نفتکش ایرانی با موفقیت از نیروهای آمریکایی فرار کرد + عکس

جنگ دریایی ایران و آمریکا

اقتصاد۲۴- «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: نفتکش بسیار بزرگ «بلا ۱» (Bella ۱) هفته گذشته در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی ونزوئلا حین مواجهه با شناور گارد ساحلی آمریکا در اقدامی نادر ناگهان ۱۸۰ درجه دور زد، به نیرو‌های آمریکایی اجازه بازرسی و سوار‌شدن بر روی عرشه را نداد و با تمام سرعت در اقیانوس اطلس از ونزوئلا دور شد.

به گفته این مقامات، در پی این اقدام، یک شناور گارد ساحلی آمریکا که در نزدیکی این نفتکش که بزرگتر از هر کشتی گارد ساحلی است، متوجه شد که برای ورود به این نفتکش به نیروی پشتیبانی نیاز دارد.

بنا به این گزارش، اکنون با گذشت بیش از پنج روز از آغاز تعقیب «بلا ۱»، گارد ساحلی و ارتش آمریکا در حال گردآوری نیروی انسانی و تسلیحات برای یورش به این کشتی هستند.

به گفته مقامات آمریکایی، از جمله یگان‌هایی که قرار است برای این عملیات به منطقه اعزام شوند، «تیم واکنش ویژه دریایی» متشکل از کماندو‌های آمریکایی است که برای سوارشدن به کشتی‌های متخاصم آموزش دیده‌اند.

نفتکش ایرانی

به گزارش «وال‌استریت ژورنال»، تعقیب و گریز «بلا ۱» می‌تواند به خطرناک‌ترین حادثه برای نیرو‌های آمریکایی در جریان محاصره صنعت نفت ونزوئلا تاکنون تبدیل شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه ۱۷ دسامبر رژیم ونزوئلا را «سازمان تروریستی خارجی» معرفی و اعلام کرد که دستور محاصره «کامل و تمام‌عیار» همه نفتکش‌های ورودی به این کشور و خروجی از آن کشور را صادر کرده است.

نیرو‌های آمریکایی هفته‌هاست که به دستور ترامپ در منطقه کارائیب در نزدیکی ونزوئلا مستقر شده‌اند. این نیرو‌ها تاکنون ده‌ها بار به شناور‌های مظنون به قاچاق مواد مخدر حمله کرده‌اند که بنابر گزارش‌ها، این حملات بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشته‌اند.

آمریکا همچنین با هدف اعلام‌شده محدود کردن منبع درآمد دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، از ۱۰ دسامبر تاکنون دو نفتکش حامل نفت ونزوئلا را توقیف کرده است. بنابر این گزارش، در هیچ‌یک از موارد خدمه مقاومت نکرده‌اند.

آمریکا دولت مادورو را متهم می‌کند که از درآمد حاصل از فروش نفت برای تامین مالی تروریسم مواد مخدر بهره می‌برد. کاراکاس ضمن تکذیب این ادعا‌ها، آمریکا را به «دزدی دریایی بین‌المللی» متهم می‌کند.

«بلا ۱» از دستور گارد ساحلی سرپیچی کرد

به گزارش «وال‌استریت ژورنال»، در حالی که خدمه اکثر شناور‌های خارجی، حتی آنهایی که حامل محموله‌های غیرقانونی هستند، انگیزه زیادی برای سرپیچی از دستور نیرو‌های مسلح آمریکا ندارند، اما مشخص نیست که چرا «بلا ۱» از دستور گارد ساحلی سرپیچی می‌کند.

آمریکا این نفتکش را به اتهام حمل نفت ایران به نمایندگی از گروه‌های مورد حمایت تهران از جمله حزب‌الله و حوثی‌ها تحریم کرده است. واشنگتن این شبه‌نظامیان را «سازمان تروریستی خارجی» می‌داند. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا می‌کند که «بلا ۱» مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران است.

ویلیام بامگارتنر، از مقامات پیشین گارد ساحلی درباره رفتار غیرعادی خدمه این کشتی گفت: «احتمالا از جایی دستور می‌گیرند. اینها متعلق به آدم‌های بسیار بدی هستند که می‌خواهند به شیوه‌ای خاص پول دربیاورند.»

نفتکش ایرانی

آمریکا می‌گوید «بلا ۱» بخشی از ناوگان بزرگی از نفتکش‌های سالخورده با مالکیت نامشخص است که نفت تحریم‌شده از روسیه، ایران و ونزوئلا را به خریداران در چین، کوبا و هند و دیگر کشور‌ها منتقل می‌کند.

به گفته شرکت «کپلر» که به ردیابی نفتکش‌ها می‌پردازد، «بلا ۱» مدت‌هاست از تاکتیک‌های منتسب به «ناوگان سایه» از جمله خاموش‌کردن دستگاه اعلام موقعیت «ترانسپوندر» (Transponder) و انتقال محموله نفتی به صورت کشتی‌به‌کشتی در آب‌های آزاد استفاده می‌کند. به گفته مقامات آمریکایی، این روش انتقال معمولا برای پنهان‌کردن مبدا غیرقانونی محموله نفت استفاده می‌شود.

به گفته این مقامات، «بلا ۱» نیز مانند دیگر نفتکش‌های متعلق به ناوگان سایه با پرچم جعلی، در این مورد پرچم «گویان» به ثبت رسیده است.

«بلا ۱» حامل نفت ایران بود

بنابر اعلام «کپلر»، نفتکش «بلا ۱» پیش از حرکت به سمت ونزوئلا، اوایل سپتامبر در ایران نفت خام بارگیری کرد و سپس در نزدیکی تنگه هرمز «ترانسپوندر» خود را خاموش کرد. این کشتی به مدت دو ماه از دید خارج بود و سپس وقتی دوباره در نزدیکی همان محل «ترانسپوندر» خود را روشن کرد، دیگر حامل نفت نبود. بنابر این احتمالا «بلا ۱» محموله خود را از طریق انتقال کشتی‌به‌کشتی به شناور‌های دیگر منتقل کرده است.


بیشتر بخوانید:اولین تصویر از نفتکش خارجی توقیف‌شده در آب‌های خلیج فارس


به گفته «کپلر»، نفتکش «بلا ۱» سپس راهی غرب شد و اوایل دسامبر با عبور از تنگه جبل‌الطارق وارد اقیانوس اطلس شد. این نفتکش مقصد خود را «کوراسائو» (Curacao) در نزدیکی سواحل ونزوئلا اعلام کرده بود، اما در ۱۵ دسامبر، پس از آن‌که آمریکا نخستین نفتکش را در کارائیب توقیف کرد، ناگهان مسیر خود را تغییر داد. این کشتی سپس دوباره به سمت ونزوئلا حرکت کرد، اما پس از مواجهه با شناور گارد ساحلی آمریکا، این بار ۱۸۰ درجه چرخید و از ونزوئلا دور شد.

آمریکا برای یورش به «بلا ۱» عجله ندارد

به گفته مقامات آمریکایی، «بلا ۱» شناور کندرو و بزرگی است و اکنون که موقعیت آن مشخص شده است، دیگر نمی‌تواند از نیرو‌های آمریکایی فرار کند. به همین دلیل، آمریکا عجله‌ای برای انجام عملیات علیه آن ندارد و اکنون در حال جمع‌آوری یگان‌های مناسب برای یورش است. به همین دلیل هم عملیات تعقیب چند روزی طول کشیده است.

به گفته بامگارتنر، علاوه بر کماندو‌ها و نیرو‌های نخبه گارد ساحلی، احتمالا یک ناخدا که صلاحیت هدایت این کشتی عظیم را داشته باشد، در عملیات حضور خواهد داشت. بنابر این گزارش، طول این کشتی حدود سه برابر زمین فوتبال است و ۲۰ طبقه ارتفاع دارد.

بامگارتنر افزود که وقت همه‌چیز مهیا شود، آمریکا براساس قوانین بین‌المللی حق استفاده از زور برای ورود به کشتی را خواهد داشت و این روند تدریجی با شلیک‌های هشدار آغاز می‌شود.

او درباره سناریو محتمل عملیات گفت: «با چندین بالگرد بالای نفتکش می‌روند و با طناب به سرعت روی آن فرود می‌آیند. سپس به اتاق فرماندهی رفته و کنترل شناور را در دست می‌گیرند.»

کاخ سفید گفت «بلا ۱» تحت یک دستور قضایی است که به آمریکا اجازه می‌دهد آن را توقیف کند؛ بخشی از راهبرد وزارت دادگستری برای خارج کردن «ناوگان تاریک» نفتکش‌ها از چرخه فعالیت. مقام‌ها گفتند اگر در نهایت این کشتی توقیف شود، آمریکا برنامه دارد آن را تا آب‌های آمریکا اسکورت کند و نفت را برداشت کند.

به گفته کاخ سفید، دستور قضایی برای توقیف «بلا ۱» صادر شده است. به گفته مقامات آمریکایی، پس از توقیف، این نفتکش تا آب‌های آمریکا اسکورت و نفت آن تخلیه می‌شود.

این روند مشابه نحوه برخورد آمریکا با نفتکش‌های توقیف‌شده دیگر است. به گفته مقامات آمریکایی، نفتکش «سنچوریز» که حامل حدود دو میلیون بشکه نفت ونزوئلا بود، هفته گذشته توقیف شد و اکنون در حال انتقال به «گالوستون» تگزاس برای تخلیه نفت است. ترامپ پیش‌تر گفته بود که آمریکا هم نفت را نگه می‌دارد و هم کشتی را.

به گزارش «وال‌استریت ژورنال»، بر اساس قوانین «سازمان بین‌المللی دریانوردی» (IMO)، کشور‌ها حق دارند کشتی‌ها را در آب‌های سرزمینی خود به صورت قانونی توقیف کنند. اما توقیف در آب‌های آزاد، به‌ویژه در مورد کشتی‌های مرتبط با تهران، با توجه به سابقه ایران در تلافی این اقدامات با توقیف کشتی‌های خارجی، بسیار نادر است.

منبع: یورونیوز