تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۹

واکسن های هندی، چینی و روسی در راه ایران

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: واکسن تولید ایران از بسیاری واکسن‌های خارجی اطمینان بخش‌تر است، اما چون تولید آن طول می‌کشد بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است حدود دو میلیون واکسن از هند، چین یا روسیه تا قبل از عید وارد شود.

واکسن های هندی چینی و روسی

اقتصاد۲۴ - محمدرضا ظفرقندی روز دوشنبه در نشست خبری در محل سازمان نظام پزشکی افزود: واکسن فایزر و مدرنا به علت قیمت بالا و مشکلات حمل و نقل و زنجیره سردی که نیاز دارد هرگز در دستور کار خرید ایران نبوده، اما واکسن آسترازنکا که تولید سوئد است و فقط مطالعات علمی آن در آکسفورد انگلیس انجام شده و نگهداری آن هم در ایران امکانپذیر است می‌تواند خریداری شود. ضمن این تولید واکسن در هند، چین و روسیه نیز طبق قرارداد با آسترازنکا انجام می‌شود و خرید این واکسن از منابع مختلف در دستور کار است.

وی گفت: بنابر اعلام وزارت بهداشت قرار است حدود دو میلیون واکسن کرونا از منابع مختلف تا قبل از عید وارد کشور شود، زیرا تولید واکسن در کشور و تولید مشترک واکسن با کوبا به زمان بیشتری نیاز دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: ۲۹۰ شرکت در دنیا اکنون برای تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند. این واکسن‌ها انواع مختلفی دارند و ممکن است ویروس ضعیف شده یا غیر فعال با پروتئین MRNA باشند. مهم فرمول واکسن است که در هر کشوری از جمله چین، روسیه یا چین می‌تواند تولید شود. بسیاری از کشور‌های همسایه ما مثل امارات و بحرین نیز چین واکسن خریده اند و ترکیه نیز ۵۰ میلیون واکسن از چین خریده و با توجه منابع تولید قطعا خرید واکسن از یک منبع برای هیچ کشوری کفایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا نیز با همکاری انستیتو پاستور ایران تولید می‌شود. فاز ۱ و ۲ انسانی آن در کوبا انجام می‌شود. هیات علمی قوی و با تجربه‌ای نیز از ایران بر تولید این واکسن نظارت دارد و اگر ارزیابی‌ها مثبت باشد فاز ۳ مطالعات انسانی آن که نیازمند جمعیت بیشتری حدود ۳۰ هزار آزمایش است همزمان و به طور مشترک در ایران و کوبا انجام می‌شود و احتمالا تولید این واکسن سه ماه دیگر طول می‌کشد.

ظفرقندی گفت: در مورد واکسن آسترازنکا اینکه گفته می‌شود واکسن انگلیسی است را متوجه نمی‌شوم. این واکسن تولید کشور سوئد است و مطالعات علمی آن در آکسفورد انجام شده است هزینه این واکسن نیز بین ۵ تا ۶ دلار است در حالی واکسن‌های آمریکایی بسیار گرانتر هستند و خرید این واکسن از منابع مختلف در دستور کار است.

واکسن ایران اطمینان بخش‌تر از نوع غربی

وی گفت: واکسن کرونا تولید داخل نیز هم از نظر ایمنی و هم اثربخشی بر اساس پروتکل‌های علمی جلو می‌رود و عملکرد آن مثبت بوده و حتی در فاز حیوانی بهتر و اطمینان بخش‌تر از واکسن‌هایی است که تاکنون در دنیا تولید شده، زیرا این واکسن‌ها در مرحله حیوانی روی موش آزمایش شده، اما واکسن حیوانی در فاز حیوانی روی میمون سبز آفریقایی آزمایش شد که به انسان شبیه‌تر است. ۶۰۰ لام پاتولوژی اثربخشی واکسن‌های ایرانی تزریقی روی حیوانات بررسی شده و تیم‌های متخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بر تولید آن نظارت دارند افرادی که به اعتبار علمی خود اهمیت می‌دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: واکسن یک بحث علمی و درمانی است و هرکسی بخواهد در این مورد نظر سیاسی بدهد طبیعتا جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: البته در تهیه واکسن به طور طبیعی خرید واکسن با کشور‌هایی که با آن‌ها مبادلات ارزی داریم راحت‌تر است و زودتر به نتیجه می‌رسد و مسیر اطمینان آورتری دارد.

ظفرقندی گفت: تامین واکسن کرونا از منابع مختلف باید به سرعت انجام شود، در غیر این صورت از کشور‌های همسایه عقب می‌مانیم. خرید واکسن از کواکس و تولید داخل زمان بر است و نباید زمان را از دست بدهیم. واکسن‌های کواکس نیز واکسن‌های تولید کشور‌های مختلف است که هر کشوری بنا به شرایط خود واکسنی که می‌تواند استفاده کند را دریافت می‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پاسخ به پرسشی درباره مشورت وزارت بهداشت با نظام پزشکی گفت: وزارت بهداشت در تصمیم باید از خرد جمعی و نظر انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی استفاده کند در غیر این صورت تصمیمات آن در حوادث مختلف اطمینان بخش نیست. البته در مورد خرید واکسن تغییر سیاستی رخ نداده، چون از اول هم قرار نبود واکسن فایزر یا مدرنا خریداری شود.

وی گفت: در مورد واکسن ایرانی البته هنوز اثربخشی روی ویروس جهش یافته انگلیسی بررسی نشده، چون تازه وارد کشور شده و فقط ۵ یا ۶ مورد در کشور شناسایی شده و باید در این مورد نیز برررسی شود.

ظفرقندی گفت: ویروس جهش یافته بین ۵۵ تا ۷۰ درصد میزان سرایت بیشتری از ویروس کرونا معمولی دارد. میزان مرگ آوری آن بیشتر نیست، اما اگر ۱.۵ درصد مرگ را در نظر بگیریم، چون تعداد مبتلایان بیشتر می‌شود تعداد جانباختگان کرونا نیز با شیوع ویروس جهش یافته بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش این ویروس باید ورود به کشور از مرز‌های هوایی با جدیت کنترل شود و علاوه بر تست هر فردی که وارد می‌شود، قرنطینه مطمئن بشود.

وی با اشاره به مشکلات کادر درمان گفت: در یک سال گذشته حدود ۲۴۰۰ نفر از کادر پزشکی اعم از پزشک، داروساز و دندانپزشک گواهی گود استندینگ برای مهاجرت گرفته اند، اما اینکه همه آن‌ها از کشور‌های خارجی پذیرش گرفته اند نمی‌دانیم.

ظفرقندی گفت: آمار‌های مختلف درباره قربانیان کرونا در کادر پزشکی نیز ناشی از تفاوت در محاسبات است، گاهی فقط پزشکان محاسبه می‌شوند و گاهی پرستاران، ماما‌ها و تکنسین و حتی نیرو‌های خدمات بیمارستان هم محاسبه می‌شوند. در هر صورت ۳۰۰ نفر از کادر پزشکی را با اسم داریم که بر اثر کرونا جان باختند. مشکل اساسی وضعیت معیشتی نامطلوب خانواده اکثر این افراد است که در جلسات با مسئولان بنیاد شهید به دنبال رفع این مشکل هستیم.

درباره لغو خرید واکسن فایزر نیز گفت: هیچ خریدی لغو نشده است. قرار بود ۱۵۰ هزار دوز واکسن اهدایی خیرین از طریق هلال احمر وارد شود که لغو شد.

ظفرقندی درباره توزیع دارو‌های ترک اعتیاد در داروخانه‌ها نیز گفت: نظام پزشکی مثل پدر همه گروه‌های پزشکی است و باید منافع همه را در نظر بگیرد. توزیع دارو‌های مخدر در داروخانه‌ها مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و قانونی است، اما در مورد عرضه این دارو‌ها به معتادان که از طریق داروخانه‌ها باشد یا از طریق درمانگران اعتیاد انجام شود کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال بررسی است و در دستور کار است.

 

منبع: جی پلاس

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی