تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
سایه قاچاق بر سر بازار کالاهای پروتئینی

موج ‌تازه گرانی

معضل قاچاق دام بار دیگر گریبانگیر کشور شده به طوری که به زودی شاهد افزایش قیمت های جدیدی در بازار اقلام پروتئینی به خصوص گوشت خواهیم بود.
گوشت
اقتصاد۲۴ - موج تازه گرانی در راه است و با اینکه بعد از واگذاری برخی مسوولیت‌های بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و قرار گرفتن معیشت مردم در اولویت اصلی تنظیم بازار کالاهای اساسی، افزایش قیمت‌های افسارگسیخته یکی دو قلم کالا همچون گوشت متوقف شده است اما با این حال همچنان قیمت اقلام پروتئینی مورد نیاز مردم از جمله گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات آنچنان بالاست که همه اقشار جامعه توانایی خرید این اقلام را ندارند. بر این اساس شاهد این هستیم که برخی اقشار ضعیف جای خالی گوشت و مرغ در سفره خود را با سایر منابع پروتئینی همچون قارچ پر کرده‌اند اگرچه قیمت این محصول نیز چندان مناسب نیست. اما نکته قابل تامل در این میان این است که با وجود وعده وعیدهای مسوولان در مورد ثبات قیمت گوشت و جلوگیری از افزایش قیمت‌های بی‌رویه در بازار کالاهای اساسی، تحولاتی در گوشه و کنار کشور در حال انجام است که در نتیجه آن بازار کالاهای اساسی در همه شهرها با نوسان‌های جدی مواجه خواهد شد.

به گفته فعالان بازار گوشت، مقداری دام در حال خروج از غرب کشور است با تداوم این روند، افزایش قیمت‌های جدید در بازار گوشت اتفاق خواهد افتاد. این در حالی است که با نزدیکی به مناسبت‌های خاص همچون اربعین، خود به خود افزایش قیمت‌های جدیدی در بازار گوشت و مرغ ایجاد خواهد شد.در حال حاضر نه تنها گوشت و مرغ با قیمت‌های باورنکردنی در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد بلکه قیمت لبنیات و ماهی نیز به‌اندازه‌ای بالاست که همه مردم توان خرید آن را ندارند. از این‌رو شاهد افزایش رکود در بازار این محصولات هستیم. این در حالی است که دولت نتوانسته راهکارهای مناسبی را برای کاهش قیمت محصولات مورد نیاز مردم از جمله اقلام پروتئینی اتخاذ کند تا دست کم مردم برای خرید کالاهای اساسی مشکلی نداشته باشند.

در این میان شاهد این هستیم که به دنبال کمبود نظارت‌ها، بسیاری از منابع و کالاهای مورد نیاز در بازارهای داخلی به راحتی از مرزهای کشور خارج می‌شود که در نهایت موج جدیدی از گرانی در بازار را به دنبال خواهد داشت و مردم را در تامین مایحتاج مورد نیاز روزانه خود با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

قاچاق دام از سر گرفته شد

بر همین اساس رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قاچاق دام از سر گرفته شد، گفت: مقداری دام در حال خروج از غرب کشور است که با استمرار این روند، شاهد نوسان قیمت در بازار داخل خواهیم بود. علی‌اصغر ملکی با اشاره به اینکه بازار گوشت گوسفندی در رکود کامل به سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به کاهش توان خرید مردم، قیمت بالای گوشت گوسفندی و اختصاص بخشی از درآمد خانوار‌ها در ایام پایانی شهریور به خرید لوازم‌التحریر، تقاضایی برای خرید گوشت گوسفندی در بازار وجود ندارد.

وی از کاهش پنج هزار تومانی قیمت گوشت طی چند هفته اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۱ تا ۹۲ هزار تومان به مغازه‌دار و ۹۸ تا ۱۰۰ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. ملکی قیمت گوشت در بازار را پیش‌بینی کرد و افزود: براساس اطلاعات رسیده به ما، مقداری دام در حال خروج از غرب کشور است که با استمرار این روند، شاهد نوسان قیمت در بازار داخل خواهیم بود، اما در صورتی که همانند ماه‌های قبل از این ماه جلوگیری شود، روند نزولی قیمت در بازار استمرار می‌یابد.رییس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: در شرایط فعلی که ایام و اعیاد خاصی پیش رو نیست، از این رو دامداران امتناعی در عرضه دام به امید افزایش قیمت ندارند اما اگر موضوع قاچاق دام ادامه‌دار شود، همین موضوع بهانه‌ای برای افزایش قیمت و امتناع دامداران در عرضه می‌شود.

بسترسازی برای رانت و فساد

ملکی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در ماه‌های اخیر هر کیلو دام زنده با نرخ ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان در میدان مرکزی عرضه می‌شد.

این مقام مسوول عرضه دام با نرخ ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان جلوی در دامداری را تکذیب کرد و افزود: اگرچه قیمت دام نسبت به ماه‌های اخیر کاهش داشته است، اما هرگز چنین نرخ‌هایی را تایید نمی‌کنم. وی با بیان اینکه صادرات دام در ازای واردات منجر به بر هم زدن تعادل بازار می‌شود، تصریح کرد: با توجه به آنکه سیاست صادرات در ازای واردات سال گذشته تنها زمینه را برای رانت و فساد در کشور ایجاد کرد، از این رو برخی افراد به دلیل منافع خود به دنبال صادرات هستند در حالی که با ثبات نرخ دلار انگیزه برای قاچاق دام وجود ندارد.

گران‌فروشی مرغ

در بازار مرغ نیز شاهد این هستیم که هر کیلوگرم مرغ در سطح شهر تا ۱۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسد اما با این حال رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، قیمت مرغ در بازار را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان (نرخ مصوب) و همچنین قیمت مرغ عمده‌فروشی را ۱۲هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌کند.

مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه در حال حاضر مرغ در بازار به نرخ مصوب (۱۲هزار و ۹۰۰ تومان) عرضه می‌شود، گفت: مرغداران باید مرغ زنده را به قیمت ۸۸۵۰ تومان به کشتارگاه‌ها بدهند تا در نهایت مرغ به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به دست
مصرف‌کنندگان برسد، اما آنها مرغ زنده را با حدود قیمت ۸۹۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان به کشتارگاه‌ها عرضه می‌کنند در نتیجه واحدهای خرده‌فروشی مجبور هستند مرغ را در سطح شهر با زیان به نرخ مصوب بفروشند.وی همچنین درباره قیمت اقلام مرغ اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو سینه معادل ۲۳ هزار، فیله مرغ ۲۵ هزار تومان است و همچنین قیمت ران مرغ به قیمت مصوب مرغ (۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان) در بازار عرضه می‌شود.این گفته‌ها در حالی است که گشت‌وگذاری در بازار نشان می‌دهد قیمت مرغ در برخی از مراکز عرضه سطح شهر از نرخ مصوب (کیلویی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان) فاصله زیادی دارد به‌طوری که قیمت عرضه این محصول در فروشگاه‌های مختلف تا ۱۵ هزار تومان نیز می‌رسد.

همچنین طبق بررسی‌های میدانی صورت گرفته، در حوزه اقلام مرغ نیز قیمت هر کیلو ران از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار تومان، فیله از ۲۵ هزار تا ۳۳ هزار تومان و سینه از ۱۶ هزار تا ۲۵ هزار تومان متفاوت است.

در حالی که مرغ و گوشت با قیمت‌های متفاوت و بالا در مناطق مختلف سطح شهر به فروش می‌رسد، شاهد این هستیم که قیمت محصولات لبنی نیز هیچ همخوانی‌ای با جیب مردم ندارد به طوری که برخی از اقشار جامعه توانایی خرید یک بطری شیر شش هزار تومانی را ندارند. از این رو قید خرید برخی محصولات مورد نیاز برای سلامتی خود را نیز زده‌اند. این در حالی است که به دنبال نوسانات جدید در بازار نهاده‌های دامی، زمزمه افزایش قیمت مجدد لبنیات نیز به گوش می‌رسد. از سوی دیگر نگاهی به بازار ماهی نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم کفاف خرید این محصول را هم نمی‌دهد.بر همین اساس رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از کاهش تقاضا برای مرغ و ماهی خبر داد و گفت: قدرت خرید مردم کفاف خرید ماهی را نمی‌دهد. یوسف‌خانی اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به فصل سرد سال میزان تقاضا برای ماهی و غذاهای دریایی افزایش می‌یابد که در سال جاری با توجه به میزان تولید و کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان در پی رشد قیمت، بازار با هیچ‌گونه کمبودی مواجه نخواهد بود.رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی ادامه داد: قیمت فعلی عرضه ماهی و دیگر آبزیان خوراکی با توجه به هزینه‌های تمام‌شده تولید، منطقی و مناسب است اما قیمت‌ها همخوانی با قدرت خرید مردم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع ماهی در ایران از قیمت بالایی برخوردار است و قیمت‌های اعلامی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول