تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
بازار كامپيوتر در اختيار قاچاقچيان؛

واردات غیرقانونی

این روزها فعالان و واردکنندگان محصولات فناوری در کشورمان به شدت درگیر چالش‌هایی از جمله ترخیص محصولات خود از گمرک هستند و با وجود نبود قانون و خلأ قانونی در حوزه واردات برخی محصولات مانند دستگاه‌های ماینینگ هنوز هم مشخص نیست واردات این محصولات قاچاق است یا خیر.
بازار کامپیوتر
اقتقاد24 - واردات غیرقانونی صنف کامپیوتر را متحمل ضررهای بسیاری کرده است. کامپیوتر و لوازم کامپیوتری در زمره محصولات ضروری کشور نیستند و زندگی مردم نیز به آنها وابسته نیست. در مقابل موبایل به شدت زندگی مردم را به خود وابسته کرده و اگرچه کالای اساسی محسوب نمی‌شود اما مردم نیز نمی‌توانند بدون آن زندگی کنند. موبایل‌های هوشمند نیز هر روز بیشتر پیشرفت می‌کنند و به راحتی جایگزین کامپیوترهای خانگی شده‌اند. بنابراین زمانی که قیمت لپ‌تاپ و تبلت جهش بزرگی داشته است، مردم از خرید آنها چشم‌پوشی کردند.

به هرروی لپ‌تاپ دیرتر از موبایل از کار می‌افتد و به همین روی می‌توان با همان دستگاه‌های قدیمی نیز کار کرد. به همین روی کاهش شدید تقاضا بازار کامپیوتر را دچار چالش کرده به طوری که سیدمهدی میرمهدی‌کمیجانی، رییس اتحادیه فناوران یارانه ادعا می‌کند بسیاری از فعالان این صنف کسب‌و‌کار خود را تغییر داده و یا حتی از کشور مهاجرت کرده‌اند. البته مهاجرت از کشور امری است که در تمامی حوزه‌های مرتبط با فناوری رخ می‌دهد. دولت ایران قدر نیروهای نخبه فناوری را نمی‌داند اما شرکت‌های خارجی امکانات و شرایط بسیار خوبی برای آنها فراهم می‌کنند. به هر روی میرمهدی معتقد است که هزینه پرداختی بابت رشوه به حدی افزایش پیدا کرده است که اگر بخواهیم کالا را به صورت قاچاق وارد کنیم ارزان‌تر تمام می‌شود. او پیش از این در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرده بود که قیمت محصولات کامپیوتری ۲۰ تا ۳۵ درصد کاهش داشته اما مردم همچنان تمایلی به خرید محصولات کامپیوتری ندارند. میرمهدی معتقد است آمریکا نتوانست ما را تحریم کند اما ما خودمان، خودمان را تحریم کردیم، خود تحریمی دارد پدر کشور را در می‌آورد، ترامپ باید تحریم را از برخی مدیران رده بالای ما یاد بگیرد که چگونه تحریم کند تا تولیدکننده و کاسب نتوانند کمر راست کنند.

رکود در صنف کامپیوتر


سیدمهدی میرمهدی‌کمیجانی، رییس اتحادیه فناوران یارانه گفت: رکود در صنف ما زودتر از سایر اصناف آغاز شد. زمانی که کالای IT از سبد خانواده ایرانی خارج شد ما دوباره وارد بحران رکودی شدیم.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش قدرت خرید مردم، تجهیزات کامپیوتری و لوازم جانبی آن تبدیل به یک کالای لوکس شدند. وقتی قیمت یک لپ‌تاپ سه میلیونی تبدیل به ۱۳ میلیون تومان شد، کارمندی که برنامه‌ریزی می‌کرد برای فرزندش لپ‌تاپ خریداری کند اکنون با پس‌انداز یک سال خود نیز نمی‌تواند این کالا را خریداری کند. پس طبیعی است با این وضعیت وارد یک رکود طولانی‌مدت شویم.

میرمهدی ادامه داد: البته بحث شرکت‌های دولتی جداست زیرا آنها از بیت‌المال بودجه می‌گیرند و هر طور باشد هزینه می‌کنند. اما عملا ما دیگر مشتریان بخش خصوصی و مردم عادی خود را از دست داده‌ایم و فقط بخش دولتی باقی مانده که آنها هم هرچند وقت یکبار خریداری می‌کنند. وی با اشاره به میزان کاهش فروش نسبت به سال قبل گفت: اگر بخواهیم با وضعیت قبل از افزایش قیمت دلار محاسبه کنیم ما بیش از ۸۰ درصد کاهش فروش داشتیم اما پس از افزایش قیمت دلار می‌توانم این را با صراحت بیان کنم که تا سه ماه من و همکارانم اصلا فروشی نداشتیم، زیرا کسی که جنس داشت نمی‌دانست آن را با چه قیمتی به مشتری عرضه کند، در واقع همه سردرگم بودند و پس از چند ماه وضعیت بهتر شد و بازار تکان خورد.

مشکلات مالیات و بیمه


رییس اتحادیه فناوران یارانه با اشاره به درگیری‌های اصناف با تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی گفت: با تمام این مشکلات، سازمان تامین اجتماعی و بحث مالیات بر ارزش افزوده برای خود داستانی دارد. اکنون استراتژی جدید اخذ مالیات اینگونه است که دیگر برای همه برگه مالیاتی در یک ماه صادر نمی‌کنند مثلا در هر پاساژ تنها برای دو نفر برگه مالیات و صورت وضعیت صادر می‌شود تا با یکدیگر مقایسه نکنند که این نیز یک نوع راه دور زدن است. اما سوال این است که چرا کسی که سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده، برای این دوره ۱۵۰ میلیون مالیات برایش تعیین شده است؟ آن هم در شرایطی که همه اذعان دارند ما با رکود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: همین تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهاست که باعث می‌شود تا فعال این صنف اینگونه برداشت کند که اگر دو سال دیگر ادامه دهد باید سرمایه و زندگی خود را به اداره مالیات بدهد، پس بهتر است زودتر کار خود را تعطیل کند. میرمهدی با اشاره به مکاتبات و جلسات خود با مقامات مختلف گفت: دیگر کار به جایی رسیده که به همکاران التماس می‌کنیم که فعالیت خود را تعطیل نکنند. به آنها قول می‌دهیم که امروز و فردا و در جلسه با معاون وزیر یا فلان مدیرکل مشکلات را مطرح و وضعیت بهتر می‌شود اما نهایت امر مشاهده می‌شود که شرایط تغییر نمی‌کند.
وی با بیان اینکه هیچ تاجر و بازرگانی مخالف پرداخت مالیات نیست، افزود: ما همه به این بلوغ رسیده‌ایم که با پرداخت مالیات می‌توانیم زندگی اجتماعی بهتری داشته باشیم. اما بحث این است که باید فروش داشته باشیم تا مالیات نیز پرداخت کنیم.

نباید هر سال مالیات افزایش پیدا کند آن هم بدون در نظر گرفتن تغییر در میزان فروش. از سوی دیگر با توجه به اختیاراتی که قانون به اداره دارایی داده است مبنی بر اینکه شخصی که از پرداخت مالیات خود اجتناب کند را می‌تواند بلافاصله ممنوع‌الخروج و تلفن، حساب‌های بانکی و حتی مغازه‌ را مصادره کند. با این شرایط تعداد زیادی از اعضای ما منتظر هستند تا تسویه حساب مالیاتی خود را بگیرند و فعالیت خود را تعطیل کنند.

میرمهدی با انتقاد از روند تخصیص ارز و واردات کالا گفت: تجهیزات کامپیوتری در کشور ما تولید نمی‌شود و بخش عمده‌ای از آن وارداتی است و متاسفانه اگر چیزی به عنوان زیرمیزی ندهیم هیچ کاری صورت نمی‌گیرد. این را من با صراحت بیان می‌کنم. هزینه پرداختی بابت رشوه به حدی افزایش پیدا کرده که اگر بخواهیم کالا را به صورت قاچاق وارد کنیم ارزان‌تر تمام می‌شود.

مانور قاچاقچیان


میرمهدی بیان کرد: قاچاقچی اطمینان می‌دهد که کالا را در دبی گرفته و در تهران جلوی در منزل تحویل دهد. وقتی هفت هزار دستگاه ماینر که هر کدام ۱۸ میلیون تومان ارزش دارد در تهران تخلیه می‌شود یعنی تونل قاچاق داریم. وقتی یک کارمند ساده چند خودرو و خانه چند صدمیلیونی دارد یا حساب بانکی اعضای خانواده‌اش میلیاردی است در حالی که وزیر این مملکت که کارمند دولت است بنا به گفته خودش حداکثر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، مشخص است این پول‌ها از کجا آمده است.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود