تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

پیش‌فروش‌های فوری و تحویل‌های غیر فوری

چرا خودروسازان ایرانی به‌راحتی به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند و پاسخ‌گوی کسی نیستند؟
خودرو
اقتصاد24- مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو، می‌گوید به دلیل دخالت دولت در صنعت خودروسازی، عملا کسی از مصرف‌کننده حمایت نمی‌کند و مردم دستشان به جایی بند نیست. دولت‎ها به صنعت خودروسازی مثل یک صندوق خوب نگاه می‌کنند.

به اعتقاد او، اگر دولت از صنعت خودروسازی کنار رود، مشکلات این صنعت حل خواهد شد. سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا، نیز اخذ سیاست پیش‌فروش را راهی برای تأمین نقدینگی خودروسازان و رهایی آنها از تنش‌های تحمیل‌شده بر صنعت بر اثر سیاست‌های اقتصادی می‌داند. در این میان، آیا سیاست‌گذاران پاسخ‌گوی حقوق ازدست‌رفته مشتریان هستند؟

خودرو ابزار دولت


پرسش کلیدی این است که چرا خودروسازان ایرانی به‌راحتی به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند و پاسخ‌گوی کسی نیستند؟ مرتضی مصطفوی در این‌باره به «شرق» می‌گوید: متأسفانه صنعت خودروی ما بیشتر از اینکه به‌عنوان یک صنعت دنبال منافع عامه باشد و به مردم فکر کند، بیشتر صنعتی است که ابزار دولت است.

او ادامه می‌دهد: دولت‌ها صنعت خودرو را مثل یک صندوق خوب می‌بینند و می‌خواهند از آن بهره‌برداری کنند. چون نگاه این است، متأسفانه همیشه حق با خودرو‌ساز بوده است.

مصطفوی می‌گوید: در بده بستان‌هایی که با خودروسازها از سوی وزارت صنعت و حتی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌بینید، شاهد هستید برخی افرادشان در شرکت‌های تابع خودروساز هستند بنابراین کمتر می‌توان توقع داشت که دولت یقه خودروساز را بگیرد. کافی است کمی به این صنعت انتقاد شود، می‌گویند امنیت ملی در خطر است و این همه کارگر هست و... متأسفانه یک قانون نانوشته‌ای وجود دارد که همیشه حق با خودروساز هست. همین نگاه را تعمیم بدهید به قراردادها و خیلی داستان‌های دیگر.

او اضافه می‌کند: خودروسازان با مردم قرارداد می‌بندند. نمی‌توانند خودرو را تحویل دهند. بعد اعلام می‌کنند قطعه نداریم. فرد به سازمان حمایت شکایت می‌کند، سازمان حمایت می‌گوید من یک نهاد وابسته به وزارت صنعت هستم، بنابراین افراد پاسخی دریافت نمی‌کنند. وزارت صنعت نماینده در هیئت مدیره خودروسازان دارد. مردم در ارتباط با خودروساز دستان‌شان به جایی بند نیست.

انتخاب مدیرعامل از سوی دولت به جای سهام‌داران


این کارشناس خودرو یادآور می‌شود: ریشه همه این مشکلات به این مسئله بر می‌گردد و آن این است که دولت مالکیت ایران‌خودرو و سایپا را مال خود می‌داند. در برکناری یکه‌زارع، ربیعی سخنگوی دولت گفت با وزیر صمت صحبت کردیم یکه‌زارع برکنار می‌شود و فرد جدید، امروز جایگزین می‌شود. سؤال این است مگر شما نمی‌گویید ایران‌خودرو و سایپا خصوصی هستند و سهام‌دار دارند؛ بنابراین سهام‌داران باید مدیرعامل تعیین کنند پس چرا شما دخالت می‌کنید.

او می‌گوید: متأسفانه در مواجهه بین خودروسازان و مردم، مشتری محکوم است. دستش جایی بند نیست. تمام نهادهایی که باید از مشتری حمایت کنند آن سوی خط و سمت خودروساز هستند. نگاه دولت به خودروسازی باید عوض شود. باید دولت بپذیرد که مالکیت و مدیریت خودروسازی متعلق به او نیست. حالا شاید اسم این را خصوصی‌سازی بگذارید.

مصطفوی عنوان می‌کند: اگر دولت از صنعت خودرو خارج شود، آن وقت است که دو بخش خصوصی یعنی مردم و خودروساز با هم مواجه می‌شوند. قرارداد مطمئن بسته می‌شود. اگر نیاز بود و خودروساز به تعهداتش عمل نکرد، مشتری به قوه قضائیه مراجعه می‌کند و حقش را مطالبه می‌کند.او تأکید می‌کند: البته خصوصی‌سازی شرط لازم است و شرط کافی نیست. علاوه بر خصوصی‌سازی باید واردات انجام شود. دولت باید سیاست‌های نظارتی و حمایتی را تغییر دهد. اعتقاد من این است که باید یک بسته سیاستی برای صنعت خودرو ارائه کنیم که این صنعت شکوفا شود. در این بسته از آزادشدن واردات تا شفاف‌سازی روابط بین خودروساز، قطعه‌ساز و... جا می‌گیرد.

فروش فوری با هدف تأمین نقدینگی


سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا نیز در گفت‌وگو با «شرق» بسیاری از مشکلات را ناشی از دخالت دولت در صنعت خودرو می‌داند، اما تا حدوی به مشکلات خودروسازان هم اشاره می‌کند.

او می‌گوید: روند پیش‌فروش یک روند دائمی است. گاهی جلوی پیش‌فروش‌ها گرفته می‌شود و ورود نقدینگی به صنعت کاهش می‌یابد. بعد مجوز می‌دهند تا دوباره پیش‌فروش انجام شود. نمی‌شود گفت خودروساز باید به تمام تعهداتش عمل کند، بعد پیش‌فروش انجام شود، زیرا در این صورت صنعت دچار مشکل تأمین نقدینگی می‌شود.

مدنی بیان می‌کند: تعهدات باید به نحوی باشد که با یک فاصله زمانی اتفاق بیفتد، زیرا تعهداتی که خودروسازان دارند، فرضا به اندازه تولید امسال است و در صورت تعهد بیشتر، این تحویلی‌ها به سال بعد موکول می‌شود. اگر خوب برنامه‌ریزی شود، زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده را بعد از پایان تعهدات قبلی‌شان باید تعیین کنند.

او به این پرسش که چرا دولت با وجود انباشت تعهدات خودروسازان مجوز فروش فوری به صنعت داده است، این‌گونه پاسخ می‌دهد: این مجوز برای تعداد محدودی است. پیش‌فروش برای این است که نقدینگی صنعت را تأمین کند و به این ترتیب خودروسازان خودروهای ناقصشان را تکمیل کنند و آن را تحویل دهند. برای خودروهای تعهدات قبلی چون با قیمت‌های قبلی بوده، سود مشارکت داده شده و بخشی از قبل تحویل داده شده است، از فروش آنها پول زیادی عاید خودروسازها نمی‌شود. برای تأمین نقدینگی می‌توانند فروش فوری کنند.

به گفته مدنی وقتی مسئله ارز پیش می‌آید، روی قیمت خودرو هم تأثیر می‌گذارد. برای همه کالاها این اتفاق می‌افتد، اما تمرکز روی خودرو بیشتر است. وقتی یک خودروساز در یک روز میزان قدرت خریدش به یک‌سوم تقلیل می‌یابد، چه کاری باید انجام دهد.

او ادامه می‌دهد: من خودم این موضوع را داشتم. وقتی که ارز سه‌برابر شد با مشکلات زیادی روبه‌رو شدیم. خودروساز یک نقدینگی دارد و می‌خواهد هزار قطعه سفارش بدهد که یک‌باره با افت ارزش پول، قدرت سفارش 300 قطعه را دارد. معلوم است که روند تحویل خودرو متوقف می‌شود و سفارش‌ها عقب می‌افتد. هر پراید هزارو 500 تا هزارو 800 دلار ارزبری دارد. وقتی یک‌باره قیمت مابه‌التفاوت دلار می‌شود 10 هزار تومان یعنی هر خودرویی فقط برای خرید خارجی‌اش این میزان افزایش قیمت خواهد داشت. مواد اولیه داخل هم این‌گونه است. عملا قدرت خرید و نقدینگی خودروساز، توان تأمین خطوطش را نمی‌دهد و تولید پایین می‎آید.

مدیرعامل سابق سایپا اضافه می‌کند: با تغییر نرخ دلار تعهد عقب می‌افتد. کنترل قیمت رخ می‌دهد. ورود نقدینگی با مشکل مواجه می‌شود. ببینید از آن موقع که دلار سه برابر شد، هر خودرو بین 10 تا 15 میلیون تومان قیمت تمام‌شده‌اش فقط بابت دلار بالا رفت و حدود 10 میلیون تومان هم برای سایر موارد حتی قطعات ساخت داخل با افزایش نرخ مواجه شد، اما چند ماه طول کشید که تأییدیه قیمت جدید را بگیرند؟ در این فاصله هم تعهدات قبلی وجود دارد.

منبع: شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد