تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹

ماجرای اعتراض شرکت کنندگان آزمون استخدامی کشوری چیست؟

متقاضیان پذیرش در هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور این روز‌ها به دلیل آنچه تضییع حقوق خود می‌خوانند معترض هستند.

اعتراض شرکت کنندگان آزمون استخدامی کشوری

اقتصاد۲۴ - دهه سوم شهریور ماه بود که از متقاضیان هشتمین آزمون فراگیر استخدامی دستگاه‌های اجرایی با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور ثبت نام به عمل آمد، مسئولیت این ثبت نام بر عهده سازمان سنجش کشور بود. در این آزمون از حدود ۵۶۵ هزار و ۱۶۴ داوطلب ثبت نام شد که به گفته متقاضیان مبلغ پرداخت شده برای ثبت نام نیز حدود ۷۰ هزار تومان بود.

با گذشت مدتی از زمان ثبت نام، متقاضیان با مشکل بزرگی مواجه شدند، به این معنی که در زمان ثبت‌نام هیچ صحبتی از بومی‌گزینی در دفترچه نشده بود. ۲۷ مهر ماه بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی مجلس صادر می‌شود، سازمان امور استخدامی اعلام می‌کند که بومی‌ها برای هر کدشغلی با ضریب ۱.۴ در اولویت قرار دارند. بومی هم کسی است که یا در شهر مورد تقاضا متولد شده باشد یا اینکه ۱۰ سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر را داشته باشد و مورد تایید مراجع ذیربط در محل هم برسد. این موضوع مورد اعتراض متقاضیان شرکت در آزمون قرار گرفت چرا که براساس مصوبه جدید بسیاری از افرادی که ثبت نام کرده بودند شانس برخورداری از این امتیاز را از دست دادند.

یکی از شرکت کنندگان در این آزمون به رویداد۲۴ می‌گوید: متعاقب بخشنامه مجلس سازمان سنجش آموزش با اطلاع رسانی پیامکی اقدام به تکمیل مرحله ثبت نام اولیه داوطلبان کرد. در نتیجه داوطلبان واجد شرایط بومی بودن صرفا با " خوداظهاری " خواسته بومی بودن خود را طی مهلت مقرر در درگاه اینترنتی سازمان سنجش کردند. این درحالی بود که برخی داوطلبان بومی دیگر در آن فرصت کوتاه چند روزه به دلایل مختلف از جمله بیماری و بستری بودن، عدم دریافت پیامک مربوطه، خرابی تلفن همراه و شاید مشکل فنی احتمالی درگاه اینترنتی سازمان سنجش موفق به ثبت درخواست بومی بودن خود نشده و از این امتیاز محروم ماندند.

وی ادامه می‌دهد: اگر این بخشنامه جدید مبنی بر اولویت بومی گزینی داوطلبان در همان ثبت نام اولیه داوطلبان صادر می‌شد این دسته از داوطلبان قبول شده در مرحله اول آزمون اکنون با مشکل عدم محاسبه نمره مکتسبه بومی در کارنامه خود نمی‌شدند. نکته جالب توجه آن است که در کارنامه این گروه از داوطلبان بومی دارای فرم تایید شده مربوطه در بخش ستون عنوان " متقاضی استفاده از اولویت بومی عبارت " نیستم " درج شده است. در حالی که چنین نیست و خود این افراد اصلا موفق به هیچگونه انتخابی اعم از متقاضی استفاده از اولویت بومی بودن یا نبودن نشده‌اند.

این شرکت کننده عنوان می‌کند: ۲۰ تا ۳۰ شهریور مرحله ثبت نام در آزمون بوده است، اما ۲۷ مهر این بخشنامه صادر می‌شود. اگر در همان مرحله اول ثبت نام این بخشنامه صادر و مهلت برای انتخاب گزینه بومی گزینی داده می‌شد بسیاری از متقاضیان توان استفاده از این امتیاز را داشتند، اما در حال حاضر مرحله بررسی مدارک است و در حق بسیاری از متقاضیان اجحاف شده است. ما انتظار داریم سازمان سنجش به شرایط این شرکت کنندگان رسیدگی کند. جالب است که حتی آن‌هایی که گزینه بومی بودن را انتخاب کرده‌اند اقدامات لازم برای راستی‌آزمایی نسبت به بومی بودن آن‌ها انجام می‌شود. این افراد فرمی را از سایت سازمان سنجس گرفته‌اند که باید مورد تایید مراجع محلی ذیربط برسد و اگر نتوانند این تاییدیه را به موقع ارائه دهند امتیاز بومی بودن از آن‌ها کسر می‌شود.

تصمیم ناگهانی برای بومی‌گزینی در آزمون استخدامی

وی خاطرنشان می‌کند: وقتی ما این موضوع را پیگیری کردیم به ما گفته شد که شما در مرحله ثبت نام و مرحله ویرایش اطلاعات گزینه بومی را انتخاب نکرده‌اید. در حالیکه این پاسخ نادرست است چرا که در زمان ثبت نام اولیه اصلا گزینه بومی بودن وجود نداشته است. بعد از اینهم که موضوع اعلام شد مساله ویرایش در بین نبود و انتخاب گزینه بومی بودن تنها تکمیل اطلاعات اولیه بوده است؛ و بعد از این بخشنامه نحوه آزمون و گزینش تغییر کرده و بومی بودن لحاظ شد. همچنین سازمان امور استخدامی به ما گفته است که همه تصمیمات بر عهده سازمان سنجش است در حالیکه این کوتاهی از سوی هر دو سازمان صورت گرفته است.

این متقاضی اظهار می‌کند: در بند یک اطلاعیه سازمان اداری و استخدامی کشور درباره زمان اعلام نتایج اولیه هشتمین آزمون فراگیر که در تاریخ هشتم بهمن ماه ۹۹ منتشر شد، عنوان شده که متقاضیان معرفی شده برای مرحله بررسی مدارک که متقاضی استفاده از بند مربوط به احراز سابقه ده سال سکونت می‌باشند، جهت تایید اطلاعات " خوداظهاری " مبنی بر بومی بودن شهرستانی الزامی است فرم استشهاد محلی موضوع اطلاعیه مورخ ۹۹/۷/۲۷ مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش را تکمیل نموده و پس از تایید از مرجع مربوطه در هنگام مراجعه به دستگاه اجرایی در زمان بررسی مدارک به همراه داشته باشند در صورت عدم ارایه مدارک بومی شهرستانی امتیاز بومی لغو گردیده و از نمره مکتسبه کسر خواهد شد. وضعیت متقاضی بر اساس نمره مکتسبه جدید در رقابت با سایر متقاضیان ملاک عمل قرار خواهد گرفت. "

وی خاطرنشان می‌کند: بر اساس مندرجات این بند می‌توان استدلال کرد آنچنانکه در راستی آزمایی فوق‌الذکر با عدم ارایه مدرک بومی اثبات کننده خوداظهاری اولیه داوطلبان، امتیاز بومی از نمره مکتسبه آنان کسر خواهد شد، انتظار داریم ترتیبی اتخاذ شود تا با ارایه مدرک بومی داوطلبان پذیرفته شده در مرحله اول امتیاز بومی به نمره مکتسبه پرونده این افراد نیز اضافه شود به عبارت دیگر همان طور که سازمان سنجش می‌تواند امتیاز بومی داوطلب را از نمره مکتسبه کسر کند باید بتواند نمره جاماندگان قبول شده در آزمون را نیز با ارسال گواهی بومی بودن تایید شده توسط مراجع قانونی محلی اضافه کند.

این فرد آگاه اضافه می‌کند: در این بین تضییع حق دیگری نیز صورت گرفته است به این معنی که طبق مصوبه ابلاغی مراکز استان‌ها فاقد امتیاز بومی بوده و این امتیاز شامل حال آنان نمی‌شود، ولی در کمال تاسف این امتیاز حتی برای سایر ساکنان بخش‌ها و شهر‌های کوچک توابع زیر مجموعه مرکز استان که خود دارای کد شغل محل‌های جداگانه بوده و فرم خوداظهاری بومی بودن را هم تکمیل کرده‌اند محاسبه نشده است واضح است که منظور قانون‌گذار فقط بخش مرکزی مرکز استان بوده است نه همه شهر‌های توابع آن.

این فرد عنوان می‌کند: در حال حاضر اسامی پذیرفته‌شدگان در مرحله اول به صورت ۳ برابر ظرفیت اعلام شده و قرار است حدود ۳۰ هزار نفر در نهایت در دستگاه‌های مختلف استخدام شوند. این رفتار از نظر ما شرکت‌کنندگان در این آزمون نوعی تضییع حق آشکار است که توسط سازمان سنجش و سازمان امور اداری و استخدامی صورت گرفته است و برای جلوگیری از تضییع حق شرکت کنندگان باید به این موضوع رسیدگی شود.

بیش از ۵۰۰ هزار جوان به امید استخدام در دستگاه‌های دولتی با پرداخت هزینه‌ای قابل توجه در آزمونی شرکت می‌کنند که گویا مهم‌ترین هدف آن کسب درآمد از جوانان جویای کار است. چه آنکه نه تنها اطلاع‌رسانی درباره شرایط شرکت در این آزمون به صورت مناسب و به موقع صورت نمی‌گیرد که با تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام و ناگهانی و مقرر کردن فرصتی کوتاه برای اصلاح ثبت نام اولیه وقت و زمان شرکت‌کنندگان را گرفته و شانس هزاران نفر از متقاضیان را برای استخدام در دستگاه‌های دولتی از بین می‌برند. سازمان سنجش و سازمان امور استخدامی کشور هر دو باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کرده و به جای انداختن تقصیرات به گردن یکدیگر به مشکل پیش آمده رسیدگی کنند.

بیم آن می‌رود که اضافه شدن ناگهانی شرط بومی‌گزینی به کسب امتیاز در آزمون تنها راهی باشد برای کنار گذاشتن بسیاری از شرکت کنندگان در راستای رسیدن به همان ۳۰ هزار نفری که قرار است به استخدام ادارات درآیند.

 

منبع: رویداد۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند