تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

شکست در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد

رئیس انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی گفت: فلسفه تدوین و تصویب قوانین مشخص و متفاوت از سرزمین اصلی، بر فعالیت و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به منظور تامین مصلحت‌اندیشی و رفع نیاز‌های عمومی کشور، درخصوص جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و بازاریابی و بازارسازی برای تولیدات کشورمان، بنا شده؛ قوانینی که پس از تصویب، ابلاغ و تاسیس تشکیلات دولتی مجری آن، منجر به ایجاد تعهدات منعقده بین سازمان‌های مناطق آزاد و سرمایه‌گذاران در چارچوب قرارداد‌های حقوقی و قانونی شده است.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد

اقتصاد۲۴ - صحبت‌های اصغر امانی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی درخصوص جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را در ادامه می‌خوانید:

از آن زمان یعنی در سال ۱۳۷۲ تاکنون دستگاه‌های اجرایی، به‌ویژه دستگاه‌های اقتصادی کشور در مسیر برنامه‌های کلان و منطقه‌ای به‌طور منسجم حرکت نکرده، و مناطق آزاد در مسیر اجرای قانون با حلقه‌های مفقوده متعددی دست به گریبان شده‌اند. یعنی بزرگ‌ترین ناهماهنگی‌ها مشتمل بر مباحث مالیات، ورود کالا، صادرات کالا، واردات مواد اولیه، واردات تجهیزات و ماشین‌آلات، قانون کار، نظارت و بازرسی و مواردی دیگر است که اقدامات انجام شده و تصمیمات ابلاغی توسط دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط با مناطق آزاد، در مغایرت با قانون بوده و اصل قانون مصوب ابلاغی را بی‌خاصیت کرده و در این مسیر استنباط‌های شخصی و فردی افراد مسوول ناآشنا به قانون، جایگزین تعهدات قانونی دولت به فعالان اقتصادی شده است.

در مسیر بررسی مهم‌ترین چالش در عملکرد مناطق آزاد یعنی عدم‌اجرای قانون، باید تصریح کرد که به موجب قانون، سازمان‌های مناطق آزاد شخصیت مستقل حقوقی بوده و هیات‌مدیره سازمان‌های مناطق آزاد می‌توانند در چارچوب قوانین مربوطه مصوباتی داشته و براساس آن اقدام کنند. موضوعی که توسط دستگاه‌های دولتی و همچنین بعضی دستگاه‌های نظارتی نقض شده و برای مدیران، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

در دسته‌بندی میزان اثرگذاری بر عدم‌اجرای قوانین مناطق آزاد که در واقع منجر به عدم‌حمایت از سرمایه‌گذاری در این مناطق شده، باید نام اعضای شورای‌عالی مناطق آزاد یعنی هیات دولت و دبیرخانه متبوع آن را آورد و دولت‌های مختلف از بدو تشکیل مناطق آزاد حمایت مناسبی از مناطق نداشته‌اند. در این میان عدم‌اختصاص بودجه برای ایجاد زیرساخت‌ها، نظارت ضعیف و مقطعی بر نقض قوانین سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد توسط سایر دستگاه‌های ذی‌ربط وابسته به دولت، نبود حمایت حقوقی و قانونی از سازمان‌های مناطق آزاد در چالش‌های نظارتی و تعرض به قوانین مناطق آزاد و مصوبات هیات‌مدیره هر منطقه، عدم‌شفافیت در بعضی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها که منجر به تفسیر به رای علیه قوانین و مقررات مناطق آزاد در حوزه‌های مختلف شده و در نهایت ناتوانی حقوقی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد در تبیین، تشریح، آموزش و همسان‌سازی و ایجاد اشتراک معانی بین سازمان‌های مناطق آزاد و دستگاه‌های ذی‌مدخل خارج از سازمان، مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر عملکرد ضعیف مناطق آزاد در حضور یا حفظ سرمایه‌گذاران خارجی و حتی طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری داخی محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: جزئیات پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ محورهای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ابلاغ شده است


درخصوص الگوی جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید به نمونه‌های چین و ترکیه توجه داشت که در مدل ترکیه در یک فرآیند ۳۰ ساله، ابتدا هموطنان خارج نشین خود را به مناطق آزاد کشورشان جذب کردند و با دعوت از مهاجران ترک ساکن آلمان و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و دادن امتیاز‌های مناسب که در نهایت سود آن نیز نصیب ترکیه شد، توانستند ترک‌های ثروتمند یا صاحب فن و دانش و تکنیک را به کشور جلب و از طریق آن‌ها صنایع آلمان را در ترکیه بومی‌سازی کنند. چینی‌ها نیز با دعوت از مهاجران چینی ساکن در غرب، ضمن جلب آنان برای سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی، نه تنها تهدید جمعیت فراوان نیازمند به کار خود را تبدیل به فرصت کردند، بلکه با تکیه بر نیروی ارزان و زیاد خود بسیاری از کمپانی‌های غربی را برای تولید در چین ترغیب کردند، به نحوی که در حال حاضر بسیاری از برند‌های معتبر دنیا در همه زمینه‌ها در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ماجرای عملکرد ضعیف ما در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی محدود به مناطق آزاد نیست، دلیل اصلی آن به برعکس تجارب موفق دنیا بودن فرهنگ عمومی و دولتی ما در زمینه سرمایه‌گذار مربوط می‌شود؛ به محض ورود یک سرمایه‌گذار ایرانی ساکن خارج از ایران، موضوع سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال و درآمد‌زایی برای کشور مساله فرعی بوده و موارد شخصی، فردی و روابط و بعضی موضوعات دیگر به مساله اصلی تبدیل می‌شود.

باید توجه داشته باشیم چین و ترکیه با ایجاد امنیت و بها دادن به مردم خود موفق شدند سایر سرمایه‌گذاران را جلب و جذب کنند، درحالی‌که در کشور ما سرمایه‌گذاران ساکن داخل نیز گاهی اوقات با مواردی مواجه می‌شوند که ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به کشور‌های دیگر منتقل کنند تا از امنیت ثبات قوانین و سرمایه‌گذاری برخوردار باشند.

باید به مدیران دولتی و سیاستمداران کشورمان در سطوح مختلف متذکر شد که به‌رغم تفاوت ماهوی اقتصاد با سیاست، اما هر دو بر یکدیگر اثرگذار بوده و اقتصاد با دستورالعمل، بخشنامه و اجبار به اقدام در جهت خواسته‌های سیاسی پیشرفت نمی‌کند، بلکه با کوچک‌ترین تنش و فشار غیرمعقول و فنی، دچار اختلال شده و اثرات زیانبار سیاسی برای کشور ایجاد می‌کند. در نتیجه مدیران و سیاسیون و افراد موثر در سطوح مختلف ملی باید متوجه باشند که فضای آرام و ثبات قانون و نظارت منطقی و جلوگیری از اجحاف سرمایه‌های بزرگ به سرمایه‌های کوچک و جلوگیری از رانت و انحصار، از عوامل مهم و موثر بر توسعه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در مناطق آزاد بوده و علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی می‌توان سرمایه‌گذاری‌های خارجی را بیشتر به این مناطق جلب کرد، خصوصا اینکه می‌توان اتحادیه‌ای از مناطق آزاد ایران، همسو و همگرا با سایر مناطق آزاد دنیا در جغرافیای متفاوت سرزمینی و اقلیمی برای تامین نیازمندی‌های هر یک از کشور‌های موردنظر ایجاد کرد و تجارت و اقتصاد انحصاری به‌وجود آمده از طریق کارتل‌ها و تراست‌های بین‌المللی را تحت‌تاثیر قرار داد.

بر این اساس پیشنهاد من، ایجاد یک دبیرخانه مشترک بین مناطق آزاد و وزارتخانه‌های اقتصادی و سازمان‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند یکی از عوامل ثبات در اجرای به قوانین و فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد قلمداد شود.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
مگه خارجی ها احمقند وقتی میبینند سرمایه ملت خودتون هم میکشید بالا و ایرانی جماعت بهتون اعتماد نداره!؟ توهم و خودشیفتگی دقیقا همان چیزی که داره با سرعت هر چه تمام تر قبر تون رو خاکبرداری میکنه!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/ استایل عجیب نیما شعبان‌نژاد با شلوارک

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!