تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
نقدینگی جاماندگان، محرک‌ جدید رشد بورس

با بورس تا ۱۴۰۰

بازار بورس تهران در هفته گذشته تنها سه روز کاری را تجربه کرد ولی با این حال توانست با رشد عالی ۹۷۵۲ واحدی در یک‌قدمی فتح قله ۳۰۰ هزار واحد قرار بگیرد و روی ۲۹۹۹۳۰ واحد بسته شود. حالا عددها در برابر رشد بازار و ورود نقدینگی‌های جدید رنگ باخته‌اند و عددهایی که طی سال‌های گذشته رویا به نظر می‌رسیدند یک به یک فتح می‌شوند و هیچ بعید نیست که چند سال دیگر اعدادی که الان به نظر رویا می‌رسند به واقعیت تبدیل شوند، البته هنوز در این مسیر پیچ‌های پر‌خم و بالا و پایین‌ها بسیار خواهند بود. شاخص هم‌وزن نیز رشد خوب ۴۲۹۵ واحدی را تجربه کرد و با ثبت رکورد جدید، عدد ۸۳۴۹۹ واحد را دید.
شاخص کل بورس تهران امروز
اقتصاد24-  با بورس تا ۱۴۰۰ - پول در صنایع مختلف در گردش است و حرکت‌های صنایع کوچک نسبت به صنایع بزرگ پر‌رنگ‌تر است. ارزش معاملات طی هفته گذشته با توجه به تعطیلی‌ها، بسته بودن بازار پایه و موعد تسویه بعضی از اعتباری‌ها بهتر از انتظار بود و میانگین ۲۴۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات روزانه برای بورس و فرابورس حفظ شد. نمودار ارزش معاملات در تایم روزانه نشان می‌دهد که روند آن صعودی است و در میان‌مدت انتظار افزایش این عدد وجود دارد.

البته که نوسانات در مسیر وجود خواهد داشت. آمار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس نشان می‌دهد که ورود نقدینگی تنها به صورت مستقیم در حال انجام نیست و بسیاری از سرمایه‌گذاران با درک این موضوع که بازار سرمایه یک بازار حرفه‌ای است در حال خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس هستند تا شرکت‌ها از طرف آنها در سهام مناسب سرمایه‌گذاری کنند. حالا بازار سرمایه عمق بیشتری پیدا کرده است و عده‌ای خاص (چه حقوقی و چه حقیقی) دیگر احساس مالکیت بر این بازار ندارند و نقدینگی حقیقی و حقوقی است که تصمیم آخر را می‌گیرد. به نظر مسوولان ذیربط باید نسبت به فراهم کردن زمینه حضور بیشتر صندوق‌ها در بازار سرمایه، با برداشتن قوانین دست و پا گیر، اقدام نمایند.

صنایع جذاب هفته قبلی


در هفته گذشته چهار صنعت خودرو، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و انبوه‌سازی بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. چهار سهم رمپنا، خودرو، خساپا و ذوب بیشترین ارزش معاملات را طی هفته گذشته ثبت کردند. سه سهم غنیلی، تاپکیش، ثاخت به ترتیب حدودا با ۲۱، ۱۹، ۱۶ درصد بیشترین رشد و سه سهم حتوکا، کحافظ، سدبیر به ترتیب حدودا با ۱۰ ،۹، ۸ درصد بیشترین کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند. به نظر با از بین رفتن تردید‌ها، حالا پول‌های پارک شده‌ای که طی هفته‌های گذشته در مقاومت‌های شاخص کل، فروش زده‌اند و نقد شده‌اند به بازار وارد شوند، سیکلی که توان رشد قیمت‌ها را می‌تواند بالاتر ببرد، باید توجه داشت که عده‌ای از سرمایه‌گذاران، از تیرماه و مرداد‌ماه‌؛ در پی رسیدن شاخص کل به نزدیکی مقاومت محدوده ۲۶۵ تا ۲۷۶ هزار شروع به شناسایی سود کردند و نقد شده‌اند و به بازار نگاه کرده‌اند، حالا این افراد احساس عقب‌افتادگی از روند را دارند و حالا که شتاب رشد بازار را می‌بینند در پی خرید دوباره در بازار هستند، همین افراد و البته پول‌های جدید باعث می‌شوند که هر منفی در سهم‌های خوب و بنیادی بازار خریدار خودش را داشته باشد و کف‌های بازار بالاتر و بالاتر بیاید و از یکجایی به بعد این احساس درماندگی باعث می‌شود که حتی تریدرهای حرفه‌ای و قدیمی شروع به خرید در هیجانات مثبت کند و شتاب رشد را در بازار و سهم‌ها با تزریق نقدینگی افزایش بدهد، آنجاست که باید منتظر یک اصلاح کوتاه در بازار بود.

بازار نفت


نفت برنت طبق پیش‌بینی‌های هفته گذشته تا محدوده ۶۴ دلار پیش رفت اما اخبار مربوط به اخراج جان بولتون که به مثابه چراغ سبز به ایران بود و احتمال دور جدید مذاکرات و کاهش تحریم‌ها را بالا برد، باعث واکنش بازار و افت نفت تا محدوده ۶۰ دلار شد و این در حالی بود که موجودی ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا طی هفته اخیر ۹/۶ میلیون بشکه کاهش داشت و انتظار می‌رفت قیمت نفت افزایش یابد. اگر‌چه سیاست خارجی ایران در برابر آمریکا مشخص است و احتمال مذاکرات رو‌در‌رو را کمرنگ می‌کند، اما بازارها با همین احتمالات و اخبار نوسانات خود را می‌سازند. پالس مثبت چین به آمریکا با خبر خرید مقداری از محصولات کشاورزی آمریکا توسط چین، بدون پاسخ نماند و آمریکا نیز با عقب انداختن دو هفته‌ای شروع دور جدید اعمال تعرفه ۳۰ درصدی روی ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی به این پالس جواب مثبت داد تا بازارها را به کاهش تنش دو غول تجاری جهانی امیدوار نگه دارد. از طرفی چین با افزایش وام‌دهی و تزریق نقدینگی جدید به اقتصاد خود سعی در تحریک اقتصاد خود دارد، ترامپ نیز در این بین با مقایسه نرخ بهره کشورهای دیگر با آمریکا در پی فشار به فدرال‌رزرو برای کاهش بیشتر نرخ بهره است تا با کاهش ارزش دلار قدرت رقابتی صادرات خود را حفظ کند، کاهش بهره توسط فدرال‌رزرو آمریکا می‌تواند باعث کاهش ایندکس دلار و افزایش قیمت طلا و کامودیتی‌ها شود.

اشاره‌های مکرر روحانی به رونق بورس


در هفته گذشته رییس‌جمهور طی چند نوبت به رشد بازار سرمایه اشاره کرد و آن را نشانه مثبتی از اقتصاد کشور توصیف کرد‌. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز در مصاحبه‌ای عنوان کرد که افزایش عمق بازار سرمایه از نشانه‌های مثبت حرکت اقتصادی دولت برای مهار نقدینگی بوده است، در ادامه وی عنوان کرد که ورود نقدینگی به بورس از جمله راه‌های کمک به بخش تولید و مهار نقدینگی است که البته در کنار این موضوع دولت نیز می‌تواند شرکت‌های خود را واگذار کند و در پایان وزیر اقتصاد به نقش دولت به رونق بازار سرمایه طی یک‌سال گذشته اشاره کرد، موضوعی که بنده از دی ماه گذشته در همین ستون بارها به آن اشاره کردم که برای مثال در فروردین با عنوان «برنامه دولت برای بازار سرمایه و تامین کسری بودجه» مستقیم به آن اشاره شد.

«بورس» بر سر زبان‌ مردم


طبق آمار سمات کدهای صادر شده برای ورود به بورس از مرز ۱۱ میلیون کد فراتر رفت که سهم پنج ماه ابتدای سال تا الان ۱۹۸ هزار کد جدید بوده است. اگر چه مقداری از این کد‌ها صرفا برای خرید عرضه اولیه ورود کرده‌اند، اما نمی‌توان ضریب نفوذ واژه «بورس» در صحبت‌های روزمره مردم و رسانه‌ها را انکار کرد و به نظر بازار سرمایه ایران بعد از سال‌ها، در حال ورود به دوره رشد بلند‌مدت خود و افزایش شدید ضریب نفوذ بین جامعه قرار گرفته است. نگاه دولت به بازار سرمایه تغییر کرده است و به نظر برنامه دولت برای رونق بازار سرمایه، با همه فراز‌و‌نشیب‌ها، تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد.

در هفته پیش رو در حالی بازار را آغاز می‌کنیم که اخبار مثبت سیاسی و قیمت‌های جهانی بازار را همراهی می‌کند، بعد از تعطیلی‌های هفته گذشته بازار با رونقی دوباره بازگشایی می‌شود و شاخص با عبور از مرز روانی ۳۰۰ هزار واحد، عددهای جدیدی را لمس می‌کند. انتظار افزایش ارزش و حجم معاملات را دارم و بازگشایی نمادهای بازار پایه از روز دوشنبه می‌تواند ارزش معاملات فرابورس را هم افزایش دهد. از لحاظ نموداری تحلیلگران تکنیکال کار، مقاومت بعدی شاخص را در محدوده ۳۲۰ هزار می‌بینند، البته در هر بازاری احتمال اصلاح وجود دارد و بازار بورس هم از این قاعده مستثنی نیست اما به نظر با نگاه میان‌مدت، هر گونه اصلاحی در بازار با این حجم ورود از نقدینگی بدون خریدار نمی‌ماند و رشد در این مدت ادامه دارد. البته توجه کنید که سرمایه‌گذار حرفه‌ای بدون توجه به عددهای شاخص کل، با نگاه میان‌مدت، پارامترهای سهم بنیادی خود را نگاه می‌کند و بر اساس استراتژی خود عمل می‌کند. نگاه صرف به تکنیکال باعث شده است که بسیاری از تریدرهای قدیمی از موج اخیر صعودی بازار جا بمانند.

نگاه همه‌جانبه به بازار چه از منظر سیاسی، نقدینگی، بنیادی، روانشناسی و‌.‌.‌. می‌تواند تعصب را از یک تریدر دور نگه دارد تا تصمیمات درست را اتخاذ کند. شخصا تا زمانی که ارزش معاملات و ورود نقدینگی به بازار ادامه دارد ترسی نسبت به بازار و رشد آن در میان‌مدت ندارم اما مدیریت سرمایه و سرمایه‌گذاری مناسب در سهم‌های بنیادی و سود‌ساز را اولویت اول برای حفظ سرمایه و کسب سود می‌دانم. افزایش آگاهی منجر به کاهش ریسک و افزایش سود آوری می‌شود.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی