تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶۲ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

قرعه‌کشی خودرو برای جمع کردن نقدینگی مردم است نه اجرای عدالت/ مردم قربانیان اصلی دخالت دولت در صنعت خودرو

تحلیلگر صنعت خودرو معتقد است؛ افزایش قیمت خودرو هیج تأثیری بر روند تولید و بهبود شرایط خودروسازان ندارد چراکه همه در این صنعت به دنبال راهی برای رانت هستند.

قرعه‌کشی خودرو

اقتصاد۲۴ - در حالی که هر روز تلاطم قیمت در بازار خودرو بیش از گذشته خودنمایی می‌کند، خودرو سازان به دنبال راه نجاتی برای خروج از باتلاق ورشکستگی هستند.

کارشناسان معتقدند تحمیل کمبود سرمایه به صنعت خودرو را نمی‌توان با افزایش قیمت خودرو جبران کرد و تنها باعث آشفتگی بیشتر در این صنعت خواهد شد.

حالا متولیان این بخش به دنبال راه‌های جذب نقدینگی مردم هستند و با نام عدالت قصد سرکیسه کردن مردم را دارند چراکه پس از گذشت چندین مرحله قرعه کشی و فروش به ظاهر بالای خودرو از این طریق، هر روز بر زیان انباشته خودروسازان افزوده می‌شود. علت چیست و چرا با این همه فروش و افزایش قیمت، چرخ خودرو یی‌ها لنگ می‌زند؟!

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، زیان‌دهی آن‌ها در شش ماه ابتدایی امسال کماکان ادامه داشته است. بر این اساس و طبق ادعای خودروسازان، قیمت فروش برخی از محصولات آن‌ها پایین‌تر از قیمت تمام شده تولید بوده است.

بر اساس این صورت‌های مالی، سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو ) در نیمه اول امسال زیان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را در تولید تجربه کرده‌اند که در مجموع زیان انباشته آنها به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مردم دیگر تحمل رانت خواری آقایان را ندارند

فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: امروز مردم برای شرکت در قرعه کشی خودرو هجوم می‌آورند و این یک بحث فطری عقلی است یعنی اگر هجوم نیاورند جای سوال است. این مسئله ثابت شده است که هرجایی رانت باشد مردم به دنبال آن می‌روند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مردم بر این باورند که چرا خودروی ارزان باید نصیب فلان آقازاده شود، اما نصیب ما نشود و با همین دیدگاه شرایط بازار به هم ریخته چراکه مردم دیگر تحمل رانت خواری آقایان را ندارند.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان با طرح این مسائل قصد انتقاد به مردم را ندارم، زیرا مردم رفتارشان را متناسب با شرایط و نوع اعتماد به دولت تعیین می‌کنند. وقتی سه سال است که رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید ماشین، دلار و ... نخرید قیمت‌ها پایین می‌آید، در واقع شاهد افزایش قیمت‌ها هستند. چوپان دروغگو هم سه بار دروغ گفت گله را دزد زد؛ حالا مسئولان بیش از سه هزار بار دروغ گفته اند چطور می‌شود اعتماد کرد؟

زاوه می‌گوید: این موضوع بار‌ها در بخش‌های مختلف دیده شده که در مورد تیراژ توزیع بار‌ها این موضوع گفته شد؛ باتوجه به اینکه تولید، ارزآوری بسیار بالایی دارد و با تمام شعار‌هایی که در مورد داخلی سازی می‌دهند، اما هیچ یک از برنامه‌های توسعه‌ای محقق نمی‌شود و تمامی این وعده‌ها دروغی بیش نیست.

این تحلیلگر صنعت خودرو تصریح کرد: فعلاً شرایط را به جایی رسانده اند که باید تولید خودرو را با توجه به تأثیر تورمی به شدت کاهش دهند چون زیان تولید بیشتر از عدم تولید آن شده است. این مسئله خیلی مهم است که در کشوری که قرار بود صنعت خودرو قطب تولید آن شود امروز ناگزیر باید به تولید فرمان توقف دهند.


بیشتر بخوانید: هزینه تولید خودرو در ایران بسیار کمتر از قیمت کارخانه است/ اگر تولید خودرو توجیه اقتصادی ندارد چرا اصرار بر تولید بیشتر دارید؟!


به گفته زاوه، در شرایط موجود تمرکز ارزی ما صرفاً روی باید دارو و غذا باشد، یعنی در حال حاضر روی هر چیز دیگری تمرکز کنیم دروغ گفته ایم، در این حد که صنایع تنها به دنبال یکسری پروژه‌های کوچک و تیراژ محدود باشند.

وی ادامه داد: به گفته متولیان، در این بخش سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید می‌شود اما معنی آن این است که ۲۰۰ هزار بیمار انسولینی را به کشتن خواهیم داد تا یک و نیم میلیون خودرو تولید شود .

این تحلیلگر صنعت خودرو گفت: حالا آقایان کاری می‌کنند که مردم برای شرکت در قرعه کشی هجوم بیاورند یعنی کاری می‌کنند که سه میلیون نفر صف بکشند تا فضا‌ی رانت برای دیگران فراهم شود.

فساد قرعه کشی بیشتر از فروش اینترنتی

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه این وسط یک فساد بزرگ وجود دارد و مرتب اتفاق می‌افتد گفت: سه میلیون نفر را درگیر این نوع قرعه کشی‌ها می‌کنند تا مردم احساس کنند بدشانس بودند. امروز در قالب قرعه کشی که هیچ کسی از پشت پرده آن خبر ندارد فساد لانه جدیدی در صنعت خودرو آن هم به نام قرعه کشی پیدا کرده است!

وی تصریح کرد: در قرعه‌کشی‌ها که از طریق اینستاگرام پخش می‌کنند فردی گردانه را می‌چرخاند و یک اسم در می‌آید؛ من از کجا می‌دانم آن نرم افزاری که آن‌ها نوشتند پسرخاله، دختر عمه و اقوام را معرفی نمی‌کند، اصلا از کجا بدانیم اسامی اعلام شده واقعی هستند؟ قطعاً عده‌ای از آن‌ها واقعی هستند، اما در مورد اکثر برندگان این سوال پیش می‌آید که چطور باید متوجه شد آن‌ها واقعی هستند؟

زاوه گفت: نکته جالب این است که مجموعه دولت یعنی شورا‌هایی مانند بانک مرکزی، شورای رقابت و ... یک جوری نقش منتقد به خود می‌گیرند که انگار در جریان تمام این مسیر‌های منتهی به فساد و رانت نیستند؛ جالب است که بیش از هفت سال دولت در دستشان است، اما همچنان منتقد صنعت هستند.

این تحلیگر صنعت خودرو ادامه داد: صنعت خودرو در حال زیان است و این ضرری که متوجه این صنعت شده ناشی از سوء مدیریت هاست، ناشی از تدبیر‌های فسادزاست، اما باز هم مردم و صنعت را مقصر می‌دانند و در این بازی آن‌ها را به خوبی مشارکت می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه بازی سیاسی، صنعت خودرو را متضررتر از قبل کرده و در این میدان مردم نیز به عنوان قربانیان اصلی در حال نقش آفرینی هستند گفت: زیان صنعت خودرو تماماً به دلیل دخالت‌های دولت در این سیستم است و با این مداخله، فساد و رانت راه‌های نفوذ زیادی به صنعت خودرو پیدا کرده است و تمامی این مسائل دست در دست هم داده و مانع توسعه صنعت خودرو می‌شود.

زاوه در پایان گفت:حالا هر روز قیمت خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و فشار بر مردم را برای کسب نقدینگی زیاد می‌کنند اما چه چیزی حاصل صنعت خودرو می‌شود؟ هیچ؛ فقط بازار فساد و رانت برا‌ی عده‌ای خاص، خاص‌تر می‌شود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
علیرضا
1
5
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
درود به شرفت که گل گفتی جناب زاوه درود به اون شیری که خوردی واقعن حرفتون حرف حسابه و حرف تمام مردم ایران هست یکی شون خود من توی سایت ایران خودرو 10بار ثبت نام کردم و10بارشم نوشت برنده نشده اید قرعه کشی رو درست انجام میدن ولی بعد از اتمام قرعه کشی بسم الله شو میگن اون جوری که خودشون میخوان دستکاریش میکنن من بچه مرودشت استان فارس هستم هنوز کسی رو ندیدم که بهم بگه برنده شدم خوب این یعنی چی مگه غیر از اینه که دارن سر مردم کلاه میزان .
ناشناس
2
16
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
تحویل خودرو باید به روز باشه، نه اینکه مشتری یکسال تو نوبت ی ماشین باشه
dddd
کشور ما شده دلال بازی، چون واقعا کاری دیگه وجود نداره، مگه همه با دلال بازی پول دربیاریم
محمدرضا
0
11
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
ای کاش ما میدونستیم این عده ای خاص که میگن دقیقا اینا کیا هستن.. توی روی هر کس که نگاه میکنی منتقده و حق به جانب حرف میزنه! مجلسی ها دولتی ها و فرماندهان ...
پس کین اینا که میگی کجان؟
ناشناس
1
12
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خدابرات بسازه اگه یه چند نفرمسئول مثل شمافکرمیکردن وحقیقتو میگفتن این وضع مملکت نبود
ناشناس
1
11
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
ای داد بیداد
ناشناس
0
5
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
سلام. عزیزان رانت خواری موج میزنه اگه نبود وبه فکر ملت بدبخت بیچاره بودن واردات خودرو را ازاد میکردند ..ما که از عراق افغانستان هم بدبخت ترین..
سعید
2
9
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
باسلام وخسته نباشید
اینجانب باکد ملی خود سه بار برای ثبت برای ماشین دنا اقدام کردم ولی درقرعه کشی اصلا نیومده وباتوجه به اینکه عضو جامعه معلولین هستم وازناحیه پای راست یه کمی می لنگم برام واجدالشرایط هستش که یه ماشین به پلاک خود داشته باشم ولی هربار ثبت نام میکنم متاسفانه اسم من در نمیاید خواهشمند است باتوجه به نیاز حرف اینجانب رابه مسولان برسانید .(استان آذربایجان غربی شهر سلماس)
ناشناس
5
4
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خوب مگه وظیفه دولت همین نیست که پول مردومو نابود کنه.ما از وقطی یادمونه اینجوری بوده.
علی
0
11
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
دو خودرو ساز مافیایی ایران باید از دولتی بودن خارج شوند ، مشکل خودرودر کشور حل میشود
ناشناس
0
6
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
مرده شور خودتون با این فرعه کشی تون
ناشناس
0
8
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
در متن آورده اید آقازاده، لطفا از این به بعد بگویید انگل زاده
علی
0
14
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
ای کاش ایران دنیا نمیدم و تو این کشورهای فقیر بی طرف بودم
بهنام
0
10
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
ایشالله ک تو همون خودروهای کذایی شاسی بلند خودتون قطعه قطعه درتون بیارن
بنده خدا
3
11
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خیلی مهم وجدی خودرو نخرید هر که دار فقط بفرشیدخبرای درراه است خودرو بهمین زودی میاد پایین شما گول اینها را میخورید پراید یا بهتر بگیم حلبی یا پلیت 20 ملیونی 150 میخرید وای برشما مگه پولتون حرومه که ای همه پول بیزبون میدین به اینا وسلام
بنده خدا
2
12
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
نخرید نخرین چقد بگم . اخه مگه پولتو سرکوچه پیداکردی بخدا قسم من اگر 150 ملیونو سر کوچه پیداکنم بازم به این قیمت نمیگیرم
ناشناس
1
8
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
آقا عزیز مردم دارن از بی ارزش شدن پول خود جلوگیری میکنن
خوب کجا پول خود را باید با ارزش کرد
یا دلار میخرن
یا طلا و سکه
یا خودرو
یا مسکن
بورس که افتضاح هست
ناشناس
2
10
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
دولت خودش هم کاسه این سایپا وایران خودرو هست وگرنه به جای اینکه قطعه پراید اشغال با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند به جای ان ماشین چینی وارد کند تا مردم از بدبختی نجات پیدا کنند اخه مردم دیگه چیکار کنن دولت میگه مشکل امریکا هستش اخه امریکا گفته ماشین وارد نکن گوشی وارد نکن وقتی چیزی خودمون نداریم ومردم احتیاج دارن خوب وارد کنید خونه که مردم باید داخل خواب بخرند
احسان
1
7
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
باسلام اقا مقصر خودمردم هستن که برای خودروهای از رده خارج صف می کشن بخدا ۶ماه کسی نخرد باور کنیدبه غلط کردن میفتن مثل قبل به التماس با چک چهار ساله تحویل میدهند خدا لعنت کنه این صنعت رانت سازی را خدا لعنت کنه
رسول
3
10
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
دولت هر جا پول کم میاره به اغفال مردم رو میاره.کجای دنیا دولت اینقدر .....
god father
اگه مردم هم نخرن .اینها طوری ترتیب میدن که انقدر شرکت کردن و انقدر برنده شدن .آمارسازی میکنن .بعدش خودشون ماشینهارو میگیرن و توی بازار دوبرابر قیمت میفروشن.کجای کاری برادر
ناشناس
0
5
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
دقیقا همینه بنده 5باراسم خودمو پسرمو نوشتم یعنی تو این 5بار چند هزارتا خودرو یکی بنام ما درنمیاد از هرکی سوال کردیم گفتن ماهم 5 بار ثبت نام کردیم در نیامد پس بکی دادن واسه کی در آمد
ناشناس
0
5
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
جانا سخن از زبان ما می‌گویی..... بخدا اگر مسئولان بگویند الان شب است، باور نمیکنم تا خودم از پنجره نگاهی بیندازم. همه چیز به هم ریخته و کسی مسئولیت قبول نمیکند
amp
منم ۵ بار شرکت کردم و برنده نشدم .ولی ۲ نفر از همکارام رو دیدم برنده شدن .ممکنه از هر ۱ میلیون نفر به اسم یکی دربیاد که یکسری ببینن و واسه هم تعریف کنن که تابلو نباشه .ولی چیزی ک معلومه اینه که خیلی کم ماشین تحویل مردم میدند
Hamid
0
5
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
با سلام اگر ضرر می کنند بیان تعطیل کن و از خارج ماشین بیارن . هم کیفیت داره و هم ایمنی و هوا را آلوده نمی کنند . کم مصرف
ناصر
0
8
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
واقعا مملکت ما دیگه امیدی بهش نیست
احمد
0
3
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
اسامی واقعی مردم نه درلیست برندگان نه لیست رزرو ها خواهد بود که ما در شعاع پنجاه کیلومتری اقوام که سبت نام کردن ندیدیم
قربان
0
3
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
درود بر شرفت ،که درست گفتی
ناشناس
1
2
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
بیخود تو قرعه کشی شرکت نکنید به اسم مردم ماشین هارو خودشون بر میدارن
ناشناس
0
3
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
اقای کارشناس بنظرتون چند بفروشن ضرر نمیکنن. یک میلیارد تومان واسه تیبا خوبه؟
محسن
1
5
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
توی این مملکت مسئولی نیست که ازاقایون بپرسه توی هرقرعه کشی که مثلا تعدادخودروی سمندجهت فروش فوق العاده میزنید۱۰۰۰دستگاه بعد اسامی برندگان به ۵۰۰نفرهم نمیرسه اون ۵۰۰دستگاه باقیمانده کجاست به کدام اقازاده دادید والان توی کدوم نمایشگاه به قیمت بازار ازادمیفروشن
ناشناس
0
2
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
واقعا
حافظ
0
1
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خدا پدر و مادرتون غرق بهشت،یه کارشناس پیدا شد که مقداری از دردمردم روبازگو کنه،بدبختانه فقط خودرو نیست . ما که دشمن نیستیم ولی بعضی ها باحق گفتن مشکل دارندمن هموطنان زجرکشیده خودم را که می‌بینم درد خودم را فراموش می کنم
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
اگرکاربلدبودیدکشوربه این روز گرفتار نمیشد
مصطفی مسلمی سواری
0
2
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
ماشین سمند
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
مگر ایرانخودرو و یا سایر شرکتها دارند مفتی ماشین می دهند یا اینکه حایزست که قرعه کشی می شود. این چه برنامه ایست که مثلا من مشتری ماشین را با قیمت گران مجبور به خرید می کنند. امیدوارم روزی این مسائل و این تفاوت قیمت و اشتیاق برای دلالیها در ایران از بین برود و مردم آسوده خاطرتر بتوانند خودروشان را بخرند. به مانند کشورهای خارجی.
قاسم
0
2
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
معلوم نیست کی این مردم این دو خودرو ساز به آتش بکشن خدا خودش میدونه این مسولین هم پا به فرار بزارن حالا هی ببرین بالا ما هم خدای داریم
ناشناس
1
3
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
کدام قرعه کشی لعنت به هر چی ادم دزد و فاسده که جیب مردم رو میزنن
من پارسال با هزار بدبختی یه تیبا صندوقدار ثبت نام کردم تحویل اذر 99، و 23 تومن، پیش دادم، همون موقع تیبا تو بازار 50 تومن بود، از اون بهار تا الان سه بار ماشین رو گران کردن،از 43 تومن یه بار کردن 55،یه بار 73 امشب قیمت جدید گفتن 87 اخه من از کجا بیارم خدا براتون نیازه، گناه مردم چیه، اخه چقد دزدی
کاش همون موقع میگفتن 23 تومنت رو ما بردیم برای خودمان ماشین هم نیست، برو تو بازار ماشین بخر، بازم به نفعم بود، و ارزون تر تموم میشد
هادی
1
2
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
ای کاش از این همه رئیس و معاون و وزیر، یکی بود که جلوی این همه فساد و دزدی و دروغ و خیانت بایسته ،ولی متاسفانه
دزد جاهل گر یکی ابریق برد،دزد عارف دفتر تحقیق برد
دزد زر بستند و دزد دین رهید، شحنه ما را دید و قاضی را ندید
علی
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
خودمونیم تامردم شرکت کنندومشتاق وکله داغ باشنددوتاخودروساز جیب ماروخالی میکنن.نریم تاورشکسته بشن وماشین خارجی بیاد
احمدى
0
1
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
همش تقصير مردمه كه دولت هرجا دونه بندازه ميرن طرفش الان اكر كسى يكماه طرف ماشين نره ميمره ؟
بازى دولت تكرارى ابزارش هم معروفه جرا دوست داريد سرتون كلاه بزارن همه به مدت يكماه طرف خودرو، ارز ، بورس نرين خريد و فروش نكنيد انوقت ببينيد جى ميشه
سعید
1
2
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
اولا ک ای شماها دارید از خودرو سازها حمایتت میکنید دوما ک اینا ک ای قیمت ها رو زدن کی میتونه بخره .جز ی مشت دزد و دلال اینا رو میخرن ک بکنن تو پاچه ی یه مشت بی خبر از همه چیز و فیقر و کم در امد ....
سعید
0
1
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
چیزهای ک ما میگم هیچ کدوم ش نوشته یا ثبت نمیشوند چون خلاف اون چیزی ک شما میخاید
ایرلنی باشرف
1
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
خیلی جالبه ,,اقا خودرو ثبت نام قرعه کشی میشه ,,اجبارنیست بخری,غرزدن نداره,, طرف رفته بورس فکرکرده باید حتما سود کنه ,یک کارخانه چاپ اسکناسه پول چاپ میکنه میده ملت !!؟|وقتی سیصددرصد وششصددرصدمنفعت میکردازبورس تعریف وتمجید میکردندحالا تکذیب ونق وغرمیزنند,,ابتدامفهوم بورس بفهم بعدوارد شوید,,,بورس به معنای ریسک کردن هست هیچ شخصی برایت منفعت تضمین نکرده,,زمان هم مشخص نکرده ,,درامریکا واروپا یادتان نیست چون اینکاره نیستیدسال ۲۰۱۱شاخص دلاربه ۷۰هم افت کرد,شرکتهای مهم معتبرجهان همه ازدم افت کردندورشکسته شدند,وچه بسیار بازنده شدندامایکسال بعدمجددرونق گرفت ,,دیراومدیدزودمیخواهیدبر یدکن که سقفم ۲۰۰فروختم شش ماه نشدوامسال یک میلیارد شدومن باان مبلغ سقغی کوچک رهن گرفتم چه بگوبم ,,ماشین پیکان بخر مدل پایین بخر مگه همه بایدسوارصفر وشاسی بلندشوید,,دهه ۵۰ و۶۰ و۷۰ بیاداوریدکه ارزوی پیکان داشتیدوپیکان فقط نصیب مدیرعامل مدیرکل میشدووومن نفهمیدم لیساتس دهه ۶۰ بازنشسته امروز توچادرمی خوابم وگاهاازبرق مسجدشارژ میکنم موبایلم,,صدها چون شمارهم میخریدم درسن ۶۲سالگی غم هیچ نمیخورم ,چون خدارامیبینم اعتقاددارم شما پول رامیبینیدوسیر نمیشویددراتاق گرم ونرم لمیده اید,,شرم کنیدبیایید ایمجا توچادرمن تا زندگی دربیابان و عشایروروستاها را درک کنید۵۰سال تهران پشت میزهم بودم زندکی یعنی سفر یعنی همه چیزرادیدن وغرنزدن,,دراتی باختم ,,بورس اوراق باخت نداره ,,ازبین نمیره ,,روزی حتما برمیگرده امااتی رفت دیگه رفته ,,یهام هرگز نابودنمیشه ممکنه یک یا دوسال افت کنه امانابود نمیسه ,,,صبروتحمل زیادمیخوادنداری واردش نشو,,,شکست خودراگردن دیگران نیندازید من نینداختم
ناشناس
1
1
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
گل گفتی خودشون می برند خودشون می‌دوزند ما چهار نفر ده بار شرکت کردیم یکی مون هم برند ه نشدیم همه شرایط داشتیم پلاک غیر فعال و...کدوم شیر مردی هست که سکه اینارو رو کنه ...قوه قضائیه کجاست؟
هدایت
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
والاه خدا توکار اینا مونده روزانه خودشون قیمت بازار رو تعیین میکنن این چه بازار گرمی در اوردید سر این مردم
آوینا
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
خدا ازتون نگذره ماهم چندبار ثبت نام کردیم اسممون در نیومد اطرافیانم همین طور تا کی دروغ
جوان ناامید
0
1
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
بیکار شدن پرسنل این دو شرکت بهتر از زجر کشیدن جمعیت یک کشور هست . این نوع قرعه کشی در این مقیاس باید تحت تایید اساتید ریاضی دانشگاه های معتبر. انجام شه. چرا وقتی عدد ثبت نام هفت رقمی است شماره پیگیری هشت رقمیست؟ دقیقا همان یک رقم اضافه سرنخ تقلب است.بله اگاه باشید که جوان های مثل من که با رتبه تک رقمی وارد دانشگاه شدیم احمق نیستیم و نکته سنج هستیم گناه ما فقط این بود که کارگرزاده بودیم
Saeed
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
سلام دوستان ،درسته که میگن این دولت افسار عدالت و حکومت از دستش در رفته ،ولی حداقل میتونه تولید داخلی و فروش محصولات داخلی رو که به قیمت اجناس خارجی دارن میفروشن ،متوقف کنه و اجازه خرید نده ،به جاش حداقل ماشین آلات و اجناس خارجی با کیفیت وارد کنه بخدا کمتر هم درمیاد پامون، چه خبره ۳۰۰کیلو پلاستیک و آهن بخریم ۱۵۰میلیون ،منظورم پرایده.
بنده خدا
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
کلاهبرداری ودروغگوی حد داری؛ تاکی میخواهید سر این مردم شیره بمالید ،انقلاب کردن خانه وجوانان خود راازدست‌دادن به امید راحتی وامنیت؛ یک شب درلحد قبر پس میدی.....
بب
0
1
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
خخخ
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
خودتم معلوم نیست کدوم وری هستی بظاهر حرف دل مردم میزنی ولی برای دولت سوپاپ اطمینانی تا اندکی از فشار روانی این دزدی یزرگ رو کم کنی
ناشناس
0
1
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
به نظرتون خودروسازان میان ماشینایی رو که تفاوت قیمتیشون از کارخونه تا بازار حداقل200 تومنه به من و شما بدن،تو این مملکت فقط زنده ایم ولی 90 درصدمون زندگی نمیکنیم
تا 4 سال پیش ماشین پرایدم بود 15 تومن 50تومن روش میذاشتم حداقل یه جک شاسی بلند میتونستم بخرم،الان 50 تومن جمع کردم رو پرایدم بگذارم میشه یه تیبا
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
کی شرتونو کم میکنید ...
محمد
0
1
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
مردم که قادر نیستن کاری بکنن فساد دولتی بدجوری داره کشور رو به قهقرا می بره منتظریم کی وعده خدا محقق میشه.
علی
0
1
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
من در قرعه کشی سایپا شرکت کردم و شاهین برنده شدم و اولش 80 میلیون پرداخت کردم اون موقع گفتن قیمت تمام شده شاهین 160 تومن هست ولی الان در قرعه کشی جدید پیش پرداخت رو کردن 133 تومن و قیمت تمام شده 267 تومن البته این برای الان هستش و معلوم نیست تا سال دیگه که بخوان ماشین رو بدن چقدر دیگه می‌خوام گرونش کنن . آخه این چه وضعی هستش که برا مردم درست کردن . خدا لعنتتون کنه.فقط دارین پول مردم رو میدزدین . من الان مابقی پول رو از کجا باید بیارم
تورج
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
والا من و همسرم هردو توی دو قرعه کشی ثبت نام کردیم و برای دوتامون ماشین دادن یه شاهین و یه دناپلاس. ولی در کل این یک قانون اشتباهه ک بین مردم رواج دادن. چرا باید مردم بشینن توی نوبت که ایا چی قراره بهشون بدن. قیمتهایی که اصلا معلوم نیس قیمت اصلی. فقط وفقط تقصیر خودتونه که ثبت نام میکنین. مقصر خودمم هستم
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
اقا من یه ۲۰۷ دستی برنده شده بودم چن ماه پیش تحویل گرفتم
مهوش
0
0
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹
سلام دورود به شرفت گل گفتی من خودم چند بار ثبت نام کردم اسمم در نیامد اینا دلشون برای ما نسوخته ما ثبت نام میکنیم به نام دوست آشنا برای خودشون برمیدارن بلاخره خدا جای حق نشسته یکروز با اون شاستی بلندشون از درده میافتن پایین خدا ازشون نگذره
بهاری
0
0
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹
خدا لعنتشون کنه به حق فاطمه زهرا که کمر مردم شکستن با این گرونیا با هزار بدبختی ثبت نام کردیم تحویلش برا ۹ماه دیگه است الان حساب میکردیم الان ۳۵دادیم آخرش ۵۰بدیم دیگه تموم ولی الان با این وضع باید بیشتر از ۱۰۰میلیون بدیم خدا ازتون نگذره ...........
ناشناس
0
0
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹
احسنت راست گفتی من و همه کسانی که میشناسم ۷ مرتبه ثبت نام کردیم ولی هیچ کس برنده نشد
یا منتقم
0
0
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹
ای خدا تو را به حق پهلوی شکسته مادرمون فاطمه زهرا این مسئولینی که به مردم ظلم میکنند هم این دنیا و هم آن دنیا عذاب نازل بفرما تا درس عبرت برای دیگران شود چون من از هرکه میرسم برنده نشده.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد

مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه + عکس

دستگیری زنی که دایی مُرده اش را برای ضامن شدن به بانک آورده بود

فیلم/ با حمله دوباره اسرائیل تاکتیک پاسخ ما متفاوت خواهد بود

تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟

فیلم/بلایی که بازیگر معروف زن بر سر گربه‌ها آورد

پراستفاده‌ترین ارز‌های فیات برای معاملات رمزارزی