاورد‌های مثبتی بوده، ولی بسیار ناچیز است و اصلا قابل قبول نیست و امیدواریم در شرایط سخت از منابع خود برای دارو و غذا استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به تماس تلفنی ظریف و همتای ژاپنی در هفته گذشته گفت: در این تماس تلفنی در ارتباط با مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفتگو و رایزنی و بر اهمیت دسترسی ایران به منابع مالی خود در ژاپن تاکید شد و امیدواریم که طرف ژاپنی بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

سخنگوی وزارت امور کشورمان در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر هیات اوکراینی به ایران برای انجام مذاکره در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی و مباحث مربوط به آن اظهار کرد: هیات اوکراینی وارد ایران شده است و جلسات خود را با هیات ایرانی به ریاست معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه آغاز کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این‌که اتفاق رخ داده در مورد هواپیمای اوکراینی اتفاق بسیار بدی بود، ادامه داد: وظیفه‌ی ماست که در این زمینه به تعهدات خود عمل کنیم و ما از همان روز‌های اول همکاری فوق العاده‌ای را با دولت اوکراین در این زمینه داشتیم و همچنان این همکاری‌ها ادامه دارد.

خطیب‌زاده همچنین در ارتباط با کارشکنی‌های کانادا در ارتباط با پیگیری پرونده این موضوع گفت: کانادا در این موضوع طرفیتی ندارد طرف ما اوکراین است و ما با این کشور در مورد ابعاد حقوقی این موضوع جبران خسارت به خانواده‌ها و خطوط هواپیمایی رایزنی و گفتگو می‌کنیم.

وی همچنین در ادامه‌ی صحبت‌های خود سخنان اخیر وزیر خارجه کانادا را دور از ادب دانست و اظهار کرد: ادبیات او بسیار سخیف است و ادب به ما اجازه نمی‌دهد که همانند ادبیات وزیر خارجه کانادا صحبت کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که در دیداری که مقامات کانادا از جمله وزیر خارجه این کشور با آقای ظریف در مورد این موضوع در حاشیه برگزاری اجلاس امنیتی مونیخ شرکت داشته است، گفت: مقامات کانادایی در نشست‌هایی که در پشت درب‌های بسته حضور پیدا می‌کنند مودبانه‌تر رفتار می‌کنند و دو زانو می‌نشینند، ولی در بیرون از درب‌های بسته رفتار دیگری دارند.

وی با بیان این‌که آن‌ها خودشان نیز می‌دانند که در ارتباط با این موضوع جایگاه حقوقی ندارند، اظهار کرد: خیلی متاسفم که مقامات کانادا از چنین ادبیات سخیف و ناپسندی استفاده می‌کنند و به آن‌ها توصیه می‌کنیم همان طور که در پشت درب‌های بسته صحبت می‌کنید به صورت علنی هم صحبت کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی از ۲۷ مهرماه علیه ایران، تهران قرار است از چه کشور‌هایی سلاح خریداری کند، خاطر نشان کرد: ما با تسلیح منطقه و تبدیل کردن منطقه به انبار تسلیحات موافق نیستیم.

خطیب‌زاده با بیان این‌که میزان هزینه‌های ایران در ارتباط با مسائل نظامی در مقایسه با دیگر کشور‌های منطقه از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی و حتی عراق بسیار کم است، تصریح کرد: ما سال‌هاست که خرید نظامی نداریم و در واقع خرید نظامی ما صفر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که ایران قدرت خود را از مردمش می‌گیرد نه از سلاح، اظهار کرد: البته ما خودمان را از بهره برداری از این بازار و استفاده از فناوری‌های جدید در این حوزه محروم نمی‌کنیم، ولی مسئولانه عمل می‌کنیم.

وی در ارتباط با سفر اخیر رییس بانک مرکزی به عراق و نتایج حاصل از این سفر گفت: این سفر در چارچوب توافقات بانک مرکزی ایران و عراق صورت گرفته بود و سفر موفقیت آمیزی بود البته جزییات در مورد این سفر را باید شما خبرنگاران از بانک مرکزی جویا شوید.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این مورد که آیا وزیر امور خارجه سفری به کشور‌های اروپایی در آینده نزدیک خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان سفر‌های دیپلماتیک تابع سیالیت خاصی است و باید برای برنامه‌ریزی نسبت به این سفر‌ها شرایط موجود در جهان از نظر بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. مثلا امروز قرار بود که آقای مونسان برای گفتگو در ارتباط با لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه در مسکو باشند، ولی به خاطر گسترش شیوع ویروس کرونا در روسیه این سفر انجام نشد. پس بنابراین سفر‌های دیپلماتیک در این دوره تابع شرایط سیالی است که ویروس کرونا به ما تحمیل کرده است.

خطیب‌زاده همچنین در ارتباط با ادامه درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان و این‌که در جریان این درگیری‌ها به برخی مناطق ایران نیز آسیب‌ها و ضرباتی وارد شده است، تصریح کرد: خط قرمزمان حفظ امنیت شهروندان‌مان است ما این تحولات را با دقت رصد می‌کنیم و در ارتباط با اتفاقات مورد اشاره به طرفین اخطار جدی داده شده است. طرفین برخی از توضیحات را ارائه داده‌اند که از نظر ما قابل قبول نیست و ما تاکید کرده‌ایم که به هرگونه تعرض به خاک ایران پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حملات سایبری اخیر به برخی از نهاد‌های دولتی ایران و این‌که آیا این حملات از سوی کشور خاصی صورت گرفته است، اظهار کرد: روزانه ده‌ها حمله بسیار وسیع سایبری به نهاد‌ها و سایت‌های جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و در واقع باید گفت هر روز ما شاهد اینگونه حملات در سطح کوچک و متوسط هستیم.

وی ادامه داد: برخی از کشور‌ها نظیر ایالات متحده آمریکا جنگ سایبری را علیه ایران آغاز کردند، اما ما در این زمینه ناتوان نیستیم و پاسخ‌های خود را داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین گفت: کار از سوی مراجع ذی‌ربط پیگیری می‌شود، اما مرجعی که باید در این زمینه گزارش دهد وزارت خارجه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه به سفر عبدالله عبدالله به تهران اشاره کرد و گفت: آقای عبدالله روز گذشته در وزارت خارجه با آقای ظریف دیدار کردند که محور اصلی رایزنی‌ها بین این دو مقام مسائل دو جانبه و فی مابین و همچنین پروسه صلح در افغانستان و انجام گفتگو‌های بین الافغانی بود.

وی با بیان اینکه ما خواهان افغانستانی مستقل و توسعه یافته هستیم، گفت: ایران صلح و ثبات در افغانستان را به نفع همه کشور‌های منطقه می‌داند و ما معتقدیم ایران می‌تواند کمک خوبی برای برگزاری گفتگو‌های اصیل بین الافغانی باشد و همه تلاش ما در این راستا است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که هر کشوری با ایران در زمینه خرید و فروش تسلیحات همکاری داشته باشد قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است، گفت: اظهارات پمپئو نشان می‌دهد که حتی خود او نیز باور ندارد که تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران موفق بوده است.

خطیب زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان فکر می‌کند که می‌توان در چارچوب معاهدات بین المللی کار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در چین و یا اینکه مشکلاتی که ایرانیان در زمینه بانکی در چین با آن روبرو شده اند حتی بیشتر از آمریکاست، گفت: ما بعضا می‌بینیم که برخی از اخبار نادرست در ارتباط با چین منتشر می‌شود و این جای سوال دارد.

خطیب زاده افزود: بسیاری از اخبار منتشر شده در خصوص روابط ایران و چین با منشأ بیرونی درست نیست و ما همواره گفتگو‌های راهبردی، رو به جلو و سودمندی را با طرف چینی داشته ایم و مهم این است که بین دو کشور همواره گفتگو‌های مستمر و پرثمری وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات قره باغ اظهار کرد: ما به دو طرف درگیری (آذربایجان و ارمنستان) گفته ایم و بار دیگر می‌گوییم که اجازه ندهند درگیری در منطقه قره باغ از کنترل خارج شود. ما همانند دیگر کشور‌های منطقه تلاش می‌کنیم که به حل این بحران کمک کنیم و بر حفظ جان بی گناهان، غیرنظامیان تأکید داریم.

وی همچنین در مورد فیلم منتشر شده در این زمینه و اینکه گفته می‌شود برخی گروه‌های تکفیری که در این گروه‌ها حضور دارند اقدام به سربریدن و کشتن اسرا به صورت وحشتناک کرده اند، اظهار کرد: فیلمی که در این زمینه منتشر شده است منزجر کننده است و اگر صحت داشته باشد این اقداماتی است که ما در سوریه توسط گروه‌های تکفیری مشاهده می‌کردیم. ما نگران تحولات در این منطقه هستیم و همان طور که اشاره کردم با دو طرف درگیری در تماس دائم هستیم و بر رعایت حقوق غیرنظامیان، بی گناهان و اسرای جنگی نیز تأکید داریم.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: ما در موضوع قره باغ و آنچه که اشاره شد معتقدیم که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و ما نمی‌پذیریم سری بریده شود، نمی‌پذیریم شهری ویران شود و بیگناهان مورد هدف قرار بگیرند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه کار ایرانی‌ها برای مذاکره با آمریکا بعد از پیروزی مجدد من سخت‌تر خواهد شد، گفت: ما در مورد ادعا‌های هر روزه آمریکا و ترامپ در ارتباط با موضوع مذاکره بار‌ها پاسخ داده ایم. پاسخ ما همان است که قبلا گفته ایم. تا زمانی که ایالت متحده به این عقلانیت نرسید که سیاست هایش ضد ملت ایران شکست خورده است چیزی تغییر نخواهد کرد. ما منتظر می‌مانیم که آن‌ها به شکست سیاست‌های خود اعتراف کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از اظهاراتی که مقامات آمریکایی در این روز‌ها با توجه به درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مطرح می‌کند مصرف داخلی دارد، گفت: ملت ما ملت صبوری است و از بُعد راهبردی محاسبه گر هستیم و ما متناسب با تحولات پیش رو تصمیم می‌گیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در روز گذشته گفت: آنچه که اتفاق افتاد یک پیروزی برای مقاومت و ملت ایران بود و ما در واقع شاهد لغو قطعنامه‌هایی بودیم که حتی متأسفانه دوستان ما همچون چین و روسیه نیز به آن رأی مثبت داده بودند.

وی با بیان اینکه روایت مذاکرات هسته‌ای روایتی خواندنی از شکوه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در ارتباط با موضوع لغو محدودیت‌های تسلیحاتی در جریان مذاکرات، طرف‌های غربی حاضر نبودند که در این باره صحبتی کنند و آن را جدا از مسئله هسته‌ای می‌دانستند.

خطیب زاده با اشاره به روند مذاکرات در ارتباط با این موضوع در جریان مذاکرات هسته‌ای و جدیت طرف ایرانی برای پیشبرد خواسته خود در این ارتباط افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول پنج سال گذشته نه ذره‌ای سیاست‌های دفاعی خود را تغییرداده و نه برنامه موشکی و اهداف منطقه‌ای خود را تغییر داده است.

وی گفت: روز گذشته محدودیت‌ها برداشته شد البته فشار‌های آمریکا سرجای خودش است و این کشور حتی در موضوع غذا و دارو نیز سعی می‌کند فشار حداکثری علیه ایران اعمال کند، اما عهد دولت و حاکمیت نسبت به مردم پابرجاست و ما تمام تلاش خود را برای تأمین نیاز‌های مردم انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: آنچه که آن‌ها را می‌ترساند بازگشت ایران به بازار گسترده فناوری و صادرات اقلام تسلیحاتی است.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: براساس اعلام مقامات دفاعی کشور ۹۰ درصد از نیاز‌های دفاعی ایران در داخل کشور تولید می‌شود و ایران بیش از اینکه بازار خرید باشد دارای پتانسیل برای تأمین این اقلام است.

خطیب زاده گفت: ایران مثل آمریکا نیست که رئیس جمهورش بیاید و نمایش دهد و به دنبال فروش سلاح‌های کشنده برای کشتن مردم یمن باشد.

وی همچنین در ابتدای این نشست فرا رسیدن ربیع الاول را تبریک گفت و ضمن تشکر از فداکاری‌های کادر درمان کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تأکید کرد: کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد و ما همه باید برای مقابله با این موضوع پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای حفظ سلامت خود و دیگران تلاش کنیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات