تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۹

گردشگری در شمال کشور

گردشگری در شمال ایران یکی از انواع گردشگری در کشور ایران است. نوار شمالی ایران را استان‌های ساحلی دریای خزر دربرگرفته‌اند و چالوس و کلاردشت و نمک آبرود از قطب‌های گردشگری کشور ایران در شمال ایران محسوب می‌شوند که با راه‌اندازی بزرگراه ۱۲۰ کیلومتری جدید تهران‌شمال، موقعیت استراتژیک این شهرستان‌ها تقویت می‌شود. تولید گل و گیاه در چالوس و تمامی دیگر شهر‌های غرب استان مازندران رونق دارد. سالانه ۳۶ درصد کل حمل بار جاده‌ای کشور ایران و همچنین ۶۴ درصد کل حمل مسافر جاده‌ای کل کشور ایران بین دو استان‌های تهران و مازندران رخ می‌دهد.

مناطق توریستی شمال کشور

اقتصاد۲۴ - بنا بر گزارش‌هایی با احداث خط آهن جدیدی و «تونل ریلی البرز»، فاصله شهر تهران تا شمال ایران از حدود چهار ساعت کنونی به کمتر از نیم ساعت کاهش می‌یابد و به میزان قابل توجهی در وقت و مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی خواهد شد. پس از  رزرو و اجاره اقامتگاه در شمال کشور ، می‌توانید از مناطق زیبای آن دیدن کنید.

شمالی ترین شهر کشور

شمالی ترین شهر استان های شمالی کشور ، شهر آستارا می باشد . آستارا در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و در مرز ایران با جمهوری آذربایجان قرار گرفته است . آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در استان گیلان محدود شده‌است.
آستارا از لحاظ اقتصادی در سطح استان و کشور نقش تعیین‌کننده‌ای را داراست. این شهر از لحاظ اقامت مسافر در سطح استان گیلان دارای رتبه نخست بوده و بین ۲۰ تا ۳۰ شهر گردش‌پذیر ایران با جذب سالانه شش میلیون مسافر داخلی و ۸۰۰ هزار مسافر خارجی به‌شمار می‌رود.

نزدیک ترین شهر ساحلی به مشهد

بندر ترکمن نزدیک ترین ساحلی به مشهد مقدس می باشد . این شهر در غرب استان گلستان واقع شده است. این شهر در زمان رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۰۶ خورشیدی بنیان‌گذاری شد و ازین رو تا پیش از انقلاب «بندر شاه» نامیده می‌شد. بندر ترکمن جزو نخستین شهرهای ایران است که راه‌آهن به آن کشیده شد؛ راه‌آهن سراسری پس از گذشت ۱۴۰۰ کیلومتر دریای خزر را به خلیج فارس و بندر امام خمینی پیوند می‌دهد.
مجتمع ستاره اسکله ترکمن اولین مجتمع تجاری رفاهی اسکله بندر ترکمن می‌باشد؛ که شامل ۱۵۰ واحد تجاری، رستوران و هتل سه ستاره می‌باشد. معماری این ‌مجتمع و محل بنای آن برای گردشگران جاذبه بسیاری را به وجود آورده‌است.

بهترین جای شمال کجاست ؟

تعیین بهترین جای شمال کار بسیار دشواری است و شاید نتوان بصورت مطلق این انتخاب را انجام داد اما آلاشت یکی از زیباترین و بهترین مناطق شمال کشور است .

آلاشت در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریای قرار دارد. ابرهای خزری هوایش را دائما می‌گریانند و همین عامل باعث شده طبیعت آلاشت ترکیبی از دو رنگ باشد، آسمانی آبی و زمینی سبز. آلاشت پیوسته مرطوب است، اما جنگل‌هایش آنقدر انبوه نیست که مانع دیدن کوه‌های سربه‌فلک کشیده‌اش شود.

آلاشت برغم کوچکی، تاریخی تاثیرگذار دارد. این شهر خاستگاه دودمان پهلوی است و رضا پهلوی در این شهر به دنیا آمد. خانه ای که رضاشاه در آن به دنیا آمد و کودکی اش را در آن به سر برد، اکنون تبدیل به موزه شده و در دل بافت تاریخی شهر قرار دارد.

برای داشتن اقامتی دلپذیر، میتوانید قبل از سفر نسبت بهبه اجاره ویلا در شمال اقدام نمایید.

بهترین جای شمال در پاییز

یکی از رویایی ترین نقاط ایران زمین که می توان در آن پاییز هزار رنگ را به تماشا نشست، جاده اسالم به خلخال است. این جاده 70 کیلومتری، که هر چهار فصلش، فوق العاده دیدنی می باشد ، بخشی از بهشت ایران زمین به شمار می رود. این جاده از گیلان آغاز می شود و در خلخال، در جنوب استان سرسبز و خوش آب و هوای اردبیل به پایان می رسد.

زیباترین جنگل شمال

یکی از زیباترین جنگل های شمال کشور ، جنگل دالخانی واقع در شهرستان رامسر استان مازندران می باشد . دالخانی یا دالیخانی، دهکده ای است نزدیک به رامسر که تقریبا در فاصله سی کیلومتری سمت جنوب شرق رامسر قرار دارد. جنگل دالخانی جنگلی شبه کوهستانی است که حدود 800 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و در نتیجه، انتخاب مناسبی برای ورشکاران کوهنورد و علاقمندان طبیعت می باشد.

غلظت مه جنگل، ویژگی بارز جنگل دالیخانی است که پس از طبیعت بکر و دست نخورده اش، طبیعت گردان را به این جنگل زبیا جذب کرده است. جنگل دالخانی، به «دالان بهشت» شناخته شده است و با درختان جنگلی در هم تنیده و آب و هوایی بی نظیر، خاطره بهترین سفر در طبیعت را میتواند برای شما ثبت کند.


بیشتر بخوانید: افزایش ۹ درصدی آمار گردشگری در جزیره کیش نسبت به سال گذشته


برای اقامتی بی نظیر در دل طبیعت، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اجاره اقامتگاه بوم گردی در شمال را مد نظر بگیرید.

جاهای دیدنی شمال ( گیلان )

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

اولسبلنگاه یکی از جاهای دیدنی ماسال می باشد. اولسبلنگاه نامی تالشی ست و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی مکان مرتفع است. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز. اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان است، جایی که مردم ماسال آنرا برای ییلاق خود انتخاب نموده اند و هر بهار و تابستان کوچ خود را از شهر، به اینجا می آورند.
ییلاق دلفریب اولسبلنگاه، در ارتفاع هزار و 489 متری از سطح دریا، شکل قدیمی خود را حفظ نموده است و در هجوم امروزه سنگ ها و سیمان ها به خانه های روستایی، هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف های رنگارنگ دلبری می کند.

تالاب کیاکلایه لنگرود

تالاب کیاکلایه یکی از غنی ترین تالاب های گیلان از لحاظ تنوع گونه های حیاتی است. منظره های زیبایی که گیاهان در اطراف این تالاب به وجود آورده اند بسیار چشم نواز است. این تالاب از پتانسیل های اكوتوریستی شهر لنگرود است كه در شرایط پایكوهی با ظرفیت بالای گردشگری در مسیر جاده ترانزیت شمال قرارگرفته است.

قلعه رودخان فومن

بنای تاریخی بهنام قلعه رودخان در 20 کیلومتری فومن قرار دارد که گفته باستان شناسان قدمت ای مربوط به دوران حکومت ساسانیان دارد. وجه تسمیه این بنای قدیمی به دلیل احداث و قرار گیری در کنار رود می باشد که در زمان های دور به «دژ روگان» مشهور بود و با گذشت سالها به «قلعه ی رودخان» تغییر یافت.
منحصر به فرد ترین ویژگی که قلعه رودخان داشت این بود که دشمن قادر به نفوذ ، دسترسی و فتح آن در طول تاریخ نبود.قورخانه و دو ارگ از بخش های مختلف این قدیمی می باشند. انجام کارهای نظامی سربازان و همچنین سکونت آنها در قورخانه انجام می شد و همچنین ارگ برای سکونت حاکم وقت و خانواده اش ساخته شده بود.

مکان های بکر استان مازندران

منطقه خشکه داران

تنها جنگل جلگه ای و بکر و از آخرین بازمانده های اکوسیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران منطقه خشکه داران با مساحت260 هکتار و دارای گونه های مختلف جانوری و گیاهی است . در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجادشده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات حیات وحش شمال ایران را به نمایش گذاشته است.
این جنگل در شهرستان تنکابن استان مازندران واقع شده است .

جنگل مه آلود پاسند

مناطق مه گرفته همیشه پر از رمز و راز بوده و به دلیل اینکه چشم های ما در مه به خوبی قادر به تشخیص اشیا نیست، می تواند بسیار ترسناک باشد. اگر قصد سفر به جنگل های شمال و مازندران را دارید و به دنبال مکان های مرموز و جاذبه های ترسناک اطراف تهران هستید، سری به شهرستان بهشهر بزنید. جنگل پاسند یکی از نقاط دست نخورده و بکر شمال ایران است.

جنگل هزار جریب

منطقه هزارجریب منطقه ای کوهستانی در شمال ایران است. نام هزارجریب به منطقه ای شامل منطقه های کوهستانی شهرستان های بهشهر، نکاء، ساری و شرق سوادکوه در استان مازندران و بخشی از ناحیه کوهستانی شهرستان های سمنان و دامغان اطلاق می شود. منطقه هزارجریب از دو قسمت دودانگه و چهاردانگه تشکیل شده است.

بارندگی شمال کشور

بارندگی متوسط سالانه استان گیلان بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر در طول خط ساحلی متغیر است ، در گوشه جنوب غربی جلگه به سوی یک منطقه شبه مرطوب کاهش می‌یابد و در بخش پست‌تر کوه‌ها دوباره به مقادیر خیلی زیاد تا ۱۵۰۰–۱۸۰۰ میلی‌متر می‌رسد. در طول دره سفیدرود، که هر بعد ازظهر تابستانی باد شدید شمالی منجیل آن بر آن می‌وزد، کاهشی شدید منجر به منطقه شبه‌خشک مدیترانه‌ای مانند رودبار و منجیل می‌شود.

خنک ترین شهر شمال در تابستان

آلاشت یکی از خنک ترین شهرهای شمال در تابستان است . آبشارهای فراوانی در منطقه زیبای آلاشت وجود دارد یکی از این آبشارها "نارم" نام دارد که در 35 کیلومتری جنوب به آلاشت در روستای چرات واقع است این روستا از روستاهای حوالی آلاشت سوادکوه در اوز استان مازندران ایران می باشد.

آلاشت در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریای قرار دارد. ابرهای خزری هوایش را دائما می‌گریانند و همین عامل باعث شده طبیعت آلاشت ترکیبی از دو رنگ باشد، آسمانی آبی و زمینی سبز.

بهترین جای شمال برای مسافرت در زمستان

یکی از بهترین مناطق شمال کشور برای مسافرت در فصل زمستان ، شهرستان رامسر می باشد . رامسر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در شمال ایران قرار گرفته است و دارای زیبایی های بکر و مناطق دیدنی بسیاری است. رامسر با برخورداری از جاذبه های گردشگری فراوان و امکانات تفریحی برای توریست ها در دامنه جنگل های سرسبز و زیبای البرز و سواحل دریای خزر از مهم ترین قطب های گردشگری کشور است.

در فصل زمستان این شهر سرمای ملایم تری نسبت به سایر مناطق شمالی کشور دارد و همچنین با توجه به نزدیکی این شهر به مناطق کوهستانی ، کوه های برفی در کناره ی دریای کاسپین زیبایی های خاصی را رقم می زند . برای دیدن برف و هوایی سرد هم راه زیادی نیست و کمترین فاصله می توانید به مناطق کوهستانی بروید .

استان های شمالی کشور

استان های گیلان ، مازندران و گلستان سه استان شمالی کشور هستند که به همین ترتیب از غرب به شرق واقع شده اند . با توجه به وجود دریای کاسپین در شمال و رشته کوه های البرز در جنوب ، این استان ها از زیبایی خاص و ویژه ی طبیعی برخوردارند .
از سواحل ماسه ای گرفته تا جنگل ها و مناطق کوهستانی زیبا ، همگی باعث جذب گردشگر به این مناطق شده است . همه ساله گردشگران زیادی برای کسب آرامش و همچنین تجربه هوایی معتدل و دلچسب به این مناطق سفر می کنند.

منبع : رزرو اقامتگاه آنلاین چتراتا

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود