تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

اژه‌ای: ۶۰ قاضی حکم انفصال گرفتند

معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد در راستای تشویق و تنبیه در قوه قضائیه از اواسط اردیبهشت تا کنون ۶۰ قاضی در رده‌های مختلف از دستگاه قضا حکم انفصال گرفتند.
محسنی اژه ای
اقتصاد24 - حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، گفت: هیچ گاه یاد و خاطره این شهدای بزرگ از ذهن مردم ما نمی‌رود و جنایتی که تروریست‌ها بعد از انقلاب و مخصوصاً در دهه اول انقلاب و به ویژه در هفتم تیر انجام دادند از ذهن مردم محو نمی‌شود و مردم به یاد دارند که این تروریست‌ها از کجا حمایت می‌شوند.

او در ادامه و با بیان اینکه در گام دوم انقلاب هستیم، بیان کرد: بدیهی است که در این گام دوم در همه بخش‌های نظام تحولی به بزرگی این گام برداشته شود. قوه قضائیه هم از این امر مستثنی نیست و در این دوره جدید که ریاست قوه قضائیه همزمان با گام دوم انقلاب شده برنامه‌هایی دارند که در سه بخش تحول دیده شده است.

او افزود: این تحول شامل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در این مدت چند ماهه یکی از موضوعاتی که در سند تحول گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب پیش‌بینی شده استفاده از ظرفیت‌های موجود در قوه قضائیه است در این رابطه بازنگری هم صورت گرفته است. برای این کار از همه صاحب نظران داخل قوه قضائیه استفاده شد و با یک مداقه در سیاست‌های کلی ملاحظه شد که می‌شود با این ظرفیت‌های موجود استفاده انقلابی کرد.

محسنی اژه ای به استفاده از ظرفیت‌های دو قوه دیگر اشاره کرد و گفت: مقرر شد قوه قضائیه جلسه مشترکی با مجلس داشته باشد که انجام شد و برنامه ریزی شد که چطور از ظرفیت بیشتر مجلس برای گام دوم انقلاب استفاده شود.

وی افزود: جلسه مشترک با دولت در حال برنامه ریزی است و ممکن است با کل هیأت دولت این جلسه برگزار شود.

محسنی اژه ای به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مردمی اشاره کرد و گفت؛ ریاست قوه قضائیه جلسات متعددی با مردم داشتند و در این بازه زمانی به شش استان سفر کردند. با حقوقدانان، وکلا، دانشجویان، اصحاب رسانه و حوزه علمیه و برخی از افراد در بخش خصوصی و بخش‌های دیگر جامعه جلساتی داشته و نظریات آنها را در جهت ارتقای همه امور در قوه قضائیه برای استفاده بهینه جهت تحقق عدالت داشتند. همچنین نظر خواهی‌های دسته جمعی از نخبگان اخذ شده است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در رابطه با مسائل برخی گروه‌ها از جمله زنان هم برنامه‌هایی در حال بررسی است.

او از بررسی ۱۰ آئین نامه و لایحه که زمان قانونی آن گذشته بود خبر داد و گفت: هشت آئین نامه ابلاغ و دو لایحه تنظیم و به دولت ارسال شد. کار هفت مورد دیگر هم تا سه هفته آینده تمام می‌شود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: یکی از مسائل که قبلا هم بود و احتمالا ادامه هم داشته باشد مربوط به ماده ۴۷۷ است. که مربوط فرجام خواهی فوق العاده می‌شود. تشخیص این فرجام خواهی به شخص رئیس قوه قضائیه سپرده شده است که کار مشکلی است. در این مدت کوتاه با یک اقدام انقلابی و زحمت فوق العاده همکاران ما بیش از ۶۰۰ پرونده از این ماده ۴۷۷ تعیین تکلیف قطعی شد و بیش از دو هزار پرونده از سوی رئیس قوه قضائیه جهت بررسی دوباره امضا شد. ۱۷۰۰ پرونده هم برای امضای نهایی آماده است. نزدیک به چهار هزار مورد از این پرونده‌ها بررسی و یا در حال ارسال به دیوان عالی است.

او افزود: موضوع دیگر مربوط به استیذان قصاص بود. استیذان قصاص باید از سوی شخص رئیس قوه قضائیه باشد و بر اساس تفویض از سوی رهبری اذن اجرای قصاص باید از سوی رئیس قوه قضائیه باشد. پس از تعطیلات فروردین امسال بیش از ۳۵۰ مورد اذن صادر شد و نزدیک به ۲۵۰ مورد هم آماده ارائه به رئیس قوه قضائیه است. البته با توجه به حجم کار رئیس قوه قضائیه، رئیس دستگاه قضا برای فرد دیگری هم از رهبری اذن گرفته است.

محسنی اژه‌ای به دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: اخیرا در گلستان بندرعباس و قم و اصفهان شعبه ویژه مفاسد اقتصادی تشکیل شده است و هر جا نیاز باشد این دادگاه تشکیل می‌شود.

او ادامه داد: تا آخر اردیبهشت ۸۲۵ پرونده تشکیل شده که تعدادی از آنها دلال ارزی بودند. از این تعداد ۲۴۱ نفر حکم قطعی گرفتند و هفت نفر تبرئه شدند.

محسنی اژه‌ای گفت: از اواسط اردیبهشت تا کنون ۶۰ قاضی در رده‌های مختلف از دستگاه قضا حکم انفصال گرفتند. برخی از آنها نه تنها نمی‌توانند در مشاغل قضائی باشند بلکه در هیچ پست دولتی نمی‌توانند مشغول باشند. عده دیگری هم هستند که با بازخرید شدن انفصال پیدا کردند عده دیگری اتهاماتی دارند که در حال بررسی است. بنابراین تشویق و تنبیه توأمان در قوه قضائیه آغاز شده بود که ادامه دارد.

معاون اول قوه قضائیه به اقدام دیگر قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: رسیدگی به پرونده‌های مسن یکی دیگر از برنامه‌های قوه قضائیه است. در گام اول گزارشی از تعداد این پرونده‌ها خواسته شد. طبق گزارش بخشی از این پرونده‌ها به عدم تعلل قاضی بر می‌گردد که خود پرونده مشکلاتی دارد. دسته دیگر مربوط به پرونده‌هایی است که به حجم زیاد کار قاضی بر می‌گردد در این رابطه سعی کردیم که اقداماتی در این رابطه انجام شود. دستور العملی هم در این رابطه در حال تدوین است.

همایش امسال قوه قضائیه فقط داخلی برگزار می‌شود


او بازدیدهای سر زده مسئولان قضایی از مراکز قضایی را یکی دیگر از برنامه های تحول قضایی عنوان کرد و گفت: تا کنون چندین بازدید انجام شده که ادامه خواهد داشت.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: مشکلی که در کل کشور داریم این است که قانون داریم و نوشته می شود اما کسی برای اجرای آن پیگیری نمی‌کند.‌یگ پیگیری ثابت و مشخص لحاظ شده است.

او به موضوع اجرای احکام اشاره کرد و گفت: بخشنامه‌ای از سوی معاون اول قوه نگاشته شد تا تمام احکامی که در اجرای احکام مدنی یا کیفری مانده است اعلام شود. تا کنون استان‌های زیادی تعدادی را معرفی کردند. می‌بینیم برای برخی از این احکام چاره‌ای نیست و فعل و انفعالاتی باید در حکم اجرا شود به طوری که بخشی از حکم در حال اجرا است. همچنین برخی از احکام مربوط به محکومیت مالی است و تا زمان اتمام اقساط مالی نمی‌توان آن را در بخش اجرا شده‌های نهایی حساب کرد. بخش دیگر مربوط به فراری‌ها است که در این رابطه با پلیس جلساتی داشته و آنها هم برای در نظر گرفتن بخش های ویژه قول همکاری دادند.

رییس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه در ادامه به برنامه های دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: هفته قوه قضائیه فرصت مناسبی برای ارزیابی قوه قضائیه است. برای این کار برنامه‌ریزی‌هایی شده است. همایش سراسری هم پیشتر گذاشته می‌شد. امسال اقدام متفاوتی شده و قرار است یک همایش کاربردی برگزار شود.

محسنی ادامه داد: این همایش قرار شد با کمترین هزینه مادی برگزار شود و قرار شده وقت دیگران بی جهت گرفته نشود. قرار شد جلسات کاربردی با دولت و مجلس برگزار شود و همایش قوه قضاییه بنا شده که فقط یک همایش داخلی باشد.

معاون اول قوه به دیدار با مقام معظم رهبری با مسئولان قضایی اشاره کرد و گفت: چند سالی بود که نوع این دیدار تغییر کرده بود و مدیران محدودی به دیدار رهبری می‌رفتند. درخواست زیادی از مجموع قوه قضائیه برای حضور در این دیدار مطرح بود و قرار شد که امسال به میزان ظرفیت حسینیه امام خمینی تعدادی از مدیران و مجموعه قضایی در این جلسه حضور یابند.

او به دیگر تفاوت‌های هفته قوه قضائیه امسال با سایر سال ها اشاره کرد و گفت: امسال دیدار با خانواده شهدای قضایی با رییس قوه قضائیه انجام شد. این دیدار پیشتر با معاون اول انجام می‌شد.

رییس قوه قضائیه با سفرا دیدار می‌کند


او افزود: نشست با سفرا و کاردانان و نمایندگان خارجی مستقر در تهران یکی دیگر از برنامه های رییس قوه قضائیه است و همچنین نشست با نخبگان حقوقی مربوط به زنان از دیگر برنامه های جدید در هفته قوه قضائیه است.

عناوین روزهای هفته قوه قضائیه


محسنی اژه ضمن اشاره به نام‌گذاری روزهای هفته قوه قضائیه، گفت: «قوه قضائیه و عدالت»، «قوه قضائیه و سند تحول قضایی»، «قوه قضائیه و حفظ حقوق و منافع ملی جمهوری اسلامی در عرصه های بین الملی»، «قوه قضاییه و همکاری قوا در اصلاح روند ها و بسترهای فساد»، «قوه قضائیه و استقلال و پایه بندی به قانون در پرتوی ولایت مداری»، «قوه قضاییه و تلاش جهادی از صیانت از ارزشهای اسلامی و تولید و کارافرینی»، «قوه قضائیه و امنیت ملی و احیای حقوق عامه و آزادی های مشروع» اسامی روزهای هفته قوه قضائیه است.

رییس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه در خصوص استفاده از ظرفیت رسانه ها گفت: ایده‌های عملیاتی که مردم داشته باشند را می پذیریم. از ظرفیت رسانه ها مردم و سمن ها استفاده می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا با بدنه موجود در قوه قضاییه امکان ایجاد تحول در دستگاه قضایی وجود دارد گفت: ما در حال حاضر ۴هزار قاضی جوان داریم و در برنامه ششم هم اجازه جذب ۴هزار قاضی دیگر داریم و اجازه جذب کارمند هم داریم که تعدادی را جذب و تعدادی هم کارهای آنها انجام شده است و فقط مشکل بودجه برای جذب آنها داریم.

تعدادی از مدیران هم جابجا شدند و روسای کل دادگستری برخی استان ها تغییر کرد و در اینده نیز نیروهای جدید جایگزین می شوند


محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا رییس قوه قضاییه دیدارهای مردمی به سبک ایت الله شاهرودی خواهند داشت؟ گفت: اقای رییسی نشست های استانی با مردم داشتند اما اینکه روزی را برای دیدار مردم با رییس قوه قضاییه مشخص کنیم هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

او در پاسخ به این سوال که فردی که برای کمک به رییس قوه قضاییه به منظور رسیدگی به پرونده های استیذان از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده است، چه کسی است؟ گفت: محسنی از سوی رهبری برای کمک به رییس قوه قضاییه برای پرونده های استیذان انتخاب شدم.

او در رابطه با استخدام ۷۲۰۰ نیروی جدید در قوه قضاییه گفت: مشکل اساسی این است که بودجه استخدام این افراد تامین نشده است البته ما می توانیم به جای کارمندانی که بازنشسته می‌شوند چند کارمند جدید استخدام کنیم. قرار است در چند هفته آینده حدود یک سوم این افراد را به کار دعوت کنیم البته این تصمیم قطعی نیست.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه عناوین برنامه های پیشنهادی قوه قضائیه اکثرا شبیه بهم دیگر و با تنها با کلمات مختلف است، آیا این برنامه‌ها ماهیت متفاوتی دارند به عنوان مثال موضوع «بانک ایده‌ها» که اخیرا از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده دارای ماهیت متفاوتی با سایر عناوین و برنامه‌های مطروحه است و اینکه بر خلاف سال‌های قبل در هفته قوه قضائیه افتتاح ساختمان یا طرحی نداریم این موضوع به مشکلات مالی قوه قضائیه برمی‌گردد؟ گفت: امسال مقید به این نیستم که افتتاحیه‌های سازمان و یا دیدارهای مردمی را به هفته قوه قضاییه محدود کنیم و این روند از ماه های گذشته شروع شده و ادامه هم خواهد داشت.

زیر شاخه‌های مختلفی در این رابطه مطرح است که برای دسترسی آسان تر مردم به قوه قضائیه و کوتاه کردن برای هر کدام برنامه ای داریم. از نخبگان هم خواسته این نقطع نظرات خود را بگویند.

برخی مسائل نیاز به تلاش ببشتر دارد به عنوان مقال در سال ۹۶، ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار چک برگشتی داشتیم که در سال ۹۷ این موضوع به سیزده میلیون و ۴۰۰ هزار کاهش یافت.

او افزود: این به خاطر نتیجه مجموعه اقدامات دولت، بانک مرکزی و قوه قضاییه بود.سال ۹۷ مشکلات اقتصادی بدتر شد و به تبع آن باید تعداد چک های برگشتی افزایش پیدا می کرد. ما در فروردین ماه ۹۷ حدود ۹۵۰ هزار چک برگشتی داشتیم و این اعداد در فرودین ۹۸ به ۵۰۰ هزار چک برگشتی رسید. به همین منظور برخی اقدامات کلی است.

محسنی اژه‌ای در رابطه با صحبت های نزار زاکا بعد از آزادی زندان گفت: خارج از توقع من نیست که فردی از زندان خارج می شود صحبتی نکند.این موضوع روندی داشت که انجام شد و فکر نمی‌کنم نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد. اگر باشد آنطور که دادستان گفت می‌گوییم.

منبع: مهر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی