تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۸

روحانی: شرایط ما از دوران جنگ سخت‌تر است

رئیس جمهور با بیان اینکه هر چه فشار خارجی بیشتر شود، حضور مردم در صحنه هم بیشتر می شود، اظهارداشت: با اطلاع می گویم شرایط ما از دوران جنگ سخت تر است؛ اما مطمئنم مثل جنگ با مقاومت پیروز می شویم.
روحانی
اقتصاد۲۴- حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی، با بیان اینکه تعداد کمی از فعالان اقتصادی در شرایط سخت کشور سوداگری و به ملت ظلم کردند، تاکید کرد: خدا را گواه می گیرم دولت با تمام قوا تلاش کرد؛ مردم و اکثر مسوولان همراهی، اما عده ای هم ما و ملت را دور زدند.

روحانی با قدردانی از حضور پرشور مردم استان خراسان شمالی که با هدف قدرت‌نمایی اسلام و نظام، از خدمتگزار و منتخب خود حمایت کردند، گفت: هر چه فشار خارجی‌ها بیشتر می‌شود، مردم ما بیشتر به صحنه می‌آیند و در حمایت از نظام و مسئولان خود سنگ تمام می‌گذارند.

بخش هایی از اظهارات رئیس جمهوری به شرح زیر است:

*(با اشاره به وحدت و همدلی موجود در بین مردم و مسئولان استان): وقتی می‌بینم همه مردم استان از شیعه و سنی و اقوام مختلف یکپارچه در کنار هم هستند، احساس لذت می‌کنم.

* نباید انرژی‌های خود را هدر دهیم، در شرایط سخت امروز که با فشارها و تهدیدات مختلف دشمنان مواجه هستیم، همه باید در کنار هم باشیم و با وحدت و همبستگی است که می‌توان کارهای بزرگ انجام داد و افتخارات زیادی خلق کرد.

* امروز 23 تیرماه در تقویم ملی کشور به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده نامگذاری شده است، در سال 94 در چنین روزی، توانستیم در یک گفتگوی سخت و نفسگیر 2 ساله با قدرت‌های بزرگ به توافق مهمی دست یابیم و این کار در تاریخ کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است.

* در مذاکرات سخت و فشرده‌ای که انجام شد یک کشور در مقابل 6 کشور، ایستاد و به توافق بزرگی دست یافت و در حالی که 12 سال قدرت‌های بزرگ، ملت ما را متهم به مخفی‌کاری و تلاش برای دستیابی به بمب می‌کردند در این گفتگوها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صراحت اعلام کرد که ایران به دنبال ساخت بمب نیست و این همان پروژه معروف پی‌ام‌دی بود که پرونده آن برای همیشه بسته شد.

* لغو 6 قطعنامه سازمان ملل علیه ایران که در مذاکرات محقق شد، کار ساده‌ای نبوده است، از همه کسانی که در این موفقیت بزرگ دخیل بودند، مخصوصاً وزیر خارجه و همکارانش که به این موفقیت بزرگ دست یافتند تشکر می‌کنم.

* امروز ما پای قراردادی که بستیم، ایستاده‌ایم و عهد خود را نشکستیم و این یک پیروزی اخلاقی بزرگ برای ملت ایران است. مسئولان برخی کشورها در مذاکرات خصوصی با من نیز به این موضوع مهم اشاره می‌کنند و می‌گویند که شما پیروز بزرگ اخلاقی و سیاسی هستید.

(با اشاره به تجربیات خود در مذاکرات هسته‌ای در مقاطع مختلف به عنوان مذاکره‌کننده و یا ناظر و تصمیم گیر): خیلی‌ها می‌گفتند که این توافق به نفع آمریکا بوده است، چرا آمریکا آن را بدترین توافق عنوان می‌کند.

* براساس مصوبه شورای امنیت غنی‌سازی حق ایران بوده را برای ما ممنوع کرده بودند، اما ما در این مذاکرات غنی‌سازی را برای خود قانونی کردیم. هر چند هر کشوری در چارچوب مقررات ان‌پی‌تی حق غنی‌سازی دارد اما در مورد هیچ کشوری شورای امنیت سازمان ملل این حق را به رسمیت نشناخته است و فقط در مورد ایران بود که به اتفاق آراء حق غنی‌سازی برای ایران به رسمیت شناخته شد و حتی خود آمریکا نیز به آن رأی داد که این پیروزی بسیار بزرگی است.

*(با اشاره به امضاء توافق برجام بعد از مذاکرات سخت و فشرده با قدرت‌های بزرگ): پس از توافق برجام از نظر اقتصادی، گشایش‌های خوبی برای کشور شاهد بودیم به طوری که 14 فاز پارس جنوبی افتتاح شد.

* کمپرسورهای عظیمی را برای تأسیسات پارس جنوبی خریداری کرده بودیم اما بخاطر تحریم به ما تحویل نمی‌دادند، بعد از برجام ظرف چند ماه همه این دستگاه‌ها وارد کشور شد و در یکسال 5 فاز جنوبی افتتاح گردید.

* (با اشاره به افتتاح ده‌ها طرح پتروشیمی و همچنین پالایشگاه خلیج فارس): امروز روزانه 110 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌کنیم که در تاریخ بی‌سابقه است. در آغاز توافق برجام یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، اما در سال‌های 94 الی 96 این رقم به 2 میلیون و 800 هزار بشکه رسید که اینها از نتایج و آثار برجام بود.

*(با طرح این سوال که چه کسی موجب شد که آمریکا از برجام خارج شود؟): رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهوی خبیث 2 بار اعلام کردند که ما فشار آوردیم ترامپ از برجام خارج شود و همچنین ولیعهد عربستان هم گفت که فشارهای او به ترامپ باعث خروج آمریکا از برجام شده است و بدعهدی دولتمردان امروز آمریکا که هیچ پایبندی به تعهدات بین‌المللی ندارند و حتی برای متحدان خود نیز احترام قایل نیستند، از دیگر عوامل خروج آمریکایی‌ها از برجام بوده است.

* آمریکایی ها بعد از خروج برجام تلاش کردند، دنیا را دنبال خود بکشند و با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران و جنگ اقتصادی، ایران را نیز مجبور به خروج از برجام کنند، ما که یک ملت و یک حکومت با تجربه هستیم و در مقابل یک دولت کم‌تجربه در آمریکا قرار داریم به طرف‌های دیگر برجام مهلت دادیم تا جبران کنند که البته در این مدت برخی از طرف‌های برجام از جمله روسیه و چین قدم‌هایی برداشتند و همکاری خوبی با ایران دارند اما اروپایی‌ها نخواستند و یا نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

* آمریکایی‌ها در این موضوع و تلاش برای دستیابی به هدف خود، تنها مانده‌اند، فقط یک رژیم جعلی و یکی دو کشور کوچک از آمریکا حمایت کردند، اما همه دنیا در مقابل آمریکا و زورگویی‌اش ایستاده و صبر راهبردی ما را در مقابل آمریکا که کار بسیار سختی هم بود می‌ستایند.

* البته با تحمیل شرایط سخت به کشور و تحریم‌های ناعادلانه آمریکا در داخل کشور بعضی افراد که در کارهای اقتصادی فعال بودند در ماه‌های اول بد عمل کردند. سوء استفاده و سوداگری نمودند و به ملت خود ظلم کردند.

* سوداگران دلار را از ما گرفتند تا کالاهای اساسی برای رفع نیاز مردم وارد کنند، اما با عملکرد نادرست خود و با فرم‌های تقلبی به وظیفه خود عمل نکرده و مردم را دچار مشکل کردند.

* ما در دولت با تمام توان برای حل مشکلات و مقابله با فشار دشمنان تلاش می‌کردیم، گاهی تلاش ما کارساز نبود و عده‌ای ما را دور می‌زدند که البته دستگیر شدند که باید طبق قانون با آنها برخورد شود.

*(با قدردانی از مردم بخاطر مقاومت در برابر مشکلات در این شرایط سخت): می‌دانم که در این مدت به مردم بسیار سخت گذشته است، اما مردم ما مقاومت کردند در برابر مشکلات و دولت را یاری کردند. به روشنی می‌گویم با مقاومت مردم و تلاش مسئولان دشمنان موفق نخواهند شد.

*اگر دشمنان بخواهند به فشارهای خود ادامه داده و ما را تسلیم کنند، در مقابل فشارها ایستادگی خواهیم کرد، ما گاهی سخن نرم می‌گوییم و به دشمنان خود فرصت می‌دهیم شاید هدایت شوند. اشکالی هم ندارد که اول با دشمن با منطق و نرم صحبت کنیم، اما صبر و تحمل ما هم حد و اندازه‌ای دارد و کاسه صبر روزی لبریز می‌شود.

* یک عده افراد تازه‌کار در آمریکا روی کار آمده و بازی را بهم زدند تا ما را تحریک کنند، در برابر این بدعهدی‌ها ما استراتژی صبر راهبردی خود را از 18 اردیبهشت امسال به اقدام تقابل تغییر دادیم و تأکید کردیم که در مقابل هر اقدامی از طرف مقابل، متقابل عمل می‌کنیم. اگر آنها با کاهش عمل کنند ما هم تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اگر برجام را نقض کنند ما هم نقض می‌کنیم. اگر هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا کنند ما نیز کامل اجرا خواهیم کرد. البته در این میان مذاکرات زیادی هم این روزها داریم، اما مسیر درستی را که انتخاب کرده‌ایم، پیش می‌بریم.

*مردم مقاوم و عزیز کشور هم امروز کاملاً به این نظر رسیده‌اند که در برابر زورگو نمی‌توان تسلیم شد و باید در برابر زورگویی ایستاد، ما همیشه برای مذاکره آماده‌ایم، همین ساعت و همین لحظه شما از زورگویی و تحریم دست بردارید و پای منطق و عقل برگردید ما آماده‌ایم.

* ما اهل منطق و عقلانیت هستیم و به عهد خود وفاداریم، اما وقتی شما به عهد خود عمل نمی‌کنید، ما راه دیگری پیش روی خود نداریم و در این مسیر مردم عزیز با همه قدرت در حمایت از مسئولان خود پای کار هستند و از 18 اردیبهشت در مقابل فشار دشمنان از تصمیم مسئولان خود حمایت کرده و بیشتر دولت را حمایت می‌کنند.

*مردم در برابر مشکلات نشان دادند که همراه و کمک دولت هستند و در واقعه سیل کشور که 24 استان با آن درگیر شد، همه از مردم گرفته تا مسئولان، نیروهای مسلح، نیروهای امدادی و همه و همه پای کار بودند و کمک کردند. کار بسیار بزرگی انجام شد.

* آمارها نشان می‌دهد که شرایط امروز بهتر از 2 ماه قبل است، مردم و مسئولان همه تلاش خود را برای عبور از مشکلات انجام می‌دهند، به ملت شریف می‌گویم ما کاهلی و تنبلی نکردیم و همه مسئولان نیروهای مسلح، مجلس، قوه قضائیه و دولت نسبت به رفع مشکلات مردم بی‌تفاوت نبوده و بی‌توجهی نکردند.

*همه پای کار بودند و تلاش کردند، گاهی 80 درصد، گاهی 70 درصد و گاهی کمتر و یا بیشتر موفق بودند. در این راه در بعضی امور تجدیدی داشتیم، اما ردی نداشتیم.

* در 2 ماه اخیر، در موضوع قیمت ارز و تورم کمی تعادل ایجاد شده است، معنی آن این است که اگر تلاش کنیم، موفق می‌شویم و اگر با همه توان حرکت کنیم، تورم را به طور کامل کنترل خواهیم کرد.

*(با اشاره به روند کاهش نرخ تورم طی ماههای فروردین تا خرداد ماه امسال): اگر این روند کاهش نرخ تورم با تلاش همگانی ادامه یابد، بی‌تردید موفق خواهیم شد.

*در جلسه دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفتیم امور بازرگانی را تا حدی متمرکز کنیم تا با نظارت بیشتر برای مصرف‌کننده‌ها گام‌های مثبتی برداشته شود.

* آغاز روند مثبت را امروز مشاهده می‌کنیم،اینکه امروز طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در استان خراسان شمالی افتتاح می‌شود و برای ادامه روند توسعه استان 10 هزار میلیارد تومان موافقتنامه امضاء می‌شود، نشان‌دهنده این است که حرکت پرشتاب توسعه و پیشرفت کشور برغم مشکلات و فشارهای دشمنان همچنان ادامه دارد.

*به فضل الهی در همه ماه‌های آینده چندین طرح‌ بزرگ اقتصادی در کشور افتتاح خواهد شد که این نشان‌دهنده وجود کار و کوشش در مسیر توسعه و آبادانی کشور است.

*( با اشاره به افزایش برداشت از مخزن مشترک گاز با قطر): در گذشته و در اوایل دولت یازدهم کل برداشت گاز کشورمان از این مخزن مشترک کمتر از 300 میلیون متر مکعب در روز بود و امروز بیش از 600 میلیون متر مکعب از این مخزن برداشت می‌کنیم و از قطر پیشی گرفته‌ایم و این خبری است که انسان از شنیدن آن احساس غرور و آرامش می‌کند.

* به عنوان خادم ملت ایران، مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش خود احساس می‌کنیم، مدیران بخاطر این مسئولیت باید در روز قیامت در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشند لذا امروز باید در مسیر انجام وظایف و مسئولیت‌های خود به ملت بزرگ ایران تلاش‌ مضاعف داشته باشیم.

* مردم به ما مسئولین رأی دادند و ما را انتخاب کردند که ما وکیل آنها بوده و از طرف‌شان کارها را انجام دهیم و قدرت دولت به واسطه رأی مردم است.

*همچنان که خدمت به مردم بسیار ارزشمند است، به همان اندازه کم‌کاری جرم بزرگی به حساب می‌آید.

*( با اشاره به افزایش برداشت از منبع مشترک نفت کشورمان با کشور عراق): اوایل دولت یازدهم، کشورمان 50 هزار بشکه نفت از این منبع مشترک برداشت می‌کرد و در مقابل عراقی‌ها حدود 300 هزار بشکه برداشت داشتند و امروز با اقداماتی که انجام شده تقریباً روزانه 365 هزار بشکه نفت برداشت می‌کنیم.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس