تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی در بودجه ۱۴۰۵ افزایش یافت!

تعرفه گمرکی واردات خودرو

اقتصاد۲۴- در هفته جاری لایحه بودجه ۱۴۰۵ توسط دولت چهاردهم تقدیم مجلس شد. بر اساس این لایحه، تعرفه گمرکی واردات خودرو سال آینده دچار تحولاتی شده است. تحولاتی که تعبیر آن زمینه بروز چالش میان کارشناسان و رسانه‌ها شده است.

در حالی که برخی از رسانه‌ها اذعان داشته‌اند که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵، تعرفه گمرکی خودرو‌های وارداتی هیبریدی، خودرو‌های بنزینی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی و خودرو‌های بنزینی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی کاهش یافته است، اما کارشناسان مخالفت خود را نسبت به این تعبیر اعلام کرده‌اند.

مصوبه واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور محل چالش شد

زمینه این چالش به ۲ مصوبه تعرفه‌ای موجود در حوزه واردات خودرو باز می‌گردد. در این ۲ مصوبه که یکی از آنها مختص به واردات خودرو توسط واردکنندگان است و در آبان‌ماه ابلاغ شده است و دیگری مختص به ایرانیان مقیم خارج از کشور است و در آذرماه ابلاغ شده، اختلافاتی در تعیین تکلیف تعرفه سه نوع خودرو اعم از خودرو‌های وارداتی هیبریدی، بنزینی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی و بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی وجود دارد.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو سواری در سال ۱۴۰۴ که در آبان سال جاری به تایید مجلس رسید، تعرفه واردات خودرو‌های بنزینی تا حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۲۰ درصد تعیین شده است. این در حالی است که در مصوبه مربوط به واردات خودرو ایرانیان مقیم خارج کشور، تعرفه این دست خودرو‌ها به ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

جدول تعرفه گمرکی واردات خودرو

همچنین تعرفه واردات خودرو‌های بنزینی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی که در آیین نامه عمومی ۴۰ درصد تعیین شده است، برای ایرانیان مقیم خارج از کشور به ۱۲۰ درصد رسیده است. خودرو‌های هیبریدی نیز طبق آیین‌نامه واردات مشمول تعرفه ۱۵ درصدی هستند، اما در طرح واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور مشمول تعرفه ۱۰۰ درصدی می‌شوند.

حال در شرایطی که واردات خودرو طبق مصوبه آبان‌ماه و تعرفه‌های اول در بند‌های بالا اجرا می‌شود، در لایحه بودجه ۱۴۰۵، مقدار تعرفه مصوب سال گذشته برابر با مصوبه آذرماه (واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور) درج شده است.


بیشتر بخوانید:ریزش تاریخی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار+ جدول


مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی، در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز گفت: در هفته جاری لایحه بودجه ۱۴۰۵ از سوی دولت چهاردهم به مجلس تقدیم شد. در این حوزه، برخی تحلیل‌های رسانه‌ای مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو نسبت به سال ۱۴۰۴ نادرست است. در سال گذشته نیز هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۴، اختلاف‌نظر‌های مکرری میان دولت و مجلس در حوزه تعرفه واردات خودرو شکل گرفت که این منازعات موجب بلاتکلیفی و رکود در فرآیند واردات خودرو تا پایان شهریور ماه سال جاری شد.

او ادامه داد: در نهایت تعرفه‌های جدید در آبان‌ماه سال جاری ابلاغ شد و تنها ۲ ماه است که امکان اقدام بر اساس آن فراهم شده است. این وضعیت جدا از مشکلات مربوط به تخصیص ارز، ثبت سفارش و محدودیت‌های ارزی بوده است. در مقایسه تعرفه‌های فعلی با تعرفه درج شده در لایحه بودجه سال آینده باید گفت که تعرفه خودرو‌های هیبریدی از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است. تعرفه خودرو‌های تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده و خودرو‌های با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است.

افزایش نرخ ارز مبنای واردات خودرو و مالیات بر ارزش افزوده / بازار خودرو در سال آینده با تغییرات قیمتی قابل توجهی مواجه می‌شود!

فرزانه تشریح کرد: همچنین نرخ ارز مبنای واردات خودرو تغییر یافته است. یورو مبنای محاسبه در قانون بودجه سال گذشته به طور میانگین ۷۲ هزار تومان بوده، در حالی که این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۵ به حدود ۱۰۳ هزار تومان افزایش یافته است. با توجه به اینکه خودرو‌های هیبریدی و خودرو‌های زیر ۲۰۰۰ سی‌سی بخش عمده واردات بازار را تشکیل می‌دهند، در صورت تصویب این تعرفه‌ها، این افزایش‌ها تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی خودرو‌های وارداتی می‌گذارد.

این فعال بازار خودرو در پایان گفت: در کنار این موارد، افزایش مالیات‌ها نیز در هزینه تمام‌شده واردات خودرو اثرگذار است. مالیات بر ارزش افزوده که در سال ۱۴۰۴ معادل ۱۰ درصد بوده، در لایحه بودجه ۱۴۰۵ به ۱۲ درصد افزایش یافته است. مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که تعرفه‌ها و هزینه‌های واردات نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است و در صورت تصویب این لایحه در مجلس، بازار خودرو در سال آینده با تغییرات قیمتی قابل توجهی مواجه می‌شود.