تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

فیلمی که حتی مسعود فراستی هم آن را پسندید

«سرخ‌پوست» با بازی نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و ستاره پسیانی پس از حدود ده روز که از زمان آغاز اکرانش می‌گذرد با حدود سه‌میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان فروش، پس از «ما همه با هم هستیم» و «شبی که ماه کامل شد» در رده سوم فیلم‌های اکران عید فطر قرار گرفته است.
سرخ پوست
اقتصاد24 - فیلم «سرخ‌پوست» دومین ساخته‌ بلند نیما جاویدی است که از ۱۵خرداد در سینماها اکران شده است. این فیلم اولین‌بار در سی‌وهفتمین جشنواره‌ فیلم فجر نمایش داده شد. حالا که تماشاگر دومین فیلم این کارگردان جوان هستیم کمی به عقب رفتیم و به اولین فیلم او که داستانش در یک آپارتمان روایت شد پرداختیم. فیلمی که کاملا متفاوت است با «سرخ‌پوست» که ماجرای گم شدن یک زندانی در زندان و تلاش‌ها برای پیدا کردن او را به تصویر می‌کشد.

موضوع فیلم «ملبورن» چه بود؟


نیما جاویدی فعالیت در سینما را از سال۸۷ با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرد. او در سال۹۳ اولین فیلم بلند سینمایی خود به نام «ملبورن» را با نویسندگی خودش مقابل دوربین برد. جاویدی از پیمان معادی و نگار جواهریان به عنوان بازیگران اصلی فیلمش استفاده کرد. فیلم «ملبورن» داستان زندگی زوجی را نشان می‌داد که قصد داشتند به ملبورن استرالیا بروند اما در واپسین لحظات، پرستار همسایه‌شان نوزادی را به آن‌ها سپرد که در نهایت امیرعلی و سارا متوجه شدند، نوزاد مرده است. کشف این معما که آیا کودک از ابتدا مرده بود یا اینکه در خانه‌ امیرعلی و سارا، به دلیل بی‌توجهی آن‌ها، از دنیا رفت همه‌مان را به یاد فیلم‌های اصغر فرهادی انداخت و اولین ساخته‌ جاویدی را با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو کرد. فیلم «ملبورن» در جشنواره‌های متفاوتی هم حضور پیدا کرد و جوایز زیادی دریافت کرد. این فیلم برنده‌ بهترین فیلمنامه از هشتمین جشنواره‌ فیلم آسیا پاسیفیک، برنده هرم طلایی به عنوان بهترین فیلم از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره، برنده‌ جایزه‌ بهترین فیلمنامه و کارگردانی از پنجاه‌ودومین جشنواره‌ فیلم گیخون، برنده جایزه بهترین فیلم از فستیوال آرس لهستان و... شده است. «ملبورن» همچنین در سی‌ودومین جشنواره‌ فیلم فجر نمایش داده شد و نامزد دریافت جایزه‌ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد.

داستان احمد سرخ‌پوست


نیما جاویدی بعد از پنج سال، دومین فیلمش «سرخ‌پوست» را برای حضور در سی‌وهفتمین جشنواره‌ فیلم فجر، کارگردانی کرد که موفق شد در اختتامیه‌ این دوره از جشنواره، جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران را دریافت کند. جاویدی نویسندگی فیلمنامه‌ «سرخ‌پوست» را هم مثل اولین ساخته‌اش خودش برعهده داشته که داستان آن در یک زندان روایت می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «سال ۱۳۴۷، یک زندان قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال توسعه‌ شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند...» سرگرد جاهد در روزی ترفیع درجه می‌گیرد که متوجه می‌شود یکی از زندانیان به اسم احمد سرخ‌پوست گم شده است. سرگرد جاهد با این اطمینان که او در زندان است، به دنبال احمد می‌گردد اما موفق نمی‌شود او را پیدا کند و متوجه می‌شود مددکار زندان که از قضا به سرگرد علاقه‌مند است، سعی دارد به احمد کمک کند تا از زندان فرار کند.

جاویدی در دومین فیلمش هم از تم معمایی استفاده کرده است و مدام مخاطب را با خودش در مسیری که مدنظرش است، همراه می‌کند. این کارگردان برای جدیدترین فیلمش از نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و ستاره پسیانی به عنوان بازیگران اصلی استفاده کرده است.محمدزاده با ظاهری متفاوت در شمایل یک سرگرد مقابل دوربین قرار گرفته و نقشی را ایفا کرده که در چند سال اخیر چنین نقشی را از او ندیده‌ایم. ما که عادت کرده‌ایم این بازیگر را بیشتر در قالب شخصیت‌هایی که خیلی زود از کوره درمی‌روند و پرخاشگر هستند، ببینیم و معمولا به تماشای نقش‌های این‌چنینی‌اش روی صندلی‌های سینما بنشینیم؛ در فیلم «سرخ‌پوست» با یک نوید محمدزاده‌ بسیار متفاوت روبه‌رو هستیم. او بازی بسیار کنترل شده‌ای از خود به نمایش گذاشته که واکنش‌هایش بیشتر درونی‌اند تا اینکه نمود بیرونی داشته باشند.

محمدزاده در این فیلم با لباس نظامی، از لحن همیشگی‌اش فاصله گرفته و قاطع، آرام و شمرده شمرده صبحت می‌کند و به خوبی توانسته ویژگی‌های یک سرگرد پلیسِ جدی که همه از او حساب می‌برند را رعایت کند. موهای سفید سرگرد جاهد از دیگر ویژگی‌های ظاهری محمدزاده است، او بازیگر نقشی است که از لحاظ سنی هم چندین سال از خودش بزرگ‌تر است. بازی در فیلم «سرخ‌پوست» نامزد شدن محمدزاده در کنار بازیگران دیگر در سی‌وهفتمین جشنواره‌ فیلم فجر برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به همراه داشته است.

در مقابل او پریناز ایزدیار را در «سرخ‌پوست» می‌بینیم که مددکار زندانیان است. ایزدیار مثل نقش‌های قبلی‌اش در «سرخ‌پوست» هم تقریبا به همان شکل ظاهر شده و بازی‌ِ متفاوتی از خود به نمایش نگذاشته است. ستاره پسیانی هم یکی دیگر از بازیگرانی به حساب می‌آید که با گریم بسیار متفاوتی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته و با لهجه‌ صحبت می‌کند. پسیانی نقش همسر احمد سرخ‌پوست که همه به دنبالش می‌گردند را برعهده دارد. فارغ از بازی بازیگران، فیلم «سرخ‌پوست» همچنین از نظر طراحی صحنه بسیار خوب عمل کرده و محسن نصراللهی که طراحی صحنه این فیلم را برعهده داشته، در خلق فضای یک زندان موفق بوده و مخاطب را به یک زندان در اواخر دهه ۴۰ دعوت می‌کند. نصراللهی همچنین در اختتامیه‌ سی‌وهفتمین جشنواره‌ فیلم فجر برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه نامزد دریافت جایزه شد. اما نباید فیلم‌برداری منحصر به فرد هومن بهمنش را هم نادیده گرفت، او در ثبت قاب‌های چشم‌نواز بسیار موفق بوده است.

واکنش‌ها به فیلم «سرخ‌پوست»


فیلم «سرخ‌پوست» در زمان جشنواره‌ فیلم فجر با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. یکی از عجیب‌ترین واکنش‌ها به این فیلم، واکنش مسعود فراستی بود که در برنامه‌ «هفت» اعلام کرد: «من امروز یک فیلم خوب دیدم، می‌خواهم تعلیق همه را به هم زده و به چند نفر که فیلم خوبی ساختند تبریک بگویم، من امروز کاملا از این فیلم تعجب کردم. به نیما جاویدی کارگردان، نوید محمدزاده بازیگر، رامین کوشا آهنگساز و تهیه‌کننده و عوامل دکور تبریک می‌گویم.» این اظهار نظرفراستی، منتقدی که کمتر پیش می‌آید از فیلمی این‌چنین تعریف کند، در زمان اکران این فیلم در جشنواره فجر مخاطبان سینما و البته سازندگان «سرخ‌پوست» را شگفت‌زده کرد.

در میان این واکنش‌های مثبت به این فیلم، بعضی هم مثل حسین معززی‌نیا نگاه دیگری به فیلم دارند. معززی‌نیا بعد از اکران فیلم در سینماها، به شیوه‌ داستان آن انتقاد کرده و می‌گوید از جایی به بعد در فیلم، جاویدی به دور خودش می‌چرخد و در روایت داستان تقلب می‌کند. معززی‌نیا در بخشی از نقدش برای فیلم «سرخ‌پوست»، نوشته است: «فیلم «سرخ‌پوست» مطابق معمول بسیاری از فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران ایده‌ خوبی دارد، با همان شروع می‌کند و در یک سوم ابتدایی امیدوارکننده به نظر می‌رسد و همچون بسیاری از فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران، به محض تمام شدن جذابیت ایده‌ اولیه، مشخص می‌شود فیلمنامه‌نویس آن‌قدر به همان ایده اطمینان داشته که توانسته سی چهل نفر را همراه کند و حالا همگی دارند ما را مشغول می‌کنند تا نبینیم قصه‌ای باقی نمانده، فیلم دارد دور خودش می‌چرخد و با آوردن و بردن شخصیت فرعی‌های بی‌ربط، وقت تلف می‌کند...»

فیلم «سرخ‌پوست» از اواسط خرداد روی پرده‌ سینماها رفته و در جدول فروش فیلم‌ها در جایگاه سوم قرار دارد و توانسته به فروش دو میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان دست پیدا کند.

منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود