تاریخ انتشار: ۲۱:۴۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش‌ها

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف و باران، کاهش دما و وزش باد شدید نسبت به پرهیز از سفر‌های غیرضروری، آمادگی تجهیزات برف‌روبی و تجهیز خودرو‌ها به امکانات ایمنی و گرمایشی، لغو هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی و خودداری از تردد عشایر هشدار داد.

 هواشناسی

    اقتصاد۲۴ - سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش برف یا باران، رخداد مه و کاهش دید افقی، در مناطق جنوبی توام با رعد و برق و در نقاط مستعد وقوع تگرگ فردا (۳۰ بهمن ماه) برای استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، ارتفاعات غرب مازندران، غرب مرکزی، غرب فارس، شمال و شرق خوزستان، نوار جنوبی و غربی اصفهان و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و قزوین پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی طغیان رودخانه‌ها و احتمال جاری شدن سیلاب، کاهش دید و لغزندگی جاده‌های کوهستانی به سبب بارش برف، افزایش حجم رواناب و آبگرفتگی معابر عمومی، تاخیر و احتمال لغو پروازها، احتمال ریزش بهمن در مناطق مستعد، کولاک برف در گردنه‌های برفگیر و کوهستانی دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و سازمان‌های امدادی برای کنترل و بازگشایی آبروها، مدیریت سد‌ها و آب‌بندها، احتیاط در سفر‌های برون‌شهری به‌ویژه مناطق کوهستانی، پرهیز از سفر‌های غیرضروری، آمادگی تجهیزات برف‌روبی و تجهیز خودرو‌ها به امکانات ایمنی و گرمایشی، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغو هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی و خودداری از تردد عشایر توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید تا خیلی شدید فردا (۳۰ بهمن ماه) در استان‌های یزد، خوزستان، جنوب ایلام، جنوب و شرق خراسان رضوی، شمال و شرق کرمان، غرب سیستان و بلوچستان، شرق اصفهان و غرب خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی خیزش گرد و خاک و توفان گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده‌ای به سبب کاهش دید، احتمال وارد آمدن خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها، تابلو‌ها بنر‌های تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده، کولاک در گردنه‌های برفگیر و کوهستانی قابل پیش‌بینی است.

محکم کردن سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، اندیشیدن تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و تردد‌های کوهستانی، لغو پرواز هواپیما‌های سبک و گلایدر و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه از توصیه‌های سازمان هواشناسی در این شرایط است.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران و برف، رخداد مه و کاهش دید افقی و در مناطق جنوبی بارش باران و رعد و برق و در مناطق مستعد وقوع تگرگ فردا (۳۰ بهمن ماه) برای استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، فارس، بوشهر، خوزستان، گلستان، خراسان شمالی، مرکزی، گیلان، مازندران، نیمه شمالی خراسان رضوی نیمه شمالی سمنان، جمعه (اول اسفندماه) برای نیمه شمالی کرمان، شنبه (۲ اسفندماه) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان و گیلان، یکشنبه (۳ اسفندماه) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، غرب مازندران و ارتفاعات قزوین و دوشنبه (۴ اسفندماه) برای استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شرق گیلان پیش‌بینی می‌شود.

افزایش حجم رواناب و احتمال آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد، احتمال تاخیر یا لغو پرواز‌ها و وقوع کولاک در گردنه‌های برفگیر و کوهستان در این شرایط جوی قابل پیش‌بینی است بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفر‌های برون شهری به‌ویژه مناطق کوهستانی، پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، احتیاط در صعود به ارتفاعات، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودرو‌ها به امکانات ایمنی و گرمایشی و کنترل و بازگشایی آبرو‌ها توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به پیش‌بینی وزش باد شدید تا خیلی شدید برای فردا (۳۰ بهمن ماه) در استان‌های اصفهان، بوشهر، یزد، کرمان، قم، خراسان رضوی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، شمال فارس و برای جمعه (اول اسفندماه) در استان‌های کرمان، قم، جنوب سمنان و غرب سیستان و بلوچستان آمده است: در این شرایط جوی خیزش گرد و خاک و توفان گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده‌ای به سبب کاهش دید، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها، تابلو‌ها بنر‌های تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده، کولاک در گردنه‌های برفگیر و کوهستان دور از انتظار نیست.

محکم کردن سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، اندیشیدن تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و تردد‌های کوهستانی، لغو پرواز هواپیما‌های سبک و گلایدر و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

در ادامه این هشدار با اشاره به نفوذ هوای سرد به کشور آمده است: این وضعیت موجب کاهش ۶ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا پنج‌شنبه (۳۰ بهمن ماه) در شمال غرب و غرب، جمعه (اول اسفندماه) در شمال غرب، غرب و مناطق مرکزی و شنبه (۲ اسفندماه) در شمال شرق و شرق می‌شود.

افزایش مصرف سوخت، احتمال وارد آمدن خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی، یخ زدگی و لغزندگی جاده‌ها در این شرایط جوی دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به مدیریت توزیع حامل‌های انرژی و رعایت مصرف بهینه انرژی، محافظت از تاسیسات کشاورزی و سیستم‌های آبیاری، احتیاط در تردد، استفاده از کود‌های پتاسه و آمینو اسید جهت مقابله با تنش سرمایی ناشی از کاهش دما توصیه می‌شود.

 هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳