تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۱۸:۴۳ کد خبر : 158768
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

توسعه بندر چابهار با همگرایی مقامات بومی و ملی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی: در زمان جنگ، بندر چابهار با اسکله های نصب سریع راه اندازی و عملیاتی شد. برای بهره گیری از همه ظرفیت های بندر چابهار لازم است همگرایی کامل بین مقامات کشوری و بومی برای طرح توسعه چابهار بوجود آید؛ چراکه این بندر یک سرمایه ملی محسوب می شود.

توسعه بندر چابهار - محمد علی حسن زاده

اقتصاد۲۴– معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه چابهار با بریدگی های طبیعی و استثنایی، بزرگ ترین خلیج ایران و حاشیه سواحل دریای عمان محسوب می شود، در رابطه اهمیت توسعه بندر چابهار گفت: جاده ابریشم در گذشته دور، دو گره دریایی داشت یکی بندر عباس و دیگری بندر تیس در همجواری چابهار بوده است .

محمد علی حسن زاده در «نشست تخصصی بررسی موضوعات راهبردی توسعه بندر چابهار» اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی ایران و در دوره پهلوی، برای احیای جایگاه بندر تیس، مشاور کانادایی برای طرح توسعه چابهار انتخاب شد؛ اما سازمان بنادر و دریانوردی، با وقوع جنگ تحمیلی و اشغال بندر خرمشهر، ساخت بندر شهید رجایی در استان هزگان و بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار داد .

حسن زاده که با موضوع “اهمیت راهبردی چابهار (گذشته، حال، آینده)” در این نشست سخن می گفت، افزود: در زمان جنگ، بندر چابهار با اسکله های نصب سریع راه اندازی و عملیاتی شد. برای بهره گیری از همه ظرفیت های بندر چابهار لازم است همگرایی کامل بین مقامات کشوری و بومی برای طرح توسعه چابهار بوجود آید؛ چراکه این بندر یک سرمایه ملی محسوب می شود .

ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست با بیان اینکه «بهترین نقاط از حیث اقتصادی، در سواحل مکران شناسایی شده است»، گفت: بر اساس چشم انداز طرح توسعه بندر چابهار، ظرفیت عملیاتی این بندر به ۸۳ میلیون تن خواهد رسید و ۳۰ پست اسکله کانتینری، چندمنظوره ، مایع و نفتی در آن احداث خواهد شد .

محمد رضا الهیار؛ طی سخنانی با موضوع «بندر چابهار؛ دسترسی ریلی، پسکرانه و…» دراین نشست تخصصی گفت: طی سال های گذشته، تجهیزاتی چون مکنده های پیشرفته غلات، جرثقیل های ۵۰ تا ۸۰ تن ، لیفتراک و ریچ استاکر در بندر مستقر شده و به کار گرفته شده است .

الهیار با اشاره به تجهیزات در دست اقدام، از برنامه ریزی برای خرید ۴ دستگاه لایروب هابز، ۸ دستگاه گنتری کرین با بوم های ۷۱ متر، ۲۲ دستگاه RTG و تجهیزات مربوط به شانتینگ یارد ریلی خبر داد .

وی، در خصوص ضرورت ها و نیازمندی های تحقق چشم انداز در بندر چابهار، بر “اتصال به شبکه سراسری راه آهن برای نتقال حدود ۳۰ درصد بار” ؛ “اختصاص پسکرانه به وسعت حدود ۴۵۰ هکتار” ؛ “تسریع در تصمصم گیری تعیین محل ورود به بندر” و “تامین برق و گاز مورد نیاز” تاکید کرد . وی همچنین از پیش بینی ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار خبر داد .

چالش عدم الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد

کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی و بندری نیز در این نشست با بیان اینکه «ترانزیت، مزیت ویژه بندر چابهار قلمداد می شود»، گفت: با فعال شدن یک اپراتور بین المللی در بندر چابهار، خط کشتیرانی کانتینربر در این بندر به طور منسجم برقرار است .

علیرضا چشم جهان که با موضوع بندر چابهار؛ چالش های عملیاتی، گمرک، هزینه ها در این نشست سخن می گفت، اظهار داشت: طی ۹ ماه گذشته از آغاز سال جدید میلادی، با استقرار تجهیزات پیشرفته در بندر چابهار، ۱۸ کشتی بزرگ کانتینری در این بندر پهلو گیری کردند که نشان دهنده اتصال بندر چابهار به شبکه بین المللی حمل و نقل است.

چشم جهان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به توسعه محور شرق، عدم الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد را یکی از چالش های اساسی این بندر برشمرد و گفت: عدم الحاق بندر به منطقه آزاد سبب شده تا ۹ درصد ارزش افزوده از مشتریان و صاحبان کالا دریافت شود و نتوانیم از ظرفیت های ایجاد شده در پسکرانه بندر شهید بهشتی به درستی استفاده کنیم. یک اصل مهم در فعال سازی بنادر، هماهنگی و اتفاق نظر همه نهادها و دستگاه ها در خصوص اهمیت و جایگاه بندر چابهار در اقتصاد کلان کشور است.

منبع: پرتال حمل و نقل

نظر شما

چندرسانه ای

برگزیده ها