تاریخ انتشار: ۲۱:۳۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

انتقاد یک نماینده به خرج میلیاردی برای استخر ریاست جمهوری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از خرج چند میلیاردی برای استخر ساختمان ریاست جمهوری در شرایط فعلی اقتصادی کشور گفت: ساختار فعلی بودجه به فاصله طبقاتی دامن می زند.
هیات دولت (17)
اقتصاد24 - رئیس مجلس شورای اسلامی در 17 بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد، مقام معظم رهبری دستور داده‌اند ظرف چهار ماه آینده، اصلاحات ساختاری در بودجه کشور صورت گیرد بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، دولت و مجلس شورای اسلامی مکلف به اصلاح بودجه شده است؛ در این رابطه و دلایل طولانی شدن بررسی های مجلس با حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

* اصلاح ساختار بودجه هنوز به مرحله ای نرسیده است که در صحن علنی مطرح شود

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه اخیرا یک جلسه غیر علنی پیرامون اصلاح ساختار بودجه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: در این جلسه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، رؤسای کمیسیونهای اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و 5 نفر از سایر نمایندگان به قید قرعه حضور داشتند و در این رابطه به بحث و تبادل نظر پرداختند اما هنوز به مرحله ای نرسیده است که در صحن علنی مجلس بتواند مطرح شود.

* ضرورت اصلاح ساختار بودجه نویسی

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه نویسی در کشور گفت: در شرایط حساس کنونی که جمهوری اسلامی با فشارها و تحریمهای بیرونی مواجه است باید شیوه بودجه نویسی تغیر کند و جلوی بریز و بپاشهای بیهوده مجلس و دولت گرفته شود تا فشار آن به روی دوش مردم نباشد.

* گسترش فاصله طبقاتی با ساختار فعلی بودجه نویسی

موسوی لارگانی با ابراز اینکه شیوه فعلی بودجه نویسی در کشور معیوب است گفت: ساختار فعلی بودجه به فاصله طبقاتی دامن می زند؛ زیرا بودجه در اختیار برخی از نهادها و اشخاص بسیار بالاتر از کارکرد آن است که این موضوع علاوه بر اینکه باعث ریخت و پاش بیت المال می شود و به فاصله طبقانی دامن می زند، باعث بروز نگرانی ها و بی اعتمادی در افکار عمومی می شود و مردم را دلسرد می کند.

* موجه نبودن خرج چند میلیاردی برای استخر ساختمان ریاست جمهوری در شرایط فعلی اقتصادی کشور

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم گفت: اشرافیت در این دوره به اوج رسیده است به عنوان نمونه هزینه هایی که در محل ساختمان ریاست جمهوری و وزرا وجود دارد موجه نیست، مخصوصا در شرایطی که مردم در معیشت خود با مشکل مواجه هستند.

وی با انتقاد از ریخت و پاشهای مجلس و دولت در فضای فعلی اقتصادی کشور گفت: هزینه هایی که برای ساخت و سازهای دولتمردان و مجلس می شود باید متناسب با وضعیت فعلی اقتصادی کشور باشد بنابراین در چنین شرایطی خرج چند میلیاردی برای استخر ساختمان ریاست جمهوری خلاف قاعده است و توجیهی ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بی توجهی به وضعیت فعلی کشور در اختصاص دادن بودجه گفت: این بی توجهی در متأسفانه در مجلس نیز وجود دارد مثلا یک دیواری در اطراف مجلس با هزینه زیاد ساخته می شود پس از چند ماه خراب می شود.

موسوی لارگانی افزود: وقتی در ساختار بودجه نویسی سقفی برای ریخت و پاشهای دولت در نظر گرفته نمی شود خود را آزاد می بیند و بی حساب خرج چنین مخارج غیر ضروری می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکال دیگر ساختار بودجه نویسی در کشور گفت: بودجه مصوب بایستی عملیاتی و اجرایی نوشته شود نه اینکه بودجه به صورتی نوشته شود و قوه مجریه به صورت دیگر عمل کند. بودجه نویسی باید به قدری محکم باشد که بتواند جلوی تخلفات و فسادها را بگیرد.

* سکوت مجلس در برابر انحراف 62 درصدی بودجه

وی با اشاره به قرائت رئیس دیوان محاسبات از تفریق بودجه سال 96 گفت: رئیس دیوان محاسبات از انحراف 62 درصدی بودجه 96 خبر داد و این در حالی بود که مجلس نسبت به این انحراف سکوت کرد؛ و چنین مواضعی از مجلس در قبال تخلفات قابل قبول نیست و باعث دلسردی آنها از نمایندگانشان در مجلس می شود.

موسوی لارگانی با اشاره به ضرورت شیوه ای خاص از تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی که اجازه هیچ گونه تخلف و تخطی را به قوه مجریه ندهد گفت: اکنون متأسفانه به صورت گسترده در وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای دولتی مشاهده می شود که بودجه خلاف آنچه که در مجلس مصوب شده است مصرف می شود و این جای تأمل و بررسی دارد.

* اختصاص ناچیز بودجه فرهنگی نسبت به کشورهای دیگر و عملیاتی نکردن همان میزان در صحنه عمل

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورمان یک کشور اسلامی است و باید برای مسائل فرهنگی بودجه مناسبی در نظر گرفته شود: اما متأسفانه اینگونه نیست و بودجه فرهنگی کشور نسبت به کشورهای دیگر که حتی مسلمان نیز نیستند بسیار پائین تر است و مع الاسف همان میزان پایین را نیز دولت حاضر نیست به طور کامل اجرایی کند و در اختیار مسئولان فرهنگی کشور قرار نمی دهد.

وی با انتقاد از جو رسانه ای که برخی از مشاوران دولت برای بودجه فرهنگی راه اندازی می کنند گفت: برخی که علاقه دارند در شبکه های اجتماعی نسبت به بودجه گزارش دهند به جای اینکه در فصل بودجه نویسی نسبت به اختصاص بودجه فرهنگی جو سازی کنند اگر جوانمرد هستند در آخر سال نسبت به هزینه کرد بودجه به وسیله دولت گزارش دهند و بودجه هزینه های جاری دولت که صرف تشریفات نهاد ریاست جمهوری، همایشها و اموری از این قبیل شده است با بودجه فرهنگی کشور که در عمل اختصاص یافته است مقایسه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ریاست مجلس در 17 بهمن ماه سال گذشته از دستور مقام معظم رهبری بر جلس و دولت مبتنی بر اینکه باید ظرف چهار ماه آینده اصلاحات ساختاری در بودجه کشور صورت گیرد خبر داد بنابرایان باید اردیبهشت ماه تعین و تکلیف می شد چرا این قدر به درازا کشیده شد گفت: اگر بگویم که در این مدت هیچ اقدامی صورت نگرفته حرف دقیقی نیست چرا که در این مدت راجع به این موضوع مرکز پژوهشهای مجلس، مجلس شورای اسلامی و دولت کار کرده اند اما لازمه به ثمر نشستن چنین حرکت بزرگ و اساسی در اقتصاد کشور نیازمند اقدام انقلابی، جهادی و همت مضاعف است که نه در مجلس و نه در دولت وجود ندارد.

* نیاز به نشستهای مشترک رئیس قوه مجریه و مقننه با صنتعگران و تولیدکنندگان در سال رونق تولید

موسوی لارگانی با تصریح بر اینکه منویات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد کشور وقتی پیاده سازی می شود که مدیریت جهادی وجود داشته باشد گفت: اکنون 5 ماه از سال رونق تولید گذشته است قوه مجریه گزارش دهد که در 5 ماه گذشته چه اقداماتی برای رونق تولید انجام داده است. با شعار که رونق تولید محقق نمی شود و دردی از تولید کنندگان را دوا نمی کند در این مدت رییس قوه مجریه، مقننه و سایر مدیران ارشد اقتصادی کشور گزارش بدهند چند بار با تولیدکنندگان و صنعتگران نشته اند و درد و دل و مشکلات آنها را شنیده و برای رفع آنها اقدام کرده اند.

وی با انتقاد از رویکرد قوه مجریه در سال رونق تولید گفت: در سال رونق تولید نه تنها جلوی واردات کالاهای غیر ضروری گرفته نمی شود بلکه به بهانه ها و انگیزه های مختلف به آن بها داده می شود.
منبع: تسنیم
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی اصغر قاسم پور
0
0
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
باید هم باعث بی اعتمادی مردم بشه، مردم حق دارند، وقتی می بینند شعارهاشون با عمل هاشون متفاوته، با وجود این همه محرومیت و معضلات، عده ای از مسؤولانو می بینه انگار نه انگار مردم در چه وضعی هستند و خودشون در شرایطی متفاوت از اونها زندگی می کنن و حالا اون آرمانهایی که مردم آرزوشون تحققش بود در رأسش عدالت اجتماعی مهمه، فراموش شده، خب چرا بی اعتماد نباشن؟! فاصله ها که بسیار زیاد شده، باید جلو این فاصله گرفته بشه، هر کسی میخواد باشه و در هر لباس و مسؤولیت و جایگاه و جناح و خط فکریی. فرقی نمیکنه.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ حرف‌های تلخ بهاره رهنما درباره همسر سابقش

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

رد پای احمدی نژاد در واگذاری باغ ازگل/ تحقیق و تفحص املاک شهرداری تهران در دوره مدیریت پنجم شهری + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/ استایل عجیب نیما شعبان‌نژاد با شلوارک

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

راه‌های کاهش وزن در ماه رمضان

لوکس‌ترین خودرو‌ها تا ۱۱ میلیارد تومان

بازار فیلترشکن در سال ۱۴۰۲ در چه بازه قیمتی در نوسان بود؟/ بهای گزافِ یک جرمِ جمعی!

عارضه خطرناک مصرف زیاد ویتامین E

عکس/ جشن عروسی میلیاردی برای دو سگ در تهران!

مردی که چهره دیگران را به‌شکل شیطانی می‌بیند!

ایران از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کند؟

استاد دانشگاه امام صادق: اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی بارش رگبار بهاری در شمال استان فارس