تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر

کارگران بازنشسته دوباره مقابل مجلس تجمع کردند/ برای تامین اجتماعی شریکی جدید پیدا می‌شود؟

سهیم شدن دیگران در آنچه که به سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگانش تعلق دارد، اتفاق جدیدی نیست؛ هم دولت های پیشین و هم ادوار گذشته مجلس در این باره که بخش های دیگری از جامعه در امکانات و منابع این سازمان سهیم کنند، از خود کارنامه بحث برانگیزی به یادگار گذاشته اند.

متناسب سازی

اقتصاد ۲۴- برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، تعطیلات آخر هفته‌ای که گذشت با یک خبر خوب شروع شد، اما با تکرار یک نگرانی قدیمی خاتمه یافت؛ خبر خوب این بود که چهاردهم اسفند ماه سازمان تامین اجتماعی از موافقت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با پرداخت شدن ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های معوقه دولت خبر داد؛ اعتباری که اگر پرداخت آن محقق شود می‌تواند مشکل کمبود منابع برای اجرای فاز دوم متناسب سازی مستمری‌های بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی را برطرف کند.

اما کوتاه زمانی بعد از انتشار این خبر خوب، زمزمه یک خبر بد هم به گوش رسید؛ عده‌ای از نمایندگان مجلس می‌خواهند بخشی از اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی که برای رد دیون بدهی‌های دولت در بودجه ۱۴۰۰ کنار گذاشته شده است به دو صندوق بازنشستگی دیگر اختصاص یابد؛ اتفاقی که اگر محقق شود قطع یقین بر اجرای فاز دوم متناسب سازی مستمری سازمان تامین اجتماعی تاثیری مستقیم برجای خواهد گذاشت.

در نتیجه صبح روز شانزدهم اسفند شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی بلافاصله پس از اتمام تعطیلات آخر هفته مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تجمع کردند تا به سهم خود مانع از دستبرد احتمالی نمایندگان مجلس به سهمی شوند که قرار بود از بودجه سال ۱۴۰۰ برای سازمان تامین اجتماعی کنار گذاشته شود.


بیشتر بخوانید: اجرای فاز دوم متناسب سازی از اسفند


برای درک بهتر اهمیت این موضوع، کافی است در نظر داشته باشیم که جنس رابطه دولت و سازمان تامین با جنس رابطه‌ای که میان دولت و دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری وجود دارد از اساس متفاوت است؛ هرسه این صندوق‌ها را مدیران دولتی اداره می‌کنند، اما سازمان تامین اجتماعی متکی است به حق بیمه‌هایی که سالهاست به صورت بین النسلی از بیمه شدگان گرفته میشود دو صندوق بازنشستگی دیگر هرچند از اعضای خود حق بیمه میگیرند، اما در عمل فعالیتشان وابستی مستقیمی دارد به اعتباراتی که سال به سال در لوایح بودجه کنار گذاشته می‌شود.

از طرف دیگر دولت از ادوار گذشته تا به امروز، همیشه بزرگترین بدهکار سازمان تامین اجتماعی بوده است و به رغم تاکیدی که در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تسویه تدریجی این بدهی شده در حال حاضر حجم این بدهی بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ این بدهی سوای بدهی جاری است که هرسال برای دولت تولید می‌شود؛ برای سال ۹۹ حجم بدهی‌های جاری دولت بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ در این میان یکی از معدود اتفاقات مثبتی که در رابطه با تسویه بدهی‌های دولتی سازمان تامین اجتماعی افتاد، گنجانده شدن قانون پرداخت ۵۰ هزار میلیادر تومان از محل سهام شرکت‌های دولتی در بودجه سال ۹۹ بود که در عمل فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان واگذار شد که عمده آن بابت اجرای قانون متناسب سازی مستمری‌ها هزینه شد و الباقی در اختیار دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری قرار گرفت؛ مخلص کلام اینکه مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی همیشه به نسبت سایر صندوق‌های بازنشستگی دیگر عملکرد مطلوبی در مورد افزایش مستمری‌ها نداشته است.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تشکلی که در جریان برپایی تجمع صبح روز گذشته نقش موثری ایفاکرده است در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: همیشه برای برخی از نمایندگان مجلس، اعتبارات درگرفته شده برای سازمان تامین اجتماعی حکم گوشت قربانی را داشته است؛ یک دعوای قدیمی که هرکس چاقویش برنده‌تر بود سهم بیشتری از این گوشت نذری را صاحب شود؛ قرار شده تا ۹۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ بابت تسویه بدهی معوقه سازمان تامین اجتماعی اختصاص یابد؛ خب با این وضع دور از انتظار هم نبود که برای تصاحب این بودجه دست اندازی‌هایی صورت بگیرد؛ هنوز جوهر مصوبه کمیسیون تلفیق خشک نشده که از کمیسیون‌های آموزش و امنیت ملی صدای سهم خواهی بلند شده تا بخشی از این اعتبار به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری پرداخت شود.

وی ادامه می‌دهد: این دست اندازی درحالی است که در همین لایحه بودجه ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این دو صندوق کنار گذاشته شده است؛ اگر ۹۰ هزار میلیارد تومانی که برای سازمان تامین اجتماعی درنظر گرفته شده جرح و تعدیل شود، به طور حتم سازمان تامین اجتماعی برای اجرای فاز دوم متناسب سازی مستمری کارگران بازنشسته با مشکل روبرو خواهد شد.

در همین رابطه علی دهقان کیا، مسئول کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران تشکلی که برخلاف اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری حضور چندان موثری در در برپایی تجمع روز شنبه نداشته است به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: یکی از دغدغه‌هایی عموم کارگران بازنشسته وضعیت نامشخص بازپرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی بود که خوشبختانه در واپسین روز‌های هفته گذشته با کنار گذاشتن ۹۰ هزارمیلیارد تومان از اعتبارات بودجه ۱۴۰۰ روشن شد؛ بلافاصله بعد از این اتفاق زمزمه نگران کننده‌ای به گوش رسید مبنی براینکه اعضای کمسیون آموزش و امنیت می‌خواهند به سود بازنشستگان کشوری لشگری در صحن علنی پیشنهاد دخل و تصرف در این اعتبار را مطرح کنند؛ در شرایطی که بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل نوسانات اقتصادی و فقدان منابع مالی یکی از بدترین سال‌های مالی را سپری کرده اند این اتفاق به خودی خود نگران کننده است و به صلاح هیچ کس نیست که برای سال ۱۴۰۰ از اعتبارات سازمان تامین اجتماعی مبلغی کسر شود؛ الآن دغدغه مهم کارگران بازنشسته اجرای فاز دوم متناسب سازی است که باید اول از همه فرمول آن طوری مشخص و نهایی شود که درآمد بازنشستگان متناسب با سوابق بیمه آنها افزایش یابد و از نارسایی هایی که سال گذشته اتفاق افتاد خبری نباشد.

سهیم شدن دیگران در آنچه که به سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگانش تعلق دارد اتفاق جدیدی نیست؛ هم دولتهای پیشین و هم ادوار گذشته مجلس در این باره که بخشهای دیگری از جامعه در امکانات و منابع این سازمان سهیم کنند از خود کارنامه پرباری به یادگار گذاشته اند؛ برای همین بازنشستگان حق دارند که نگران شوند اما سوای این نگرانی به نظر می رسد که عزم مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی برای اجرای فاز دوم متناسب سازی جدی تر از هر زمان دیگری است؛ چرا که به موازات برپایی تجمع بازنشستگان در مقابل مجلس، مدیرعامل این سازمان نشستی خبری برپا کرد و گفت که فاز دوم متناسب سازی از اسفندماهی که نیمی از آن گذشته است آغاز می شود. 

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بازنشسته
0
0
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
ما یک سالار داریم آنهم سالار سالار هادر تامین اجتماعی مشغول خدمت واقعی به یک خانواده حدود 50 ملیونی و سازمانی عریض و طویل با کوهی از مشکلات بزرگ و کوچک از فقیر ترین و با شرف ترین و زحمت کش ترین اقشار جامعه اسلامی میباشد . خدا قوت دلاور خسته نباشی بازنشستگان نشان دادن که پشتیبان و کمک حال شما هستند و برای هرچه محکمتر شدن این وفاق و دوستی لیاقت قدم برداشتن برای کمک به کمتر شدن مشکلات این قشر شریف را دارا میباشد . امیدوارم . درپناه خداوند بزرگ موق باشی وسلام
ناشناس
0
0
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام لطفا تا پایان سال ۹۹ چند روزی بیشتر باقی نمانده ولی متاسفانه هنوز از پرداخت ماالتفات مرداد تا اسفند ماه مشاغل سخت خبری نیست .بلاخره فکری به حال این قشر اسیب پدیر جامعه نیز باشید تا شاید گوشه ای از مخارج این قشر را پرکند.
ناشناس
0
0
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
امیدوارم دولت محترم هر چه سریعتر مسئله پرداخت ماالتفات مرداد تا اسفند مشاغل سخت را پی گیری و عنایت بفرمایند تا این قشر زحمت کش جامعه که سالها عمر خود را در جهت سازندگی کشور عزیزمان ایران و دولت محترم گذاشته اند بی نسیب نمانند.با تشکر.
ناشناس
0
0
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
نه مجلس نه دولت و نه هیچ ارگانی کمترین اهمیتی برای بازنشسته های تامین اجتماعی و کارگران شاغل که بازنشسته گان فردا هستند. اهمیتی قائل نیستند. تنها خودمان باید حق مان را از حلقوم این نامسئولان بی کفایت بگیریم
مستمری بگیر
0
0
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام. اقای سالاری امروز چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹ هست پس کی قراره اون مبلغ علی‌الحساب که وعده اش رو داده بودید رو به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز کنید؟ ؟
ع
0
0
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
اقای سالاری ما روی قول شما حساب میکنیم
بازنشسته
0
0
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
کاشکی دروغ استخوان داشت
این مسئولا تا دروغ می گفتند درجا خفه می شدندوکسانی که هم که حرف مردم سانسور می کنید
فلج می شدید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان/ خیال خوش بازار طلا به پایان تنش‌ها/ کف قیمتی طلای ۱۸ عیار چقدر است؟

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

بهترین فیلم‌های ژانر درام سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین فیلم‌های ژانر خانوادگی سینمای جهان

عکس خانوادگی بازیگر سریال آوای باران در طبیعت

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

فیلم/ ژیلا صادقی: بعد از دورهمی خیلی آسیب دیدم

فیلم/ نظر مژده لواسانی درباره مهاجران افغان در ایران

تیپ شیک بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم

ثبت نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا (چهارشنبه)

درگیری شدید مامور گشت ارشاد با یک دختر در رشت +فیلم

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه ۲۹ فروردین

عکسی از یک آگهی تبلیغاتی مخصوص اتباع در تهران

تکلیف مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شد

آخرین خبر درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران

یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رونمایی فرهاد مجیدی از چهره جدیدش در برج خلیفه

استدلال عجیب کیهان از عامل مشکلات اقتصادی مردم

پست دلگیر همسر بازیگر فوت شده تلویزیون

تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

هزینه مردن هم در تهران سر به فلک کشید!

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم