تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹

دلار عقب نشینی کرد

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۴۸ واحد بسته شد.

کاهش قیمت دلار

اقتصاد۲۴ - با احتمال کاهش شتاب رشد اقتصاد جهانی در ماه‌های پیش رو، معامله گران با احتیاط بیشتری در حال معامله هستند و منتظرند تا بانک‌های مرکزی و مقامات اقتصادی کشور‌های جهان موضع گیری مشخص تری را برای هفته‌ها و ماه‌های آینده اعلام کنند. در برخی از نقاط شاهد بازگشت قرنطینه‌ها بوده ایم: وزیر بهداشت آلمان گفته است نمی‌توان تاریخ دقیقی برای پایان محدودیت‌ها اعلام کرد و در فرانسه نیز نخست وزیر این کشور خبر از تداوم محدودیت‌های کنونی داده است.

وادار شدن دولت‌ها به حمایت از کسب و کار‌ها و افراد بیکار شده، خود را به شکل افزایش کسری بودجه و تشدید بحران بدهی در شماری از کشور‌ها نشان داده است و این مساله خود ریسک مضاعفی برای رشد اقتصادی ماه‌های آینده محسوب می‌شود. برای نمونه و تنها در ماه اکتبر، میزان مخارج دولت آمریکا ۱۳۴.۴ میلیارد دلار بیشتر از میزان درآمد‌های آن بوده است. درآمد‌های دولت طی این ماه ۱.۲ میلیارد دلار نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است. دولت آمریکا برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر کرونا مجبور به تخصیص یک بسته ۲.۲ تریلیون دلاری شده بود.

رشد اقتصادی در نقاط مختلف جهان مجددا از سر گرفته شده، اما نرخ تورم پایین بیانگر این وضعیت است که بانک‌های مرکزی کار سختی را برای تداوم حمایت از بازار‌های مالی و تقویت رشد اقتصادی خواهند داشت.

مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه منتهی به سپتامبر امسال به ۱۵.۵ درصد رسیده است که بهترین رشد فصلی ثبت شده تاریخ معاصر این کشور محسوب می‌شود. این رشد نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل ۳۵.۳ درصد بیشتر شده است. رشد اقتصادی در بسیاری از بخش‌های مهم اقتصادی این کشور در حال حاضر در سطح مثبت قرار دارد.

تنش‌های تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا ممکن است بار دیگر شعله ور شود. اتحادیه اروپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در مذاکرات و اشاره به پیشرفت اندک در مذاکرات طرفین اعلام کرده است حدود چهار میلیارد دلار تعرفه تجاری بیشتر بر روی واردات خود از آمریکا وضع خواهد کرد. پیش از این سازمان تجارت جهانی در پرونده شکایت اتحادیه اروپا از آمریکا، حق را به این اتحادیه داده بود. با این حال اتحادیه اروپا اعلام کرده است در صورتی که آمریکا از موضع قبلی خود در اضافه کردن تعرفه‌ها عقب نشینی کند، تعرفه‌های جدید اروپا نیز ملغی خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از کش و قوس‌های فراوان در حال رسیدن به ایستگاه پایانی است و جو بایدن- معاون اول دوره اوباما و نامزد حزب دموکرات موفق شد با عبور از ۲۷۰ رای الکترال لازم، رییس جمهور جدید آمریکا لقب گیرد. شمار زیادی از رهبران جهان پیروزی وی را در انتخابات تبریک گفته اند که در این بین اروپایی‌ها از انتخاب وی بیش از سایرین استقبال کرده و انتظار می‌رود شاهد دور جدیدی از مناسبات بین آمریکا و کشور‌های اروپایی باشیم.

جو مانیمبو تحلیلگر ارشد ارزی در موسسه وسترن یونین بیزینس سولوشنز- گفت: یک چیز واضح این است که به آهنگ رشد اقتصادی آمریکا در ماه‌های اخیر افزوده شده است، اما دولت جدید کار دشواری را برای احیای اقتصاد و بازگرداندن شرایط به زمان قبل از آغاز همه گیری خواهد داشت. کرونا کماکان اصلی‌ترین ریسک بر سر راه اقتصاد آمریکا و جهان محسوب می‌شود و دستیابی به یک واکسن موثر، احتمالا تنها راهی خواهد بود که به این کابوس پایان می‌دهد و به کسب و کار‌ها این امکان را می‌دهد که با حداکثر ظرفیت خود نسبت به از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی اقدام کنند.

شمار بیکاران فرانسه تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به ۹ درصد رسید که این نرخ ۰.۹ درصد بیشتر از پیش بینی‌ها و ۱.۸ درصد بیشتر از دوره مشابه قبلی است. این نرخ بیکاری هم چنین بالاترین نرخ ثبت شده از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. شمار افراد بیکار طی این مدت با ۴۰۰ هزار نفر کاهش به دو میلیون و ۸۳۸ هزار نفر نفر رسید تا برای نخستین بار در طول سال جاری شمار بیکاران فرانسوی به زیر سه میلیون نفر برسد. این احتمال جود دارد که تداوم قرنطینه‌ها باعث اوج گیری بیش از پیش نرخ بیکاری در فرانسه و سایر کشور‌های اروپایی شود.

در آلمان نرخ تورم در ماه اکتبر بازهم نسبت به نرخ هدف گذاری شده دو درصدی فاصله زیادی داشته است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده منفی ۰.۲ درصد بوده که ۰.۲ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۱ درصد کمتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم پایین‌ترین تورم ثبت شده از ژانویه سال ۲۰۱۵ در این کشور محسوب می‌شود

شرکت دارویی بیونتک آلمان که همکار شرکت پفایزر آمریکا در توسعه واکسن کرونا است از پیشرفت‌های بسیار امیدبخش در ساخت واسکن نهایی کرونا خبر داده است، اما احتمالا این واکسن در صورت کسب تاییدیه نهایی ابتدا در آمریکا تولید و عرضه خواهد شد و سپس در بازار‌های اروپایی عرضه خواهد شد.

تاکنون بیش از ۵۳ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۸۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۲۶۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۴۹ هزار و ۵۵ نفر، برزیل با ۱۶۴ هزار و ۵۱۴ نفر، هند با ۱۲۹ هزار و ۲۲۱ نفر، مکزیک با ۹۷ هزار و ۵۶ نفر و انگلیس با ۵۱ هزار و ۳۰۴ نفر بوده است.


بیشتر بخوانید: قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت طلا امروز شنبه ۲۴ آبان ۹۹ +جدول


شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکورد‌های جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز ۱۱ نوامبر با ثبت بیش از ۱۰ هزار فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز هفدهم آوریل با ۸۵۳۰ قربانی بود، شکست.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی چین می‌تواند با خیال آسوده تری به تزریق نقدینگی ادامه دهد چرا که نرخ تورم این کشور در ١٢ ماه منتهی به اکتبر به ۰.۵ درصد رسید. این نرخ تورم که ۱.۲ درصد کمتر از تورم ماه قبل و ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر کاهش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به منفی ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده ۱۱ سال اخیر در چین بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۴۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۵ دلار اعلام شد (نرخ‌های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازار‌های ارزی نیویورک محاسبه شده است).

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خالکوبی منشوری تتلو

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شهربانو منصوریان طلایی شد

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل چیست؟ + نحوه استفاده

عکس/ ژست زیبا و جذاب الناز حبیبی در اینستاگرام

خودسرانه ویتامین D نخورید

فیلم/ روایت دردناک زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

فیلم/ اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

تغییر چهره شاهزاده یوری ۱۸سال بعد از جومونگ + عکس

سارقان به بهانه کمک خودرو و کودک یک زن را ربودند!

عکس/ استوری کنایه آمیز همسر مهدی قائدی جنجالی شد

قیمت جدید مرغ امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

اعلام قیمت کتاب درسی دانش آموزان+ جدول

هشدار جدی عربستان به زائران حج تمتع

پیکاپ برقی جک T ۹ با شارژ ۵۰۰ کیلومتری به ایران می آید + عکس

رضا درویش: پرسپولیس خانه اول علی دایی است

لوازم خانگی گران می‌شود؟

اینفوگرافی/ مسیر‌هایی که ایران را دور می‌زنند

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان را چه کسی کشت؟

فیلم/ ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر انقلاب

تایید تذکر رهبری درباره مساله گشت ارشاد و حجاب

عقب نشینی طلای ۱۸ عیار تا این قیمت

ناراحتی حسن یزدانی از حذف تیلور

چگونه از کرمانشاه تا مشهد برویم؛ زمینی یا هوایی؟

دست بالای تعطیلی شنبه در کمیسیون اجتماعی مجلس

فیلم/عشق امیرعلی نبویان برای بهار اشکش را درآورد

وکیل توماج صالحی از حکم موکلش خبر ندارد

پشت پرده یک پتروشیمی تعطیل؛ مراتع میانکاله همچنان در وضعیت بلاتکلیف

کاهش قیمت خودرو در بازار شتاب گرفت

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ جنوب تهران سالی ۳۶ سانتی‌متر فرونشست دارد!

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می شود؟

بزرگترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

رشداقتصادی روسیه رقم خورد

فیلم / رشد جریان آکادمی، خطرناک‌تر از پایداری‌ها در کشور

ریزش هزار تومانی دلار در بازار آزاد

کارگران در ایران قدرت چانه‌زنی ندارند!

فیلم/ پسران خاوری در تورنتو کانادا با پول مردم ایران چه می‌کنند؟

فیلم/ اعتراف عجیب ذوالنوری: نفهمیدیم درباره موضوع بازنشستگی به چه رأی می‌دهیم!

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

وام کارتخوان بانک ملی

تصویب طرح قانون مهسا در سنای آمریکا

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحصن دانشجویان در آمریکا برای توقف جنگ علیه غزه+ عکس

کارنامه زندگی حسین فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق