تاریخ انتشار: ۰۳:۰۲ - ۲۰ مهر ۱۳۹۸

برانکو: سوما یکی از دلایل مهم جدایی من از الاهلی بود

سرمربی کروات سابق پرسپولیس در گفتگویی مفصل در خصوص مسائل مختلفی به صحبت پرداخت.
سرمربی کروات سابق پرسپولیس
اقتصاد۲۴ – برانکو که بعد از جدایی از پرسپولیس راهی الاهلی عربستان شد بعد از اتفاقاتی عجیب از این تیم اخراج شد؛ او اکنون درباره مسیر منتهی به جدایی‌اش از پرسپولیس، برکناری از الاهلی، مطالباتش از پرسپولیس و شرایط کالدرون و مسائل جالب دیگری صحبت کرده، که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید.

*حسرت جام آسیایی با پرسپولیس در دلمان ماند
*متاسفانه با باشگاه پرسپولیس به توافق نرسیدیم
*علاقه خود به مردم ایران را هیچ وقت انکار نمی‌کنم
*پرتاب بطری به سوی من، خوشحال کننده نبود
*پرسپولیسِ کالدرون شانس اصلی قهرمانی است
*دوست داشتم دربی را ببینم اما نشد
*باشگاه تخفیف می‌خواهد اما جدایی ام قانونی بود
*خانه نشینی ام خیلی طول نمی‌کشد
*چه کسی به کی روش اجازه داد لیگ را نبیند؟
*حضور زنان به خاطر تصمیم فیفا بود

*دادگاه رای به قهرمانی پرسپولیس در سوپرجام داده است تا یک جام دیگر هم به دوران حضورتان در این تیم اضافه شود.

این جام چیزی نیست که در حال حاضر برای پرسپولیس به دست آمده باشد و در همان روز بازی که تیم حریف در زمین حاضر نشد این جام به ما رسیده بود. شکایت به فیفا و مراجع بین‌المللی قرار نبود تغییری در این موضوع ایجاد کند و کاملاً روشن بود و می‌دانستیم که قرار است این اتفاق رخ دهد و دیدید که حکم هم صادر شد و همه چیز در آن مشخص بود.

* هفت جام در طول 4 سال حضور در ایران آمار شگفت انگیزی است.

بله دوران شیرین و فراموش نشدنی‌ای بود ولی حیف که حسرت جام هشتم که همان جام قهرمانی در آسیا بود برای ما باقی ماند و با وجود اینکه برای آن سخت تلاش کردیم و تا یک قدمی آن هم رسیدیم نتوانستیم به دست بیاوریم و این یک حسرتی است که برای همیشه در من باقی می‌ماند.

* شما گفته بودید دوست دارید در پرسپولیس بمانید تا با این تیم قهرمان آسیا شوید ولی زودتر از این مورد و به شکل غیر منتظره‌ای از تیم جدا شدید.

بله متاسفانه در صحبت‌هایی که با باشگاه داشتیم به توافق نرسیدیم و من نتوانستم قراردادم را به شکلی که می‌خواستم و دوست داشتم با پرسپولیس به پایان برسانم و زودتر از موعد این تیم را ترک کردم. در چهار سال حضورم در این تیم نتایج فوق‌العاده‌ای گرفتیم و در فصل آخر بهترین تیم دنیا بودیم چرا که هم 3 جام داخلی کسب کرده و هم در فینال لیگ قهرمانان قاره حاضر شدیم و هیچ تیمی فصل گذشته همه این موارد را با هم تجربه نکرد و از این نظر می‌گویم بهترین تیم دنیا بودیم. با این حال شرایط به گونه‌ای پیش رفت که ناچار به جدایی شدم و خودم هم از این موضوع خوشحال نبودم.

* قطع همکاری زودهنگام شما با الاهلی هم دور از انتظار بود.

بله واقعاً نمی‌دانم چرا چنین اتفاقی افتاد. من با برنامه برای الاهلی وارد این تیم شدم و قصد داشتم به تیمی بروم که با آن به قهرمانی لیگ عربستان برسم و پس از بررسی‌هایی که داشتم متوجه شدم الاهلی چنین پتانسیلی دارد و هنوز هم می‌گویم شانس زیادی برای قهرمانی در لیگ عربستان دارد ولی نمی‌دانم چه شد که خیلی زود این تصمیم را گرفتند. شاید با شرایط کار من و روش من موافق نبودند که دست به چنین تصمیمی زدند و باشگاه شرایط کار من را نتوانست تحمل کند.

* در این مدت حاشیه‌هایی در رختکن هم به وجود آمد که درگیری با عمر سوما یک نمونه آن بود. این موارد به نظر می‌رسد در قطع همکاری شما با الاهلی موثر بود؟

بله این هم یکی از دلایل مهم قطع همکاری ما بود و من قصد داشتم به شیوه خودم با بازیکن برخورد کنم ولی باشگاه در اینجا از من حمایت لازم را نداشت و اجازه نداد روش خودم را به کار بگیرم و منجر به قطع همکاری شد.

* شما بارها به ایران و مردمش ابراز علاقه کردید و این با توجه به مناقشات ایران و عربستان به نظر می‌رسد روی منفی شدن نظرشان در مورد این همکاری تاثیر گذاشته است.

من نمی‌توانم چنین موضوعی را تایید کنم و چنین نظری ندارم. به هر صورت من همیشه ایران و مردمش را دوست داشتم و ابراز علاقه خودم را تایید می‌کنم و هرگز حرفی که زدم را پس نمی‌گیرم. من بخش زیادی از فعالیت حرفه‌ای خودم و افتخارات دوران مربیگری‌ام را در ایران تجربه کردم و روزهای خوب و به یاد ماندنی در این کشور داشتم و هرگز آن را انکار نخواهم کرد.

* شما در زمان حضور در پرسپولیس هم با برخی بازیکنان به مشکل خوردید ولی باشگاه و هواداران از شما حمایت کردند ولی در عربستان به نظر می‌رسد اینطور نبود؟

بله همانطور که گفتم از من حمایت لازم به عمل نیامد و این دلیل مهم قطع همکاری ما بود.

* ماجرای پرتاب بطری از سمت سکوها هم اتفاق خوشایندی نبود و حتی هواداران پرسپولیس را هم ناراحت کرد.

قطعاً اتفاق خوشحال کننده و جالبی نبود ولی این هم به هر حال بخشی از فوتبال است و برای هرکس ممکن است پیش بیاید. من سال‌ها در کشورهای مختلف کار کردم و افتخارات و عناوین زیادی به دست آوردم و با برنامه به الاهلی آمده بودم ولی نشد که ادامه دهیم و به نتیجه برسیم.

* پرسپولیس هم اوضاع خوبی ندارد و مورد انتقاد هواداران است.

قبل از هرچیز باید بگویم مهم این است که پرسپولیس تیم خوبی دارد و قطعاً در کنار سپاهان و پدیده و تراکتور و استقلال شانس اصلی کسب قهرمانی است و طبیعتاً نیاز به زمان دارد. به همراه سرمربی جدید باید به آنها فرصت داد تا با شرایط تطبیق پیدا کنند. کل تیم تغییر کرده و نفرات خوبی مثل فرشاد احمدزاده، امیری و بازیکن خارجی اضافه شدند و این تغییرات سازماندهی مجدد لازم دارد تا شانس پرسپولیس باز هم شانس اصلی قهرمانی شود.

* بازی‌‌های پرسپولیس را دنبال می‌کنید؟

تا الان فرصتش نبود. من می‌خواستم دربی را ببینم ولی اینترنت خوبی در آن لحظه در اختیار نداشتم و نتوانستم بازی با ببینم ولی حالا که وقت بیشتری دارم تلاش میکنم بازی‌ها را بیشتر دنبال کنم.

* برسیم به ماجرای طلب شما از پرسپولیس و مذاکراتی که برای توافق با باشگاه داشتید. تا الان چطور پیش رفته است؟

ما همانطور که بارها گفتیم همیشه برای مذاکره آماده بودیم و منتظر فرصت بودیم تا وارد گفتگو با مسئولان باشگاه شویم تا این مشکل به وجود آمده برطرف شود و کسی زیان نبیند. باشگاه یک پیشنهاد به ما داد که با آن موافق نبودیم و پیشنهاد خودمان را ارائه دادیم و منتظر هستیم تا نظرشان را به ما اعلام کنند و اگر هم نپذیرند به هر حال پرونده در فیفا در جریان است و روال خودش را طی می‌کند. در اینجا همه چیز به باشگاه بستگی دارد و ارتباطی به ما ندارد. ما کار خودمان را در باشگاه انجام داده و بهترین عملکرد را به جا گذاشتیم و درآمدزایی برای باشگاه داشتیم و به تعهدات خودمان عمل کردیم و در سوی مقابل از باشگاه هم همین انتظار را داریم.

* صحبت از تخفیف 60 درصدی هم بود؟

بله در مورد تخفیف هم صحبت کردیم تا بخشی از طلب‌مان را ببخشیم تا این مشکل برطرف شود ولی باشگاه می‌گوید طلبت را به عنوان مبلغ آزاد شدن قرارداد و رضایت‌نامه لحاظ کن و تسویه حساب کن و مدعی هستند در صورت داشتن قرارداد از این تیم جدا شدم ولی جدایی من کاملاً قانونی بود. طبق قانون کافی است فقط یک تذکر نامه برای باشگاه بفرستیم و 2 ماه دستمزد دریافت نکنیم تا اجازه جدایی داشته باشیم و من از همان فروردین ماه که تذکر اول را به باشگاه دادم می‌توانستم جدا شوم و در اردیبهشت هم دومین تذکر را در حالی فرستادم که 11 ماه حقوق دریافت نکرده بودم و همکارانم 5-6 ماه حقوق عقب افتاده داشتند. با این حال با همکارانم صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم به خاطر هواداران تا آخر فصل بمانیم و 3 جام به آنها هدیه کنیم و بعد جدا شویم و جدایی ما هم کاملاً قانونی است.

* در کل ممکن است روزی به ایران بیایید و روی نیمکت هر تیمی بنشینید؟ در مقطعی با تراکتور مذاکره داشتید و هواداران پرسپولیس نگران این هستند که روزی روی نیمکت تیم دیگری مقابل پرسپولیس بنشینید؟

همانطور که گفتم چیزی نیست که بخواهم به آن فکر کنم چون وجود ندارد و در مورد آینده هم کسی از چیزی با خبر نیست و نمی‌توانم در مورد احتمالات صحبت کنم. هر اتفاقی ممکن است در آینده رقم بخورد.

* مالیات شما توسط باشگاه پرداخت شده است؟

این چیزی است که پرداختش در حیطه تعهدات باشگاه است و بخشی از آن پرداخت شده که من توانستم مجوز خروج بگیرم ولی تمام آن پرداخت نشد. ما بقی آن بین باشگاه پرسپولیس و اداره مالیات است و نمی‌دانم در چه شرایطی قرار دارد.

* اینکه دریافت مطالبات شما حق‌تان است شکی نیست ولی اگر باشگاه نتواند مشکل را حل کند ممکن است ادامه این روند پرسپولیس را دچار محرومیت کرده و باعث ناراحتی هواداران شود. تا چه حد خوشبین هستید کار به آنجا نکشد؟

همانطور که گفتم این موضوعی نیست که در اختیار من باشد و به من ارتباطی داشته باشد. این موضوع کاملا در اختیار باشگاه است و به آنها ربط دارد و بستگی دارد چطور رفتار کنند تا نه باشگاه دچار مشکل شود و نه ما. من 4 سال در پرسپولیس با یک قرارداد حضور داشتم و هرگز مبلغ آن را بالا نبردم و درخواستی برای اضافه کردن مبلغ نداشتم.

* یکی از دلایل بالا رفتن قیمت شما آپشن‌هایی بود که برای عناوین مختلف داشتید. در آن مقطع با توجه به محرومیت از نقل و انتقالات و شرایط باشگاه کسی فکرش را نمی‌کرد شما موفق شوید و برای همین با آپشن‌ها موافقت کردند و به همین دلیل مبلغ بالا رفت و باشگاه به مشکل خورد؟

من در زمانی که پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم بود با این باشگاه قرارداد امضا کردم. هیچکس فکر نمی‌کرد ما شانسی برای دفاع از عنوان قهرمانی در لیگ برتر داشته باشیم و حتی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا عبور کنیم چه برسد به قهرمانی در لیگ و رسیدن به نیمه نهایی و فینال آسیا. ما مرحله به مرحله تمام موارد را به بهترین شکل انجام دادیم و هیچ شبهه‌ای در آن نبود. وقتی به فینال لیگ قهرمانان رسیدیم باشگاه 2 میلیون یورو درآمد به دست آورد. این را هم بگویم من ارزان‌ترین مربی 10 سال اخیر پرسپولیس هستم و این را پیگیری کنید متوجه می‌شوید صحت دارد. حتی آپشن‌های قرارداد من کمتر از آپشن نفرات قبل از من بوده است.

* اینکه به خاطر پول بیشتر پرسپولیس را ترک کردید و به الاهلی رفتید درست است؟

اصلاً اینطور نیست. من بابت دریافت حق و حقوقم از پرسپولیس از این تیم جدا شدم و چیزی بیشتر از حقم از این باشگاه نخواستم و اگر این مشکلات نبود به قراردادم پایبند بودم. من در این سال‌ها بارها از الاهلی پیشنهاد دریافت کرده بودم و به جز این تیم از ژاپن، چین، مصر، ازبکستان و امارات پیشنهادات خوبی داشتم و همین الان هم پیشنهاد خوبی از امارات دارم. زمان قرارداد اولیه من با الاهلی تیر ماه بود ولی امضای نهایی را در مردادماه انجام دادم و عجله‌ای برای پیوستن به این تیم نداشتم.

* تا چه زمانی همسر شما خانه‌نشینی‌تان را تحمل می‌کند؟

(خنده) خیلی طول نمی‌کشد و فکر می‌کنم به زودی به رقابت جدیدی و پروژه جدیدی برمی‌گردم.

* شما در مراسم برترین‌ها مربی برتر فصل فوتبال ایران شدید. این جایزه به دستتان رسید یا برای دریافتش برنامه‌ای دارید؟

افتخار بزرگی است و باعث خوشحالی است که مربی برتر فصل فوتبال ایران شوم و هرکسی هم این عنوان را به دست بیاورد باید به آن افتخار کند. ولی باید بگویم این جایزه مال من نیست. متعلق به باشگاه. هواداران، بازیکنانم و همکارانم که شبانه روز برای موفقیت تیم تلاش کردند است و از همه آنها ممنونم.

* شرایط سخت این روزهای کالدرون ما را به یاد اوایل حضور شما در پرسپولیس می‌اندازد که اوضاع خوب نبود ولی صبر باشگاه و هواداران نتیجه داد. فکر می‌کنید در خصوص کالدرون هم نتیجه بخش باشد؟

کالدرون یک مربی بسیار با کیفیت است که در پشت خودش یک سابقه قوی بر جا گذاشته است که در هر جا بوده یا قهرمان بوده یا توانسته افتخارات زیادی کسب کند. به عقیده من معلومات و دانش او می‌تواند باعث شود پرسپولیس به مسیر پیروزی در بیاید طبیعتاً نیاز به زمان دارد و این یک امر کاملاً طبیعی است که تیم به خاطر تغییراتش دچار نوسان شده باشد ولی این را هم در نظر داشته باشید قرعه بدی داشتند و مسابقات سختی در ابتدا به پرسپولیس خورده است و در ادامه شرایط می‌تواند بهتر شود.

* شایعاتی مطرح است که شما قصد داشتید در صورت ادامه حضورتان بازیکنانی نظیر سیدجلال و ماهینی و چند بازیکن قدیمی دیگر تیم را کنار بگذارید. این تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

چه کسی به شما گفته من چنین قصدی داشتم؟ خودتان می‌فرمایید شایعه است و نه من چنین چیزی را هرگز به زبان آوردم و نه با کسی در موردش حرف زدم من فقط عنوان کردم کدام بازیکنان را به دنبال جذبشان بودم و به نحوی هم به باشگاه اعلام کردم بازیکنان حال حاضر باید در تیم بمانند.

* یکی از بدشانسی‌های شما کار همزمان با کی‌روش در ایران بود که چالش‌های زیادی داشتید ولی حالا ویلموتس به جایش آمده و رفتار متفاوتی دارد. برای مثال بازی‌های لیگ را از نزدیک می‌بیند.

من بدشانسی نداشتم و کی‌روش بدشانس بود که من در زمان او هدایت پرسپولیس را بدست داشتم. واقعاً چه کسی به کی‌روش اجازه داد در 7-8 سال حضورش در ایران حتی یک مسابقه را هم نیاید از نزدیک ببیند؟ این رفتار به هیچ وجه حرفه‌ای نبود و برعکس کاری که ویلموتس انجام می‌دهد حرفه‌ای ترین کار یک مربی است که با تعامل با افراد و تبادل نظر بهترین تصمیم را بگیرد. این مهم‌ترین و جدی‌ترین رویکرد یک سرمربی است که از کسی مثل ویلموتس انتظار می‌رود.

* حضور دو بازیکن ایرانی یعنی محرمی و مهدی‌خانی در کرواسی را چطور می‌بینید؟

شرایط خوبی دارند و خوش‌بین هستم. صادق محرمی در تیم خودش فیکس است و مهدی‌خانی به دنبال اثبات جایگاه خودش می‌گردد و در واراژدین شاید اوضاعش خوب نباشد ولی برای مبارزه تلاش می‌کنند.

* و در نهایت اینکه سرانجام درب ورزشگاه به روی بانوان باز شد و برای اولین بار توانستند مسابقه را از نزدیک ببینند.

احتمالا این تصمیم از سوی فیفا اعمال شده و باعث خوشحالی است. البته پیش از این هم یک بار در بازی با بحرین زمانی که من مربی تیم ملی بودم این اتفاق رخ داده بود که مربوط به حدود 15 سال پیش است و در فینال لیگ قهرمانان هم بانوان آمدند و این اتفاق اولین بار نیست. خانم ها عاشق فوتبال هستند و حق دارند این جو را تجربه کنند و در کنار ورزشکارانشان که نماینده آنها هستند حضور داشته باشند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/ استایل عجیب نیما شعبان‌نژاد با شلوارک

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

راه‌های کاهش وزن در ماه رمضان

لوکس‌ترین خودرو‌ها تا ۱۱ میلیارد تومان

بازار فیلترشکن در سال ۱۴۰۲ در چه بازه قیمتی در نوسان بود؟/ بهای گزافِ یک جرمِ جمعی!

عارضه خطرناک مصرف زیاد ویتامین E