تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
در گفتگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

شاخص بورس به روز‌های اوج باز می‌گردد؟/ حضور بایدن کدام گروه‌های بورسی را جذاب می‌کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: فضایی را که برای ۶ ماه آینده در بورس می‌توان متصور بود رشد گروه‌های ریال محور است و سهام‌های شرکت‌های دلاری می‌توانند درجا بزنند و یا حتی با افت همراه باشند. سناریوی محتمل بر تقویت ریال و جذابیت سهام‌های ریالی است.

بازگشت شاخص بورس

اقتصاد۲۴ - دامنه نوسان و ریزش بورس باعث شد، شاخص کل روز شنبه برای بار دوم طی شش ماه گذشته تا کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد کاهش یابد، موضوعی که این بار با اعتراض جدی سهامداران روبرو شد و حتی کار را به پرتاب تخم مرغ به سمت شیشه‌های سازمان بورس رساند. موضوعی که دستمایه شوخی کاربران شبکه‌های اجتماعی شد چرا که همزمان با این اعتراض‌ها روز یکشنبه شاخص روند صعودی در پیش گرفت. با این همه، اما روز دوشنبه باز هم شاخص بورس علیرغم آغاز مثبت، کار خود را با منفی تمام کرد تا باز هم امید‌ها برای روند مثبت ادامه‌دار کمرنگ شود.

در این زمینه، اما تحلیلگران عوامل متفاوتی را برای رفت و برگشت‌های بازار عنوان می‌کنند که کلیدواژه همه آن‌ها ترس سهامداران است. حاشیه بازار و اتفاقاتی از جمله نفتکش کره جنوبی، تصمیم فولادی وزارت صمت، اقدامات انتخابی ترامپ و... باعث ایجاد ترس در سهامداران شده است؛ این تحلیل بهزاد صمدی است. این تحلیلگر، اما معتقد است ترامپ فقط حدود هشت روز کاری دیگر رئیس جمهور آمریکا خواهد بود و استرس بازار در مورد احتمال وقوع جنگ و تحریم‌ها کاهش خواهد یافت. همچنین گزارش شرکت‌ها بسیار خوب است و قیمت‌های جهانی روندی صعودی دارد. در میان‌مدت و بلندمدت به رشد بازار خوشبین هستیم.

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز طی روز‌های گذشته با مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های حقوقی فعال در بازار سرمایه جلسه گذاشت و گفت: بورس نهادی مستقل است، ولی دولت همیشه از بازار سرمایه حمایت می‌کند، دولت وظیفه دارد ضمن حمایت از بازار سرمایه همه تلاش خود را برای رفع نگرانی سهامداران و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها به کار گیرد.

در عین حال حسن روحانی رئیس جمهوری نیز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سخنانی گفت که دولت همواره بر اساس سیاست‌های اصلی خود مبنی بر تقویت بازار سرمایه با محوریت بورس، تلاش دارد با تسهیل فعالیت‌ها و کاهش محدودیت‌ها و اعتماد به شرکت‌های با سابقه و خوشنام و موثر که با ثبات رویه و با رعایت مقررات عمل کرده‌اند و همواره موجب رونق بازار‌های داخلی و خارجی بوده اند، زمینه افزایش فعالیت و خرید و فروش در بورس کالا را فراهم کند.

حال، اما به نظر می‌رسد سایه تردید همچنان بر سر آینده بازار به چشم می‌خورد، تردیدی که ممکن است رکود و درجا زدن شاخص را ادامه دار کند. هرچند نظر‌های متفاوتی نیز در این زمینه گفته می‌شود.

چرا شاخص سازها درجا می زنند؟

نوید اختری زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در این زمینه به اقتصاد۲۴ می‌گوید: واقعیتی در بازار سرمایه رخ داده است و آن این است که نقدینگی بزرگی از بازار خارج شده است. طی ۲۰ روز گذشته خروجی نقدینگی زیاد بوده است و پول بزرگی از بازار سرمایه بیرون رفته که شاید به راحتی دوباره وارد بازار نشود.


بیشتر بخوانید: چند دلیل برای اینکه بورس در سال ۱۴۰۰ صعودی خواهد بود/ مولفه‌های پیشتازی بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها


وی می‌افزاید: در حال حاضر نوسان یک روز مثبت و یک روز منفی حاصل پولی است که در بازار باقی مانده است و پول بزرگی از بازار خارج شده است. هرچند کمک‌هایی هم از سوی صندوق توسعه بازار صورت می‌گیرد، اما قدرت لازم را برای صعودی نگه داشتن بازار ندارد.

اختری زاده با بیان اینکه در حال حاضر سهام‌های شاخص ساز نزولی هستند و یا درجا می‌زنند، اظهار می‌کند: سهام شرکت‌های شاخص‌ساز زمانی رشد می‌کنند که نقدینگی قدرتمندی در بازار وجود داشته باشد. در حال حاضر مدل رفتاری شاخص ساز‌ها نشان می‌دهد که پول قدرتمند در بازار نیست و هنوز قصد ورود مجدد به بازار را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تا اعتماد به بازار برنگردد نمی‌توان به ورود دوباره نقدینگی امیدوار بود، می‌گوید: یک ریزش ۳ تا ۴ ماهه در بازار را شاهد بودیم که سبب شد ترس و هیجان در بازار ایجاد شود که گریبان بازار را گرفت. ورود نقدینگی‌هایی هم که در برخی روز‌ها مشاهده می‌شود قدرت چندانی ندارند.

حضور بایدن کدام گروه‌های بازار را جذاب می‌کند؟

این کارشناس بازار سرمایه همچنین می‌گوید: نکته مهم حضور بایدن در راس کار است که شاید دلیل درجا زدن شاخص سازها، چشم انداز افت قیمت دلار باشد.

وی می‌افزاید: حضور بایدن شاید با چراغ سبزی برای بازگشت به برجام همراه باشد که اگر این اتفاق رخ دهد افق ۶ ماهه دلار رشدی نخواهد بود و حتی ممکن است با افت هم همراه باشد. شاید بازار با فروش شرکت‌های دلاری از حالا کاهش قیمت دلار را پیش خور می‌کند.

اختری زاده با بیان اینکه طبیعت بازار سرمایه به این صورت است که تورم بر آن اثر مثبت دارد، می‌افزاید: در حال حاضر دو دلیل بازار برای نرخ دلار است. در دوره‌هایی که نرخ دلار ثابت می‌شد و یا افت می‌کرد روی بازار سرمایه نیز اثر منفی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد در صورت تقویت ریال با آمدن بایدن گروه‌های بانکی، سیمانی، دارویی، خودرویی، غذایی و قندی می‌توانند در ۶ یا ۷ ماه گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری باشند. فرض بر این است که گشایش‌های اقتصادی ایجاد شود و سیاست‌های بایدن به طور کلی متفاوت از ترامپ باشد و فضای فشار حداکثری کمی تلطیف شود.

وی تصریح می‌کند: فضایی را که برای ۶ ماه آینده می‌توان متصور بود رشد گروه‌های ریال محور است و سهام‌های شرکت‌های دلاری می‌توانند درجا بزنند و یا حتی با افت همراه باشند. سناریوی محتمل بر تقویت ریال و جذابیت سهام‌های ریالی است.

اختری زاده درباره نقش بازارگردان‌ها در بازار نیز می‌گوید: بازارگردان‌ها در حال حاضر حمایت‌های خود را می‌کنند و از طرف دیگر آقای جهانگیری اعلام کرده که ۲۵۰۰ میلیارد تومان از طرف صندوق توسعه ملی برای خرید منفی‌های بازار اختصاص داده شود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: از سوی دیگر صندوق‌های بازارگردانی به شدت فعال هستند و هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. ماهیت کار این صندوق‌ها بحث افزایش نقدشوندگی سهام بازار است و با توجه به قوانین صندوق‌های بازارگردانی اگر سهمی صف فروش شود آن صندوق تعهدی را در قبال آن دارد که باعث روان شدن معاملات چه در سمت فروش و چه در سمت خرید می‌شود.

اختری زاده خاطرنشان می‌کند: اما بحث اصلی آن است که امروز ان پول قدرتمندی که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به بورس ورود پیدا کرد، را شاهد نیستیم و نقدینگی در حال حاضر قدرت و صلابت لازم را برای رشد مداوم بازار ندارد. اما در کل اگر یک افق بلند مدت برای بازار ترسیم کنیم با توجه به ساختار تورمی اقتصاد، روند بازار سرمایه رو به رشد است و در اشل بلند مدت سهامداران را به سود خواهد رساند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رحيم صرافان
0
1
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹
با سلامي مجدد و ارزوي سلامتي شما عزيزان تنها چيز priceless در وجود هستي باور اينكه دولت در اين شرايط سخت كرونا و ....... سهم بفروشه تحت ETEF در ده هزار تومان و در مملكتي كه كرايه پول ماهي ٥-٦% هستش بعد از شش ماه ٤٠٪‏ ضرر اخه وجدان كجا رفته الله و اعلم با تشكر خداوند حافظ و نگهدارتان
ناشناس
0
4
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹
بازار خون ندارد خون بازار راخورده اند۰۰۰۰باید به بازار خون تزیق کنید خون مردمو خوردن علنی شده پالایش
ناشناس
0
3
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹
سلام خواشمندم دولت وعواملش اگه هیچ گونه حرف واظهارنظری نکنندهمه چی درست پیش میره شما نگاه بکنید وقتی جهانگیری بادولتیهای بورس دوشنبه دیدارمیکنه چی صحبتی پشت درهای ویادرخفا انجام دادکه سه شنبه بازار سرمایه ریزش شدید میکنه اصلا" فقط ساکت شن مارا به روز سیاه نشوندن خدا ازشان نگذره ویه روزی باید سیه روزی این دولت وعواملش وخانواده شان را بایداین ملت شریف ببیند
ناشناس
0
4
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹
۲۶۲۰۰ میلیارد تومان پول لز بازار سرمایه خارج شده پول کمی نیست اگه این پول که بعید میدونم بر نگرده بازار جون تازه ای نمیگیره
امیر
حقیقی داره میفروشه حقوقی داره میخره چه خبره
M
0
0
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
باسلام و خسته نباشید.متاسفم برای دولتی که خون سهامدار خردوقشرضعیف رامکیدوسرمایه ی جزئی آنها را نابود کردبادعوت مردم به بورس جهت جبران کسربودجه وثروتمند کردن صاحبان قدرت و ثروت باوعده های پوچ وازآن طرف سهامدار خردوقشرضعیف رابه تمسخر میگیرد و وام یک میلیونی باسود می‌پردازد.....
ناشناس
0
5
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
با حرفهایشان ملت رافریب می دهند
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
با این لفظ قلم حرف زدن یکلام بگو دهن مردم سرویس کردن نگو پول بزرگ خارج شده بگو دولت اینقدر تو بورس دزدی کرده که دیگه اعتمادی نیست نمونش پالایش
Bardia
0
1
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
سلام دوستان شماها اشتباه میکنید اینجا جمهوری اسلامی ایران است تو کشور اسلامی چطور دزدی میکنن استعفرالله
اصلان
0
0
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
تاوقتی چشم به رئیس جمهور امریکاست وضع بورس مملکت به همین شکل است
احمد
1
0
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
آقایان این دولت اصولا اعتقادی به اصول انقلاب ندارد وتمام تصمیماتش برضد طبقات فرودسته همه شان میلیادرهستند ومعلومه به ریش ما میخندن...
حیدر
0
2
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
مراد بیگ و حسام بیگ بهتر از مسئولین مملکت.
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
دیگه چه حرفی بزنیم الهی به حق حقی که ناحق شده خدا ازاین کسانی که مارا به خاک سیاه نشوند وسهمامی که 5000هزارتومن به ما فروختن وحاظرنیسن 1000تومن بخرون به زمین گرم چه عرض کنم زمین سرد بزند
قیصر
0
1
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
فاتح بورس رو خوندس دولت با این اقتصاد خراب منتظر یه جهش هستیم نه تو بورس تو مردم
رفته رفته افت شاخص حتمی تر خواهد شد هم ازاد سازی سهام عدالت هم هست که چند روز دیگه مردم میتونن خودشون بفروشن 90درصد این مردم فروشنده میشن در نتیجه اوفت سهام وشاخص رو باید دید مخصوصن شرکت های که تعداد سهام عدالت بیشتر هستش الان به نظر من از بورس دوری کنین تا روال عادی بشه چون دیگه امیدی به حرف هیچ مسئولی نیست الان تو بعضی کانال ها با انتشار فیلم های که میخوان سهم هارو جمع کنن اینا همشون دروغ هستش
منصف
0
0
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹
وقتی به دولت کاسب رای دادم، وقتی به دولت لیبرال رای دادم، وقتی به دولت اصلاحطلب رای دادم، وقتی به دولت سرمایه داری کارگزاران رای دادم، باید فکرشو میکردم که قشر ضعیف براشون ارزش نداره. بزرگشون مرحوم مغروق میگه چرخ صنعت بگردد، حتی اگر استخوان کارگر زیر آن خرد شود.
الانم اگه حقوقی های دولتی دست از سر بازار بردارن، بازار رشد میکنه.
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹
دزدی در روز روشنه پالایش یکم از اول با ضرر. جیبای گشاد بعضیا پرشده یا نه.. همه مارو متضرر کردید فریبکاران.. حمایتتون معلومه. شما کاختون رو از اشک و خون مردم مظلوم بناکردید دعوت کنندگان به بورس همه چی از قبل برنامه ریزی شده بود حالا ما موندیم و پول کارگری بر باد رفته و حوضمون شما هم دلتون وقتش تمومه برید عشقو حال
محمد
0
0
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹
با ریزش دلار همه سرمایه گذران بازارهای موازی به سمت بورس سرازیر میشن و باعث صعود بورس از هفته جدید میشن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی