تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
گزارش اقتصاد۲۴ درباره عزم وزارت صمت برای احیای واحدهای تولیدی صنعتی؛

الزامات راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد / تجربه ترکیه چه می‌گوید؟

وزارت صمت قصد دارد تا پایان سال دو هزار واحد صنعتی را از رکود خارج کند و این مسئله در راستای بهبود فضای کسب و کار صورت می گیرد. اما در این زمینه تجربه جهانی چه می گوید و چگونه می توان تجربه موفقی در این زمینه داشت؟
واحد تولیدی
اقتصاد 24 - راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. رضا رحمانی وزیر صمت با اعلام مطلب گفته است که امسال دو هزار واحد صنعتی از رکود خارج خواهند شد. اما الزامات این خروج از رکود چیست؟

به اعتقاد کارشناسان صنعتی، اگر دولت به دنبال خروج بنگاه های اقتصادی از رکود است باید پیش از تبیین و اعلام هر برنامه ای با تشکل ها و اتحادیه های فعال در آن مشورت کند.

توسعه بخش خصوصی در بستر اقتصاد ملی بر پایه عوامل متعددی اعم از قوانین، زیرساخت‌های گسترده فیزیکی و نهادی، محیط باثبات اقتصادی، توسعه پایدار بازارهای مالی، توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، مقررات بازار کار، توسعه فناوری‌های نوین و آموزش و یادگیری مستمر استوار است. توسعه اقتصادی در گرو توسعه و بهبود فضای کسب و کار است. از این‌رو ایجاد زیرساخت‌های زیربنایی برای توسعه و رفع موانع کسب و کار از الزامات و اولویت‌های ضروری دولت و نهادهای مدنی همچون اصناف و تشکل‌هاست.

وزارت صنعت به دنبال تقویت تولید است نه تضعیف 


رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با انتقاد از اینکه سال هاست بزرگان عرصه تولید و صادرات به دولت ها شرایط بحرانی صنایع کشور را هشدار داده اند اما هیچ گاه از فلسفه وجود آنها در اصلاح ساختار اجرایی استفاده نشده است، به خبرنگار اقتصاد 24 می گوید : راه اندازی مجدد دو هزار واحد صنعتی راکد فی نفسه کار خوبی است به شرطی که پیش از هر کاری، برنامه های مربوط به آن با حضور تشکل ها و اتحادیه های فعال مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

رضا امیدوار تجریشی با تاکید بر اینکه دیگر زمان آزمون و خطا نیست و فرصتی برای تکرار اشتباه وجود ندارد گفت: برای راه اندازی واحدهای تولیدی که در معرض نابودی هستند بودجه زیادی باید در نظر گرفت چرا که بودجه احیا متفاوت است و نباید به یک اندازه و با یک مقیاس به آن نگاه کرد؛ اگر با این روش به دنبال احیا باشیم در واقع راه را برای نفوذ یک رانت دیگر آماده کرده ایم.

امیدوار تجریشی در ادامه ضمن مقایسه تولید در ایران با ترکیه گفت: ترکیه از جهت های مختلفی از کشورمان ضعیف تر و عقب تر بود اکنون سعی بر قطب شدن در منطقه و فرامنطقه را دارد آن هم تنها با حمایتی که دولت این کشور از بخش تولید می کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید داشت: باید باور داشت که تقویت و اعتماد به بخش خصوصی تنها راهکاری است که می تواند تولید را نجات دهد. تولید کننده بدون هیچ ادعایی در حال تولید است اما فشارهایی که از سوی دولت ها بر آن وارد می شود نمی گذارد روند توسعه ای را طی کند. بسیار جای تعجب است که برخلاف تمام دنیا در کشور، با سنگ اندازی های مختلف مانع فعالیت فعالان صنعتی می شوند.

وی تصریح کرد: زمانی که دولت ها هیچ سوبسیدی به تولید نمی دهند چه انتظاری از یک واحد تولیدی دارند که با راندمان بالا توان تولید را افزایش دهند و در بازارهای جهانی حضور یابند؟! در شرایطی که هنوز شهرک های صنعتی کشورمان یک کتابچه جهت معرفی کالا و محصولات تولیدی خود ندارند چطور انتظار دارند یک سرمایه گذار خارجی و یا داخلی برای منعقد کردن قرارداد راهی این شهرک ها شود و برای کشور ارزآوری داشته باشند.

امیدوار تجریشی گفت: وزارت صنعت در حمایت از واحدهای صنعتی و خارج کردن آنها از رکود باید نقشه راه را تعریف و اعلام کند که با چه هدفی قصد احیای این واحدها را دارد.

به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، قیمت تمام شده بالای تولید، نبود بازارهای مصرف داخلی و خارجی، نبود مشوق های صادراتی، فقدان رایزن ها در کشورهای دیگر و بی برنامگی جهت تبلیغ کالاهای ایرانی در سایر کشورها و موارد دیگر نشان می دهد که طرح های اعلام شده با کلیات توسعه تولید مغایرت دارد.

وزارت صنعت امید واهی به راه اندازی های تکراری نمی دهد 


در همین رابطه یک صنعتگر و سازنده تجهیزات برقی مستقر در یکی از شهرک های صنعتی استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار و وجود بازار موثر دو عامل اصلی در رونق تولید است، گفت: راه اندازی مجدد واحدهایی که به دلایل مختلف کسب و کار، کمبود نقدینگی، مالیات، نبود مواد اولیه و گرانی بیش از حد قادر به ادامه فعالیت نبوده اند، نیاز به بهبود فضای کسب و کار دارد.

فرشاد عباسی تاکید داشت: در کشورهای پیشرفته، تولید با توجه به امکانات و ماشین آلات و همچنین تفکر صنعتی دولتمردانشان در نسل چهارم قرار دارد، ایران شاید در نسل سوم باقی مانده باشد اما با تفکرات و اجرای برنامه هایی که به دوره دوم برمی گردد قرار است تولید را حمایت و رونق ببخشند.

این صنعتگر با یادآوری این موضوع که کشور ترکیه از لحاظ ذخایر و ظرفیت های تولید به مراتب بسیار عقب تر از ایران است گفت: این در حالی است که این کشور طی سال های اخیر با تدبیر دولتش در بسیاری از صنایع و تولیدات پیشتاز شده است.

عباسی تاکید کرد: سال گذشته پس از ايجاد تنش ميان آنكارا و واشنگتن و آغاز فشارهاي اقتصادي آمريكا، دولت تركيه اقدامات گسترده اي را براي مقابله با تهديدات كاخ سفيد آغاز كرد. در این سال تركيه بسته 16 ماده اي حمايت از صنعتگران، كارآفرينان و صاحبان كسب و كارهاي كوچك و متوسط را در راستاي مقابله با فشارهاي اقتصادي آمريكا و كاهش فشار از دوش توليد كنندگان داخلي ارائه کرد. اين بسته حمايتي و پيشگيرانه شامل فرآيند طراحي اقدامات پيشگيرانه و بسته حمايتي از صنعتگران، كارفرمايان و كارآفرينان داخلي با هدف مقابله با حملات اقتصادي آمريكا و پشتيباني از توليدكنندگان، در وزارت صنعت و فناوري و مطابق با سياست هاي اجرايي در شرايط كمبود منابع مالي تدوين شد.

این فعال صنعتی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه شرایط برای توسعه تولید در کشور فراهم شود، ادامه داد: بدون تردید اصلاح و بهبود فضای کسب و کار و شاخص‌های مرتبط در عرصه تجارت جهانی نه‌تنها گامی مثبت و ارزنده در جهت تقویت مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و افزایش سطح اشتغال و تولید در کشور محسوب می‌شود بلکه عامل جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل‌کننده جریان انتقال دانش فنی و منابع پولی و مالی جدید به کشور است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد