تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸

غریب‌پور: امنیت تئاتر شهر را کافی‌شاپ تامین می‌کند، نه نیروی انتظامی

بهروز غریب‌پور معتقد است که اتفاقات غیرفرهنگی در محیط تئاتر شهر سابقه دارد و برای جلوگیری از آن می بایست متولیان این محیط باهم وحدت عمل داشته باشند، چرا که با ادامه این روند، تئاتر شهر به ناامن‌ترین نقطه تهران تبدیل می‌شود.
بهروز غریب‌پور
اقتصاد24 - خیلی وقت است که دیگر وقتی گذرمان به چهار راه ولیعصر می‌خورد، هیچ جلال و جبروتی از تئاتر شهر و محیط اطرافش خودنمایی نمی‌کند و گویی که ساختمان زیبای آن در بین عناصری غیرفرهنگی زندانی شده است.

سال‌هاست که این محیط بیشتر از آنکه محل برگزاری رخدادهای فرهنگی و هنری باشد، به نمونه عینی برای مشاهده انواع و اقسام معضلات اجتماعی تبدیل شده است و در تازه‌ترین نمونه هم روز یکشنبه درگیری مسلحانه دو نفر باهم در حاشیه تئاتر شهر حسابی سر و صدا کرد تا بار دیگر این منطقه به کانون توجه‌ها تبدیل شود.

این اتفاق اولین بار نبوده است و مسلما با ادامه این وضعیت آخرین بار هم نخواهد بود، همانطور که بهروز غریب‌پور کارگردان باسابقه تئاتر می‌گوید ادامه این روند می‌تواند تئاتر شهر را به ناامن‌ترین نقطه تهران بدل کند.

این هنرمند در گفت وگو با خبرآنلاین، با اشاره به پیشینه معضلاتی از این دست در تئاتر شهر، بیان می‌کند: «ابتدای شکل‌گیری تئاتر شهر همواره معضلاتی بین درون و بیرون تئاتر شهر (بیرون فضای عمومی و درون فضای هنری است)، وجود داشته است اما بحران بیشتر در همین سال‌های اخیر رخ داده است چون معلوم نبود که متولی این امر کیست، شهرداری است؟ اداره کل هنرهای نمایشی یا نیروی انتظامی است؟ هر بار هم به دلیل نبود اتحاد عمل متولیان یا پاس دادن مسئولیت به دیگری، دائما بحران به شکل فزایندی ادامه پیدا کرده است.»

او ادامه می‌دهد: «در زمانی‌که من مدیریت بازسازی تئاتر شهر را به عهده داشتم، برای این بخش راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کرده بودم که به نظر خودم اگر این اتفاق رخ می‌داد مجموعه تئاتر شهر به این اوضاع گرفتار نمی‌شد. یکی از راه‌حل‌ها شناسایی پیشینه پارک دانشجو و ساختمان تئاتر چه بود، در یک زمانی این نقطه پارک شهرداری و محل اجتماع مردم برای تفریح بود که امروز تعداد آن در سطح شهر تهران خیلی بیشتر شده است ولی کماکان پارک دانشجو به عنوان یکی از پابرجاترین نقطات عطف و اتصال نسل‌ها، حرفه‌ها و انسان‌های مختلف در تهران است.»

اتحادی میان متولیان تئاتر شهر نیست

غریب‌پور با اشاره به راهکاری که برای محیط بیرونی تئاتر شهر در نظر داشته است، تاکید می‌کند: «پیش بینی من این بود که فضای جانبی را نه با نیروهای امنیتی و انتظامی بلکه با اختصاص فضا به محیطی برای استراحت و میزبانی از مردم به کافی شاپ‌های متعددی تبدیل کنیم. وقتی فضا به کافی شاپ تبدیل شود طبیعی است که نوع نشست و برخاست و رفت و آمد قابل کنترل است و اگر در مجموعه پارک دانشجو چنین اتفاقی رخ می‌داد مطمئنا از این حالت امروزی که در قلب شهر فاجعه رخ می‌دهد و دائما به فضایی ناامن برای بازیگران و تماشاگران تبدیل می‌شود، جلوگیری می‌شد. همانطور که اشاره کردم، نه متولی رسیدگی به این امر مشخص است و نه اتحادی میان متولیان برای رسیدگی به وضعیت تئاتر شهر وجود دارد.»

او در باره اتفاقاتی که در زمان حضور او در مدیریت پروژه بازسازی تئاتر شهر رخ داده است، توضیح می‌دهد: «من در دو موضع درباره فضای بیرونی تئاتر شهر کار کردم و پیش بینی می‌کردم که اتفاقاتی از این دست رخ خواهد داد و به عنوان یک تئاتری همیشه دغدغه‌ام این بود که چه باید بکنیم که محیط تئاتر شهر از این حالت آشوب زده خارج شود و یکی از اقداماتم متمرکز کردن تبلیغات نمایش‌ها بود. اما رییس مرکز هنرهای نمایشی وقت تحت تاثیر یکسری حرف‌های غیرکارشناسی قرار گرفت و به من اعتراض کرد که شما مانع شدید تا تابلوهای تبلیغاتی نمایش‌ها به صورت پراکنده در سطح پارک باشد. من گفتم اگر برای تبلیغات جای ثابتی نداشته باشید برای سایر امور هم کنترل را از دست می‌دهید، آن زمان کنترل بیرون تئاتر شهر در دست مرکز هنرهای نمایشی هم بود اما شهرداری همکاری می‌کرد. در زمان آقای ملک مدنی که طول مدت خدمت‌شان کم بود، همین تصمیم را به ایشان گفته بودم و موافقت هم کرده بودند اما باز یکسری از عناصر در اداره کل هنرهای نمایشی مخالفت کردند. در واقع این اتفاقات پیشینه دارد و درست است که معضلات اجتماعی در مقاطعی فرصت بروز و ظهور پیدا می کنند اما ساختمان تئاتر شهر و محیط آن امن نیست چون درون و بیرون آن هماهنگ نیستند.»

غریب‌پور با ذکر مثالی درباره بحران در تئاتر شهر، بیان می‌کند: «یک مثالی بزنم، در دوران بازسازی تئاتر شهر ما به جست و جوی نقاط ضعف ساختمان می‌پرداختیم، اولین مسئله این بود که هر مراجعه‌کننده‌ای نام یکی از مدیران را به زبان می‌آورد می‌توانست به بخش اداری در طبقه دوم مراجعه کند، بهانه‌های مختلفی هم وجود داشت مانند اینکه نمایشنامه‌ای دارم و می‌خواهم با مدیر تئاتر شهر چند دقیقه جلسه داشته باشم یا موضوع جدیدی را طرح کنم. این افراد به جای مراجعه به دفتر مدیریت برای تزریق مواد مخدر به سرویس‌های بهداشتی می‌رفتند و ما در این سرویس‌ها تعداد زیادی سرنگ پیدا کرده بودیم.»

این کارگردان ادامه می‌دهد: «من پیشنهادم این بود که روابط عمومی را به طبقه پایین منتقل کنیم تا مراجعه کننده پاسخ درخواست خود را در همان بدو ورود دریافت کند. این اتفاق هم رخ داد اما متاسفانه رسانه‌ها حمله کردند که چرا روابط عمومی به این شکل درآمده است و امروز ما صدمه آن را می‌بینیم، در هیچ تماشاخانه دنیا پلیس در مدخل آن وجود ندارد اما در تئاتر شهر پلیس حضور دارد در حالیکه جای حراست و پلیس آنجا نیست. مادامی که مسئولان مرکز هنرهای نمایشی، تئاتر شهر، شهرداری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و ... برنامه‌ریزی جامعه‌ای برای این معضلات نداشته باشند تئاتر شهر به یکی از ناامن ترین نقاط شهر تهران تبدیل می‌شود.»

واگذاری مدیریت تئاتر شهر به اداره کل هنرهای نمایشی

غریب‌پور در باره نامه هیات مدیره خانه تئاتر برای رسیدگی به وضعیت تئاتر شهر به شهردار تهران هم می‌گوید: «شهرداری به تنهایی امکان مدیریت این معضل را ندارد، جامعه‌ تئاتری باید به زمانی بازگردد که من مدیریت بازسازی تئاتر شهر را برعهده داشتم و دفترچه ۲۰۰ صفحه‌ای که ارائه کردم را طلب کند و ببیند ما برای فضای بیرونی چه فکرهایی کرده بودیم، به جای آنکه چشم خودش را ببندد و به گذشته ارجاع دهد، حال کمپین تئاتر شهر هم ایجاد می‌شود اما این مسئله راه حل دارد و اصلا نیازی به نامه‌نگاری نیست. باید درباره چگونگی مدیریت مجموعه تئاتر شهر تصمیم گیری شود که از نظر من مدیریت باید به اداره کل هنرهای نمایشی اختصاص پیدا کند و نیروی انتظامی و شهرداری هم همکاری داشته باشند.»

 

منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول